Aanschaf zonnebril

Ach Nosig , aan de oversized Aviator hebben we ons allemaal wel schuldig gemaakt in het verleden..ondergetekende geeft het ook toe.
(ik zie dat als een plaat voor het vlieggekke jonge hoofdje , je moet en zal.
En na twee uurtjes al pijn onder die grote David Clark headset maar dat kreng blijft op.)

Zit ook een beetje te browsen en weet er iemand of die G15 XLT glazen van Ray Ban een beetje deugen voor ons dagelijks werk?
Zo ja , welke kleur?
Ik ben van plan om mijn huidige werkzonnebril binnenkort stuk of kwijt te maken , dan mag ik eindelijk eens om een nieuwe:grijns:
 
Heb zowel een Crosshair als een Fives, beiden erg fijn. Crosshair is wel wat zwaar, maar qua lenzen super om mee te vliegen! Fives is wat lichter en heeft Dark Bronze lenzen, zijn wat minder kleurecht dan de VR28's van de Crosshair.
 
Last edited:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Mocht ik nog opzoek gaan dan weet ik waar ik op moet letten. Niet voor de looks gaan dus ;)
 
Ik heb evt nog een Serengeti Aviator Large liggen. Heb hem een paar weken geleden gekocht, maar is toch niet de juiste model voor mijn hoofd!

Ik heb hem gekocht via sunglassesgiant.com voor 104 dollar incl. verzendkosten en moest nog 27 euro aan de douane betalen. De bril heeft mij dus totaal 100 euro gekost.

Ik hoef er ook niet meer voor te hebben, dus wil je een goeie zonnebril voor een goeie prijs hebben, aarzel niet!

Dit is em:
sunglassesgiant_2059_327354813
 
Last edited:
Even dit topic doorgelezen, vooral het punt over Polariserende glazen. Mijn vraag was of er een verschil bestaat (zo ja, wat dan) tussen polariseren aan de binnenkant en aan de buitenkant van de glazen?

Gr Jet
 
Even dit topic doorgelezen, vooral het punt over Polariserende glazen. Mijn vraag was of er een verschil bestaat (zo ja, wat dan) tussen polariseren aan de binnenkant en aan de buitenkant van de glazen?

Verschil zit er niet echt in het eind resultaat, maar wel in de beschadigbaarheid. Zit de coating aan de binnenkant van je glas, dan is die uiteraard minder makkelijk te beschadigen dan aan de buitenkant van je glas.

Aan de andere kant is dat verschil ook maar relatief, want als het goed is ben je zuinig op je bril en dus komen de meeste beschadigingen dan van het schoonmaken.
 
Zijn er mensen met Polarized Drivers glazen van Serengeti? Het onderstaande model wil ik gaan gebruiken voor recreatie en voor in de auto. Nu heb ik hem laatst in Nederland gepast en aan de binnenkant van het glas zit een soort gekleurde olie achtige lijkende laag. Klopt dat dit de polariserende laag is? Het ziet er anyway een beetje cheap uit vanaf een afstandje maar als je de bril opzet dan zie je er niks meer van. Iemand die langdurigere ervaring met deze glazen heeft?

In Nederland is de prijs trouwens ca 310 euro en bij Optics Planet ca 150 euro (inclusief verzend- en import kosten).

Merk: Serengeti
Model: Merano
Nr:7242
Kleur: Shiny black
Glas: Drivers polarized

Het is meer een retro stijl model, maar ik wilde betere glazen en wat anders dan de standaard RayBan Wayfarer.

http://www.opticsplanet.net/serengeti-merano-sunglasses.html

MERANO_72dpi.jpg
 
aan de binnenkant van het glas zit een soort gekleurde olie achtige lijkende laag. Klopt dat dit de polariserende laag is? Het ziet er anyway een beetje cheap uit vanaf een afstandje maar als je de bril opzet dan zie je er niks meer van. Iemand die langdurigere ervaring met deze glazen heeft?

Zoals jij t nu omschrijft denk k dat je de ontspiegeling bedoelt. Voor zover ik weet kan je de polariserende laag niet zien, en deze zit ook tussen de gekleurde lens en het UV filter.
Ik heb zelf geen ervaring met deze specifieke glazen, maar sinds mijn eerste gepolariseerde lenzen heb ik nooit meer iets anders gewild. Serengeti staat onder opticiens bekend als t beste wat je kunt kopen qua zonnebril, dus je zult zeker geen miskoop doen.
 
In Nederland is de prijs trouwens ca 310 euro en bij Optics Planet ca 150 euro (inclusief verzend- en import kosten).
Merk: Serengeti Model: Merano Nr:7242 Kleur: Shiny black Glas: Drivers polarized

Via deze Ebay store in US (officiele dealer, op ebay vanaf 2005, 4118 verkopen, 99.6% positief) inclusief verzendkosten naar NL ca. 90 euro: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400061740464

Als de waarde tussen de 22 en 150 euro is betaal je enkel de BTW (19%) aan de douane (van het totaal incl verzendkosten), dus zou je nog steeds maar 107 euro kwijt zijn. Als je het als gift onverzekerd laat opsturen (via die zaak of een vriendje) is het natuurlijk sneller (en goedkoper als de douane het overslaat omdat er geen waarde aangegeven is op pakket, maar dat heb je natuurlijk niet van mij).
 
Serengeti staat onder opticiens bekend als t beste wat je kunt kopen qua zonnebril, dus je zult zeker geen miskoop doen.

Nou, de lokale opticien die ik sprak had het over Oakley als zijnde beste, wat overeen komt met deze test uit Private Pilot: https://usstandardissue.com/File_Repository/Eyewear_Test_Results.pdf (eerst een security exception geven aan document). Je ziet dat van alle geteste gepolariseerde zonnebrillen de Serengeti bijna onderaan eindigt in de scores. Bij de normale brillen doen ze het al beter met een 7e plek. Maar Oakley steekt gewoon constant met kop en schouders overal bovenuit betreffende alle meet parameters (scherpte, vertekening etc.). Of je het echt merkt is natuurlijk de vraag, een bril is duidelijk (kennelijk) een subjectief onderwerp.
 
Bedankt voor de reactie's Blink en Nosig.
Nosig de ebay link die jij gaf heb ik inderdaad gezien, maar is niet het type nummer wat ik zoek. Die is namelijk 'laser etched' met allerlei vormen in het montuur (wat ik niet wil). Deze zelfde verkoper heeft ook de 'shiny black' die ik wil, alleen is deze weer een tikkie duurder. Uiteindelijk scheelt het dan maar enkele euro met Optics Planet (waar ik ook al werkende kortings coupons voor heb gevonden), dus dacht ik hem maar gelijk daar te kopen.
Tot 125 euro hoef je inderdaad alleen maar 19% belasting te betalen. Ik ken de truuk om aan de winkel te vragen of zij bijvoorbeeld de waarde 25 dollar op het pakketje willen vermelden.
 
Nosig, ik heb gisteren in Dubai in de mall een aantal oakleys geprobeerd, inclusief de whisker en moet zeggen dat die heel goed zat. Ik wil nu alleen zien hoe hij bevalt in het vliegtuig, en ga in de VS eens rondkijken waar ze het goedkoopst zijn. In Dubai verschilde de prijs tussen de 900 en 1200 Dirhams, wat tussen de 225 en 300 euro's is. Een beetje veel dus. Ook in de duty-free zijn zonnebrillen veel te duur. In de VS kijken dus.
Bedankt voor je advies.
 
Nosig, ik heb gisteren in Dubai in de mall een aantal oakleys geprobeerd, inclusief de whisker en moet zeggen dat die heel goed zat. Ik wil nu alleen zien hoe hij bevalt in het vliegtuig, en ga in de VS eens rondkijken waar ze het goedkoopst zijn. In Dubai verschilde de prijs tussen de 900 en 1200 Dirhams, wat tussen de 225 en 300 euro's is. Een beetje veel dus. Ook in de duty-free zijn zonnebrillen veel te duur. In de VS kijken dus.
Bedankt voor je advies.

Da's zelfs bijna 2 keer zo duur als in NL. Staat die Dirham zo hoog of zo? In VS zou je omgerekend voor onder de 100 euro verwachten.
 
Nosig, nog een vraagje: welk van de twee lenzen vond je beter voor vliegen: gold iridium of tungsten iridium?
Ik heb een beetje het idee dat in Dubai de inkomenskloof zeer groot is. Degenen die een goede zonnebril of ander luxe produkt willen hebben doen niet moeilijk over de prijs, de rest van de bevolking (worker bees) heeft zo'n laag inkomen dat een wal-mart / carrefour produkt voldoet of alles is dat ze zich kunnen veroorloven. En zo kan men overal een prijs opzetten. Beetje zelfde verhaal als airport duty-free. Vaak kun je in de lokale supermarkt een fles alcohol kopen die goedkpoper is dan hetzelfde produkt in de duty-free.
Wisselkoers is 3.68 Dhs voor een dollar.
Veel mensen zeggen dat de emirates niet goedkoop meer zijn om te leven. Ik begin dat gevoel zeer goed te krijgen.
 
Heb nu al een aantal brillen gehad.
Oakley whisker, goed maar vond de pootjes iets te dik en was dus niet echt comfortabel met m'n headset.
Rayban, ok maar niet bijzonder.
Silhouette, erg comfortabel, je merkt bijna niet dat je hem op hebt met 8gram.
Het probleem met het model dat ik had was de glazen ietwat klein waren en er dus veel licht van de zijkant naar binnen komt.
Heb nu 2 paar serengeti met de driver NON gradient en moet zeggen dat ik die veruit het beste vind.
Erg scherp voor zowel buiten als binnen in veel weers omstandigheden.
Veel collega's die hem proberen zijn meteen verkocht. Dit komt vooral door het feit dat de schermen (737ng) binnen met veel glazen een beetje donker worden. Met de driver lens van serengeti is dit totaal niet het geval.
Verder valt mij op dat ik de baan meestal eerder zie dan m'n collega's in een beethe heiig weer met zon.
Groet, Lorel
 
@ Lorel, zijn dat ook NON polarized modellen?

Ik zit namelijk nog steeds een beetje met de polarized issue nadat ik dit op de website van Serengeti zag staan: "Advanced Polarized Surface Technology:Cuts glare to eliminate eye strain, but still allows for reading of electronic dashboard gauges and handheld electronic devices."

Is deze polarisatie dus anders dan "normale" polarisatie?

Thanks again,

Jet
 
Heb nu al een aantal brillen gehad.
Oakley whisker, goed maar vond de pootjes iets te dik en was dus niet echt comfortabel met m'n headset.
Rayban, ok maar niet bijzonder.
Silhouette, erg comfortabel, je merkt bijna niet dat je hem op hebt met 8gram.
Het probleem met het model dat ik had was de glazen ietwat klein waren en er dus veel licht van de zijkant naar binnen komt.

Het silhouette model dat ik had was het aviator model, daar kwam geen licht langs. Wellicht afstelling van de neuspootjes? Dat maakt altijd een hoop uit. De standaard instelling van de neuspootje op de Whisker was ook te ver van mijn gezicht af en met de randjes in m'n neus, beetje buigen en nu geen afdrukken meer in neus en mooie aansluiting met gezicht. Probleem met silhouette was dat de pootjes (de normale titanium pootjes dus) afbraken na verloop van tijd en dat ie telkens van m'n hoofd afwaaide omdat ik continu vergat dat ik hem op had (omhoog geschoven, niet doen dus).

De Whiskers zitten perfect met de Sennheisers in de Embraer (eigenlijk past elke bril met rechte pootjes perfect met die headset):

571077579_x8Mem-M.jpg


@Metro:

Ik heb de tungsten iridium glazen in een shop vergeleken met de Gold iridium. De Gold iridium ben ik bekend mee, die bevallen uitstekend. Nauwelijks kleurverlies, hoog contrast, niet te donker voor instrumentatie. De tungsten was er niet in een model dat ik graag wilde (de splinter is alleen in de US nog ofzo), maar de kleur van de lenzen leek mij in de winkel te rood. Alles werd roodachtig. De Gold iridium is meer richting bruin, minder extreme roodtinten, waardoor je nauwelijks kleur verlies krijgt (in mijn ervaring). M'n vriendin heeft een paar crosshairs (net als Surferboy) met VR28 lenzen. Wat lichter, qua tint denk ik beetje tussen Gold en Tungsten in. Op de Oakley site zie je de eigenschappen van de lenzen, vooral handig om licht doorlatendheid te vergelijken:

Gold Iridium
Light Transmission: 12%
Protection Index: 3
Conditions: extremely bright light
Neutral / Contrast: Contrast

Tungsten Iridium
Light Transmission: 15%
Protection Index: 3
Conditions: medium to bright light
Neutral / Contrast: Contrast

VR28
Light Transmission: 18%
Protection Index: 2
Conditions: medium to bright light
Neutral / Contrast: Contrast
 
@ Lorel, zijn dat ook NON polarized modellen?

Ik zit namelijk nog steeds een beetje met de polarized issue nadat ik dit op de website van Serengeti zag staan: "Advanced Polarized Surface Technology:Cuts glare to eliminate eye strain, but still allows for reading of electronic dashboard gauges and handheld electronic devices."

Is deze polarisatie dus anders dan "normale" polarisatie?

Thanks again,

Jet

Ik heb zelf een Pergusa met non-gradient Driver's lenzen en die zijn in ieder geval NIET gepolariseerd. Volgens mij geldt dat voor alle Driver's lenzen. Ik ben er heel erg tevreden mee.
 
@ Lorel, zijn dat ook NON polarized modellen?

Ik zit namelijk nog steeds een beetje met de polarized issue nadat ik dit op de website van Serengeti zag staan: "Advanced Polarized Surface Technology:Cuts glare to eliminate eye strain, but still allows for reading of electronic dashboard gauges and handheld electronic devices."

Is deze polarisatie dus anders dan "normale" polarisatie?

Thanks again,

Jet

Als je op de website van serengeti kijkt zie je dat ze onderscheidt maken tussen Drivers, Drivers Gradient en Driver Polorized. Ik heb dus de normale Drivers.
Deze doen het prima en ik weet niet of deze de "advanced polorized surface technology" hebben.
Ik weet wel dat elk model z'n eigen nummer heeft en dit nummer hangt ook samen met de lens die er in zit.
Een email naar serengeti zal je vraag misschien precies kunnen beantwoorden.
Lorel
 
Back
Top