23-09 D-Day passage MP

Perspective

Perspective

I’m an outsider in this ongoing debate - I know people working at both companies.

I have been a victim of the “BOTL and function according to your position on the list” policy. Very unpleasant having this rammed down your throat by a Union that is supposed to be representing your interests.

At the end of the year - I thought it would be appropriate to share my thoughts and perhaps offer some perspective.

There is nothing like Seniority to bring out all the worst characteristics in Pilots.


  • Greed
  • Hypocrisy
  • Selfishness
  • Arrogance
  • Failure to see the “Big Picture”
  • Short term thinking
  • Complete inability to put the group ahead of the individual.

This last characteristic is why our industry is in such a mess. We have no-one to blame but ourselves.

Before anyone starts - I’m guilty of most of the above as well. Because of that I won’t comment on individual posts/posters.

After reading this thread a few things should be clear to all of you.


  • - Seniority is a broken system.
  • - Salary based on age and Type is a broken system.
  • - The VNV is a broken union.

None of the above have a future in their present form imho - changes need to be made.

Seniority

The origins of the seniority system can be traced back to the start of commercial aviation in the US in the 1930’s. The present system dates back almost 80 years!

“Fate is the Hunter” - Ernest K. Gann deals with these times. Should be mandatory reading for all Pilots.

It shouldn’t come as a surprise that this system is at its most extreme in North America. Seniority determines your whole life - where you live/what you fly/where you fly to/when you fly. This system benefits those at the top whilst those at the bottom get screwed. The attitude of those at the top is “Your time will come”. What this fails to address is that there are no guarantees you will ever reach the top.

The biggest problems occur during mergers or Bankruptcy. Everyone fights to keep their place on the list. It gets very unpleasant very quickly. People have had their careers wiped out almost overnight and have either lost or had to accept retirement at a fraction of the income they were expecting. None of this was their fault yet they are paying the price for it. I’m not familiar with any Airline merger that has been successful. I am familiar with one case where the planned integration of the regional carrier with the mainline resulted in the Union being thrown out at the mainline. The lawsuits over “Common Employer” are still going on after almost 20 years. Madness!

For everyone that has benefitted from this system there are far more people that have been screwed by this system. I work with an American colleague who has retired from a big US carrier where he was one of the most senior Pilots. Working at my Airline has been a real eye opener for him as he is finally experiencing what “reality” is for most of us. We have some interesting discussions about Unions and Seniority!

Perhaps some of you have never realised this but a Seniority system is really a form of control. Neither Management or Union wants to get rid of the system - why should they? Both benefit from having a pool of Pilots that can’t leave because they will have to start at the bottom at another Airline. And of course it’s easy to get this group to rally around the Union when their place on the list is under some kind of “threat”. Fear can make otherwise rational people behave in a very irrational manner.

As Pilots we like to compare ourselves to skilled Professionals. However I don’t see them having either a Seniority system or a Union (at least not the traditional Union like Pilots have). This seems to work out fine for them - they simply market their talents in a free market environment where they chose their employer based on what that employer is offering.

Finally in my own career I have never benifitted from being part of a Seniority system. I have been promoted out of Seniority and at my present employer I have even switched types even though I am a contract employee. My last three jobs have been as DEC and my next job should it become necessary will also be as DEC. My terms and conditions are dictated by the laws of supply and demand and are currently on an upward trend once again.

Any System that causes division and turns people against each other is broken.


Salary

Once again a Type based salary has it’s origins in the 1930’s where Pilots were paid more as larger aircraft were introduced into the fleet. This was the only way to get more money.

Again such a system has no place in the present day. Once again this system is a form of control and Management and Unions are quite happy to keep it this way. Your place on the list determines how much you make. Under a straight salary scale this is much less of an issue.

Why any salary system has age as part of the salary calculation is beyond me - anyone want to enlighten me?

A lot of companies only have 2 salary scales - one for F/O and one for Captains. Within each scale there are steps usually based on years of service.

Under this system aircraft type becomes a personal choice - not everyone wants to fly long haul.

It also allows Pilots to fly more than one Type of aircraft - I have flown 757/767 A320/A330 and A330/A340 mixed fleet and I’ve really enjoyed it. At my employer we get a Type Allowance which is higher for flying mixed fleet as we are more productive. It also allows companies to switch Types depending on the loads but continue to operate with the same crew. My last London flight was A340 outbound and A330 on the return sector.

VNV

I have made my views on this Union quite clear over the years. My views are based on my personal experiences with them at three different Airlines. At each company they were given a fresh opportunity to prove themselves - they failed every time.

They have a very poor record when it comes to representing the minority as has been stated in one of the previous posts - my personal experiences confirm this.

It is simply not possible for one Union to be all things to all members especially when dealing with different Airlines. “All VNV members are equal - but some members are more equal than others” (apologies to George Orwell).

Given the above it amazes me that people expect the VNV to come up with an acceptable solution. It’s not logical.

The VNV is part of the problem not part of the solution.

There has been a suggestion that they have learned from past mistakes. I very much doubt that.

Finally

No matter what happens during the next year there will be unhappy people.

Remember that there is nothing in your contract that says you have to put up with it. “Voting with your feet” is also a choice. I’ve done it in the past and I’ll do it again in the future should it become necessary. There are limits to what I’m prepared to put up with.

The World is a big place - plenty of options. Changing jobs isn’t the end of the World.

The best advice I can give is not to worry about what others are doing - not important.

Make the choices that are right for you.



A Happy New Year to all - best wishes for 2011.
 
Ik wil even inhaken op het verschil in salaris tussen MAC en KLM.

Ja, het is waar dat een KLM-vlieger meer verdient dan een MAC-vlieger, maar een KLM-vlieger vliegt dan ook beduidend meer productie. Een KLM-vlieger wordt héél veel efficiënter ingezet.

Dat is slechts mijn constatering.

Prettige jaarwisseling verder.

:biertje:
 
Boss du Manche:

Ik wil even inhaken op het verschil in salaris tussen MAC en KLM.

Ja, het is waar dat een KLM-vlieger meer verdient dan een MAC-vlieger, maar een KLM-vlieger vliegt dan ook beduidend meer productie. Een KLM-vlieger wordt héél veel efficiënter ingezet.

Dat is slechts mijn constatering.

Prettige jaarwisseling verder.



Kun jij je bewering in posting #542 cijfermatig onderbouwen? Ik neem aan dat het enige objectieve criterium het aantal productieuren op jaarbasis is (bloktijden). Volgens mij is die bij de KLM, bij een 100%-aanstelling, tot 750uren gemaximeerd (CAO). Wordt dat daadwerkelijk door een KLM-er gevlogen en heb je de cijfers van MP bij de hand? Zo, niet dan vind ik dit niet zo'n constructieve opmerking.

Een constatering heeft betrekking op een feit en een kenmerk van een feit is dat die objectief controleerbaar is.

Jij ook een fijne jaarwisseling en een goed 2011 toegewenst.
 
Last edited:
Dear 19 of 77,
I appreciate your thoughts as always, thank you for sharing.

However,
Op een niveau ben ik het helemaal met je eens.
In dit geval heb ik echter wel wat opmerkingen;

Any System that causes division and turns people against each other is broken.
De KLM senioriteitslijst is de KLM haar systeem, de MP senioriteitslijst is MP haar systeem.
Het is hier niet het probleem senioriteit binnen KLM die mensen tegen elkaar op zet, maar het feit dat er twee systemen zijn; de KLM lijst en de MP lijst.

Hoe verrot senioriteit ook mag zijn; in een tak als luchtvaart is het een relatief eerlijk systeem.
Tenslotte moet elke vlieger voldoen aan de eisen; het gaat er niet om wie beter is of niet.
Wat betreft promoties; als iedereen aan de eisen voldoet, dan is promotie op volgorde een helder systeem.

Wat betreft salaris; helemaal mee eens. Daarnaast mag van mij de regeling vlieger loopbaan bij de klm ook op de schop (andere discussie).

In mijn ogen werkt de VNV op dit moment aan een oplossing voor beide groeperingen waarbij er Werkbehoud, Salaris behoud en Carriere behoud is. Echter; zonder passagiers vliegtuigen.

Dat die carriere misschien niet zo snel meer gaat bij MP, ligt aan een strategische beslissing van hun eigenaar om het aantal freighters binnen de hele af-kl groep laag te houden vanwege de crisisbestendigheid van de vracht markt.
Als ik mij goed genoeg heb laten informeren is deze cap van de vracht markt een groter probleem voor de groei van MP dan de productie afspraken tussen NL en FR.

Waarom wil ik als KLMer niet terug kijken: omdat de geschiedenis niet te kwantificeren valt; hoe ver moet je terug kijken; wat schiet je er mee op?
Stel we zeggen; KLM heeft in 1998 een lijn van MP 'gestolen'. Ja en dan? Hoe moet dat de aankomende regeling tussen KLM en MP beinvloeden? MP heeft nu X aantal FTE en Y aantal FTE boventallig. Zelfs de boventalligheid schijnt een discussie te zijn omdat je dat op meerdere manieren kunt uitrekenen. Dus de enige dag komt het beter uit om er 20 boventallig, de volgende dag 120 boventallig te noemen.
Het gaat er puur om om de huidige MP vlieger werkgelegenheidsbehoud, salarisbehoud en carriere behoud te laten houden.
Dat valt zo als ik de bouwstenen van de vnv onderhandelingen heb kunnen zien, prima te bereiken.

Again; wat wil de MP vlieger nou eigenlijk meer?
Ik snap dat de stichting het proces wil kunnen controleren.
Als het enige wat de deal mist de passage omlopen zijn die MP passage vliegers nu hebben,. dan denk ik; slik dat. Als niet KL maar een andere maatschappij MP had overgenomen dan weet niemand of die maatschappij niet wel koud alle boventallige FTE's gesneden had.
En let wel; niet voor alleen KLM was de vracht tak de kers op de taart; ik houd het er op dat sowieso passage was gesneuveld of apart was verkocht.

Ik hoop van harte dat we met MP en KL op een voor ons beide te aanvaarden regeling komen.

ps; nog even een EDIT over het salarisverschil.
Verschil moet er zijn. Als MP een salaris zou hebben als KL dan zou de vracht nooit meer winstgevend kunnen zijn; MP haar grote uitdaging wordt om concurrerend te blijven tov ACG, nieuwe Chineese vracht toko's e.d. die clubs betalen ook geen KL salaris.
 
@flyingviking: dat komt door het vaste 11 om 7 systeem dat Martinair hanteert. Bij KLM genereert een vlucht gewoon een x aantal dagen vrij. Hierdoor kun je veel flexibeler ingezet worden. Doordat bij MP sneller een vlucht niet meer in die 11 dagen past krijg je vaker een Niet Indeelbaar dag en ben je dus vrij. Dit systeem is ontwikkelt voor de vracht waarbij je theoretisch gewoon in 11 dagen de wereld rond kan vliegen. Bij passage is zo'n systeem gewoon niet efficiënt omdat je altijd via AMS moet en een trip dan meteen 3 of meer dagen bevat.

B767, je had een tijd geleden nog een uiteenzetting beloofd waarom wij juniore vliegers onze baan aan MP te danken hebben. Aangezien ik geen (zoals beloofd) PM heb gezien op 2e kerstdag met de betreffende onderbouwing bepaal daarom zelf wel of ik op een post van je reageer. Dat is onderdeel van een discussie. Probeer me daarom ook niet onder druk te zetten dat ik niet op constructieve manier mag reageren. Dat ik een bepaalde aanname zwak vind, vind ik dan ook niet afdoen aan de discussie. Zullen we dan nu gewoon inhoudelijk verder gaan?

In de tijd dat ik werd aangenomen bij KLM was de economie op z'n hoogtepunt en nam elke maatschappij in Europa (legacy of lowcost) ontzettend veel mensen aan. Beweren dat KLM in die periode alleen is gegroeid door het ''stelen'' van routes van MAC en dat ik mijn baan daar aan te denken heb vind ik gewoon een zwakke onderbouwing. Mag ik dat vinden of is dat ook weer een ''te blauwe bril op hebben"?

Er moet eens een keer opgehouden worden om om de kern van het hele verhaal te draaien. Namelijk; wat wil de MP vlieger bereiken met de AVB? Ik vraag daarom nogmaals aan MP vliegers welke integratie binnen KLM zij willen aangezien de uitruil optie blijkbaar niet voldoende is. Dan kunnen we daar inhoudelijk over discussiëren i.p.v. verwijten jegens KLM-ers an sich als onderbouwing te gebruiken.
 
Last edited:
Flyburg, DUDE, je hebt het nog steeds niet door he ? Het schaakspel van het onderhandelen wordt op meerdere borden gespeeld! Een ieder doet zijn of haar ding.

Zinnige opmerking dat cockpit verhaal, dat maak jij jammergenoeg niet uit. Je verward werk met dit forum, is toch echt wat anders. Althans voor mij.

Mooie insteek voor Talsma's vraag. Sorry wist niet dat die vraag aan mij was gericht.
Behoud van werkgelegenheid is het belangrijkste. Ik heb de vraag al eerder beantwoord of ik rechts bij Klc zou gaan zitten. JA
Werkkwaliteit is niet per definitie pax, vracht heeft ook zijn charmes dus dat is geen issue. Nogmaals, het draait om baan/salaris behoud en werkgelegenheids borging.

De juniore KLM ' er praat over eventueel toekomstig gemis van salaris etc. Ik vind het wat anders als mensen met hypotheken hun huis moeten verkopen ipv dat een DUDE een jaartje later een wat groter huis zou kunnen kopen. Klein nuance verschil.

Schieten maar weer.
 
Sjakie:
Nogmaals, het draait om baan/salaris behoud en werkgelegenheids borging.

Ik ga niet schieten maar heb een vraag: Een aantal juniore MP-vliegers in het kader van de huidige boventalligheidssituatie baanbehoud garanderen, salaris garanderen (i.v.m. hyptheek/ aflossing studieschuld etc.) en werkgelegenheid garanderen door ze onderaan de KL-lijst aan te laten sluiten is voor jou dus een acceptabele oplossing om de boventalligheid aan te pakken? Heb ik je insteek zo goed begrepen?
 
RTO:
@flyingviking: dat komt door het vaste 11 om 7 systeem dat Martinair hanteert. Bij KLM genereert een vlucht gewoon een x aantal dagen vrij. Hierdoor kun je veel flexibeler ingezet worden. Doordat bij MP sneller een vlucht niet meer in die 11 dagen past krijg je vaker een Niet Indeelbaar dag en ben je dus vrij. Dit systeem is ontwikkelt voor de vracht waarbij je theoretisch gewoon in 11 dagen de wereld rond kan vliegen. Bij passage is zo'n systeem gewoon niet efficiënt omdat je altijd via AMS moet en een trip dan meteen 3 of meer dagen bevat.

Dank voor je uitleg. Als het rooster de oorzaak is van slechtere productie per vlieger dan is dat toch in overleg tussen werkgever en werknemer (vakbond en/ of OR) oplosbaar. Dat probleem is bij een kopje koffie of een pilsje aan de bar zo van tafel. Als ik werkgever zou zijn geweest zou ik een nieuwe regeling zo hebben afgedwongen door de werknemersorganisaties met de rug tegen de muur te zetten. Of zijn er andere factoren die de productiviteit van MP-vliegers in relatie tot KL-vliegers negatief beïnvloeden?
 
De meest juniore vlieger bij MP is alweer bijna 6 jaar in dienst.
Persoonlijk wil ik wel radiotelefonist spelen boven 20000 voet (over kapitaalvernietiging gesproken) onderaan de lijst, maar wel met mijn huidige salaris. Het zou handig zijn om dienstjaren mee te nemen. Volgens mij wordt er nu gekeken om +/- 20 boventallige MP vliegers onderaan de lijst bij KL te plakken met bijbehorend CAO, echter wel met een aanvulling van salaris, de details moeten nog worden uitgewerkt.
 
Ik vergeet te reageren op de stuitende opmerking van Flyburg over vermeende haat jegens de KLM vlieger. Dit is een pertinent onjuiste opmerking en komt volledig voor rekening van de schrijver. Ik haat geen enkele KLM vlieger sterker nog, de meeste vrienden vliegen bij de KLM. Ja vrienden. Ook zij distantieeren zich van de DUDES die zich zo menen te moeten uiten.

Flying Viking, die optie wordt binnenkort gepresenteerd als deel oplossing. De vraag is OF dat een oplossing is. Waarom ? Als er dan iets gebeurd vanuit Parijs zijn die mensen, met minimaal 6 dienstjaren, de eersten die moeten vertrekken. De vraag is of dat wordt verstaan onder werkgelegenheidsborging. Daar zit hem nu juist de kneep. Niemand(bijna) heeft problemen om onderaan te sluiten, met behoud van salaris, maar dan niet als buffer voor DUDES die maar een aantal jaar in dienst zijn. Het kan niet zo zijn dat die DUDE meer garanties heeft/krijgt dan iemand met 10-20 dienstjaren, of nog meer. Deze opmerking graag zien in het grotere geheel. De KLM vlieger heeft al alle toekomstige stoelen in de MP vloot en dus ook de eventuele groei in de vracht. Groei mogelijkheden te over mits AF dit accodeerd. En dat zijn allemaal F3000 stoelen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groeten.
 
Boys!

Ik preview hetzelfde meegemaakt, CX nam KA over
Wij kregen verschillende opties binnen KA Maar wilde je op
Je base blijven moest je naar CX

Het enige wat wij meekregen, onderligende partij dus!
-Stoelbehoud ie geen demotions of kapitaal vernietiging
-Orginele date of joining voor staftravel
-Dienstjaren, maw ik was 7 jaar captain KA, ging naar de 7 jaar
CX payscale! Was een kleine achteruitgang, maar is nu rechtgetrokken na wat jaren in CX
-onder op de CX lijst
En dat was alles!!! Mortsel zeggen dat het bij CX niet uitmaakt wat je vliegt
Airbus/777/747 zelfde salaris voor alles !!!maar
De base maakt uit welke salaristrap je valt ,elke base heeft
Z'n eigen gedoe!!

Een ding begrijp ik niet, dat er bij MAC gasten zijn die geen vracht willen vliegen, heeft
MAC niet altijd het merendeel van de operatie vrachtgevlogen!
Dat weet je toch als je solliciteerd??
Aan de andere kant hoop ikop een goede uitkomst voor all concerned!
Vergeet niet dat deze overeenkomst tussen mac, KLM en VNV de benchmark
Wordt voor volgende o ereenkomsten
Lees bv trans integratie of AF integratie

Don't fuck it up for the next generations
 
Last edited:
Nog Ff aanvulling
Wij namen 5 freighters mee met maar 26 captains
Dus netto meer posities voor CX gasten
 
Boys!

Een ding begrijp ik niet, dat er bij MAC gasten zijn die geen vracht willen vliegen, heeft
MAC niet altijd het merendeel van de operatie vrachtgevlogen!
Dat weet je toch als je solliciteerd??

Don't fuck it up for the next generations

Bij de MAC kom je binnen op een type. Geen keuze inderdaad. De meeste vliegers echter kwamen binnen op de DC-10/MD-11 of B747 welke tot een aantal jaren terug Convertible Freighters genoemd werden. Best of both worlds dus, in de winter cargo haulen en in de zomer pax.
Toch zijn er ook vliegers die na een aantal jaar vracht hakken, behoefte hadden aan meer tijds verschillen (pax) en misschien wat meer thuis zijn als de gezinssituatie veranderde. Deze kozen dan voor de B767 operatie.
Toen de MAC met de A320 ging opereren in Europa land zag je de tendens dat veelal seniore 'Commanders' en instructeurs hier op boden. ZIj hadden de avonturen op de ICA en FRT routes wel gezien. Elke avond thuis is dan ook wel welkom.

Resume; als je solliciteert weet je wat voor bedrijf het is, maar tijdens je carriere zijn er ook weer veel andere mogelijkheden van toepassing. Het mooie was dat dat allemaal mogelijk was binnen 1 bedrijf.
 
Sjakie,
Dank voor je uitleg. 2 opmerkingen: 1. of er, in het door jou beschreven scenario, F3000-stoelen mee worden genomen is nog maar de vraag. Ik denk zelf dat als dit scenario doorgaat de inschaling voor de "cargo-operatie" lager zal zijn dan functieblok 1 (capt.) en functieblok 4 (f/o). Maar dat er dan mogelijkheden komen voor KL'ers staat buiten kijf. 2. men moet het ijzer smeden als het heet is. Dit is wellicht de tijd om snel tot een oplossing te komen gelet op de voorgenomen groei van KL. Het zou mooi zijn indien er met het "grijze blok" (een vnv-voorstel) zekerheid omtrent werkgelegenheid komt voor juniore MP-ers die over stappen naar KL. Zeker indien KL in 2011 zo'n 80-100 man extra aan gaat nemen. Die komen dan onder de MP-mensen en zijn dan "last in, first out". Lange procedures heb je in een groeitijd niets aan en ondermijnen het belang van de juniore MP-vliegers. Maar goed, de materie is complex genoeg. Ik kan helaas geen oplossing uit de hoge hoed toveren waar iedereen gelukkig van wordt. Goede jaarwisseling en 2011.
 
Ja dat weet ik maar nu liggen de kaarten anders!!
Martinair blijft bestaan en er is werk! Alleen op de vracht

Lees ff m'n vorige post!
Ik had hetzelfde! Ik kon bij KA blijven maar dan naar HKG Airbus
Hield ik m'n positie op de sen lijst etc

Echter

Ik wilde in EU blijven en heb me dus moeten schikken naar het
Aanbod van CX! Ik had niets te willen of extra te vragen
Het aanbod was helder zie hierboven
Iedereen bij KA kreeg dit aanbod om over te stappen naar CX
Ook pax Airbus gasten dus
Wij kwamen met 5 BCFs en 80 vliegers waarvan 26 captains
Nu 2 jaar later sta ik nog steeds op positie 2000+ maar heb m'n stoel
En dienstjaren gehouden!
Ik zit de komende 10+ jaren vast aan m'n base en type
Is klote maar ik kwam van de onderliggende partij!
Vlieg nu met seniore FOs en die wilden geen vracht captain worden
Op een base! Bleven in HKG voor levenstijl en salaris
Ie maken dus meer als een vracht captain ie ik dus
Is idd raar dat de capt de laagst betaalde is in de crew maar dat vloeit
Voort uit de overname
 
Flying Viking, die optie wordt binnenkort gepresenteerd als deel oplossing. De vraag is OF dat een oplossing is. Waarom ? Als er dan iets gebeurd vanuit Parijs zijn die mensen, met minimaal 6 dienstjaren, de eersten die moeten vertrekken. De vraag is of dat wordt verstaan onder werkgelegenheidsborging. Daar zit hem nu juist de kneep. Niemand(bijna) heeft problemen om onderaan te sluiten, met behoud van salaris, maar dan niet als buffer voor DUDES die maar een aantal jaar in dienst zijn. Het kan niet zo zijn dat die DUDE meer garanties heeft/krijgt dan iemand met 10-20 dienstjaren, of nog meer. Deze opmerking graag zien in het grotere geheel. De KLM vlieger heeft al alle toekomstige stoelen in de MP vloot en dus ook de eventuele groei in de vracht. Groei mogelijkheden te over mits AF dit accodeerd. En dat zijn allemaal F3000 stoelen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groeten.

Hoe zou je het dan willen zien, Sjakie? Stel de MP-ers blijven op de vracht, en de KLM-ers blijven op hun eigen kisten. Over een jaar of 5 gaat het slecht. Dan hebben de jongste MP-ers 11 dienstjaren en de jongste KLM-ers 1, of nog minder. En het gaat zo slecht dat er vliegers uit moeten.

Stel je dan voor dat er net zo lang KLM-ers worden ontslagen tot de jongste op de KLM-lijst even lang in dienst is als de jongste op de MP-lijst? En dan worden ze om en om ontslagen?

Dat is wellicht niet helemaal fair, omdat MP al jaren niemand heeft aangenomen. Dan zou je een moment moeten bepalen, vanaf waar de nieuwe KLM-vliegers virtueel onder alle MP-ers komen te staan. Zeg maar vanaf het moment dat KLM officieel MP gekocht heeft. Of vanaf het moment dat de integratie is geregeld bijvoorbeeld. Of vanaf het moment dat er werd gezegd dat nieuwe vacatures bij MP door KLM-ers worden ingevuld

Zou je dat goede werkgelegenheidborging vinden?

PS. Als Flyburg je heeft beledigd, scheer dan niet alle jonge KLM-ers over een kam, dat is een beetje kortzichtig.
 
Last edited:
Zal een sprookje vertellen,....

enkele jaren geleden was er een bedrijf dat heette LUCHT uKKie. Vladdertje heerlijk heen en weer en iedereen kon kiezen waar hun basis lag. Toen kwam er een boze blauwe tovertrol en zei. Ik ben de baas en jullie gaan alleen via NEvERLAND opereren... Alle luchties vonden dat jammer maar ja..het is werk. De trol kreeg nog een beter idee en zei we gaan lage kosten vliegen en dit noemen we ZOEMER. We spuiten de vliegtuigjes geel en vladderen vrolijk verder. Jullie mogen allemaal kiezen, binnen een week, blauwe of gele vliegtuigen. Geel was toch wel een aanttrekkelijke basis. Binnen een paar weken besloot de trol al het gele aan zijn nog bozere ubertrol uit Ierland , die harp speelt, te verkopen. De helft van het oorspronkelijke personeel was weg van de blauwe salarispost.

Gelukkig gaat het nu niet zo maar het is wel eerder gebeurd.

Succes in de discussie.

ps ik vond het bovenstaande sprookje niet "netjes" op zijn zachts gezegd
pss Kliko duidelijk verhaal
 
zoals Sjakie al zelf zegt, het is ingewikkeld en hard spel dat door vele mensen op veel borden tegelijk wordt gespeeld. Sjakie is daar zelf ook onderdeel van en hij doet zijn deel op zijn manier. Doel, zoveel mogelijk proberen de publieke opinie te beinvloeden voor het verkrijgen van de beste einddeal. Eigenlijk moet iedereen de MP mannen zielig gaan vinden en alle KLMers en VNV hebzuchtig, oneerlijk, eigenbelang etc etc. De bekende underdog strategie. Zie het als een soort van emotionele chantage, waar je nooit met argumenten van kunt winnen en Sjakie weet dat zelf ook. Hij weet ook dat hij onredelijk is, maar ja, als het werkt.. dan zou ik het in zijn positie ook misschien wel doen. Ik vrees alleen dat een aantal MP mannen uiteindelijk hun hand gaan overspelen, want een publieke opinie is natuurlijk wel wat anders dan het beinvloeden van de KLM Ledenraad...Hoe ging dat spreekwoord ook al weer...

PS Oh ja Sjakie, als collega vlieger en KLMer wens ik ook jou natuurlijk het allerbeste. Functiebehoud, salaris, pensioen etc etc, Maar daar zal het ook bij blijven. Als jij graag die extra garanties tav werkgelegenheid in de toekomst wil door een plek op onze senioriteitslijst, dan zul je toch echt net zoals ik en al je vroegere MP collega's een sollicitatiebrief naar SPL/NP moeten sturen en helaas van onder af aan moeten beginnen. Misschien niet leuk voor jullie, maar zo blijft het spel wel eerlijk gespeeld worden. Ik verklap je alvast dat je wel voorrang zult krijgen op die zogenaamde "ongeboren KLMer" cq KLSer. Een term die jullie overigens zelf hebben bedacht om het nog dramatischer te maken..


[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=n4OBvIvG8oU[/YOUTUBE]
 
Last edited:
...Doel, zoveel mogelijk proberen de publieke opinie te beinvloeden. Eigenlijk moet iedereen de MP mannen zielig gaan vinden en alle KLMers en VNV hebzuchtig, oneerlijk, eigenbelang etc etc. De bekende underdog strategie. Zie het als een soort van emotionele chantage, waar je nooit met argumenten van kunt winnen en Sjakie weet dat zelf ook. Hij weet ook dat hij onredelijk is, maar ja, als het werkt.. dan zou ik het in zijn positie ook doen...

Right on the money. Wie denk je heeft die subjectieve en emotionele (hunnie zijn groot en wij zijn klein) informatie verstrekt aan het Parool?
 
Boys!

Ik preview hetzelfde meegemaakt, CX nam KA over
Wij kregen verschillende opties binnen KA Maar wilde je op
Je base blijven moest je naar CX

Ik heb van de rode en blauwe mannen begrepen dat het in dit geval NIET om een overname gaat.

Indien dit wel om een overgang van onderneming zou gaan dan gaan er hele andere juridische krachten meetellen die in dit geval in het voordeel van de rooien zou uitpakken (behoud van rechten en plichten etc).
 
Back
Top