23-09 D-Day passage MP

@Windstalker:
Het maakt voor de HV-vlieger t.a.v. zijn/haar winstuitkering toch niet uit of een ingehuurde vlieger van KLM of van een agency komt. Je moet wel over erg goed cijfermatig onderbouwde informatie beschikken om de invloed van die inhuur op de totale bedrijfswinst, en daaruit voortvloeiende winstuitkering, te kunnen specificeren. Ik denk trouwens dat nieuwe mensen aannemen die voor overschotten in de winter zorgen voor het bedrijf een stuk duurder is (en dus slecht voor de winstuitkering) dan een tijdelijke detachering van een paar KLM-crews. Bovendien wist ik niet dat KLM-vliegers een 13e maand krijgen, misschien dat een KLM-er daar duidelijkheid over kan verstrekken.
 
In de KLM CAO staat niks over een dertiende maand, dat kan ik je wel vertellen.

En dat de seniore HV-FO's zijn gecompenseerd neemt niet weg dat de minder seniore FO's nog jaren extra upgrade tijd toegeschoven krijgen en geen compensatie hebben gekregen.

Dat snap ik niet helemaal. Als de promotie binnen HV afhankelijk is van eventuele groei (hoe groter, hoe meer CPT's er nodig zijn) en pensioneringen, dan verandert het tijdelijk inhuren van personeel toch weinig aan het algemene verloop van de carrières van de jonge FO's?

Als ze die CPT's in de seizoenen waar KLM-crews werden ingehuurd niet hebben opgeleid dan hebben ze het seizoen erna weer nog meer nodig, dus niet voor iedereen levert het vertraging op. Alleen voor de mannen voor wie de opleiding tot CPT feitelijk is vertraagd. De virtuele achterstand voor de rest wordt weer ingehaald.
 
Talsma, dat klopt helemaal.
Het betrof iets tijdelijks en daarom is alleen de meest seniore FO er slechts tijdelijk door getroffen.
 
Zo, wat een heerlijk verhaal zo op deze vroege sneeuwerige woensdagmorgen.

Zoals het er nu voorstaat staan er 2 partijen lijnrecht tegenover elkaar. Aan de ene kant de KLM vlieger, aan de andere kant de MP vlieger. Het voorstel vanuit de VNV om tot een uitruilproces te komen (alle MP-ers gaan vracht vliegen en alle KLM-ers gaan passage vliegen) heeft de voorkeur van de KLM en de VNV, maar niet van de gemiddelde Martinair vlieger. Martinair wil behalve de uitruilvariant, ook andere mogelijkheden onderzocht zien. De VNV en de KLM wil er niet aan, wat ertoe heeft geleid dat de MP vliegers het AVB hebben opgericht. (Hier kom ik later nog even op terug) Verder irriteert het MP vliegers dat de KLM en VNV weigeren terug te kijken verder als 2008. Mijn inziens geheel terecht. (Ver) voor 2008 hebben er dingen plaatsgevonden bij MP, opgelegd door KLM, die de huidige situatie binnen MP veroorzaakt hebben, die wel degelijk van belang zijn. Vandaar dat de belangen op dit moment lijnrecht tegenover elkaar staan.

Even een klein stukje geschiedenis.
In 1998 tekent Leo van Wijk een intentieverklaring voor een volledige overname van MP door KLM. In de jaren erna blijft de EU dit tegenwerken, en blijft Martinair in handen van KLM (50%) en Mearsk (50%). Sinds KLM de boel over wil nemen, is Mearsk zowiezo niet meer bereid tot het doen van investeringen in de KLM. KLM is op haar beurt pas bereid te investeren als ze 100% eigenaar is, en is er verder alles aan gelegen dat Martinair niet in handen van concurrenten terecht komt.

Sinds 1998 zijn er verschillende routes van MP opgeheven en overgeheveld naar KLM, of dochters en partners (Sky-Team en HV), zowel op vracht als op passagiersgebied.
Sinds die tijd zijn de passagevluchten onder druk van KLM opgeheven. Ik denk hierbij aan bestemmingen in de VS als LAX, PVR, OAK, SEA, DEN, EWR, TPA, MCO, FLL, SJO, SJU en MIA. In europa is alle short-haul opgeheven en ook naar Canada zijn de vluchten naar YVR, YYC YYZ en YEG. 3x raden waar al deze productie is gebleven? Juist, bij de KLM, haar partners en haar dochter.
Bestemmingen als LAX, SEA, DEN zijn bestemmingen die al door de KLM werden aangevlogen, maar sinds MP ermee moest stoppen wel frequenter en met meer stoelen wordt aangevlogen. OAK, EWR, TAP, FLL worden nu vanaf Amsterdam perfekt bediend door KLM partner Delta Airlines (voorheen NorthWest Airlines). PVR werd, net als FLL, SJO en SJU voornamelijk gevlogen in opdracht van touroperators. Opvallend detail. 1 dag nadat MP bekendmaakte te stoppen met het vliegen naar PVR, tekende reisorganisatie OAD een contract met KLM voor doorverbindingen vanaf MEX….
Als laatste is MIA gesneuveld, en ook daar springt de KLM nu in. Waarom moest MIA eigenlijk sneuvelen? Simpel. MP werkte op de AMS-MIA route samen met American Airlines. American Airlines is aangesloten bij OneWorld, een grote concurrent van Skyteam waarbij KLM en het Amerikaanse Delta zijn aangesloten. Zonder de samenwerking van MP met AA zou deze route voor MP niet rendabel zijn. Uiteraard zagen KLM en partners deze samenwerking niet zitten, dat ging tenslotte ten koste van Skyteam, wat het einde van deze route voor MP betekende en de nieuwe route voor KLM per januari 2011 een feit is.
Als troosthapje kreeg MP voor een jaar het alleenrecht om naar AUA te vliegen… Ondertussen vliegt de KLM daar ook alweer 2x per week met een 744 op….

Voor wat betreft Europa, de EU stelde als voorwaarde dat voor 100% overname van MP de europa operatie gestopt moest worden. De 3 busjes 320 eruit dus. Ook deze productie is deels bij de KLM terecht gekomen, al dan niet via dochter HV. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ook ArkeFly en Corendon van deze stap geprofiteerd hebben. De Canada operatie is gestopt deels door toedoen van de KLM, maar ook deels door de houding van de Canadese overheid, welke MP verplichtte de vluchten als charter uit te voeren en niet als lijndienst.

Dan de Cargo. Cargo moest wel blijven bestaan, en mocht van de KLM absoluut niet in andere (lees: buitenlandse) handen vallen. Echter investeren in MP deden ze niet. De laatste 12 jaar is er slechts 1x M11F bijgekomen en zijn de 742F’s vervangen door 744BCF’s van 20 jaar oud. Overnamepogingen van SIA en LH strandden op de houding van de KLM, omdat KLM er wel eens slechter van kon worden als deze 2 jongens hun positie op AMS konden uitbreiden. Voor de MP Cargo verdwenen onder druk van de KLM (en partners) verder de bestemmingen zoals YYZ, ORD, LAX, ATL, DFW en IAH. Zijn dat (een aantal ervan) nou juist niet de bestemmingen waar de KLM de 74M (De 744 Combi) zeer frequent op inzet? 3x raden waar de vracht van MP is gebleven en wie dat nu vervoert….

Het is mij niet ontgaan, en kan jullie ook niet ontgaan zijn, dat juist door deze strategie van de KLM de KLM er zelf, ten koste van MP, beter van werd. Operatie Red-Alert heeft de KLM meer passagiers en meer vracht opgeleverd. Ook de KLM vlieger heeft daar in de jaren 2000-2010 goed van kunnen profiteren. Door het wegvallen van MP op die routes kon de KLM grotere toestellen en frequenter gaan vliegen op deze bestemmingen, waarvoor ook meer vliegers nodig waren. Veel promoties dus, wat leidde tot ook weer een hoop nieuwe aannames van vliegers bij de KLM, die nu onderaan de ladder bij de KLM staan. Sommige van deze vliegers die rond deze periode zijn aangenomen vergeten voor het gemak even dat hun baantje deels het gevolg is van de manier waarop KLM met MP is omgegaan, en dus hun baan eigenlijk deels te danken hebben aan MP. Een aantal van hen brult hier ook aardig wat in de rondte, met hun blauwe bril nog op. En willen dat ook niet zien. De feiten liggen voor hen helaas anders.

Dan de vloot. In 2002 liep het leasecontract van de Queen of the Fleet, the Miss. PH-MCV af. De RvC van MP (ga zelf maar na wie er toen inzaten) besloot toen dat het leasecontract van deze kist niet voortgezet mocht worden .Zelfs niet toen IFLC deze aanbood als power by the hour, oftewel, alleen betalen wat je daadwerkelijk gebruikt. Achteraf een domme beslissing gebleken. Toen HXL op de fles ging en er door verschillende touroperators opeens stoelen nodig waren werd onder grote druk en veel hogere kosten de enige op de wereld beschikbare 763ER met PW 4060 motoren binnengehaald, de PH-MCJ. Een afgerachte slecht onderhouden bak die de TD van MP handenvol werk en geld heeft gekost. Op dit moment nog steeds de duurste kist van de vloot, op het gebied van leasekosten. Ook de hoofdreden waarom deze kist in Januari 2011 als eerste sneuvelt.
Ook op het gebied van passage mocht er verder niet geïnvesteerd worden van grote moeder KLM, wat erin resulteert dat MP nu met een sterkt veroudert product vliegt. Duidelijk een gebrek aan investeringen door MP, welke geleid werd door de KLM (en Mearsk, maar die vond het allemaal wel best). Er wordt mijns inziens onterecht door KLM-ers op gewezen dat MP met een veroudert product vliegt en daarom nooit meer winstgevend kan zijn of worden en dat men blij moet zijn dat KLM hen komt redden. Echter de oorzaak daarvan ligt bij de KLM zelf. Dit kan men de MP vliegers niet aanrekenen. En nu opeens kunnen er wel 3x 333 aangeschaft worden (let op, dit is extra materieel, geen vervanging) maar die mogen uit oogpunt van de KLM vlieger dan wel weer enkel door de KLM vliegers gevlogen worden, met alle bijbehorende promoties van dien…. Hoe bedoel je over de rug van een ander?

Ik zie hierboven allemaal redenen staan waarom er mijns inziens wel degelijk verder teruggekeken moet worden dan het jaar 2008. Echter omdat de VNV en KLM dat weigeren, hebben de MP vliegers het AVB belang opgericht. Zie dit als een soort fonds, wat bekostigt wordt door MP vliegers, bovenop hun VNV contributie. Uit dat fonds worden onderzoeken door externe bureaus betaald, welke andere mogelijkheden uitzoeken als enkelt de uitruilvariant.

Dat de uitruilvariant bij de KLM vlieger de voorkeur heeft kan ik me goed voorstellen. KLM krijgt haar Full Freight operatie niet winstgevend onder de huidige AOC. Dat kan beter onder de MP AOC, daar die de vliegers minder salaris betaald en meer flexibiliteit geeft in de vloot en bemanningsplanning. Bij MP vliegen ze 11 om 7. 11 dagen op, 7 dagen af. KLM 744 vliegers willen daar absoluut niet aan. Sterker nog, de 50 FTE’s die nu gedetacheerd zijn bij KLM vliegen geen 11 om 7, maar 9 om 9, omdat het hen anders te zwaar is. Daarbij verdienen ze wel meer als de MP vlieger die dezelfde routes vliegt, maar dan in een 11 om 7 rooster. Raar dat je scheve gezichten krijgt? Ik vind van niet. De KLM vliegers zijn ook niet echt te porren voor het vliegen van Cargo. Ook de starre houding uit Parijs werkt niet echt mee, waardoor MP op dit moment op papier 2x BCF en KLM 2x ERF opereert. Uit efficiency is gekozen voor 4x ERF. 2x BCF doorleasen (notabene dry) aan een concurrent is niet handig, maar het belang van de Franse bonden gaat voor de winstgevendheid van de Cargo groep. Cargo is bijzaak. Echter sommige MP vliegers willen ook niet alleen cargo vliegen. Waarom niet? Als je passage vliegt, ben je van die 11 dagen dienst in ieder geval nog minstens 2x 24 uur gewoon thuis op je home-base. Dit is bij Cargo niet het geval, daar gebeurd het dat je van de 11 dagen op je ook echt 11 dagen van huis bent. Ook dit is een reden waarom de MP vlieger de uitruilvariant niet ziet zitten. Dan de MPS. Deze staat nu voor een D-Check in Xiamen. Komt begin februari terug, maar mag van parijs niet zelf gevlogen worden. Laten we hopen dat deze kist ergens als Wetlease weggezet kan worden, dat scheelt weer boventalligheid. Wat ook meespeelt, wat moet je als huidige 76 vlieger straks met een incourante M11 rating,als je verplicht naar die divisie moet. Een uitstervend type waarmee je verder ter wereld nog maar weinig kan als MP Cargo er ook nog eens mee zal stoppen in de toekomst. Het daarover hebbende, hoe denkt AF over Cargo en bestaat Cargo nog wel over 5 jaar binnen de groep. Kijk hierbij ook eens naar wat JAL en NorthWest Airlines hebben gedaan met hun vracht-tak. Ook dat is een scenario die menig MP-er door haar hoofd spookt. En waar de KLM-er verder niet aan (wil) denken.

Verder wordt er vaak gesproken over de positie van de KLM vlieger welke een aantal jaar geleden onderaan de ladder in dienst is gekomen vanuit MP. Het zou niet mogen dat deze nu lager op de lijst komen als dat de MP vliegers van nu komen te staan bij lijstintegratie. Vergeet even niet dat deze mensen een aantal jaar geleden vrijwillig zijn over gestapt, vrijwillig hebben gekozen hiervoor om onderaan de KLM ladder te beginnen en ook nog eens gebruikt hebben gemaakt van de vrijwillige vertrekregeling en dus ook een zakje geld meenamen. Eind jaren 90 zijn er welgeteld 2 vliegers buiten de vertrekregeling opgestapt en naar KLM gegaan. 1 omdat hij toch liever alleen maar dichtbij huis wou crossen met een F50, de ander wegens een arbeidsconflict binnen MP. Denk dat die hoeveelheid te verwaarlozen valt. De rest is vrijwillig vertrokken met een zakje geld. En hebben naar mijn idee verder ook geen recht van spreken. Hun hebben in het verleden gegokt en wellicht verloren.

Er wordt hier ook vaak gesproken over het krantenartikel in de Televaag, door iedereen een krant die hier afgezeken wordt, behalve als het artikel wat hierin staat hen opeens wel goed uitkomt. Daar heeft MS gezegd dat KLM niets te verwijten valt. Maar is dat ook zo, gezien alle bovenstaande informatie? Is het niet gewoon een maatschappelijk geaccepteerd antwoord waarin hij weinig keuze had gehad. Wat had het gevolg geweest als hij had gezegd dat het wel de schuld van de KLM was voor zijn eigen positie. In de alinea eronder nuanceert hij het al iets dat het onder zijn leiding nooit zover had kunnen komen met MP. Trek je conclusies over de waarde van de opmerking jegens de KLM van MS.

Vaak wordt er hier ook gesproken over dat je verliesgevende onderdelen moet afstoten, maar dan alleen in de context waarin het hen uitkomt. Met andere woorden, MP passage moet worden afgestoten. Hoe zit het dan met de ERF’s van KLM? Deze zijn ook nooit winstgevend geweest voor de KLM. Moet dat dan ook maar afgestoten worden? Cargo in de groep is zoweizo nog niet winstgevend, mede door de resultaten in Parijs. Moeten we dan ook maar stoppen met Cargo?

Als laatste wil ik kwijt dat er hier veel gesproken wordt over een faillissement van MP dat is voorkomen door KLM. Helaas, van een faillissement is geen sprake, het is een 100% overname geweest. En als een bedrijf een bedrijf overneemt, moeten ook de mensen bij het overnemende bedrijf zich schikken in de beslissing van hun baas, en niet alleen het bedrijf dat overgenomen wordt. Ook als die beslissing voor sommige werknemers nadelig kan uitvallen.

Samengevat:
Ik vind het goed dat andere oplossingen ook onderzocht worden. Menig KLM –er vind, mijn inziens onterecht, dat er alleen rekening met hen gehouden dient te worden, terwijl ze gezien bovenstaande feiten zelf in het verleden al veel voordeel hebben genoten in het beleid wat hun werkgever heeft gevoerd ten aanzien van MP. Voor het gemak moet dat alleen maar even vergeten worden en is dat allemaal niet waar. Voor de goede orde, het gaat hier om slechts 106 76 vliegers (52Cap om 54 FO volgens de laatste senioriteitslijst.) Daarbij gaan er 10 FTE al naar de M11 van MP om het vakantieuren overschot daar af te gaan bouwen
Maar zoals het er nu voor staat zie ik alleen nog een gang naar de rechter, en voor de KLM-ers vrees ik dat die wel verder terugkijkt dan tot het jaar 2008. Iets waar de VNV en de KLM ook bang voor zijn, mede getuige de halfbakken reactie op het (vol fouten staande) artikel in het Parool. Vergeet niet dat het VNV voor 75% bestaat uit KLM (als het niet meer is)

Jullie een fijne woensdag en een goede jaarwisseling en 2011 wensende!
 
Last edited:
B767-300ER,

Als je zoiets aanvult met feiten kom je veel geloofwaardiger over. Ik hou het korter....

Bijna al die routes zijn opgeheven door gebrek aan winstgevendheid en vooral vraag. We praten namelijk over routes die bij Martinair niet in een netwerk zaten.
Als we nu zouden kijken naar hoeveel passagiers in Nederland een reis beginnen om bijvoorbeeld dagelijks naar SEA ( of één van die andere genoemde bestemmingen ) te vliegen. Dan vul je daar nog geen 50 stoelen mee. Die gegevens zijn wel gecontroleerd door de VNV. Vrijwel geen van die routes heeft bestaansrecht zonder aangevuld te worden met passagiers uit een netwerk van vooral Europeesche vluchten.

In het algemeen zijn 80% van alle KLM passagiers aangevoerd via het netwerk. Het verhaal van MP geld dus ook voor de KLM; Een zeer beperkte hoeveelheid aan KLM ICA vluchten heeft bestaansrecht zonder het netwerk. De KLM richt zich daardoor op een markt waar Martinair nooit naar omgekeken heeft maar de MP vliegers maken nu wel aanspraak op deze productie.
Een rechter zonder blauwe of rode bril zou daar zo doorheen prikken. Denk je echt dat de VNV met een oplossing gaat komen die niet juridisch getoetst is op houdbaarheid?
 
B767, geloof je ook nog in Sinterklaas? Ik heb bijna het gevoel dat je je eigen (lange) verhaal zelf gelooft.

Wat mij betreft (heb er gelukkig weinig over te zeggen) zijn de Mac mannen van harte welkom bij KLM. Na COVA selectie onder aan de lijst.
 
Purno, N-239PA

Ik vraag me oprecht af jullie nog precies hetzelfde praten als de groote Franse moeder AF het roer echt gaat omgooien binnen de AF-KLM groep.
Wat zullen de Fransen dan zeggen?
Alle KLM-ers zijn van harte welkom bij AF na COVA en onderaan de lijst bij AF!

Kijken of je dan nog steeds dezelfde taal spreekt (of durft te spreken)
Ik denk dat ik het antwoord wel weet, of geloof jij soms in Sinterklaas ;)
 
Als KLM op een vergelijkbare manier failliet zou gaan zou ik inderdaad blij zijn met een plekje bij AF en mijn handen dichtknijpen.
Verder is het bij ons prima geregeld, bij eventuele integratie staan alle juniore Air Francers en KLM'ers zowiezo al jaren op een reeds geintegreerde schaduwsenioriteitslijst.

Begrijp me niet verkeerd, als ik aan de Mac kant zou staan zou ik hetzelfde proberen. Maar het is uitetaard tegen beter weten in.
 
Staan toch wat fouten in je verhaal b 767-300
Ik ken persoonlijk al een persoon die ergens in 2006 van MP naar KLM is gegaan zonder die vertrekpremie, die was er toen nog niet, dus daar zullen er vast meer van zijn....
Bovendien compenseert zo'n zakje geld je niet voor de senioriteit die weggegooid is mocht er ooit geintegreerd worden op datum in dienst.
Verder hoor ik hier steeds wel salarisverschillen, dat valt alles mee, kennis van me begon destijds met 4800 euries bij MP, ik met 3200 bij KLM, en juist aan het begin is dit een behoorlijk verschil in je besteedbare inkomen studieschuld technisch gezien enzo, ja bij MP eindig je wat lager.....
Voor wat betreft blauwe/rode brillen: je MIA voorbeeld vloog KLM vroeger ook zelf op, dus als je echt wilt kun je dat ook zien als een oude KLM bestemming die weer in het netwerk wordt opgenomen nu het weer beter gaat met KLM, MIA doet MP al een tijdje niet meer, dus van directe productieovername is misschien wel geen sprake.....
En waarom wordt er niet gezeurd over dat AF Orlando overneemt van MP................
Zou dat zijn omdat de MP vliegers weten dat die fransen lekker zeggen bedankt, maar je krijgt er niks voor terug.........
En bij integregen krijg ik zeg maar die 96 overtollige man voor me op de lijst, is een beetje veel om 3 kisten te vliegen he.........
Verder vraag ik me af of jij cijfers hebt over de winstgevendheid van de fullfreighters van KLM???? Dit lijkt ook een urban-legend te worden, maar ik heb van niemand cijfers gezien, MP verdiende midden in de crisis nou ook niet echt dikke knaken met de cargo...
Ik geloof best dat zij er beter in zijn dan KLM hoor, daar niet van.
En die starre houding uit Parijs daar kan de KLM vlieger ook vrij weinig aan doen he? Net als het algehele KLM beleid met betrekking tot MP de afgelopen jaren.

Dit zijn slechts wat feiten, mijn eigen mening over dit geheel hou ik even voor me, maar gewoon om even aan te geven dat je alles door verschillende brillen kunt zien, en jij je hier zelf ook schuldig aan maakt.
Dit maakt het hele geheel zo lastig, daarom denk ik dat we hier met fatsoen mee om moeten gaan, maar dat de MP vliegers ook moeten oppassen dat ze niet teveel eisen gaan stellen aangezien ze in dit hele proces ook wat sympathie van de KLM vlieger nodig hebben om er samen uit te komen, en ja dat is misschien lullig omdat zij de kleinere groep zijn en de overgenomen partij, maar het is wel de realiteit.

Gelukkig Nieuwjaar, en ik hoop dat we er samen uitkomen, een beetje groei aan de cargo kant zou al een hoop oplossen denk ik!
 
Fokkerkoning:

Er zijn bij MP 2 vertrekregelingen geweest. Wellicht viel deze persoon daar niet onder. Ik had het alleen over mensen die zonder vertrekregeling eind jaren 90 zijn verrtrokken naar de KLM. en dat waren er slechts 2. De rest die via VVR zijn vertrokken waren allemaal juniore vliegers, dus zoveel senioriteit hebben die niet verloren. Daarbij bleef dat hun eigen keuze. Gegokt en wellicht verloren, dat zal moeten blijken.

Salarisverschillen vallen mee?

Als voorbeeld neem ik even een vlieger met 15 dienstjaren die Capt is bij MP op de 74 en een vlieger met 15 dienstjaren die capt is bij KLM op de 74, allebei 45 jaar. (geen idee of je bij de KLM binnen 15 jaar baas 74 kan zijn, maar dat even terzijde)

MP: 11639 euro/maand excl vak geld etc
KLM: 16473 euro/maand excl vak geld etc.

Of iemand die 10 jaar werkzaam is, 40 jaar oud, en Capt 76 (en bij KLM Capt A332)
MP: 9524 euro/maand ecl vak geld etc.
KL: 14119 euro/maand ecxl vak geld etc.

Of iemand 7 jaar in dienst, co 76, 35 jaar oud (en bij klm Co 332)
MP: 7066 euro.maand excl vak geld etc.
KL: 9528 euro/maand excl. vak geld etc.

Bron: Martinair CAO en MyKLM.org.
Ik zie verschillen rond de 30-35%. Als jij dat geen groot verschil vindt, mag je het verschil wel even maandelijks op mijn bankrekening bijstorten :D :D

Wat betreft MIA, het gaat om de reden WAAROM MP die bestemming niet meer doet.
En over MCO heb ik wel degelijk geschreven. Er staat daar duidelijk bij dat KLM en partners profiteren in het verleden en heden. MCO is een mooi voorbeeld daarvan :D

Dat KLM-vliegers weinig kunnen doen aan de houding van Parijs en aan de opstelling van KLM jegens MP helemaal mee eens. Het blijft echter de werkgever van die vliegers die beslissingen heeft genomen en dat de werkgever de volledige gevolgen daarvan zal moeten dragen. 1 Daarvan kan ook betekeken dat het er voor KLM personeel niet beter op wordt. Maar dat kan je het MP personeel ook niet aanrekenen. Om maar even een oude van hier van stal te halen: Hartman, dat is de man waar je moet zijn! (klagen!)

Als ik timmerman ben bij een bouwbedrijf, en het bouwbedrijf besluit een ander bouwbedrijf over te nemen en zijn timmeractivitieten aan hen te laten, ben ik de dupe van het beleid van mijn werkgever. Waarom zou dat voor vliegers niet kunnen gelden? Ik ben het met je eens dat je het vliegers niet aan kan rekenene, maar nergens staat dat deze maar vrijgesteld moeten worden van de gevolgen van beslissingen van hun werkgever!
 
Inderdaad, dankzij KLM is de Mac niet op de fles gegaan.
O ja, krijgen we die weer. We (MP) hebben het aan de grote blauwe broer (KLM) te danken dat we niet failliet zijn gegaan.
Volgens mij was het voor de KLM meer eerst de boel bijna tot aan de grond afbreken bij MP en met het laatste houtje wat MP nog heeft de boel binnen houden..
Misschien moet je toch iets beter lezen :D Ik zei dat MP niet op de fles is gegaan, en dat dat NIET komt door de KLM :D:D

Nogmaals een fijne jaarwisseling en ben benieuwd wat 2011 ons gaat brengen
 
Fokkerkoning:

Er zijn bij MP 2 vertrekregelingen geweest. Wellicht viel deze persoon daar niet onder. Ik had het alleen over mensen die zonder vertrekregeling eind jaren 90 zijn verrtrokken naar de KLM. en dat waren er slechts 2. De rest die via VVR zijn vertrokken waren allemaal juniore vliegers, dus zoveel senioriteit hebben die niet verloren. Daarbij bleef dat hun eigen keuze. Gegokt en wellicht verloren, dat zal moeten blijken.

Salarisverschillen vallen mee?

Als voorbeeld neem ik even een vlieger met 15 dienstjaren die Capt is bij MP op de 74 en een vlieger met 15 dienstjaren die capt is bij KLM op de 74, allebei 45 jaar. (geen idee of je bij de KLM binnen 15 jaar baas 74 kan zijn, maar dat even terzijde)

MP: 11639 euro/maand excl vak geld etc
KLM: 16473 euro/maand excl vak geld etc.

Of iemand die 10 jaar werkzaam is, 40 jaar oud, en Capt 76 (en bij KLM Capt A332)
MP: 9524 euro/maand ecl vak geld etc.
KL: 14119 euro/maand ecxl vak geld etc.

Of iemand 7 jaar in dienst, co 76, 35 jaar oud (en bij klm Co 332)
MP: 7066 euro.maand excl vak geld etc.
KL: 9528 euro/maand excl. vak geld etc.

Bron: Martinair CAO en MyKLM.org.
Ik zie verschillen rond de 30-35%. Als jij dat geen groot verschil vindt, mag je het verschil wel even maandelijks op mijn bankrekening bijstorten :D :D

Wat betreft MIA, het gaat om de reden WAAROM MP die bestemming niet meer doet.
En over MCO heb ik wel degelijk geschreven. Er staat daar duidelijk bij dat KLM en partners profiteren in het verleden en heden. MCO is een mooi voorbeeld daarvan :D

Dat KLM-vliegers weinig kunnen doen aan de houding van Parijs en aan de opstelling van KLM jegens MP helemaal mee eens. Het blijft echter de werkgever van die vliegers die beslissingen heeft genomen en dat de werkgever de volledige gevolgen daarvan zal moeten dragen. 1 Daarvan kan ook betekeken dat het er voor KLM personeel niet beter op wordt. Maar dat kan je het MP personeel ook niet aanrekenen. Om maar even een oude van hier van stal te halen: Hartman, dat is de man waar je moet zijn! (klagen!)

Als ik timmerman ben bij een bouwbedrijf, en het bouwbedrijf besluit een ander bouwbedrijf over te nemen en zijn timmeractivitieten aan hen te laten, ben ik de dupe van het beleid van mijn werkgever. Waarom zou dat voor vliegers niet kunnen gelden? Ik ben het met je eens dat je het vliegers niet aan kan rekenene, maar nergens staat dat deze maar vrijgesteld moeten worden van de gevolgen van beslissingen van hun werkgever!

Weer een onjuiste vergelijking;

Je kan bij de KLM niet na 15 jaar Cpt 747 worden. Dit duurt nu gemiddeld 25 jaar.
Een KLM vlieger met 15 jaar is FO ICA en verdient ca evenveel of minder dan het genoemde MP salaris.

Je kan bij de KLM niet na 10 jaar CPT A330 worden- Dit duurt nu gemiddeld 20+ jaar.
Een KLM vlieger met 10 jaar is net FO A330, CPT KLC of FO B737 en verdient ca evenveel of minder dan het genoemde MP salaris.

Je kan bij de KLM niet na 7 jaren FO A330 worden. Dit duurt nu gemiddeld 10 jaar.
Een KLM vlieger met 7 jaar is Coco, FO B737 of net CPT KLC en verdient minder ( behalve als hij CPT KLC is, dan ongeveer hetzelfde ) dan het genoemde MP salaris.

Als je voortaan een situatie wil schetsen.. Zorg dan wel dat je een eerlijke vergelijking maakt. Topsalarissen zijn inderdaad binnen KLM 30% hoger dan bij MP. Maar dat verschil is pas merkbaar bij 20+ dienstjaren of F3000 functie.

Ik met 2,5 jaar binnen KLM verdien trouwens veel minder dan een MP FO vlieger met een gelijk aantal dienstjaren. Maar zij vliegen als FO en ik als coco. Ja als FO ICA verdien ik weer meer als FO MP maar dan heb ik ook in het algemeen meer dienstjaren.

Je kan daardoor niet eenvoudig stellen dat de KLM salarissen niet in verhouding staan tot MP salarissen.

gr, Pruno
 
B767-300 ER:
Ik haal 2 elementen uit je postin#504 naar voren (ik heb nu geen tij om overal op te reageren). Het betreffen de positie van Maersk en je opmerking over vliegers die gebruik hebben gemaakt van een VVR (Vrijwillige Vertrek Regeling). Om Maersk te beginnen. Je stelt dat Maersk niet meer in MP wilde investeren omdat KL MP voor 100% over wilde nemen (in 1998). Dat klopt niet. Maersk was in de jaren 90 bezig met een brede herorientatie op de bedrijfsactiviteiten. Een onderdeel daarvan was de luchtvaarttak (Maersk bezat o.a. een eigen luchtvaartmaatschappij in Denemarken, Maersk Air, en een eigen helicopterbedrijf voor de offshore, vergelijkbaar met KLM Helicopters). Maersk heeft al in de jaren '90 te kennen gegeven zich geheel uit de luchtvaart terug te willen trekken. Het niet meer investeren in MP was van die strategische keuze een logisch gevolg, net als het vinden van een koper voor Maersk Air (lukte pas in 2005) en de verkoop van Maersk Helicopters (ik meen aan CHC). Wat je betreft je opmerkingen over ex-MP-vligers die, in het kader van een VVR, MP hebben verlaten en naar KL zijn gegaan het volgende. Jij stelt dat ze "gegokt en misschien verloren"hebben. Ik vind dat een opmerking die wel erg kort door de bocht gaat. Ik zie dat helemaal niet als "een gok". Het is een logisch gevolg van de situatie bij MP, waarvoor er een regeling in het leven is geroepen. Sterker nog: Dankzij het feit dat er vliegers waren die van MP naar KLC gingen zijn er juniore mensen bij MP binnenboord gebleven die nu blijkbaar een ICA-positie bij KL opeisen. Je hebt gelijk als je stelt dat de vrijwillige vertrekkers geld meekregen maar dat is niet meer dan logisch bij een dergelijke vrijwillige regeling waarbij je, zeker de eerste jaren, in koopkracht erop achteruit gaat. Ik zou het niet echt logisch vinden indien deze mensen opeens hun oud-collega's, die wellicht later dan hen bij MP in dienst traden, nu voor hen op een KL-senioriteitslijst terecht zouden komen.

Het is een leuke doch gekleurde analyse die je schrijft waarin je een aantal persoonlijke meningen als feiten presenteert. Ik heb nu alleen geen tijd om daar verder uitvoerig op in te gaan. Daarom laat ik het nu bij deze 2 punten. Fijne jaarwisseling en een goed 2011 toegewenst.
 
@FV

Deels met je eens vwb gegokt en verloren. Wellicht had daar moeten staan, weloverwogen keuze gemaakt, maar achteraf misschien niet de slimste. Dat was ook de strekking van mijn verhaald. Hun (de VVR-ers) konden toender tijd niet weten hoe de situatie nu zal zijn. Een iets genuanceerdere samenvatting daarvan had niet misstaan. Helemaal mee eens.
VWB Maersk, met investeringen bedoelde ik eigenlijk de jaren mid 2000 en verder, toen het noodzakelijk werd om te investeren in bv vloot. In 1998 was de vloot (76/M11)nog modern genoeg. Wellicht kwam dat niet helemaal duidelijk over.
Voor de rest zijn het puur feiten, af en toe aangevuld met mijn persoonlijke mening

@Purno

Waarom suggereer je dat ik "weer" een verkeerde vergelijking maak? Ik heb echter ook een duidelijk voorbehoud gemaakt die ik nog even voor je zal citeren:

Citaat:
(geen idee of je bij de KLM binnen 15 jaar baas 74 kan zijn, maar dat even terzijde)
Einde citaat.
Ik neem aan dat je dat regeltje over het hoofd hebt gezien. Maar speciaal op jouw verzoek zal ik eea even nuanceren. Overigens is de situatiu nu zo dat het 25 jaar duurt, maar hoe was dat voor de huidige generatie captains KLM 744? Ik heb daar geen idee van, jij wellicht wel?
Purno said:
Je kan bij de KLM niet na 15 jaar Cpt 747 worden. Dit duurt nu gemiddeld 25 jaar.
Capt 74, 25 dienstjaren, 50 jaar oud, allen per maand excl vakgeld etc:

Kl: 17799
MP: 15866

KLM-er verdient 13% meer

Purno said:
Een KLM vlieger met 10 jaar is net FO A330, CPT KLC of FO B737 en verdient ca evenveel of minder dan het genoemde MP salaris.

FO 332/767, 10 dienstjaren, 35 jaar.

KL: 10147
MP: 9524
KLM-er verdient dus meer (5%)

Purno said:
Je kan bij de KLM niet na 7 jaren FO A330 worden. Dit duurt nu gemiddeld 10 jaar.
Een KLM vlieger met 7 jaar is Coco, FO B737 of net CPT KLC en verdient minder ( behalve als hij CPT KLC is, dan ongeveer hetzelfde ) dan het genoemde MP salaris

KLM SO ICA/MP FO767, 32 jaar, 7 dienstjaren

KLM: 7792
MP: 7067
KLM-er verdient als CoCo dus 10% meer als een FO 767 bij 7 dienstjaren
Purno said:
Ik met 2,5 jaar binnen KLM verdien trouwens veel minder dan een MP FO vlieger met een gelijk aantal dienstjaren. Maar zij vliegen als FO en ik als coco. Ja als FO ICA verdien ik weer meer als FO MP maar dan heb ik ook in het algemeen meer dienstjaren.
Geen idee wat je leeftijd is, zal rond de 30 zijn? ga ik voor het gemak maar even van uit. Correct me if I am wrong
KLM SO ICA/MP FO 767, 2 dienstjaren

KL: 6585
MP: 4838

Verdien je met je 2 dienstjaren SO altijd nog 36% meer dan een FO 76 met 2 dienstjaren bij MP, uitgaande dat je 30 bent. Mocht je 20 zijn, dan is het bedrag bij KLM 5703 euro en scheelt het slechts 20% wat je meer verdiend :D:D Mocht je ouder zijn, dan wordt het verschil alleen maar groter, in jouw voordeel. Zo slecht zit je dus niet :D

Alle bedragen van Myklm.org en uit de MP CAO van 2009/2010.

Genoeg geluld over geld denk? Ik heb het daar in mijn hele post #504 ook niet over gehad
 
Last edited:
FV

Deels met je eens vwb gegokt en verloren. Wellicht had daar moeten staan, weloverwogen keuze gemaakt, maar achteraf misschien niet de slimste. Dat was ook de strekking van mijn verhaald. Hun (de VVR-ers) konden toender tijd niet weten hoe de situatie nu zal zijn. Een iets genuanceerdere samenvatting daarvan had niet misstaan. Helemaal mee eens.
VWB Maersk, met investeringen bedoelde ik eigenlijk de jaren mid 2000 en verder, toen het noodzakelijk werd om te investeren in bv vloot. In 1998 was de vloot (76/M11)nog modern genoeg. Wellicht kwam dat niet helemaal duidelijk over.
Dat de analyse roodgekleurd is en niet blauw kan ik alleen maar beamen :D:D
Blauw is al genoeg vertregenwoordigd hier en dit is gewoon mijn visie, die idd rood is.

Purno

Waarom suggereer je dat ik "weer" een verkeerde vergelijking maak? Ik heb echter ook een duidelijk voorbehoud gemaakt die ik nog even voor je zal citeren:

Citaat:
(geen idee of je bij de KLM binnen 15 jaar baas 74 kan zijn, maar dat even terzijde)
Einde citaat.
Ik neem aan dat je dat regeltje over het hoofd hebt gezien. Maar speciaal op jouw verzoek zal ik eea even nuanceren. Overigens is de situatiu nu zo dat het 25 jaar duurt, maar hoe was dat voor de huidige generatie captains KLM 744? Ik heb daar geen idee van, jij wellicht wel?

Capt 74, 25 dienstjaren, 50 jaar oud, allen per maand excl vakgeld etc:

Kl: 17799
MP: 15866

KLM-er verdient 13% meer



FO 332/767, 10 dienstjaren, 35 jaar.

KL: 10147
MP: 9524
KLM-er verdient dus meer (5%)



KLM SO ICA/MP FO767, 32 jaar, 7 dienstjaren

KLM: 7792
MP: 7067
KLM-er verdient als CoCo dus 10% meer als een FO 767 bij 7 dienstjaren

Geen idee wat je leeftijd is, zal rond de 30 zijn? ga ik voor het gemak maar even van uit. Correct me if I am wrong
KLM SO ICA/MP FO 767, 2 dienstjaren

KL: 6585
MP: 4838

Verdien je met je 2 dienstjaren SO altijd nog 36% meer dan een FO 76 met 2 dienstjaren bij MP, uitgaande dat je 30 bent. Mocht je 20 zijn, dan is het bedrag bij KLM 5703 euro en scheelt het slechts 20% wat je meer verdiend :D:D Mocht je ouder zijn, dan wordt het verschil alleen maar groter, in jouw voordeel. Zo slecht zit je dus niet :D

Alle bedragen van Myklm.org en uit de MP CAO van 2009/2010.

Genoeg geluld over geld denk? Ik heb het daar in mijn hele post #504 ook niet over gehad

Kijk.. Dit geeft een heel ander beeld. Bedankt daarvoor...

Ik denk niet dat je salaris gegevens voor SO ( blok 5 vliegers ) kloppen. Ik ben mid 20 en verdien bruto ca 600 E minder dan de genoemde MP collega.

Startsalaris in dit blok is ca 3000 E bruto voor een 20 jarige en daar ongeveer een 200 E per jaar bij dat je ouder bent dan 20.

Dus een 30 jarige zou bij indiensttreding ongeveer 5000 E bruto per maand verdienen.

Op de vnv website staat onder software het programma Kpay waar je data kan invoeren en we vervolgens een salaris sheet uitkomt.
 
Last edited:
Ok. Via MYklm,.org kom ik bij een 25 jarige SO met 2 dienstjaren op 6144. Voor een 30 jarige met 0 dienstjaren kom ik op 6174.
Wliicht klopt die info niet dan.
Of heb je wellicht nog een studieschuld (KLS?) die via je salaris wordt afgelost? Geen idee. Zoals gezegd ik haal eea alleen van Myklm.org. Wellicht lees ik verkeerd. Neem aan dat je zelf het beste weet wat je verdiend :D
Back to topic omtrent de KLm vliegers en MP vliegers en de gevolgen van het opheffen van passage!!
 
Als je op dat bedrag uitkomt komt dat omdat senioriteit daar niet goed in is meegenomen. Je komt op 6144 als je met functiepay 1000 rekent. Dat moet voor Purno ongeveer 400 zijn.

Dan kom je uit op 4378. En dat is dus minder dan de MP FO.
 
Back
Top