23-09 D-Day passage MP

KA werd op dezelfde manier "geintegreerd" als MAC. geef het beestje een naam overname/integratie etc
Eerst wat routes over en weer en daarna integratie senioriteits lijst. zo ging het bij ons

KA bestaat netzoals MAC zal bestaan, alleen wat gasten zijn overgestapt naar CX, ik zie het verschil niet met MAC/KLM.
bij ons werd de vracht opgeheven en bij mac de pax en een gedeelte van de vliegers ging naar de bovenliggende maatschappij
 
KA werd op dezelfde manier "geintegreerd" als MAC. geef het beestje een naam overname/integratie etc
Eerst wat routes over en weer en daarna integratie senioriteits lijst. zo ging het bij ons

KA bestaat netzoals MAC zal bestaan, alleen wat gasten zijn overgestapt naar CX, ik zie het verschil niet met MAC/KLM.
bij ons werd de vracht opgeheven en bij mac de pax en een gedeelte van de vliegers ging naar de bovenliggende maatschappij

Je hebt uiteraard gelijk. Geef het beessie een naam maar als het in NL een overgang van onderneming is dan wordt het juridisch gezien meteen een ander verhaal. Dan moet de overnemende partij (KLM) het personeel van de overgenomen partij (MAC) integreren met behoud van rechten, plichten en ook diensttijd.
In dat geval zou het 'onder aan de lijst aansluiten aub' principe wel eens niet op kunnen gaan omdat er juist aan senioriteit veel rechten gehangen zijn. (denk aan biedkansen, vakantietoewijzing etc etc).

Geen overname dus....
 
Q-nimbus:

Het "last in, first out" principe is een sprookje, want het is onwettig. En ons onvolprezen Wetboek van Strafrechten gaat boven onze CAO.

LIFO is geen sprookje. LIFO wordt sinds 2006 op een andere wijze toegepast dan voor 2006. Het was niet mijn intentie om een discussie omtrent alle ins en outs omtrent LIFO op te starten maar, in verband met je opmerking, verwijs ik naar onderstaande link. LIFO mag nog steeds, doch binnen het afspiegelingsprincipe, plaatsvinden. En dat is in de CAO geborgd. Daar is niets onwettigs aan. En met het strafrecht heeft LIFO volgens mij niets te maken het gaat hier om arbeidsrecht.

Last in first out principe behoort tot het verleden

Het 'last-in-first-out'-principe (Lifo) geldt per 1 maart 2006 niet meer. Volgens dit beginsel zou degene met het korte dienstverband in geval van een collectief ontslag als eerste in aanmerking komen voor ontslag. Het moest dan gaan om werknemers met uitwisselbare functies, waarbij gekeken werd naar gelijke werkzaamheden, loon en verantwoordelijkheden.

Het nieuwe uitgangspunt is het 'afspiegelingsbeginsel', waarbij vóór en ná de ontslagen de leeftijdsopbouw van de overblijvende werknemers zoveel mogelijk gelijk moet zijn. De ontslagen worden aldus “verdeeld” over werknemers met verschillende leeftijden, waarbij dan binnen die leeftijdscategorie dan weer het Lifo-beginsel wordt toegepast. De werknemer met het kortste dienstverband heeft dan (alsnog) te vrezen voor zijn of haar baan.

http://www.advocaat-arbeidsrecht.nl...out_principe_behoort_tot_het_verleden/17?mid=

Fijne jaarwisseling
 
Dank voor deze aanvulling, maar hoe dan ook hebben volgens dit principe degene die onderop staan juist de mìnste kans om ontslagen te worden.
 
Dank voor deze aanvulling, maar hoe dan ook hebben volgens dit principe degene die onderop staan juist de mìnste kans om ontslagen te worden.

Graag gedaan.

Dat hoeft niet het geval te zijn. E.e.a. is afhankelijk van de totale leeftijdsopbouw van het korps. Vlieger x die onderaan de lijst staat en 25 jaar is vliegt er per definitie uit. Hij is immers de meest juniore vlieger binnen zijn leeftijdsgroep. Hoe e.e.a. in het concrete geval van, laat ik zeggen, de meest 20 juniore vliegers bij MP nu is vergeleken met de situatie na mogelijke indiensttreding bij KL weet ik niet. Dat zal per geval moeten worden bekeken, afhankelijk van het aantal ontslagen. Dan krijg je een situatie met oneindig veel variabelen. Daar waag ik mij maar even niet aan. De kern van mijn opmerking was wel om z.s.m. tot een oplossing te komen. Hoe meer mensen er achter je aansluiten, hoe beter je eigen perspectief is. Het is daarom mijn bescheiden inschatting dat de juniore vliegers van MP heel wat kunnen winnen bij een overstap naar KL, ook al kom je onderaan de lijst. Het ziet er namelijk naar uit dat er groei aankomt. En dat bedoel ik met "het ijzer smeden als het heet is". Meer vragen, met het risico dat je pas antwoord krijgt bij een volgende stagnatie, lijkt mij riskant. Maar die balans kunnen uiteindelijk de MP-mannen en -vrouwen, op wie deze situatie betrekking heeft, alleen zelf opmaken.
 
Het onderaan of bovenaan de senioriteitslijst staan heeft niets te maken met de eventuele datum in dienst. Die datum is leidend. En daarvoor geld de datum van tekeken van arbeidsovereenkomst, dus de aorbeidsovereenkomst bij MP. Zo zouden (in theorie) alle MP-ers onderaan de sen. lijst komen te staan, maar in het geval van een Lifo ontslag-ronde (die wel aangepast is) wel gespaard kunnen blijven.
 
Het onderaan of bovenaan de senioriteitslijst staan heeft niets te maken met de eventuele datum in dienst. Die datum is leidend. En daarvoor geld de datum van tekeken van arbeidsovereenkomst, dus de aorbeidsovereenkomst bij MP. Zo zouden (in theorie) alle MP-ers onderaan de sen. lijst komen te staan, maar in het geval van een Lifo ontslag-ronde (die wel aangepast is) wel gespaard kunnen blijven.

Hoe het er nu naar uit ziet komt er volgende maand een motie waarin het bestuur de KLM ledenraad toestemming gaat vragen om akkoord te gaan met het reserveren van een grijs vlak op de KLM senioriteitslijst voor de overtollige Martinair vliegers. Dit vlak komt tussen de nu laatste vlieger op de lijst en de in maart nieuw aan te nemen KLS ers.

Later dit jaar als de overtolligheid vastgesteld is komt er een vrijwillige vertrek regeling met een sollicitatie mogelijkheid bij de KLM. Overtollige Martinair vliegers die nog niet eerder afgewezen zijn bij de KLM en een selectie doorlopen hebben kunnen dan met een zak geld mee van Martinair de overstap maken. Zij starten dan in een beginfunctie met een normaal KLM salaris en krijgen dan een plek in dat grijze vlak.

Overtollige vliegers die geen gebruik kunnen of willen maken van deze regeling ( kunnen misschien via een gelijkwaardige vrijwillige vertrek regeling bij Transavia solliciteren of ) worden volgens de CAO gedwongen ontslagen met een financiele regeling ( ca 2 jaar salaris ). Dit zal geschieden volgens LIFO. Of dit houdbaar is moet dan blijken....
 
Last edited:
Moet dit niet nog langs de MP-ledenraad? Of weet je toevallig ook wat daar gister is besproken? :)
 
Interessante ontwikkeling Purno.
Vooral de laatste alinea. Ben benieuwd naar de invulling daarvan.
Ook een aparte ontwikkeling als er in maart weer KLS-ers komet en aan het einde van het jaar er overtolligheid binnen de groep is..
 
Ook een aparte ontwikkeling als er in maart weer KLS-ers komet en aan het einde van het jaar er overtolligheid binnen de groep is..

Die moet je even uitleggen...... :confused:

Of is het een " what if" ?

Uiteraard worden het aantal aan te nemen KLS-ers vermindert met het aantal boventallige (niet overtollige) MP vliegers die voor de overgang kiezen. Van boventalligheid zal theoretisch dus geen sprake zijn.

Adios, B
 
Die moet je even uitleggen...... :confused:

Of is het een " what if" ?

Uiteraard worden het aantal aan te nemen KLS-ers vermindert met het aantal boventallige (niet overtollige) MP vliegers die voor de overgang kiezen. Van boventalligheid zal theoretisch dus geen sprake zijn.

Adios, B

Uhm, dat moet je even aan Purno vragen.... ;)
Uit 1 en dezelfde post:
Purno said:
Dit vlak komt tussen de nu laatste vlieger op de lijst en de in maart nieuw aan te nemen KLS ers.
Purno said:
Later dit jaar als de overtolligheid vastgesteld is

Uiteraard ben ik het met jouw conclusie vwb het in mindering brengen op de KLS-ers helemaal eens.
 
(optie 1) Hoeveel is die "zak" geld (in maanden/jaren) wanneer je alsnog bij KL gaat solliciteren?

(optie 2) Wanneer je ontslagen word krijg je max 2 jr mee als ik het goed begrijp.

Kan me bijna niet voorstellen dat de eerste optie meer zal zijn plus hoe zit het met pensioen?!

Voor een vlieger die bijv 10 jaar, of langer, bij MP vliegt misschien niet de meest handige opties. Wanneer je dusdanig in salaris achteruit gaat en de opbouw veel langer duurt, je waarschijnlijk ook geen cpt ICA gaat worden, daar zou ik niet vrolijker van worden.
 
bij ontslag kantonrechtersformule. in dit geval likt me correctiefactor 1 vrij normaal. dat betekend bij ontslag voor elk jaar 1 maandsalaris, en idd gemaximeerd tot 2 jaar. oftewel bij langer als 24 jaar dienstverband is het maximum bereikt
 
Hallo B767-300ER,

Bijna goed....

Sinds kort is er een ontslagvergoeding waarbij iedereen in geval van gedwongen ontslag 2 jaarsalarissen meekrijgt!
(denk überhaupt niet dat er mensen gedwongen uit moeten)

Gr.
 
Zooo weer even terug van weggeweest...

Ik zag ook dat de stappen van het VNV steeds concreter worden, goed werk denk ik.

Teksten over ontslagrecht zijn niet eenduidig, zijn veel variabelen...
En dan praat je ook nog eens over collectief ontslagrecht of individueel. Soms valt er
meer uit te halen als je het individueel doet of juist samen.

Ik ben het met F70 eens, ik denk ook niet dat er gedwongen ontslagen zullen vallen.
 
Even snel een vraag tussendoor...

Als je geen gebruik maakt van de alternatieven die worden aangeboden door de werkgever (in dit geval bijvoorbeeld bij Transavia vliegen), kan je dan nog aanspraak maken op je ontslagrecht?

Gr!
FF
 
Ontslagrecht

Ontslagrecht

Even snel een vraag tussendoor...

Als je geen gebruik maakt van de alternatieven die worden aangeboden door de werkgever (in dit geval bijvoorbeeld bij Transavia vliegen), kan je dan nog aanspraak maken op je ontslagrecht?

Gr!
FF

Een eventuele overstap naar Trans of KLC is vrijwillig, er kan door de bestaande protocollen geen overtolligheid zijn tot ergens in 2012.

En dus jazeker blijf je aanspraak maken op ontslagrecht en vergoeding mocht dat onverhoopt ooit zover komen.
 
Back
Top