23-09 D-Day passage MP

Wat nu wel duidelijk is geworden is dat de overtolligheid bij Martinair een stuk groter is dan men voorheen dacht. De vrachtproductie is gelimiteerd op 9,3 producerende eenheden de komende jaren. Op dit moment vliegt Martinair met 20 FTE's per producerende eenheid. KLM met 25 FTE per producerende eenheid, vandaar de detachering van 50 FTE's ter compensatie van de 2 B747F's. Dit staat overigens los van het totaal aantal vliegtuigen wat in bezit is.

Martinair heeft nu 355 vliegers in dienst. Na de uitruil heeft Martinair 9,3 x 20 = 186 FTE's of 186 vliegers die voltijd vliegen nodig. Met een aantal extra vliegers ter compensatie van extra hoog ziekteverzuim/zwangerschappen en verstoringen betekend dat Martinair straks plek heeft voor ca 200 FTE's.

Ik weet niet 100% zeker of mijn sommetjes klopt en daarnaast hoeveel vliegers er bij Martinair deeltijd vliegen. Iemand? Ben bang dat het aantal overtollige vliegers dichter bij de 100 zit dan bij de 50.

Laten we inderdaad hopen dat er inderdaad geen gedwongen ontslagen hoeven plaats te vinden en dat iedereen in een vrijwillige vertrekregeling richting KLM of Transavia kan.

Gr, Purno
 
Beste Purno,

Get your facts straight!
In het ergste geval heeft MP straks ca. 30-40 vliegers teveel!
Men is nu bezig met een vrijwillig vertrekregling naar KLM...over de voorwaarden wordt nog gesproken!
(is een zaak tussen MP/KL en het VNV)
 
Aalsmeer heeft de oplossing klaarblijkelijk al lang en breed bepaald ....

Hier het stuk van Hartman uit het krantje van de MAC van 6 jan 2011

Welkom!

Beste Martinair collega, bij deze wens ik u allen
een heel voorspoedig en veilig 2011 zowel
zakelijk als privé!
Martinair gaat zich in 2011 volledig concentreren
op haar vrachtoperatie en er komt een
einde aan een roemrijke geschiedenis van 53
jaar lang passagiersvervoer. Voor velen betekent
dit een wending in hun loopbaan.
In januari heet KLM al diverse Martinair collega’s
van harte welkom die werkzaam zijn
in grondfuncties zoals revenue management
en marketing. Wij zijn verheugd dat zij de
kansen benutten die er zijn en zo invulling
geven aan een ‘Soft Landing’ van Martinair
Passage.
In februari heten wij tegelijkertijd de cabinebemanning
van Martinair, degenen die
hiervoor gekozen hebben, van harte welkom
bij KLM. Een deel zal direct in actieve dienst
komen en beginnen met een training. Een
grote groep collega’s zal teruggedetacheerd
worden om de Martinair passagiersvluchten
te continueren. Ik heb groot respect voor de
wijze waarop de Martinair cabinebemanning
richting de passagiers haar serviceniveau
en gastvrijheid hoog houdt. Mijn complimenten.
Behoud van werkgelegenheid is ook voor de
vliegers ons primaire doel. Enkele vrijwilligers
worden in dit kader binnenkort al welkom
geheten op de B737 van transavia.com.

Daarnaast zijn wij in gesprek met alle groeperingen
om de KLM full freighters structureel
onder te brengen bij Martinair. Als KLM
Directie staan wij hier volledig achter en
hierover hopen wij begin 2011 duidelijkheid
te hebben. De afgelopen tijd is weer eens bewezen
dat Martinair Cargo de unieke ‘Can
Do’ competentie heeft om de full freighters
succesvol te opereren.
De KLM en Martinair Directie streven ernaar
om in overleg met de vakbonden en de ondernemingsraden,
op korte termijn duidelijkheid
te kunnen geven over alle condities
die gepaard gaan met deze veranderingen
van werk.
Mede door de bereikte synergie met de AF/
KL cargo organisatie, wordt het beste resultaat
ooit geschreven. Dank hiervoor en ik zie
graag een voortzetting van deze lijn in 2011.
De Martinair collega’s van Maintenance &
Engineering pakken ondertussen, naast de
bestaande werkzaamheden, voortvarend
hun nieuwe verantwoordelijkheden op
voor het onderhoud van de regionale KLM
Embraer vloot. Dit verloopt voorspoedig en
is een goed voorbeeld van hoe wij elkaar binnen
de Groep kunnen helpen en versterken.
De KLM Groep is er in geslaagd om ten tijde
van de crisis de werkgelegenheid te behouden
en hecht er grote waarde aan dit voort
te zetten bij de afbouw bij Martinair Passage.
Een dergelijke prestatie van formaat is alleen
mogelijk met een bereidwillige en flexibele
opstelling van alle collega’s: blauw, rood en
groen.
Keeping the Family Together geldt voor de
hele Groep.

Laten wij samen van 2011 een mooi en succesvol
jaar maken!

Peter Hartman
President-Directeur KLM Groep"
 
F70,
Over feiten; Die max 9,3 producerende eenheden is een feit. Dat Martinair 20 FTE's per producerende vrachteenheid nodig heeft is ook een feit. Dat Martinair totaal 355 vliegers in dienst heeft is ook een feit.
Hoe kom jij dan op 30 tot 40 vliegers teveel? Ik heb namelijk niet het idee dat het overgrote merendeel van de Martinair vliegers deeltijd werkt. Als je goed opgelet hebt weet je dat het VNV bestuur nooit een concreet getal genoemd heeft. Is die overtolligheid niet een veel groter probleem dan men denkt?


Beechjet,
Had het stukje zelf ook al gelezen. Iedere overtollige Martinair vlieger krijgt de mogelijkheid om via een vrijwillige vertrekregeling bij KLM of Transavia te solliciteren waar dit jaar totaal ca 100 vacatures zijn. Dat ziet men als het aanbieden van behoud in werkgelegenheid.

Werkgelegenheid blijft niet behouden voor de overtollige vliegers die deze mogelijkheid niet aanpakken......
 
Mij zijn ook getallen van rond de 115 man bekend . En voor de HV optie lijkt het voorlopig te gaan om een "tijdelijke "detachering. Wel onder Hv CAO en HV betaling. (De evt aanvulling moet dan door MP geregeld worden)
 
Heren,

die 9,3 eenheden klopt voorlopig!
De MPS komt binnenkort uit de woestijn en men wil daarmee een wetlease gaan proberen te doen.

Als de uitruil variant doorgaat dan gaan de 50 FTE KLM weg en komen daar ca. 40FTE MP voor terug. In geval van wetlease nog eens 20 FTE en er worden ook nog 10 FTE van de 767 divisie omgeschoold naar de MD11 omdat daar tekort is.
Tel daarbij een aantal toekomstige gepensioneerden en dan blijven er max. zo'n 30 over.
Maar idd het VNV houdt die cijfers nog steeds geheim.

Maar ben bemieuwd wat er gaat gebeuren!
Lijkt me zelf een prima optie om bij onze blauwe vrienden Europa te gaan vliegen!
(of groene vrienden in geval van detachering)

Time will tell:biertje:
 
Heren,

die 9,3 eenheden klopt voorlopig!
De MPS komt binnenkort uit de woestijn en men wil daarmee een wetlease gaan proberen te doen.

Als de uitruil variant doorgaat dan gaan de 50 FTE KLM weg en komen daar ca. 40FTE MP voor terug. In geval van wetlease nog eens 20 FTE en er worden ook nog 10 FTE van de 767 divisie omgeschoold naar de MD11 omdat daar tekort is.
Tel daarbij een aantal toekomstige gepensioneerden en dan blijven er max. zo'n 30 over.
Maar idd het VNV houdt die cijfers nog steeds geheim.

Maar ben bemieuwd wat er gaat gebeuren!
Lijkt me zelf een prima optie om bij onze blauwe vrienden Europa te gaan vliegen!
(of groene vrienden in geval van detachering)

Time will tell:biertje:

F70,

De reden dat er omgeschoold wordt heeft te maken met de overtolligheid die op senioriteit gaat en niet op functie. Een onderste groep vliegers op de lijst wordt overtollig. Deze vliegers zitten dus niet alleen als FO op de B767's maar ook op de B747's en MD11's.

Voor het verdwijnen van overtollige FO's op de B747's en MD11's worden nu seniordere B767 vliegers omgeschoold.

Deze omscholingen hebben geen invloed op het aantal overtollige vliegers.

De overtolligheid zit trouwens niet alleen in het verdwijnen van de B767.

Daarnaast werd er laatste MP ledenraadsvergadering verteld dat de B747 BCF's verdwijnen. Martinair gaat in de toekomst die 9,3 producerende eenheden vliegen met 7 MD11's en de 4 (KLM) B747F's. Dus 11 machines. Het lijkt mij dat die ruimte van 1,7 zit in vervanging bij onderhoud of verstoringen. Weinig ruimte voor wetleases lijkt mij....

Gr, Purno
 
Last edited:
Dat is toch niet veel verschil met nu? Ze vliegen de vracht nu met de ERF's, de MD11's en 1 BCF.

Dan scheelt het op zich maar 1 vliegtuig.
 
9,3

9,3

Purno,

Het zijn 9,3 LIJNEN, dat geeft 11 Producerende Eenheden met nu 12 machines.
De 13de machine wil men wet-leasen, daar is wel degelijk ruimte voor.

Daarnaast heeft vooral de MD11 een hoog parttime percentage.
Het sommetje klopt dan ook niet.

Op de MP LR is niet verteld dat de BCF-en verdwijnen, de getallen zijn hetzelfde als voorheen slechts de uitleg van het VNV bestuur is anders. Wel is ooit gesuggereerd dat de BCF-en vervangen worden door AF ERF-en, maar dat is nu niet aan de orde.

MP heeft tot juli 2012 geen overtolligheid, daarnaast is niet gezegd dat het LIFO wordt, het kan ook afspiegelen worden, weet niet of de VNV en de KLM op dat precedent zitten te wachten. Het bestuur heeft aangegeven dat igv een overstapregeling naar KLC het niet logisch zou zijn dat er gezagvoerders overstappen, inkomen technisch.

De opleidingen op de 747 zijn in voorbereiding van de uitruil deal en zijn Captains en F/O. De opleidingen op de MD11 zijn alleen om het overschot aan vakantiedagen af te bouwen, niet voor overtolligheid.
 
Last edited:
Wetlease mag bovenop de 9,3, staat los van producerende eenheden.
Verder zit F70 aardig goed met zijn berekeningen.
 
Purno,

Het zijn 9,3 LIJNEN, dat geeft 11 Producerende Eenheden met nu 12 machines.
De 13de machine wil men wet-leasen, daar is wel degelijk ruimte voor.

Daarnaast heeft vooral de MD11 een hoog parttime percentage.
Het sommetje klopt dan ook niet.

Op de MP LR is niet verteld dat de BCF-en verdwijnen, de getallen zijn hetzelfde als voorheen slechts de uitleg van het VNV bestuur is anders. Wel is ooit gesuggereerd dat de BCF-en vervangen worden door AF ERF-en, maar dat is nu niet aan de orde.

MP heeft tot juli 2012 geen overtolligheid, daarnaast is niet gezegd dat het LIFO wordt, het kan ook afspiegelen worden, weet niet of de VNV en de KLM op dat precedent zitten te wachten. Het bestuur heeft aangegeven dat igv een overstapregeling naar KLC het niet logisch zou zijn dat er gezagvoerders overstappen, inkomen technisch.

De opleidingen op de 747 zijn in voorbereiding van de uitruil deal en zijn Captains en F/O. De opleidingen op de MD11 zijn alleen om het overschot aan vakantiedagen af te bouwen, niet voor overtolligheid.

Misschien moet je de nieuwste "Op de bok" maar even lezen.....

( citaat uit Martinair raadsverslag )
"Er bereiken de VNV berichten dat de huidige 9,3 productiecap ook gevlogen kan worden met elf unit ( zeven MD-11 + vier ERF ) in plaats van dertien units ( voorgaande + twee BCF ). "

Gr, Purno
 
Last edited:
Heren,

die 9,3 eenheden klopt voorlopig!
De MPS komt binnenkort uit de woestijn en men wil daarmee een wetlease gaan proberen te doen.

Als de uitruil variant doorgaat dan gaan de 50 FTE KLM weg en komen daar ca. 40FTE MP voor terug. In geval van wetlease nog eens 20 FTE en er worden ook nog 10 FTE van de 767 divisie omgeschoold naar de MD11 omdat daar tekort is.
Tel daarbij een aantal toekomstige gepensioneerden en dan blijven er max. zo'n 30 over.
Maar idd het VNV houdt die cijfers nog steeds geheim.

Maar ben bemieuwd wat er gaat gebeuren!
Lijkt me zelf een prima optie om bij onze blauwe vrienden Europa te gaan vliegen!
(of groene vrienden in geval van detachering)

Time will tell:biertje:

en uit dezelfde "Op de bok" .....

( citaat uit KLM raadsverslag over overstap regeling MP vliegers )
"Het maakt ook uit of er 50 tot 100 of alle 350 man over- stappen. Het bestuur hoopt op een aantal dat gelijk is aan de boventalligheid, dus tussen de 50 en 100 man, op korte termijn.."

Gr, Purno
 
Martinair max maximaal 9,3 lijnen hebben.
Uitzondering is gemaakt voor de ene BCF, welke alleen ad-hoc mag vliegen en de productie daarvan bij mijn weten, als ik goed ben geinformeerd niet meetelt in de 9,3.
Alleen onder de voorwaarde van de ad-hoc keurden de Franse bonden dit goed.

Maar misschien is mijn informatie in dit geval niet juist.
Sjakie? 76-er?

Verder wil men de MPS wegzetten in een wetlease. ook deze telt niet mee met de 9,3, maar scheelt wel weer wat vliegers ;)
 
Last edited:
Misschien moet je de nieuwste "Op de bok" maar even lezen.....

( citaat uit Martinair raadsverslag )
"Er bereiken de VNV berichten dat de huidige 9,3 productiecap ook gevlogen kan worden met elf unit ( zeven MD-11 + vier ERF ) in plaats van dertien units ( voorgaande + twee BCF ). "

Gr, Purno

Purno,

Beter om even de Notulen te lezen van de MP ledenraadsvergadering, dan zie je gelijk de officiële uitleg, dat heeft iets meer waarde dan "op de bok"…. :)

Gr.
 
Purno,

Beter om even de Notulen te lezen van de MP ledenraadsvergadering, dan zie je gelijk de officiële uitleg, dat heeft iets meer waarde dan "op de bok"…. :)

Gr.

3-holer,

Is goed! Doen we dat.....

( citaat uit notulen MP januari, pagina 9)
"Terugkijkend naar waar men in december 2008 begonnen is en waar men nu staat, kan de heer L ( VNV MP zaken ) concluderen dat de lijn die de KLM-directie heeft uitgezet, nl. toe willen naar een full freighter company binnen Martinair met 11 full freighters, daarbij 7 MD11-en en 4 747’s dan ligt die lijn nog steeds voor. Dat houdt echter in dat er bij Martinair heel veel vliegers teveel zijn. Er zal niet direct per 1 november 2011 overtolligheid zijn, gelukkig zijn er brieven en protocollen, maar feit is wel dat er heel veel vliegers bij Martinair teveel zijn."

"Binnen nu en een X-aantal jaar zal er binnen Martinair geen ruimte zijn om de huidige 350 vliegers te accommoderen. Dat is een zorg die het VNV- bestuur nu acuut bezighoudt."
 
Last edited:
Purno,

Het zijn 9,3 LIJNEN, dat geeft 11 Producerende Eenheden met nu 12 machines.
De 13de machine wil men wet-leasen, daar is wel degelijk ruimte voor.

Daarnaast heeft vooral de MD11 een hoog parttime percentage.
Het sommetje klopt dan ook niet.

Op de MP LR is niet verteld dat de BCF-en verdwijnen, de getallen zijn hetzelfde als voorheen slechts de uitleg van het VNV bestuur is anders. Wel is ooit gesuggereerd dat de BCF-en vervangen worden door AF ERF-en, maar dat is nu niet aan de orde.

MP heeft tot juli 2012 geen overtolligheid, daarnaast is niet gezegd dat het LIFO wordt, het kan ook afspiegelen worden, weet niet of de VNV en de KLM op dat precedent zitten te wachten. Het bestuur heeft aangegeven dat igv een overstapregeling naar KLC het niet logisch zou zijn dat er gezagvoerders overstappen, inkomen technisch.

De opleidingen op de 747 zijn in voorbereiding van de uitruil deal en zijn Captains en F/O. De opleidingen op de MD11 zijn alleen om het overschot aan vakantiedagen af te bouwen, niet voor overtolligheid.

3-holer,

Blijkbaar zit je er toch naast....

( pagina 12 )
"Voor eventuele groei is echter het afschaffen van de cap van 9,3 productie-eenheden noodzakelijk."

gr,
 
3-holer,

Blijkbaar zit je er toch naast....

( pagina 12 )
"Voor eventuele groei is echter het afschaffen van de cap van 9,3 productie-eenheden noodzakelijk."

gr,

Purno,

Ik snap dat het politieke gewauwel van het VNV bestuur misschien wat nieuw voor je is, maar er is in het geheel NIETS verandert aan de situatie of aan de cijfers.

En groei is wel degelijk mogelijk, in het schema zit nog ruimte met adhoc en een wetlease geeft groei met een hele unit, die dan overigens buiten de afspraken valt en waar de KL-vlieger dan ook geen enkele aanspraak op kan maken.

Sommige mensen lezen ook werkelijk alleen wat hun het beste uitkomt.

Misschien moet je er ook even over nadenken hoe handig het is om uit notulen te quoten op een openbaar forum!?

Gr.
 
Last edited:
Purno,

Ik snap dat het politieke gewauwel van het VNV bestuur misschien wat nieuw voor je is, maar er is in het geheel NIETS verandert aan de situatie of aan de cijfers.

En groei is wel degelijk mogelijk, in het schema zit nog ruimte met adhoc en een wetlease geeft groei met een hele unit, die dan overigens buiten de afspraken valt en waar de KL-vlieger dan ook geen enkele aanspraak op kan maken.

Sommige mensen lezen ook werkelijk alleen wat hun het beste uitkomt.

Misschien moet je er ook even over nadenken hoe handig het is om uit notulen te quoten op een openbaar forum!?

Gr.

3-holer,

Met alle respect, jij doet een niet correcte uitspraak over de maximale productie die Martinair mag vliegen.

Jouw bewering dat het zou gaan om max 9,3 lijnen en 11 productie eenheden is onjuist. Het zijn max 9,3 productie eenheden gevlogen door 11 vliegtuigen! De productie afspraken gaan overigens niet over lijnen maar over gevlogen kilo's vracht in de vorm van productie eenheden. Werkgelegenheid wordt berekend in FTE's per productie eenheid.

Dit zijn feiten, die staan los van interpretatie.

Over mijn citaten. Daar ben ik mijzelf van bewust. We hebben het over een paar zinnen waarvan de inhoud al reeds bekend was op dit forum maar tegen werden gesproken in een reactie van jouw. Als jij aangeeft dat jouw uitspraken inderdaad niet helemaal correct waren dan hebben die citaten geen functie meer in deze discussie. Overigens heeft het AVB wat minder moeite met het openbaar maken van gehele notulen en andere VNV documenten aan externe (juridische ) adviseurs/advocaten etc.

Als de Martinair vlieger overigens aanspraak wil maken op een werkgelegenheidsbescherming in de vorm van een schaduwplek onder op de onze senioriteitslijst voor de nieuw aan te nemen vlieger dan is dat zeker wel een KLM aangelegenheid. Een tijdelijk adhoc lease is namelijk geen oplossing voor jullie permanente boventalligheid.

Gr, Purno
 
Back
Top