Is het nog wel verstandig om piloot te worden?

kortom:

kortom:

gaat allen een pilotenstudie a raison van €150.000 volgen!

Laat je ouders met hun huis , inkomen en beenmerg maar borg staan en zet je vriendinnetje alvast achter de rooie gordijnen.
De vliegscholen helpen je (niet geheel belangeloos) met het zoeken naar een geschikte deurwaarder of souteneur.

"Wie niet horen wil moet maar voelen" is ook niet voor niets een spreekwoord wat zelfs de grootste randdebiel schijnt te kennen.

Succes ermee.
 
Een veel gelezen opmerking is "Ik wil ook piloot worden". Maar als je een vliegtuig (volgens mij zijn er nog eer voertuigen waar je piloot van kan zijn maar dat terzijde) bestuurt mag je jezelf inderdaad piloot noemen.

Maar dat maakt je nog geen VERKEERSvlieger. Daarvoor heb je een baan nodig. En laat de arbeidsmarkt op dit moment nou zeeeeeer ruim zijn met krachten die vele malen meer ervaring.

Je gaat toch ook niet achter aan de rij, die om de hoek begint, staan van een discotheek waarvan de uitsmijter aangeeft dat de toko vol is???

En laat je niet van de wijs brengen door opmerkingen van vliegscholen dat volgens de laatste cijfers van Boeing (bron: http://www.flightglobal.com/article...lot-and-mechanic-needs-forecast-to-climb.html) het er weer rooskleurig uitziet. 97000 lijkt heel veel maar in 20 jaar zijn dat er maar 4800+ per jaar voor HEEL Europa. En vraag dan ook eens voor de grap hoeveel er nu werkeloos al of nog thuis zitten.
 
Tenzij je natuurlijk op Nyenrode gaat studeren, aangezien je daar geld krijgt terwijl je studeert..........

Allemaal leuk en aardig, maar van wat je daarvan de eerste paar jaar overhoud is het heel erg krap om naast je aflossing ook te kunnen leven. En als je dan toch zo graag Register-Accountant wil worden, waarom dan in hemelsnaam eerst 1,5 ton in een vliegopleiding investeren? (Tip: Opleiding tot RA is een jaartje of 7)
 
Allemaal leuk en aardig, maar van wat je daarvan de eerste paar jaar overhoud is het heel erg krap om naast je aflossing ook te kunnen leven. En als je dan toch zo graag Register-Accountant wil worden, waarom dan in hemelsnaam eerst 1,5 ton in een vliegopleiding investeren? (Tip: Opleiding tot RA is een jaartje of 7)

Sarcasme;)
Deze jongeman heeft 3 jaar geleden al gekozen voor een universitaire opleiding in plaats van een vliegopleiding.
 
Je gaat toch ook niet achter aan de rij, die om de hoek begint, staan van een discotheek waarvan de uitsmijter aangeeft dat de toko vol is???

Deze is echt SUPER!!!, die gaan we vaker gebruiken op het forum!

Groeten

:radar: André :radar:
 
Deze is echt SUPER!!!, die gaan we vaker gebruiken op het forum!

Groeten

:radar: André :radar:


Jaja leuk hoor jongens, zo`n goeie one-liner, bedacht door de ouwe rotten in het vak.
Maar vergeet niet dat in de tijd dat jullie bril nog roze was de toko ook al vol zat, alleen stond er toen nog geen uitsmijter bij de ingang te roepen....

Dankzij die uitsmijter weten wij ons beter voor te bereiden op wat er komen gaat, dat het weleens zwaar zou kunnen worden na de vliegopleiding en dat je iets moet hebben om op terug te kunnen vallen.

Conclusie: Eigenlijk is dit een veel betere tijd om piloot te worden. Je weet tenminste waar je aan toe bent zodat je je kunt voorbereiden op het ergste noodscenario.

Ik ga de barbecue aansteken(koeien schroeien heet dat op Airwork geloof ik:))

grtz Sander:biertje:
 
Conclusie: Eigenlijk is dit een veel betere tijd om piloot te worden. Je weet tenminste waar je aan toe bent zodat je je kunt voorbereiden op het ergste noodscenario.:

Geintje mag ik hopen? Toen ik eind 2007 klaar was met mijn vliegopleiding had ik al interviews staan bij verschillende maatschappijen! Zie ik nu echt niet meer gebeuren en toen, en de jaren daavoor, zijn er zoveel mensen gelijk na afronding van hun vliegopleiding aangenomen door lowcosts en flagcarriers!
 
Sander,

Je hebt helemaal gelijk, nou ja, helemaal, toen in begon in 2004! Toen was het ook waardeloos. Maar ja, ik ben er ook voor de hobby aan begonnen, en wel op de ALLERGOEDKOOPSTE manier.

Lees, niet in de luren laten leggen door de grote scholen in NL. Heb het allemaal modulair bij elkaar gesprokkeld,en naast m'n werk gedaan, en weet je wat.... ik heb het uiteindelijk nog sneller gedaan dan menig integrated leerling.

Heb in 2004 in 21 dagen m'n PPL gedaan, (dat kon toen nog omdat niet de hele wereld zijn JAA PPL in de USA aan het doen was) in Maart 2005 begonnen met de ATPL Theorie, tot Juli, dat waren dus de eerste 7 vakken,

Van Juli 2005 tot Februari 2006 gewoon fulltime gewerkt, en van Februari 2006 tot Mei 2006 de resterende 7 vakken gedaan.

Toen in Juni 2006 begonnen met praktijk lessen IR, CPL, en ME-IR bij Singles and Twins in Lelystad. 20 Oktober 2006 was ik klaar met de hele praktijk opleiding!

Dus in 4.5 maand de hele praktijk opleiding gedaan, NAAST mijn Fulltime baan, dat kan bij Singles and Twins omdat daar de zaak ZEER goed geregeld is, de kisten altijd beschikbaar zijn als dat gezegd word en mensen zich aan hun woord houden.

Het geheel is in een tijdsbestek van alles bij elkaar ongeveer een jaar gedaan, als je de tijden dat ik niet geleerd heb ertussenuithaald. als je dat niet doet is het nog een tijd van Maart 2005 tot Oktober 2006 dus 1 jaar en 7 maanden.

Tevens had ik al geruime tijd gewerkt, ( ben op m'n 33e begonnen met opleiding ) en had dus wat spaargeld, dit zorgt ervoor dat je niet meteen zwaar in de schulden beland. Het was nog goedkoper geweest als ik niet onbetaald verlofgenomen had maar de Distance learning gedaan had. Heb nu 2 keer 3 maanden in Florida gezeten bij NAC voor de residential ATPL course.

Maar ja, moet zeggen dat die totaal 6 maanden Florida wel ERG gaaf waren, en de mensen die de groundschool in Naples gaven wel erg goed waren.

Er zijn inmiddels meer mensen op Airwork die deze manier gevolgd (gekopieerd :biertje:) hebben.

Kijk maar eens naar mijn berekening die ergens bij de info staat!

Succes allemaal met het maken van de € 150 000.- keuze. En bedenk je goed, € 150 000.- is zo veel daar kan je je geen voorstelling van maken als je 19 bent!!! Maar wel als je 23 bent en nog geen goeie baan hebt, ( zeer grote kan dat dat het geval is) dan ben je F*CKED FOR LIFE!!!!

Groeten

:radar: André :radar:

PS1: ja ik lul te veel en post te lange posts, maar soms moet je mensen een beetje in de goeie richting schoppen, als ze dan toch PERSE die opleiding willen doen, dan maar op een manier dat het zo min mogelijk schade berokkend.
PS2: Voor de luie wannabee's, lekker zelf uitzoeken waar je moet zijn, en wat het kost, want ik heb geen zin meer om ellenlange PM's te schrijven met wat en hoe, en vervolgens niks meer te horen. Helpen doe ik alleen vrienden, en niet verwende luie fl*kkers die te beroerd zijn om zich in te lezen in wellicht de belangrijkste beslissing in hun leven.:biertje:
 
@ Andre, goede post! Is het alleen niet waar dat maatschappijen tegenwoordig prioriteit geven aan mensen met een integrated opleiding ipv een modulair opleiding?
 
@ André: Groot gelijk, veel te veel leeches hier. Alles is te vinden of uit te zoeken als je je best doet. Nutteloos om telkens weer je hele verhaal te doen voor mensen die geloven dat het nu de beste tijd is om te beginnen omdat je nu iig weet dat je de komende jaren geen baan zult vinden die genoeg betaald om ervoor te zorgen dat je schulden minder worden!:haha: (Integendeel zelfs, hoogstwaarschijnlijk wordt je schuld alleen maar hoger)
 
Last edited:
Jaja leuk hoor jongens, zo`n goeie one-liner, bedacht door de ouwe rotten in het vak.
Maar vergeet niet dat in de tijd dat jullie bril nog roze was de toko ook al vol zat, alleen stond er toen nog geen uitsmijter bij de ingang te roepen....

Dankzij die uitsmijter weten wij ons beter voor te bereiden op wat er komen gaat, dat het weleens zwaar zou kunnen worden na de vliegopleiding en dat je iets moet hebben om op terug te kunnen vallen.

Conclusie: Eigenlijk is dit een veel betere tijd om piloot te worden. Je weet tenminste waar je aan toe bent zodat je je kunt voorbereiden op het ergste noodscenario.

Ik ga de barbecue aansteken(koeien schroeien heet dat op Airwork geloof ik:))

grtz Sander:biertje:
Rozebril quote van het jaar! Meer kun je jezelf niet tegenspreken! :1855:
Maar vergeet niet dat in de tijd dat jullie bril nog roze was de toko ook al vol zat, alleen stond er toen nog geen uitsmijter bij de ingang te roepen....
Minor detail: internet stond toen (mid-eind jaren '90) nog in de kinderschoenen en forums zoals deze werden nog bijna uitsluitend door wannabe's bevolkt. Het was erg moeilijk een objectieve second opinion te krijgen, en men was toendertijd bijna volledig overgeleverd aan de verkoopspraatjes van vliegscholen ("pensionsgolf") en wat men in de krant kon lezen.

Juist door dit PBB kun je in contact komen met ervaren piloten die weten hoe de arbeidsmarkt in elkaar steekt en de verkoopspraatjes van vliegscholen aan flarden schieten, maar blijkbaar wil men zich nog steeds met roze bril op in een uitzichtloos avontuur van 150K te storten.

"There's a sucker born every minute," en blijkbaar willen die allemaal piloot worden. :passed:
 
Last edited:
Rozebril quote van het jaar! Meer kun je jezelf niet tegenspreken! :1855:Minor detail: internet stond toen (mid-eind jaren '90) nog in de kinderschoenen en forums zoals deze werden nog bijna uitsluitend door wannabe's bevolkt. Het was erg moeilijk een objectieve second opinion te krijgen, en men was toendertijd bijna volledig overgeleverd aan de verkoopspraatjes van vliegscholen ("pensionsgolf") en wat men in de krant kon lezen.

Beste Jack Daniels, ik denk dat je mijn post niet helemaal goed begrijpt. Ik doelde er juist op dat internet toen nog niet voorhanden was en dat een van de redenen was voor vele teleurstellingen omdat men niet wist aan welk avontuur zij begonnen. Zie het woord "uitsmijter" als internet met Airwork in het bijzonder en u zult het begrijpen.

Wat ik probeerde duidelijk te maken is de mensen die nu een vliegopleiding willen gaan beginnen waarschijnlijk beter op de hoogte zullen zijn dan toen het geval was, wat dan na de opleiding veel teleurstelling voorkomt omdat je jezelf nu beter kunt informeren.
M.a.w. je weet al van tevoren dat de situatie voor beginnende piloten slecht is(door die uitsmijter), waardoor je maatregelen kunt treffen om de leegte waarin je na de vliegopleiding waarschijnlijk in terecht komt zo goed mogelijk op te vangen door te zorgen dat je iets hebt om op terug te vallen, zoals een opleiding in een andere sector waarin wel werk te vinden is, zodat je in ieder geval de rente kunt betalen. Dit voordeel hadden jullie destijds vanwege het gebrek aan objectieve informatie.
Excuses als het niet helemaal duidelijk overkwam. Ik hoop dat het zo duidelijk is.

@André: Bedankt voor de uitgebreide post. Heb veel respect voor de weg die jij bewandeld hebt. Alleen zoals Airnout zegt ben ik ook bang dat maatschappijen tegenwoordig liever integrated-mensen zien. Ik ken twee mensen die het ook modulair hebben gedaan en die zeggen beiden dat als ze het nog eens over zouden moeten doen toch voor de integrated-way kiezen. Maar waarschijnlijk komt dat ook omdat zij zonder (vliegend)werk zitten en jij niet gelukkig.
 
Last edited:
OK mensen,

Omdat het hier nu ook weer een Integrated vs Modulair debat gaat worden.

ALLE mensen die bij Singles and Twins de VOLLEDIGE praktijkopleiding hebben gedaan in 2005 en 2006. Hebben ALLEMAAL een baan. En die hebben ze ALLEMAAL aanzichzelf te danken. Nog zo'n positief punt voor S&T, als je er voor het eerst komt, word er meteen duidelijk gemaakt dat ze geen ENKELE connectie hebben met welke Airline dan ook. Dus dat je het ALLEMAAL zelf moet doen. Niet leuk, wel zo eerlijk!

Ok, je moet niet al te kieskeurig zijn, het zijn niet allemaal vliegers op glimmende JET's. KLM kan je helemaal wel vergeten, maar ja, er zijn meer maatschappijen met vliegtuigen.

Maar er is een redelijk aantal mensen naar Ryanair gegaan, en de rest zit op een TurboProp.

Prima toch, het is wel werk, je vliegt lekker, en je hebt niet al te veel schulden als je het een beetje goed gedaan hebt.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Wat ik probeerde duidelijk te maken is de mensen die nu een vliegopleiding willen gaan beginnen waarschijnlijk beter op de hoogte zullen zijn dan toen het geval was, wat dan na de opleiding veel teleurstelling voorkomt omdat je jezelf nu beter kunt informeren.
M.a.w. je weet al van tevoren dat de situatie voor beginnende piloten slecht is(door die uitsmijter), waardoor je maatregelen kunt treffen om de leegte waarin je na de vliegopleiding waarschijnlijk in terecht komt zo goed mogelijk op te vangen door te zorgen dat je iets hebt om op terug te vallen, zoals een opleiding in een andere sector waarin wel werk te vinden is, zodat je in ieder geval de rente kunt betalen.

gast, je hebt het echt NIET begrepen! Je weet dat het NU slecht is en dat het waarschijnlijk (ben geen Nostradamus maar echt lekker zijn de berichten van de economische goeroes niet) straks niet veel beter. En dan toch leg je lekker een financiële strop om je nek om over 2 jaar door de bank die kruk weg te laten trappen. Maar kom dan niet als uitsmijter staan janken hier dat je geen baan hebt omdat die allemaal door high timers ingenomen worden.

Ik heb nog zo een mooie "one-liner" voor je; "Blijf vooral lekker tegen de wind in pissen". Wees dan ook zo sportief naar je verzorgers toe om zelfs je kleren te wassen ipv ze gemakkelijk in de wasmand te flikkeren.

Neemt niet weg dat ik iedereen zijn droom gun maar helaas kan niet voor iedereen die droom waar worden. Hoe hard vliegscholen je dat dan wel proberen te doen geloven.

Zo /end frustratiemodus

p.s. ik betwijfel het of crisis alleen de luchtvaart treft. Ik zou ook vragen aan afgestudeerden van de laatste 2 jaar of die allemaal een baan hebben.
 
Last edited:
Andre, probeer er geen modulair/integrated topic van te maken is gewoon een vraag van mij over hoe maatschappijen er over denken.. Vind het zelf hartstikke interessant om te zien hoe mensen via verschillende manieren hun droom hebben laten uitkomen!
 
Geintje mag ik hopen? Toen ik eind 2007 klaar was met mijn vliegopleiding had ik al interviews staan bij verschillende maatschappijen! Zie ik nu echt niet meer gebeuren en toen, en de jaren daavoor, zijn er zoveel mensen gelijk na afronding van hun vliegopleiding aangenomen door lowcosts en flagcarriers!

Dit zegt dus ook wel weer iets over de gevoelige luchtvaartsupermarkt.
In 2007 had je dit ook niet zien aankomen.
 
gast, je hebt het echt NIET begrepen! Je weet dat het NU slecht is en dat het waarschijnlijk (ben geen Nostradamus maar echt lekker zijn de berichten van de economische goeroes niet) straks niet veel beter. En dan toch leg je lekker een financiële strop om je nek om over 2 jaar door de bank die kruk weg te laten trappen. Maar kom dan niet als uitsmijter staan janken hier dat je geen baan hebt omdat die allemaal door high timers ingenomen worden.

Wat heb ik precies niet begrepen? Ik weet ook heus wel dat het NU slecht is en dat de voorspellingen niet veel beter zijn. Alleen ik weet ook dat niemand een glazen bol heeft(zelfs de beste economen niet). Die financiële strop waar jij het over hebt wil ik juist voorkomen door te zorgen dat ik na de vliegopleiding ergens anders aan de slag kunt om zo de rente te kunnen aflossen. Zeg maar een goed plan B hebben.
Degene die hier komen staan janken omdat ze geen baan hebben omdat die door hightimers ingenomen worden zijn denk ik meestal ook degene die vooraf niet goed op de hoogte waren, en nog steeds op die pensioengolf zitten te wachten. Ik begrijp dat je me wilt waarschuwen, bedankt daarvoor, maar ik ben wel degelijk op de hoogte van de risico`s. Mij zul je dus niet horen over twee jaar (Ik lees hier trouwens nu ongeveer 2.5 jaar mee op dit board en heb hier nog nooit iemand horen klagen over het feit dat hij/zij geen baan heeft, terwijl ik wel weet dat ze er zijn, maar dit geheel terzijde).



p.s. ik betwijfel het of crisis alleen de luchtvaart treft. Ik zou ook vragen aan afgestudeerden van de laatste 2 jaar of die allemaal een baan hebben.

Natuurlijk betreft de crisis niet alleen de luchtvaart. Ik begin me nu toch wel af te vragen of je de afgelopen twee jaar het nieuws wel gevolgd hebt! Wie heeft dat eigenlijk beweerd als ik vragen mag?
Met mijn opmerking over werk vinden in een andere sector bedoel ik een soort baan in een branche welke het minder zwaar te verduren heeft in tijden als deze en waarin dus altijd wel werk is. Denk dan bijvoorbeeld aan dingen als duurzame energie wat nu erg upcoming is, maar ook technisch opgeleid personeel vindt in de regel snel werk.
 
Dit zegt dus ook wel weer iets over de gevoelige luchtvaartsupermarkt.
In 2007 had je dit ook niet zien aankomen.

Nee maar denk ook niet dat veel mensen in 2007 de economische crisis hebben zien aankomen, laat wel zien hoe de hele markt omgedraaid is in 3 jaar :(
 
Back
Top