Voor wannabe's like me!

Ben ik dan weer niet met je eens, de afgelopen jaren kostte een vliegopleiding lang niet zoveel als dat ie nu doet. En om nou te zeggen dat de lonen zijn meegestegen lijkt me niet reeël.

Heb je getallen? Volgens mij is de opleiding zelf (zonder rente) wel wat duurder geworden maar redelijk in lijn met de normale inflatie stijging. Salarissen gaan in redelijk in dezelfde trend omhoog. Rente was vorig jaar natuurlijk wel stuk hoger wat het uiteindelijke bedrag (tijdelijk) hoger maakt. Daarnaast is een hoger salaris om die hogere schuld te betalen natuurlijk alleen handig als je daadwerkelijk salaris ontvangt. Netto zal dus bij langere tijd no-airwork de schuld / het risico wel hoger zijn, maar je uitspraak dat de opleiding lang niet zoveel kostte als nu wil ik wel eens in cijfers zien, gecorrigeerd voor inflatie uiteraard.

Als ik even goochel zie ik dat een klm baas in 1995 (toen ik ongeveer met opleiding bezig was) 350.000 gulden (ca. 160.000 euro) verdiende per jaar bruto. Momenteel is dat zo'n 240.000 euro (in pensioenjaar). Als je NLS deed was je dacht ik bij elkaar zo'n 200.000 tot 250.000 gulden kwijt (rond een ton euro), KLS zal niet veel anders geweest zijn. Wellicht kan een NLSer uit die tijd die bedragen verifiëren en aangeven of dat inclusief of exclusief rente is. Als het exclusief is kom je op dezelfde schuld uit als nu, wat zou betekenen dat de opleidingskosten relatief gezien een stuk lager zijn geworden bij gelijke rente (alhoewel die op dit moment nog steeds relatief lager lijkt te zijn dan 15 jaar geleden). Als het inclusief rente zou zijn (over 3 jaar) dan is het helemaal een stuk goedkoper.

Bronnen:
http://www.trouw.nl/krantenarchief/...anti_skid_niet_blijkt_te_werken.html?all=true
http://www.zeroiq.com/klm/salaris.php
http://www.huys-rendement.nl/bestanden/keuze hypotheekvorm.pdf (pagina 15)
 
@ Tampie: Mijn excuses, mijn post was inderdaad op 2 manieren op te vatten. Jij hebt hem opgevat zoals ik hem niet bedoeld heb. Waar ik tegen ageerde was de zinssnede waarin de illusie wordt gewekt dat het voor huidige wannabe´s het risico hetzelfde is als vorig jaar, 2 jaar geleden, 10 jaar geleden of nog langer.

De post was dus zeker niet tegen jou persoonlijk bedoeld, ik kan me goed voorstellen dat je in 2006 voor een vliegopleiding hebt gekozen. Maar ik geloof niet dat de risicoberekening op dit moment hetzelfde zou zijn! Ik gun jou van harte een baan, en was er helemaal niet op uit om vanaf de zijlijn uit te staan lachen.

@Nosig: Denk ten eerste niet dat KLM nou de beste graadmeter is, ten eerste is de kans de komende jaren miniscuul dat je daar aangenomen wordt. (Hoeveel overtollig, hoeveel op de 'wachtlijst'?)

Daarnaast, hoeveel maatschappijen zijn er nog die beter betalen dan KLM? Hoeveel maatschappijen zijn er nog met echt fijne T&C's? Hoeveel maatschappijen zijn er nog waar je écht baanzekerheid hebt? RYR niet, Brookfields contract is leuk..maar als je niet vliegt heb je ook geen geld! Easy niet daar zijn ze druk bezig met meer en meer Cadets uitmelken. TUI groep gooit er met bakken tegelijk mensen uit terwijl ze goedkope Low-timers aannemen voor een zomercontractje.

Om maar even wat aan te halen van het forum:

Btw mijn salaris is nu nog rianter, maar er is geen fo die nu bij ezy begint die dat ooit nog zal krijgen!

Plus..wat betaalde jij in 1995 voor een vrijstaand huis? De grootste maandelijke lasten zijn voor bijna iedereen de woonlasten, wat kon je voor die 350.000 gulden in 1995 kopen tegen die 240.000 Euro in 2010? Lijkt me toch een behoorlijk significant verschil!!

Gemiddeld zijn de prijzen in tien jaar tijd met 137 procent gestegen. Anders gezegd: huizen zijn bijna 2,5 keer zo duur geworden. De verschillen tussen de regio’s zijn echter groot.

Oftewel je besteedbare inkomen na je vaste lasten is vele malen kleiner dan dat het toen was! Natuurlijk is dat voor iedere Nederlander zo, maar toch in combinatie met een schuld die toch wel significant hoger is worden je 'Lifetime (netto) Earnings' toch niet echt heel hoog!

Toen ik voor het eerst ging kijken naar een vliegopleiding kostte de KLS als ik me het goed herinner 93.500 Euro, nu is dat 117.500. Dat is toch een verschil van een goeie 20.000 euro!! Plus dat de meeste banken nu zeker bij bijv. de NLS toch eisen dat je een bepaald pakket afneemt (dus inclusief een vaststaand behoorlijk hoog bedrag voor levensonderhoud) is de gemiddelde schuld nu toch een behoorlijk stuk hoger lijkt me!

Bron: Elsevier
 
Toen ik in 2001 zou beginnen bij de NLS waren de opleidingskosten 235.000.
4 jaar later was het 100.000 euro. Gelooft dat het nu niet veel hoger ligt. Dus nee het is niet heel veel duurder geworden.
Dat de salarissen een stuk lager zijn gegaan is wel een feit.

Gelukkig heb ik mijn opleiding voor een stuk minder gedaan.
 
Oke, maar wat zou de totale leensom worden dan? D'r komen nu zonder dat er met de ogen geknipperd word bedragen van 160.000 - 178.000 euro voorbij in de verschillende topics hier. Lijkt me toch niet dat er mensen zijn die voor de euro een schuld hadden van meer dan 350.000 gulden?
 
Jawel maar dat kwam door andere redenen.
Totale leensom ligt er maar net aan hoeveel je zelf inbrengt.
Achteraf gezien heb ik bijvoorbeeld de fout gemaakt om mijn levensonderhoud tijdens de opleiding
zelf op te hoesten. Dat heb ik dus ook moeten lenen.
Tegenwoordig is een typerating zelf betalen bijna standaard dus daar ben je ook al snel 30 a 40 ruggen voor kwijt.
En ook daar heb je eventueel levensonderhoud voor nodig. Et voila daar is je 180.000 al bijna.
De enige tip die ik dus wil geven is om minstens je opleiding een jaar of twee uit te stellen en het geld voor levensonderhoud bij elkaar te sparen.
 
Omdat dat uiteindelijk toch ook behoorlijk op je lening weegt.
Op die manier kunnen de simpele opleidingskosten van b.v. 100.000 een stuk hoger uitvallen.
Mijn tip is om niet op je 18de of 20ste te beginnen maar eerst nog een of twee jaar te werken.
Ervoor zorgen dat je wat cash backup hebt en dan pas beginnen.
Buiten het feit dat je lening iets minder wordt heb je ook meteen wat werkervaring opgedaan zodat je niet helemaal groen van je vliegopleiding afkomt.
 
Je bedoeld waarschijnlijk niet zelf op te hoesten, anders leen je dat natuurlijk niet. Of je moet bedoelen dat je je ouders er voor op wilde laten draaien?
 
Je bedoeld waarschijnlijk niet zelf op te hoesten, anders leen je dat natuurlijk niet. Of je moet bedoelen dat je je ouders er voor op wilde laten draaien?

Ik denk dat hij bedoeld dat je een (bij)baantje neemt en geld spaart voor je de opleiding in gaat om op deze manier te besparing op levensonderhoud (lees: je lening).

Doe ik momenteel ook :)
 
Jawel maar dat kwam door andere redenen.
Totale leensom ligt er maar net aan hoeveel je zelf inbrengt.
Achteraf gezien heb ik bijvoorbeeld de fout gemaakt om mijn levensonderhoud tijdens de opleiding
zelf op te hoesten. Dat heb ik dus ook moeten lenen.
Tegenwoordig is een typerating zelf betalen bijna standaard dus daar ben je ook al snel 30 a 40 ruggen voor kwijt.
En ook daar heb je eventueel levensonderhoud voor nodig. Et voila daar is je 180.000 al bijna.
De enige tip die ik dus wil geven is om minstens je opleiding een jaar of twee uit te stellen en het geld voor levensonderhoud bij elkaar te sparen.

Zal het nog eens nazoeken, maar voor zover ik me herinner waren dat bedragen excl. TQ! :eek!:
 
Dan zijn die mensen wel f#cked.
Overigens ben ik het met een eerdere post eens dat opleidingen in het buitenland vele male goedkoper zijn.
Heb meerdere ex collega's die in Scandinavië gevlogen hebben voor rond de 50.000 euro.
 
De bedragen die af en toe genoemd zijn, zijn soms astronomisch hoog. Toch is er nog iets waar vaak heel makkelijk over wordt gedaan. Namelijk het feit dat elke opleiding van een beetje niveau gewoon een bak met geld kost. Als jij in plaats van een vliegopleiding gaat studeren kost dat ook super veel geld. Een gemiddelde studie duurt 4 jaar. De meeste personen zullen dit niet redden en ik denk dat een gemiddelde studieduur van 5 jaar niet overdreven is. Even een snel sommetje:

Collegegeld (<30 jaar): 1620 E per jaar * 5 = 8100 Euro
Levensonderhoud: 1000 E per maand * 60 = 60.000 Euro +
------------------------------
Totaalbedrag: = 68100 Euro
Studiefinanciering: 266 E per maand * 48 = 12768 Euro -
---------------------------------
= 55343 Euro


Ongeveer 55000 Euro dus!!! Nu is dit niet per definitie schuld als je zuinig gaat leven, en gaat werken, maar de kosten zullen er niet minder om worden. En dan het ik het nog niet eens over technische studies (5 jaar waar men vaak zelfs 7 jaar over doet) of geneeskunde, wat ook een stuk langer is.

Nu ben je dan natuurlijk wat breder opgeleid, maar ook buiten de vliegerij zijn goede banen nu heel lastig te vinden. Ken ook genoeg ingenieurs uit mijn periode uit Delft die nu al 6 maanden tot een jaar bezig zijn werk te zoeken. Het is gewoon een k*t tijd! Veel van de baantjes die uiteindelijk gevonden worden zijn ook niet echt je van het...

Hou dit aspect wel in je achterhoofd als je kijkt naar de bedragen die voorbij komen.

vR
 
Hoezeer ik dat ook bewonder is het een druppel op een loei hete plaat.
Ik ken toch al een stuk of 10 man die met redelijk wat ervaring op dit moment werkeloos thuis zitten.
 
Back
Top