Nosig
Active member
Ben ik dan weer niet met je eens, de afgelopen jaren kostte een vliegopleiding lang niet zoveel als dat ie nu doet. En om nou te zeggen dat de lonen zijn meegestegen lijkt me niet reeël.
Heb je getallen? Volgens mij is de opleiding zelf (zonder rente) wel wat duurder geworden maar redelijk in lijn met de normale inflatie stijging. Salarissen gaan in redelijk in dezelfde trend omhoog. Rente was vorig jaar natuurlijk wel stuk hoger wat het uiteindelijke bedrag (tijdelijk) hoger maakt. Daarnaast is een hoger salaris om die hogere schuld te betalen natuurlijk alleen handig als je daadwerkelijk salaris ontvangt. Netto zal dus bij langere tijd no-airwork de schuld / het risico wel hoger zijn, maar je uitspraak dat de opleiding lang niet zoveel kostte als nu wil ik wel eens in cijfers zien, gecorrigeerd voor inflatie uiteraard.
Als ik even goochel zie ik dat een klm baas in 1995 (toen ik ongeveer met opleiding bezig was) 350.000 gulden (ca. 160.000 euro) verdiende per jaar bruto. Momenteel is dat zo'n 240.000 euro (in pensioenjaar). Als je NLS deed was je dacht ik bij elkaar zo'n 200.000 tot 250.000 gulden kwijt (rond een ton euro), KLS zal niet veel anders geweest zijn. Wellicht kan een NLSer uit die tijd die bedragen verifiëren en aangeven of dat inclusief of exclusief rente is. Als het exclusief is kom je op dezelfde schuld uit als nu, wat zou betekenen dat de opleidingskosten relatief gezien een stuk lager zijn geworden bij gelijke rente (alhoewel die op dit moment nog steeds relatief lager lijkt te zijn dan 15 jaar geleden). Als het inclusief rente zou zijn (over 3 jaar) dan is het helemaal een stuk goedkoper.
Bronnen:
http://www.trouw.nl/krantenarchief/...anti_skid_niet_blijkt_te_werken.html?all=true
http://www.zeroiq.com/klm/salaris.php
http://www.huys-rendement.nl/bestanden/keuze hypotheekvorm.pdf (pagina 15)