Voor wannabe's like me!

Rentepercentages verschillen nog steeds enorm. Heb in 1 jaar tijd voor dezelfde groep mensen percentages van 4 tot 7 procent gehoord(
Geen idee waar het aan ligt...

Normaliter zit er een percentage "krediet risico" mee gecalculeerd per bank.
Dus; hoe hoger de rente, des te onzekerder is de bank over het krediet.

Dat zullen ze -de banken- nooit zo zeggen, maar zo is het wel.
 
jij hebt je opleiding nu al gedaan!!!!!
doe jou uitstaand bedrag x2 en je hebt 700 ero rentelast

ik heb met enkele nls ers gesproken en 1 darvan vertelde mij dat ie
128000 euro shuld had, nog geen type en 7 % rente

vandaar

doe ik over die bedragen de som is de rentelast ook al, +/- 750 euro in de maand
type erbij en voila 800-900 euro in de maand QUOTE]


800-900 euro rente is nog goedkoop voor deze lening! Als je 128K leent tegen 7% en een rentelast wil van 887e per maand doe je 25 jaar over die lening.

Als je hem uitsmeert over, zeg, 15 jaar is de maandlast voor deze kale lening al ruim 1100 euro!
 
Als je hem uitsmeert over, zeg, 15 jaar is de maandlast voor deze kale lening al ruim 1100 euro!

Maar dan leef je de droom, of was het nu, leef je in een droom. Nou ja, wat maakt het eigenlijk uit? Als je maar gewoon lekker jezelf kunt zijn. 7%,5% of 10% wat maakt het uit, als ik straks piloot ben en in mijn Bentley rij, maak ik me daar toch niet druk om. :grijns:

Dan kijk ik op 39.000ft heel romantisch uit het raampje en zie ik hoe allemaal schaapjes wolken heel sensueel over een hekje springen. Dat terwijl mijn scrotum met een lekker warm en tintellend gevoel gemasseerd wordt door de straling. Want als je 900 uur per jaar vliegt, dan doe je dat vaak hoog in de lucht. Ja beste jongens en meisjes, daar waar de straling ook het hoogste is. Mocht jij dan een van de gelukkige zijn geweest die een baan had weten te bemachtigen en je na 25 a 30 jaar eindelijk je schuld afbetaald hebt. Dan kan je eindelijk genieten en leven. Maar helaas door alle stress en straling, sterf je een jaar na je pensioen.

Je laatste woorden zullen zijn “Ik heb in een droom geleefd”

Vliegen is uiteindelijk ook gewoon een baan. Het is een leuke baan, maar beste wannabee's hou op om er een sprookje van te maken. Aan het eind van de regenboog staat geen pot met goud. Als die er wel stond had ik hem al lang zelf in bezit, en was die dus ook alweer weg voor jullie... ;) :grijns:

Grtz Mike5
 
Dan kijk ik op 39.000ft heel romantisch uit het raampje en zie ik hoe allemaal schaapjes wolken heel sensueel over een hekje springen. Dat terwijl mijn scrotum met een lekker warm en tintellend gevoel gemasseerd wordt door de straling. Want als je 900 uur per jaar vliegt, dan doe je dat vaak hoog in de lucht. Ja beste jongens en meisjes, daar waar de straling ook het hoogste is. Mocht jij dan een van de gelukkige zijn geweest die een baan had weten te bemachtigen en je na 25 a 30 jaar eindelijk je schuld afbetaald hebt. Dan kan je eindelijk genieten en leven. Maar helaas door alle stress en straling, sterf je een jaar na je pensioen.
:rolleyes:
Ook realiteit heeft zo haar grenzen Mike5.
 
Bottom line

Bottom line

Ik heb 15 jaar geleden ook het risico genomen om zonder baangarantie aan de opleiding te beginnen. En verdien, na een aantal hobbels op de weg, nu aardig tot goed bij Netjets met een mooi rooster. En dan heb ik nog geluk gehad, dat ik hoog genoeg op de senioriteits lijst sta om niet 40% van mijn salaris kwijt te zijn. En dat woordje "geluk" zegt veel want je carriere valt erg moeilijk te sturen kan ik je wel vertellen.
Als je nu aan mij zou vragen of ik in deze tijd weer aan de opleiding tot vlieger zou beginnen zonder baan garantie zou het antwoord nee zijn. Ik maakte me toendertijd al zorgen of ik wel een baan kon vinden laat staan in de huidige markt.
Groeten,
RV
 
Heren,

Ik ben zelf net nieuw hier en ook een wannabee, maar ik wil er zelf ook wat over zeggen.

Allereerst lijkt het me van groots belang dat je een realiteitsbesef hebt. De kans dat je meteen een goede baan krijgt met leuke vluchtjes is gewoon nihil, al dan niet aanwezig. Je moet ervan uitgaan dat je helemaal geen baan krijgt, en hoop hebben dat je die in de toekomst wel vindt.

Daarnaast moet je een alternatief plan hebben waarmee jij geld gaat verdienen. Of dat nou een afgeronde HBO opleiding is die perspectief bied, een eigen bedrijf of een simpele krantenwijk, dat maakt niet uit. Indien het maar te realiseren valt en het geen waanidee is.

Wel ben ik ervan overtuigd, indien je echt een ware passie voor het vliegen hebt, je uiteindlijk gewoon aan de opleiding moet beginnen. Zolang je maar weet waar je aan begint. De markt zal in komende jaren echt wel weer aan gaan trekken. Zowel een stijging in de pensioenen als in het aantal aannames is hierbij een logische gedachte. Zolang je de last maar kan dragen. Het kan zijn dat je een jaar moet wachten, maar meerdere jaren is uiteraard ook mogelijk. Indien jij dan die zogenoemde 150k (and rising) strop om je nek hebt hangen, kan je wellicht na een paar jaar de motivatie behoorlijk verloren hebben. Kortom, heb een plan en begin nergens aan zonder! :)

Wat betreft de kosten en salarissen ed. Alle genoemde bedragen in dit topic zijn naast subjectief ook voornamelijk relatief. Of deze nou hoger of lager zijn geworden, zolang jij vlieger wilt worden, moet dit géén struikelblok zijn. Zolang je maar een plan de campagne hebt, is dit eigenlijk ook helemaal niet belangrijk.
Tenzij je per se een bepaald bedrag wilt verdienen om een bepaalde auto te kunnen kopen en niet meer dan een bepaald bedrag neer af wilt tikken voor de opleiding. Maar indien dit het geval is, dan zou ik maar eens gaan denken of je wel echt moet gaan vliegen.

Ik heb mijn plan de campagne ook nog niet helemaal klaar. Zelf moet ik eerst nog natuurkunde halen en uberhaupt de selecties bij de KLS of EPST doorkomen. Daarnaast nog de beslissing nemen wanneer, wat te doen, en of ik een nieuwe opleiding ga starten tijdens mijn selecties, gezien ik bij aanname toch nog lange tijd zal moeten wachten voor ik kan beginnen. Daarnaast ben ik zelf van plan, gewoon te gaan vliegen als steward een paar jaar na mijn vliegopleiding. Ik houd van vliegen, reizen en mensen. Die dingen vind je daar ook, alleen zou ik natuurlijk veel liever dat geweldige ding besturen. Maargoed, voor mij in ieder geval een leuke ''bijbaan''. Daarnaast ben ik van plan mijn eigen bedrijf, waar ik nu zelf mee bezig ben, dan door te kunnen zetten, indien nodig.

Verder lijkt het me van grootst belang om de wereld als arbeidsperspectief te zien. Er is veel werk, maar je moet wel goed zoeken. Wees gemotiveerd, doe je best, en heb vertrouwen.

Wat jullie ook kiezen, kies bewust en handel doelmatig. Ouwe rotten, dank voor het advies. Mede wanabees, heel veel succes met jullie keuzes en verdere toekomstplannen. Moge het beste jullie overkomen. :cool:

FP7
 
Last edited:
@FP7

Neem je me nou in de zeik of geloof je serieus in een toename van vliegers die met pensioen gaan? De zogenaamde 'pensioengolf' is al jaren een grapje van vliegscholen. Ook dit soort argumenten tegen jezelf blijven herhalen is een vorm van ernstige naïviteit! Jullie lullen elkaar allemaal naar een vliegschool toe...wij hebben het allemaal totaal mis.

Je schuld is na je opleiding 150K? nemen we even een rente van 6% en je wil graag in 15 jaar klaar zijn met het aflossen van je lening. Als we dit in een unnuïtaire lening gieten kost dit je maandelijks € 1.252,94.

Je moet dus inderdaad een sterk plan B hebben om dit allemaal te kunnen dragen..
 
Last edited:
@ TOF: Het stukje wat ik in mijn vorige post schreef betreffende de groei hiervan baseer ik niet op de luchtvaart per definitie. Het is gewoon een feit dat mensen gedurende de crisis die twijfelden met pensioen te gaan, in het algemeen, hebben besloten langer door te werken. Wellicht is dit in de luchtvaart anders? Ik wist zelf geeneens dat een pensioen toename van vliegers door vliegscholen als praatje werd gebruikt. Ik zou hier zelf dan ook niet op afgaan.

Maar in een crisis is het gewoon een feit dat mensen sneller nog langer bij dezelfde werkgever blijven, en liever nog een paar jaartjes extra doorwerken. Net als het feit dat er minder aangenomen wordt en de werkloosheid stijgt.

Zowel stijging pensieoen als aannames van werkzoekenden zal gewoon toenemen bij het aantrekken van de economie, gezien de werking gewoon weer 'normaal' is. Daar doelde ik op.
 
Het is gewoon een feit dat mensen gedurende de crisis die twijfelden met pensioen te gaan, in het algemeen, hebben besloten langer door te werken. Wellicht is dit in de luchtvaart anders?

Net wat je zegt het is inderdaad anders.
 
De luchtvaart zit in een diepe diep crisis die door de bedrijven natuurlijk wordt benut om ook meteen even voor de onzekere toekomst de T&C's te verlagen. De heren/dames vliegers proberen dat voor hun zichzelf te voorkomen en naaien liever hun toekomstige collega's dan in hun eigen zak te grijpen, dat begrijpen jullie. Er moeten kosten bespaard worden maar dan liever niet die van jouw natuurlijk. Dan weet je ook meteen hoe jouw T&C's eruit gaan zien mocht je toch een baan gaan vinden (lees ook eens de link van Overload).

Enkele indicaties hiervoor zijn al de zomerkontrakten bij easyJet (Cpt & FO), zomerkontrakten bij Jetair, Brookfield (Ryanair). Werk wordt naar lower cost units verschoven binnen de grote groepen (stakingsplannen van LH piloten) dus daar liggen misschien je kansen maar met bijbehorend salaris.

Als ik naar mijn club kijk zijn er in de komende 10 jaar iets van 10 man die met pensioen gaan, een golfje dus... Daarna komt er heel heel lang niets. Uitbreidings- of groeiplannen zijn er niet.

Passagiervervoer zit rond de min 8% en de vracht op min 20% !!!!

Als het nu weer een beetje gaat groeien met 1,5% zijn we vijf jaar bezig om op level 2008 te komen. Al die tijd zullen de airlines vreselijk veel geld verliezen, en hoe langer het duurt hoe minder er over zullen blijven.

Ryanair is de enige die nog flink groeit en nog behoorlijk wat orders heeft uitstaan en dus ook de komende jaren nieuwe piloten zal nodig hebben, helaas voor de wannebees is het echter niet gelukt nieuwe orders te plaatsen bij Boeing en gaat de groei eruit.

Wat is jouw plan?
 
:rolleyes:
Ook realiteit heeft zo haar grenzen Mike5.

Ach lees nu eens goed, dan begrijp je hoe ik het bedoel!

En verdien, na een aantal hobbels op de weg, nu aardig tot goed bij Netjets met een mooi rooster. En dan heb ik nog geluk gehad, dat ik hoog genoeg op de senioriteits lijst sta om niet 40% van mijn salaris kwijt te zijn. En dat woordje "geluk" zegt veel want je carriere valt erg moeilijk te sturen kan ik je wel vertellen.

Ja maar RV heeft wel heel veel geluk! Die laat het werk over aan mensen zoals Mike5! :grijns: ;) Die heeft nooit stby thuis! ;)

Grtz Mike5

Ps Sneeuw nu beter in de Alpen, RV? Ben ik gvd in de Alpen en lag er gewoon meer sneeuw voor mijn deur in Nederland!
 
I’m still relative new on this forum, but I have something to say about this debate.

I’ve noticed that every wannabe in this debate is talking about selections at EPST and KLS, (hoping ending up in a 737 or a A320, I assume) and a bill about 150k after graduation.
(Tell me if I’m wrong)
It’s like this is the only way to get flying or maybe it’s the dream of sitting in a fine new cockpit in a white shirt with stripes on it.

I’ve made my conclusion and if you ask me, the risk is to high at this very moment, spending that much money. The financial crisis is a big one and the aviation marked is unstable and nobody knows whether it will go up or down in 2010 or when it will be going upwards for real.

But I don’t think it’s a reason not getting started. Starting something up in bad times has always been good.
Why not do like the old fashion. Start with a private license, keep your job and get some flying in spare time. Then get the ATP theory, CPL and IR or the other way around, whatever fits best. Chase some flying and other time building on different small planes at any time. If there’s an offer or demand on some flying for a season, in the middle of your education, then take it and go on afterwards.

In this way of doing it you don’t risk that amount of money and you can take it step by step. You do not get in that sad situation, where you’ve finished the EPST or KLS program with a few hours, no job, 150k bill and no money to fly even as a private pilot.

150k is a lot of money, and I don’t think the old fashion way of doing it is going to cost you nearly that much. The only thing left for debate is, who is an employer hiring, the guy with maybe 5 or 700 hours or the guy that finished the program at EPST or KLS ???

Just my five cents.
 
hey allemaal!
heb dit topic met veel interesse gelezen en tijdens het lezen vroeg ik me dit af: wat is het verschil tussen de huidige situatie en met de situatie van na 9/11?
Toen was ik 11 jaar, ik heb dus niet veel meegekregen van de klappen die de luchtvaartsector toen heeft opgelopen. Zelf heb ik altijd het idee gehad dat de huidige crisis minder ernstig was voor de luchtvaart als toen dat gebeurde. Zit ik ernaast?
Op 12 september 2001 is er vast ook gesolliciteerd.
Zitten we nu in een dieper dal dan toen?
 
Dat is een heel complexe verhaal. Het korte antwoord is, dat het nu veel! erger is dan toen. Je zou zelfs kunnen stellen dat de crisis van 9/11 nog niet over was en nu is deze nieuwe crisis er overheen gekomen. De luchtvaart wordt in elk geval nooit meer wat het was. Alles moet leaner en meaner, er is geen geld meer voor de krenten in de pap die het vroeger allemaal zo mooi maakten. Ik ben erg blij dat ik dat eind jaren negentig nog mee heb mogen maken.
 
Misschien is het al in een ander draadje voorbij gekomen maar zo niet dan hier een voorbeeld van het huidige aanbod van easyJet:

http://www.youtube.com/watch?v=7RmaaPMDAYo

Als je nu begint aan een commerciële opleiding tot verkeersvlieger ben je in mijn bescheiden mening Sta-Pel-Gek. En dat meen ik serieus. En dan bedoel ik dat als je willens en wetens nu begint aan een financiële verplichting van €150k zonder een gegarandeerd eindresultaat en je op de hoogte bent van de T&C's van de huidige schoolverlaters je eigenlijk al bewezen hebt dat je niet helder kan nadenken over hoe om te gaan met risico's en ongeschikt bent voor het vak. Volgens mijn bescheiden mening dan.
 
Last edited:
I’m still relative new on this forum, but I have something to say about this debate.

I’ve noticed that every wannabe in this debate is talking about selections at EPST and KLS, (hoping ending up in a 737 or a A320, I assume) and a bill about 150k after graduation.
(Tell me if I’m wrong)
It’s like this is the only way to get flying or maybe it’s the dream of sitting in a fine new cockpit in a white shirt with stripes on it.

I’ve made my conclusion and if you ask me, the risk is to high at this very moment, spending that much money. The financial crisis is a big one and the aviation marked is unstable and nobody knows whether it will go up or down in 2010 or when it will be going upwards for real.

But I don’t think it’s a reason not getting started. Starting something up in bad times has always been good.
Why not do like the old fashion. Start with a private license, keep your job and get some flying in spare time. Then get the ATP theory, CPL and IR or the other way around, whatever fits best. Chase some flying and other time building on different small planes at any time. If there’s an offer or demand on some flying for a season, in the middle of your education, then take it and go on afterwards.

In this way of doing it you don’t risk that amount of money and you can take it step by step. You do not get in that sad situation, where you’ve finished the EPST or KLS program with a few hours, no job, 150k bill and no money to fly even as a private pilot.

150k is a lot of money, and I don’t think the old fashion way of doing it is going to cost you nearly that much. The only thing left for debate is, who is an employer hiring, the guy with maybe 5 or 700 hours or the guy that finished the program at EPST or KLS ???

Just my five cents.

Bar,

That is the only way (that makes sense) to do it. For some reason this is not fashionable here in the Low Countries.

Good luck!
 
Gegroet,

ten eerste wou ik hier al een tijdje terug op reageren, maar het goedkeuren van mijn account duurde even. Ten tweede heb ik niet alles gelezen, maar wou ik toch graag even iets zeggen.

Als je je nu laat beperken door een crisis van nu, dan baal je (misschien, alles in dit onderwerp draait om misschien) wel omdat de situatie is verandert.

Ik ben zojuist door de selectie van KLS gekomen. 2010. Over anderhalf/2 jaar zal ik aan de opleiding beginnen. (2011.5) en als ik dan 22 maanden later klaar ben praten we misschien al over eind 2013.

Als er iemand hier iets durft te zeggen over de situatie van de economie of die van de KLM in 2013, dan moet je zeker niet gek opkijken als er mensen nog altijd aan de selectie beginnen. Crisis of geen crisis.

(Ik schreef dit naar aanleiding van een opmerking over dat mensen nu niet moeten beginnen aan de selectietest of een opleiding.)

Stel dat je nu niet de selectie doet, maar later.. Wanneer dan? Als je eerst een andere studie doet dan overbrug je misschien net zoveel jaar als wanneer je nu de selectie doet.

MVG


update: nu ik er over nadenk, dan is het dus 2015 dat je ongeveer zal beginnen met het terugbetalen van de schuld dacht ik. 5 jaar.. waar hebben we het over?
 
Last edited:
Gegroet,

ten eerste wou ik hier al een tijdje terug op reageren, maar het goedkeuren van mijn account duurde even. Ten tweede heb ik niet alles gelezen, maar wou ik toch graag even iets zeggen.

Als je je nu laat beperken door een crisis van nu, dan baal je (misschien, alles in dit onderwerp draait om misschien) wel omdat de situatie is verandert.

Ik ben zojuist door de selectie van KLS gekomen. 2010. Over anderhalf/2 jaar zal ik aan de opleiding beginnen. (2011.5) en als ik dan 22 maanden later klaar ben praten we misschien al over eind 2013.

Als er iemand hier iets durft te zeggen over de situatie van de economie of die van de KLM in 2013, dan moet je zeker niet gek opkijken als er mensen nog altijd aan de selectie beginnen. Crisis of geen crisis.

(Ik schreef dit naar aanleiding van een opmerking over dat mensen nu niet moeten beginnen aan de selectietest of een opleiding.)

Stel dat je nu niet de selectie doet, maar later.. Wanneer dan? Als je eerst een andere studie doet dan overbrug je misschien net zoveel jaar als wanneer je nu de selectie doet.

MVG
Mathieu

update: nu ik er over nadenk, dan is het dus 2015 dat je ongeveer zal beginnen met het terugbetalen van de schuld dacht ik. 5 jaar.. waar hebben we het over?

MC MD11,

Als KLSer die nog moet beginnen mag je tegenwoordig geen verwachtingen hebben om bij de KLM te mogen solliciteren!. Als je je goed hebt geinformeerd weet je ook dat je dit in je contract gaat ondertekenen....

Kortom... Als ze straks kunnen kiezen bij de KLM tussen een student die in de crisis is begonnen en al 2 jaar werkloos thuis zit die ondertekend heeft dat hij niet in aanmerking zal komen bij de KLM of een student die zijn opleiding na de crisis is begonnen dit niet ondertekend heeft en net 2 weken klaar is dan is de keuze snel gemaakt voor de KLM.

Mischien moet je je verwachtingen wat naar beneden bijstellen. Zonder de leerlingen die vanaf 1/1/2010 beginnen ( zonder sollicitatie garantie ) staan er al 350 man op de lijst. Afgelopen 1,5 jaar is er niemand aangenomen. Zelfs met de pensioneringen ( +/- 70 ) hebben we nogsteeds een vliegers overschot van 10%.

Het moet dus al een tijdje goed gaan willen ze weer gaan aannemen. Als ze dan weer gaan aannemen heb je excl de leerlingen na 1/1/2010 al 350 ( lijst ) leerlingen voor je. Komende 5 jaar zijn er gemiddeld 50 pensioneringen per jaar. Als er doorgevlogen ( pensioenleeftijd omhoog :huilt: )gaat worden zelfs een stuk minder....

Er moet dus wel een extreme productie toename plaatsvinden wil je verwachtingen mogen hebben om bij de KLM aangenomen te worden...
 
Back
Top