Heren,
Ik ben zelf net nieuw hier en ook een wannabee, maar ik wil er zelf ook wat over zeggen.
Allereerst lijkt het me van groots belang dat je een realiteitsbesef hebt. De kans dat je meteen een goede baan krijgt met leuke vluchtjes is gewoon nihil, al dan niet aanwezig. Je moet ervan uitgaan dat je helemaal geen baan krijgt, en hoop hebben dat je die in de toekomst wel vindt.
Daarnaast moet je een alternatief plan hebben waarmee jij geld gaat verdienen. Of dat nou een afgeronde HBO opleiding is die perspectief bied, een eigen bedrijf of een simpele krantenwijk, dat maakt niet uit. Indien het maar te realiseren valt en het geen waanidee is.
Wel ben ik ervan overtuigd, indien je echt een ware passie voor het vliegen hebt, je uiteindlijk gewoon aan de opleiding moet beginnen. Zolang je maar weet waar je aan begint. De markt zal in komende jaren echt wel weer aan gaan trekken. Zowel een stijging in de pensioenen als in het aantal aannames is hierbij een logische gedachte. Zolang je de last maar kan dragen. Het kan zijn dat je een jaar moet wachten, maar meerdere jaren is uiteraard ook mogelijk. Indien jij dan die zogenoemde 150k (and rising) strop om je nek hebt hangen, kan je wellicht na een paar jaar de motivatie behoorlijk verloren hebben. Kortom, heb een plan en begin nergens aan zonder!
Wat betreft de kosten en salarissen ed. Alle genoemde bedragen in dit topic zijn naast subjectief ook voornamelijk relatief. Of deze nou hoger of lager zijn geworden, zolang jij vlieger wilt worden, moet dit géén struikelblok zijn. Zolang je maar een plan de campagne hebt, is dit eigenlijk ook helemaal niet belangrijk.
Tenzij je per se een bepaald bedrag wilt verdienen om een bepaalde auto te kunnen kopen en niet meer dan een bepaald bedrag neer af wilt tikken voor de opleiding. Maar indien dit het geval is, dan zou ik maar eens gaan denken of je wel echt moet gaan vliegen.
Ik heb mijn plan de campagne ook nog niet helemaal klaar. Zelf moet ik eerst nog natuurkunde halen en uberhaupt de selecties bij de KLS of EPST doorkomen. Daarnaast nog de beslissing nemen wanneer, wat te doen, en of ik een nieuwe opleiding ga starten tijdens mijn selecties, gezien ik bij aanname toch nog lange tijd zal moeten wachten voor ik kan beginnen. Daarnaast ben ik zelf van plan, gewoon te gaan vliegen als steward een paar jaar na mijn vliegopleiding. Ik houd van vliegen, reizen en mensen. Die dingen vind je daar ook, alleen zou ik natuurlijk veel liever dat geweldige ding besturen. Maargoed, voor mij in ieder geval een leuke ''bijbaan''. Daarnaast ben ik van plan mijn eigen bedrijf, waar ik nu zelf mee bezig ben, dan door te kunnen zetten, indien nodig.
Verder lijkt het me van grootst belang om de wereld als arbeidsperspectief te zien. Er is veel werk, maar je moet wel goed zoeken. Wees gemotiveerd, doe je best, en heb vertrouwen.
Wat jullie ook kiezen, kies bewust en handel doelmatig. Ouwe rotten, dank voor het advies. Mede wanabees, heel veel succes met jullie keuzes en verdere toekomstplannen. Moge het beste jullie overkomen.
FP7