Vliegtuigje neergestort bij Weert

Mag toch wel?
Opstijgen mag zolang ze maar zicht op de grond hebben.
Ze moeten onder VMC blijven totdat ze ATC clearance krijgen.
Ze zijn namelijk direct na opstijgen van frequentie EHBD afgegaan, waarschijnlijk om ATC clearance te krijgen?
Dan is punt 4 wat vermeld staat op de Jepessen plate toch niet meer van toepassing.
 
Mag toch wel?
Opstijgen mag zolang ze maar zicht op de grond hebben.
Ze moeten onder VMC blijven totdat ze ATC clearance krijgen.
Ze zijn namelijk direct na opstijgen van frequentie EHBD afgegaan, waarschijnlijk om ATC clearance te krijgen?
Dan is punt 4 wat vermeld staat op de Jepessen plate toch niet meer van toepassing.

..euh, volgens mij is vfr/vmc minimum in nederland nog steeds 500' buiten bebouwde kom en 700' circuit hoogte.....óók na net opgestegen te zijn van een 'groen' veld. Op 300' wachten op een klaring lijkt mij geen optie.

Wat RTO zegt dekt de lading wel zo'n beetje lijkt me.
 
Absoluut Mach 1! Onder 300 voet (100 meter!) aflevellen lijkt me niet echt een goed idee, iets met obstacle clearance enzo... En dan nog, ik denk niet dat je op 300 voet al goed contact kunt leggen met DM.
 
Absoluut Mach 1! Onder 300 voet (100 meter!) aflevellen lijkt me niet echt een goed idee, iets met obstacle clearance enzo... En dan nog, ik denk niet dat je op 300 voet al goed contact kunt leggen met DM.
De praktijk is als volgt:

Terwijl je uittaxied belt de havendienst naar CDEL.
Initieel ontvang je dus de IF clearance (evt. met 'n clearance limit) en void time via de havendienst.

Heb je te maken met 'n luie havendienst, dan bel je zelf (mobieltje) :haha:

M.a.w. het is 'eigenlijk' net zo als een IF departure van 'n gecontroleerd veld.
 
Okai, wat is dan je Take off minima, bij zo'n VFR, maar ''eigenlijk'' IFR departure? En waar gaat je IFR vliegplan in?
 
Nope, GBOF, je krijgt een ROUTE clearance, GEEN IFR clearance! Pas als je in de lcuht je klaring krijgt krijg je ook een take off tijd, dit is de tijd dat je onder VKL verantoordelijkheid valt.

Surferboy?
 
JC,

Je hebt gelijk, dat noemen ze ook wel "IFR openen" dat is hetzelfde dat wanneer je op zo'n veld wil landen, dat je IFR moet Cancelen.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Ik wou net zeggen, ATC kan toch niet van te voren zeggen dat IFR over 5 minuten in gaat? Dat wordt altijd op de minuut na de ATC clearance medegedeeld. Vandaar ook mijn vraag waneer je IFR plan in gaat.

Van een groen veld kun je alleen VFR weg gaan d.m.v. een Z flightplan. Je bent dus gewoon eerst VFR. GBOF kan mij dan ook niet wijsmaken dat de betreffende methode legaal is bij BKN003...
 
Leuk en aardig dat die BKN003 steeds wordt meegenomen in de discussie hoe ze hun IFR hebben geregeld, maar die komt van een ander veld en zegt niets over de toenmalige situatie op budel.....
 
Weert heeft zelf geen METAR of TAF, Kleine Brogel ligt met 9NM het dichtst bij. Ik neem daarom toch aan dat als de heren een vluchtvoorbereiding hebben gedaan, dat ze tenminste naar deze METAR hebben gekeken... Aangezien er geen grote geografische verschillen zijn (dalen, bergen, water e.d.) is het in Budel met deze METAR echt niet ineens CAVOK.

Kan iemand de METAR van EHEH van dat tijdstip terug vinden?
 
De praktijk is als volgt:

Terwijl je uittaxied belt de havendienst naar CDEL.
Initieel ontvang je dus de IF clearance (evt. met 'n clearance limit) en void time via de havendienst.

Heb je te maken met 'n luie havendienst, dan bel je zelf (mobieltje) :haha:

M.a.w. het is 'eigenlijk' net zo als een IF departure van 'n gecontroleerd veld.

Zoals al eerder gezegd is dit niet conform de werkelijkheid, althans niet gedurende daglicht-uren. Buiten UDP en tussen 0600Z en 2200Z werkt men op Budel wel op deze wijze maar het ongeluk gebeurde rond half negen, dat was binnen UDP en de vlieger moet dan VFR starten en zelf IFR openen. Dat het in de praktijk anders gaat zal ook zeker deel uit maken van het onderzoek.
Zonder enige twijfel waren er die ochtend geen VFR condities en had het toestel dus niet mogen starten. Vlak voor het vertrek van deze PC12 startte er een ander exemplaar. Deze crew zou kunnen bevestigen dat er geen VFR condities bestonden maar zullen dat uiteraard niet doen want daarmee verklaren ze dat ze zelf ook illegaal bezig waren. De enclave Budel zal dus wel cavok gehad hebben en een knappe jongen die kan bewijzen dat dit niet zo was..
 
Verbaasd ? Ik niet, zo gaan de zaken op Budel bij de TBM's en PC12's . Binnenkomen met k ... wx, gewoon GPS lijntje "trekken" over de hoogspanning en staan. Moest gewoon eens gebeuren bij vertrek of landing. Anders ligt dit semi zakelijke verkeer te vaak stil of moet men uitwijken naar EHEH.
Als je alles gewoon doet, vinden degene die je traint dit ook normaal !

Voor de critici, ik wijd verder NIET uit over het hoe, waarom en wanneer.

Verschrikkelijk voor de nabestaanden. Sterkte.
 
In de VS is vertrek met zero-zero geen probleem. En gezien de historie van de PC12 en wat er aan boord is ook praktisch geen probleem. Ben benieuwd naar wat er mis is gegaan.

-speculatie aan-
Afgebroken turbineblad ? De oorzaak zal m.i. niet het weer zijn geweest.
-speculatie uit-

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat de kleinere velden niet 24-7 open zijn en een GPS / WAAS arrival en departure hebben. Zou heel veel extra veiligheid kunnen veroorzaken.

De standaard Nederlandse manier zal wel weer aanbeveling voor nog meer regeltjes zijn. :huilt:

Overigens

Mijn medeleven voor de nabestaanden.
 
Inherent aan hoe ze werken op Budel. Boefjes zijn het. Jammer dat anderen er de dupe van moeten worden.
Tsja....., die heb je niet alleen daar, je vindt ze wel bij elke toko. Weten ongetwijfeld heel veel maar denken daarmee dat ze boven elk protocol staan.....kijk maar eens om je heen.

Zeer treurig voor de nabestaanden!
Helemaal mee eens, dat is altijd weer de keerzijde.....


Maarrehhhh, we dwalen té veel af denk ik. Staat nog helemaal niets vast over de daadwerkelijke toedracht. Het lijkt er inderdaad wel op dat de marges wat kleiner waren maar daarmee komt een kist nog niet naar beneden......

Grtz,
 
Inherent aan hoe ze werken op Budel. Boefjes zijn het. Jammer dat anderen er de dupe van moeten worden.

Zeer treurig voor de nabestaanden!

Sorry, maar ik vind dat je dat niet zomaar mag roepen. Overal gebeuren dit soort dingen en als het fout gaat dan gaat iedereen klagen alsof ze zoiets nooit zouden doen. Kom op zeg. Zoals iemand anders al heeft aangegeven, het is waarschijnlijk geen weer probleem geweest.
 
Zoals iemand anders al heeft aangegeven, het is waarschijnlijk geen weer probleem geweest.

Nee, maar het heefd ook niet bepaald geholpen.... We rijden ook allemaal wel eens door rood, gaat ook (bijna) altijd goed........
 
Das wel erg gemakkelijk om te zeggen dat het weer niet bepaald heeft geholpen en dat het in Budel boefjes zijn en daardoor anderen het dupe worden. Krijg een beetje gevoel dat dit aangegrepen wordt om oude rekeningen te vereffenen.

Wie zegt dat dit allemaal iets met het ongeluk te maken heeft. Misschien was dit ook wel gebeurd onder perfecte VMC condities.

Laten we eerst maar eens de onderzoeksresultaten afwachten alvorens dit soort dingen te roepen.
 
Inherent aan hoe ze werken op Budel. Boefjes zijn het. Jammer dat anderen er de dupe van moeten worden.

Zeer treurig voor de nabestaanden!

De oorzaak staat nog niet vast maar toch ben ik het verregaand met Kingair eens. Zoals men op Budel de vliegwinkel draait kan echt niet. De marges zijn daar bewust erg klein gemaakt en de druk op de piloten is hoog. Nogmaals, de resultaten van het onderzoek zijn nog niet binnen en het is netjes om daar op te wachten maar bij een dergelijke operatie met high-tech complex turbine vliegtuigen in een semi-commercieel model in slecht weer zonder veilige procedures en verkeersleiding en met een piloot die niet beschikte over een geldige instrument rating, was het een accident waiting to happen.
 
OK, dat die meneer geen geldige IR had wist ik niet, maar dat heeft toch niets met Budel te maken, maar meer met deze individuele gebruiker?

Ik kom graag op Budel en ze zijn naar mij toe i.i.g. netjes en professioneel. Kwam er een keertje toen het nogal sneeuwde en ik er perse moest wezen omdat ik een keuken in Weert moest inmeten. Mocht mijn kist gratis in een hangar daar zetten zodat ik niet op de weg terug eerst de kist weer sneeuwvrij moest maken.
 
Back
Top