Vliegtuigje neergestort bij Weert

Vliegtuigje neergestort bij Weert

Uitgegeven: 16 oktober 2009 08:57
Laatst gewijzigd: 16 oktober 2009 09:07


AMSTERDAM - Bij Weert is vrijdagochtend een vliegtuigje neergestort in een weiland. Het ongeval gebeurde rond half negen. Het toestel staat in brand.

Zie verder artikel NU.NL
 
Nearest WX:

EBBL 160655Z 24008KT 3000 -DZ BKN003 BKN005 08/08 Q1024 YLO YLO TEMPO GRN

short-TAF: EBBL 160541Z 1607/1616 26007KT 5000 BR -RA BKN005 BKN010 TEMPO 1607/1610 3000 DZ BKN003 BKN007 BECMG 1610/1612 30010KT 9999 SCT020 SCT030 PROB30 TEMPO 1612/1616 8000 -SHRA
 
Vliegtuigje neergestort bij Weert, twee doden
Even buiten Weert is vrijdagochtend rond half 9 een klein vliegtuig neergestort. Daarbij zijn de piloot en een passagier om het leven gekomen.

Het toestel kwam neer in de buurt van de Geuzendijk, dat is de weg tussen de Weertse wijk Boshoven en het Brabantse Budel. Het vliegtuig stortte neer op een akker en vloog vrijwel meteen in brand. Brokstukken kwamen verspreid over een grote oppervlakte terecht. Volgens een ooggetuige was het vliegtuigje in de lucht in moeilijkheden gekomen. De getuige zag rook uit het toestel komen, waarna het snel hoogte verloor en neerstortte.

De brandweer had het vuur na ongeveer een halfuur geblust. Het kleine toestel met twee zakenlieden was om tien voor half 9 opgestegen vanaf het vliegveld Kempen Airport in het Brabantse Budel, dat een paar kilometer verderop ligt. De bestemming was Frankfurt.
Lees meer >>

http://www.l1.nl/
 
Van luchtvaartnieuws:

PC-12 stort neer in weiland bij Weert: twee doden
16-10-2009

WEERT - Bij een vliegtuigongeluk vlakbij Weert zijn vrijdagochtend (16 oktober) twee doden gevallen. Het ongeluk met een PC-12 turbopropvliegtuig gebeurde vlak voor half negen op een weiland in open, landelijk gebied. Na de crash brak brand uit, maar die is inmiddels geblust.

Volgens getuigen liggen brokstukken van het eenmotorige turbopropvliegtuig over een grote oppervlakte verspreid. Het toestel was opgestegen vanaf Kempen Airport in het Brabantse Budel, dat een paar kilometer verderop ligt.

Volgens de politie Limburg-Noord kwam het vliegtuig terecht in agrarisch gebied in de buurt van de Blaakvenweg.


(c) Reismedia / ANP

Dus helaas wel slachtoffers. Veel sterkte voor de nabestaanden. De PC-12 had wel een hoog safety record heb ik wel eens (mondeling) van iemand begrepen.
 
Heb net tijdens het uitlaten van de hond de wrakstukken zien liggen. Niet meer als een PC-12 te herkennen. PC-12 en de PT-6 hebben een goede safety record. Laten we de onderzoeksresultaten afwachten.

WW
 
Kist is in juni ingeschreven in het register dus i.d.d. erg nieuw. Heeft Budel IFR departures?
 
Budel heeft idd IFR departures/arrivals, echter geen radio navigatie apparatuur. Ten tijde van het ongeval was de cloudbase erg laag, dus in geval van een noodlanding hebben ze denk ik maar weinig reactietijd gehad tussen ground-visual en impact. Het feit dat er een bosrand en bebouwing (boerderijen) heel dichtbij waren maakt de situatie dan nog moeilijker. Erg trieste situatie, medeleven aan de betrokkenen.
 
Heeft Budel IFR departures?

Deze bijvoorbeeld:

ehbd10-3.png


-Rene
 
Directeur Paul Evers (57) van het bedrijf Alco Research in Roggel is vrijdagmorgen rond half negen bij een vliegtuigcrash even buiten Weert om het leven gekomen. Evers was de piloot van het vliegtuig. Hij was even van te voren opgestegen vanaf het vliegveld Kempen Airport in Budel. Evers was met zijn financieel directeur Henk Hendriks (60) die ook is omgekomen, voor een zakenreis onderweg naar Frankfurt. Het vliegtuig stortte neer op een akker in de buurt van de Geuzendijk en vloog vrijwel meteen in brand. Brokstukken kwamen verspreid over een grote oppervlakte terecht. Volgens een ooggetuige was het vliegtuigje in de lucht in moeilijkheden gekomen. De getuige zag rook uit het toestel komen, waarna het snel hoogte verloor en neerstortte. De brandweer had het vuur na ongeveer een halfuur geblust.

http://www.3ml.nl
 
Last edited:
Deze bijvoorbeeld:

ehbd10-3.png


-Rene

Er zijn inderdaad IFR departures maar gedurende de daylight period kunnen die niet worden gebruikt. Dit staat ook in punt 4. Starten moet dus VFR en een ATC klaring krijg je dan in de lucht van Dutch Mil (of van Kleine Brogel, afhankelijk van de onderlinge afspraken) Landen gaat hetzelfde. IFR tot het laatste routepunt, IFR cancellen en VFR naar Budel om te landen. Volledig IFR kan alleen buiten UDP. Zo staat het ook in het Nederlandse AIP. Vervolgens ligt Budel in G-airspace; minimaal zicht van 1,5 km en vliegen vrij van bewolking met zicht op de grond.
 
Er zijn inderdaad IFR departures maar gedurende de daylight period kunnen die niet worden gebruikt. Dit staat ook in punt 4. Starten moet dus VFR en een ATC klaring krijg je dan in de lucht van Dutch Mil (of van Kleine Brogel, afhankelijk van de onderlinge afspraken) Landen gaat hetzelfde. IFR tot het laatste routepunt, IFR cancellen en VFR naar Budel om te landen. Volledig IFR kan alleen buiten UDP. Zo staat het ook in het Nederlandse AIP. Vervolgens ligt Budel in G-airspace; minimaal zicht van 1,5 km en vliegen vrij van bewolking met zicht op de grond.

Hoe kun je VFR vertrekken bij een cloudbase van 300 ft?
 
Officieel niet....

Single engine, IMC en laag bij de grond vond ik op de vliegopleiding al eng. Je heb geen flauw idee waar je een forced landing kunt maken en je hebt (te weinig) tijd om een restart te proberen...
 
Back
Top