Ryanair and Balpa

Ryanair and Balpa

  • Balpa, Yes please

    Votes: 49 81.7%
  • Balpa, No thanks

    Votes: 2 3.3%
  • Balpa, What's that???

    Votes: 9 15.0%

  • Total voters
    60
Ik was je net te snel af JD ;) Jij in de bewoonde wereld weer?
 
Yep, weer terug in die Heimat! Twee uur turnaround in N'Djamena en minimum rest in Nairobbery was weer meer dan genoeg avontuur! :passed:

p.s. jij woont op dat eiland, kijk maar uit! :D
 
Daar hoopt iedereen dus op, maar je bent niet alleen.
Als iedereen gemiddeld een jaar of 5 blijft, betekent dat met 300 kisten 3 jaar van nu het vertrek van 1800 Captains met uren per jaar. (Dat zijn er 35 per week)
Waar wil je aan de slag dan?

Plus dat je in een 'money-trap' zit...je gaat niet meer van je captainssalaris van 6000 Eur netto naar een junior F/O salaris van 2500 Eur, dus de beschikbare banen zijn behoorlijk minder dan je denkt.

Time will tell - het zal inderdaad misschien best lastig worden, dat ben ik met je eens. En het is misschien ook wel zaak om niet te lang te wachten met je CV de deur uit te sturen, ook al lijken er weinig kansen te zijn.

Maar het kan ook dat het allemaal best meevalt (alhoewel ik weet dat je maar beter het worst case scenario voor ogen kan houden). Stel bijvoorbeeld dat de economie er over een paar jaar weer redelijk voor staat en er inderdaad een grote uitstroom van vliegers zou ontstaan - dan zou Ryanair waarschijnlijk toch wel veranderingen moeten doorvoeren om vliegers te behouden.

En anders begin ik gewoon mijn eigen snackbar :D
 
Precies! Als je nou een Imbiss begint op HHN (gelukkig zijn er nog niet genoeg), die van Dobben kroketten verkoopt dan kom ik langs!
 
Onassis, jij hebt toch ook ongeveer het zelfde gedaan? bij RYR uren beunen en dan de toko verlaten voor een mooi baantje op de 747?.. kan dit helemaal fout hebben hoor, maar dacht dat!
Bedoel hiermee te zeggen dat M'OL donders goed weet dat het een doorstroom van vliegers is bij RYR!
En volgens mij met een bulk aan 737NG uren kan jij rustig ergens anders aan de bak, wat misschien minder betaald maar wel betere (stabileren) T&C heeft!
Verder heb je als Ab Initio niets te verliezen en RYR betaald zodanig goed om je mond maar te houden over verwaterende t&c of andere poespas wat M'OL uithaalt om centen te verdienen.

Al met al zijn er natuurlijk grenzen, hoezeer ik de aggressieve handelswijze van M'OL wel mag, je kan mensen niet behandelen als oud vuil! Dus misschien is BALPA wel goed, aan de andere kant heb je (Onassis) ook gelijk dat het heeeeel moeilijk is zoiets binnen een bedrijf als RYR van de grond te krijgen!

verder betalen voor een TR kijk ik niet meer raar van op, patatgeneratie hè;)
 
Last edited:
Onassis, jij hebt toch ook ongeveer het zelfde gedaan? bij RYR uren beunen en dan de toko verlaten voor een mooi baantje op de 747?.. kan dit helemaal fout hebben hoor, maar dacht dat!
Bedoel hiermee te zeggen dat M'OL donders goed weet dat het een doorstroom van vliegers is bij RYR!
En volgens mij met een bulk aan 737NG uren kan jij rustig ergens anders aan de bak, wat misschien minder betaald maar wel beter T&C heeft!
Verder heb je als Ab Initio niets te verliezen en RYR betaald zodanig goed om je mond maar te houden over verwaterende t&c of andere poespas wat M'OL uithaalt om centen te verdienen.

Al met al zijn er natuurlijk grenzen, hoezeer ik de aggressieve handelswijze van M'OL wel mag, je kan mensen niet behandelen als een oud vuil! Dus misschien is BALPA wel goed, aan de andere kant heb je (Onassis) ook gelijk dat het heeeeel moeilijk is zoiets binnen een bedrijf als RYR van de grond te krijgen!

verder betalen voor een TR kijk ik niet meer raar van op, patatgeneratie hè;)

Ik heb extreem veel geluk gehad te landen waar ik nu zit.
En de gemiddelde tijd dat vliegers bij RYR zitten is 4 jaar. Die statistieken heeft MOL ook.
En hij heeft een schurfthekel aan vliegers. Vliegers zijn in zijn ogen een noodzakelijk kwaad.
Ik heb er ook niet zoveel tegen dat je vroeg of laat betaalt voor een TR als je geen uren hebt. Bij sommige bedrijven krijg je gewoon minder salaris voor een paar jaar om ervoor te betalen.
Verwacht gewoon niet dat je gratis op een gloednieuwe 70-tons kist komt te vliegen met 0 uren en ook nog redelijk betaald krijgt. Het is OF het een OF het ander.

Maar de trucs die tegenwoordig uitgehaald worden (zie mijn voorbeeld van een recentelijk geupgrade collega) zijn niet goed voor de industrie.
Contracten zoals BRK zijn niet goed voor de industrie.

Toen ik begon bij RYR was BRK vrijwillig als je meer geld wilde binnentikken, een ruimer rooster wilde en op diverse bases wilde werken.
Dat is allang niet meer zo. Hoe komt dat? RYR kwam erachter dat vliegers te greedy waren en graag op BRK wilden. Dat kwam mooi uit, want dan heb je een flexibele werkforce zonder stemrecht en het kost je niets!
Maar ik heb genoeg gezien van de huidige generatie die wel schreeuwen te willen verenigen maar als puntje bij paaltje komt gewoon afhaken.

Ik stem voor NOG meer SOA's (das natuurlijk een geintje :grijns: )
 
Punt is (voor mij): BALPA kost veel (1 %), en geen suport voor BRK.
BALPA zgt dat eerst meer BRKs lid moeten worden.
Kip en ei. Ga niet eerst 5 jaar erg veel geld dokken en geen enkele support krijgen.

Daarnaast, als RYR er achter komt (al is die kans klijn) dan kan ik mijn CU wel vergeten. Als balpa support zou geven kunnen we daar ook wel wat aan doen


Tok Tok, ploep, en weer een ei erbij.
 
Punt is (voor mij): BALPA kost veel (1 %), en geen suport voor BRK.
BALPA zgt dat eerst meer BRKs lid moeten worden.
Kip en ei. Ga niet eerst 5 jaar erg veel geld dokken en geen enkele support krijgen.

Daarnaast, als RYR er achter komt (al is die kans klijn) dan kan ik mijn CU wel vergeten. Als balpa support zou geven kunnen we daar ook wel wat aan doen


Tok Tok, ploep, en weer een ei erbij.

Ik begrijp dat dit frustrerend is, maar op deze manier blijf je in een vicieuze cirkel, waarin MOL een vrijbrief heeft. Dit is waarschijnlijk ook zijn plan. Ook al lijkt het moeilijk, het is de enige voet helaas die je tussen de deur kunt zetten.

Ga er vanuit dat Ryanair je carriere gaat zijn voor de eerste 10 a 15 jaar of misschien nog wel langer en kijk dan hoe je leven eruit zal zien over zeg 15 jaar.

Vliegen is leuk, ik geniet er nog steeds van maar nu na 4 jaar commercieel gevlogen te hebben is mijn persoonlijke leven me een stuk meer waard. In het begin van mijn carriere kon me dat een stuk minder schelen. Nu kijk ik daar een anders naar. Het is nog steeds prima te combineren maar daar heb je wel goede T's and C's voor nodig.

De bijdrage van 1% kan weer afgetrokken worden van de belasting, mits je belasting in UK betaald.

PS'99
 
Punt is (voor mij): BALPA kost veel (1 %), en geen suport voor BRK.
BALPA zgt dat eerst meer BRKs lid moeten worden.
Kip en ei. Ga niet eerst 5 jaar erg veel geld dokken en geen enkele support krijgen.

Daarnaast, als RYR er achter komt (al is die kans klijn) dan kan ik mijn CU wel vergeten. Als balpa support zou geven kunnen we daar ook wel wat aan doen


Tok Tok, ploep, en weer een ei erbij.


Nou DIT is dus geklets van de hoogste orde en precies waar altijd alles op stukloopt!
Een hoop geschreeuw dat we rechten hebben, maar uiteindelijk geen support! GVD

Nu verdien je minder en betaal je ook minder aan Balpa.
Het gaat om 20 pond per maand die aftrekbaar is van de belasting en waarbij je ook nog allerlei kortingen krijgt op financieringen en verzekeringen
Die bijdrage is fixed en gaat niet meer omhoog. Doe je het later, kost het je meer geld.
Alle jongens die ik hier ken die door command heen zijn gegaan waren lid van Balpa

Hier kan ik heel kwaad om worden want daar gaat het nou net om (net paar maandjes bezig, Brookfield, geen lid, geen bijdrage, lekker voor jezelf bezig en laat de rest maar barsten..gatverdamme)
 
Last edited:
Punt is (voor mij): BALPA kost veel (1 %), en geen suport voor BRK.
BALPA zgt dat eerst meer BRKs lid moeten worden.
Kip en ei. Ga niet eerst 5 jaar erg veel geld dokken en geen enkele support krijgen.

Daarnaast, als RYR er achter komt (al is die kans klijn) dan kan ik mijn CU wel vergeten. Als balpa support zou geven kunnen we daar ook wel wat aan doen


Tok Tok, ploep, en weer een ei erbij.
Penny wise, Pound foolish. Of is het gewoon een excuus omdat je geen ruggengraat hebt? :rolleyes:
 
Jullie hebben makkelijk praten, Onassis zit op de 747 bij CLX, hoog en droog op het 2e dek en Jack Daniels heeft ook meer dan 5000 uur.

Jullie weten toch dat als je in je eentje opstaat om tegen de baas te zeggen wat je ervan vindt dat je dan als antwoord krijgt: Ok, dan ga je toch? Het heeft alleen zin als iedereen zich ongeveer tegelijk aanmeldt. Give the guy a break.
 
Jullie hebben makkelijk praten, Onassis zit op de 747 bij CLX, hoog en droog op het 2e dek en Jack Daniels heeft ook meer dan 5000 uur.

Jullie weten toch dat als je in je eentje opstaat om tegen de baas te zeggen wat je ervan vindt dat je dan als antwoord krijgt: Ok, dan ga je toch? Het heeft alleen zin als iedereen zich ongeveer tegelijk aanmeldt. Give the guy a break.

FYI: Ik heb 5 jaar bij RYR gezeten, het op zn Iers genomen en lid van Balpa geweest ja.
Als Balpa er komt dan is dat te danken aan jarenlange strijd.
Ik zit midden in het RYR dorp en heb een hoop RYR vrienden. Dat ik nu bij CLX zit heeft er geen zier mee te maken.
Ik geef zo iemand de break niet, want die verraadt de hele bende door cheap te zijn
Het is EXACT aan mensen zoals JC (en hij is niet alleen) te danken dat er geen verenigd gevoel is.
Iedereen IS zich juist nu aan het aanmelden, maar er blijft altijd een groep achter die wel een hele hoop kan zeggen en klagen, maar de kogel niet door de kerk heen jaagt.

Veel succes met de 20 pondjes JC
 
FYI: Ik heb 5 jaar bij RYR gezeten, het op zn Iers genomen en lid van Balpa geweest ja.
Als Balpa er komt dan is dat te danken aan jarenlange strijd.
Ik zit midden in het RYR dorp en heb een hoop RYR vrienden. Dat ik nu bij CLX zit heeft er geen zier mee te maken.
Ik geef zo iemand de break niet, want die verraadt de hele bende door cheap te zijn
Het is EXACT aan mensen zoals JC (en hij is niet alleen) te danken dat er geen verenigd gevoel is.
Veel succes met de 20 pondjes JC

Hey Onassis, ik weet dat je 5 jaar bij FR hebt gevlogen, met T&C's die een stuk beter waren dan de T&C's die je nu voorgeschoteld krijgt. Ik weet ook dat je zelf in een situatie hebt gezeten waar je met 150 uurtjes een baan moest vinden so don't take it personally! :)
 
Jullie hebben makkelijk praten, Onassis zit op de 747 bij CLX, hoog en droog op het 2e dek en Jack Daniels heeft ook meer dan 5000 uur.

Jullie weten toch dat als je in je eentje opstaat om tegen de baas te zeggen wat je ervan vindt dat je dan als antwoord krijgt: Ok, dan ga je toch? Het heeft alleen zin als iedereen zich ongeveer tegelijk aanmeldt. Give the guy a break.
Waarom makkelijk praten? Niemand wordt geboren met een 744 type rating (ik zit bij dezelfde club als Onassis) en >5000 uur. Het is een kwestie van principes en ruggengraat. Helaas zie je dat velen bij een low cost club (EZY, FR, enz) geen van beiden bezitten. Wel staren ze zich graag blind op de contracten van andere bedrijven, en zouden ze het liefst hun eigen moeder verkopen in ruil voor een quick upgrade bij hun eigen low cost tent, maar ergens voor knokken? Ho maar! Op zo'n manier blijf je gevangen in een vicieuze cirkel met steeds slechter wordende voorwaarden en contracten.

Dat totale gebrek aan ruggengraat is ook de reden waarom ik (na ±4 jaar) bij EZY ben weggegaan. Ik ben absoluut geen vakbonds- en "op de barrikaden" type, maar een vakbond is nou eenmaal een necessary evil om de zaak enigzins in balans te houden. Zoals ik al eerder schreef, verwacht geen wonderen van BALPA (been there, done that, got the Tshirt) maar het is beter dan niks. Ik ben me terdegen bewust van het risico dat ik genomen heb (rechts blijven zitten, onderaan op een seniority list tijdens een economische crisis) maar voor mij was het het risico meer dan waard.

There's no such thing as a free lunch!
 
Ik heb een vakbond en een CAO

Waar anderen ooit hard voor geknokt hebben. :cool:

Het is natuurlijk leuk om van een groenere weide zulk commentaar te leveren terwijl een deel van het probleem zit bij mensen die niet voor de volle honderd procent proberen het bij hun huidige werkgever beter te maken maar individualistisch op zoek gaan naar een plek waar het al goed/beter geregeld is. Ik heb precies hetzelfde gedaan trouwens en heb daarom ook weinig recht van spreken maar vind niet dat dit nu getuigd van 'principes en ruggengraat'.
 
Waar anderen ooit hard voor geknokt hebben. :cool:
Maar waarom zou dit dan bij low cost bedrijven niet kunnen? Uiteindelijk doen we allemaal hetzelfde werk, beetje rondvliegen, aan knoppen draaien en met een stuurtje/joystick spelen. Waarom verkoopt de een zich zo goedkoop, en de ander zo duur? Misschien toch een verschil in principes en ruggengraat?
 
Even voor de duidelijkheid. Het verloop van vliegers bij Ryanair is vrijwel nihil. De laagste in Europa voor zover ik weet. De reden dat de gemiddelde vlieger er maar vier jaar werkt, is dat we zoveel mensen hebben aangenomen in de laatste vier jaar. De meeste mensen zien Ryanair als een carriere en blijven als ze een keer binnen zijn. Het is daarom extra belangrijk de zaken goed te regelen.

De uitslagen van de eerst bases zijn inmiddels binnen en de eerste vier waarvan we resultaten hebbe, hebben alle vier tegen BALPA recognition gestemd. Helaas.
 
Even voor de duidelijkheid. Het verloop van vliegers bij Ryanair is vrijwel nihil. De laagste in Europa voor zover ik weet.

Ik dacht dat jij er een serieus topic van wilde maken, waarom kom je dan weer met een niet onderbouwde flutstelling. Het is al erg genoeg dat er weer tegengestemd wordt, laat staan dat hier mensen behoefte hebben aan jouw Ryanair/MOL propaganda. Het zou je sieren om je voortaan uitsluitend met feiten bezig te houden.

PS,
voor JC en alle anderen die een paar tientjes teveel geld vinden, vergeet niet dat Ryanair steeds grotere speler wordt en daarmee ook een steeds grotere invloed gaat hebben op de T and C's in de wereldwijde luchtvaart. Toon ballen en zorg ervoor dat MOL/Ryanair gestopt wordt in het steeds verder verslechteren van jullie arbeidsvoorwaarden. Vergelijk maar eens een contract van 8 jaar geleden met een van nu..

zonder een echte vakbond heeft MOL carte blanche en daar zal ie gebruik van maken ook!
 
Back
Top