Ryanair and Balpa

Ryanair and Balpa

  • Balpa, Yes please

    Votes: 49 81.7%
  • Balpa, No thanks

    Votes: 2 3.3%
  • Balpa, What's that???

    Votes: 9 15.0%

  • Total voters
    60
uit het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!!

Ik hoop ook echt that the fo´s in stansted nu nog 90 uur vliegen, want de aankomstige trainingen en het winterschema zal daar snel verandering in brengen.


Ik laat deze discussie voor wat hij is, aangezien ik niet in kan zien, dat op de basis waar ik zit, hahn, wij de 850 gemiddeld gaan halen, en dat ziet volgens mij niemand hier eigenlijk gebeuren. ja trouwens wel, het manegement.


probeer gewoon een eerlijk en rieel beeld te vormen voor een ieder, en als ik boven de 700 betaalde uren uitkom, kan ik goed leven, en geniet ik volop!!
 
Wij hebben trouwens FO's uit HHN in STN gehad recent en er vliegen vrij veel FO's uit andere bases op het moment. Ik denk dat als je interesse hebt het vrij eenvoudig moet zijn om via rostering een weekje of wat langer in STN te krijgen om je uren een beetje omhoog te trekken als die aan de lage kant zijn.
 
Overload volgens mij rekruteert Ryanair juist wel extra FO's aangezien ze toch allemaal op brookfield contract werken. Ryanair betaald brookfield toch gewoon per blokuur (crew by the hour). Het maakt niet uit of dat uur door 1 of 2 Fo's word gevlogen toch?

Die 15K die FR in de opleiding stopt kun je dan zien als een verzekering tegen teweinig FO's.
Betwijfel trouwens of het daadwerkelijk zoveel kost aangezien de typerating volledig zelf betaald word (ik neem aan dat de basetraining ook al betaald is hieruit),
Deze word echter wel door FR word verzorgd wat betekent dat de SOP's er al in zitten, iaw geen extra simtime nodig voor sop's. Linetraining kost alleen maar de inzet van een safetypilot (die linetrainingcaptain moet toch vliegen). Dan hou je dus wat SEP AVSEC CRM Fire Doors en Slides over... 5 dagen in een klaslokaal maximaal.

Iig geval hoe lager het bedrag aan initiele trainingskosten voor FR, hoe makkelijker het besluit om wat extra FO's aan te nemen.

Erg jammer dat Balpa besloten heeft zich voorlopig terug te trekken.

De kisten vliegen in de winter andere routes dan in de zomer. Niet zozeer minder (hoewel wel een beetje aangzien het meeste onderhoud in de winters staat gepland). De kisten staan daardoor in andere bases en er worden meer vluchten naar STN gedaan ipv van STN. In STN hebben we 1 kist minder deze winter dan in voorgaande jaren. Daar is dus niets ongewoons aan.

Waarom zouden we niet moeten aannemen? Er is een enorm vliegers tekort momenteel en in STN worden al vluchten gecancelled vanwege gebrek aan vliegers. En er komen nog zo'n 50 kisten bij dit jaar...... Maar het lijkt jou dus beter om die in de zomer aan de grond te laten staan zodat in de winter iedereen maximaal vliegt als ik het goed begrijp?
Bedankt voor de nuttige bijdrage over BALPA, je support wordt erg gewaardeerd.

Nee dat lijkt mij ook geen goed plan, maar kisten die nog moeten komen kun je niet aan de grond houden. Mij lijkt het een goed plan dat je die kisten op een zodanige manier inzit dat ze in de winter ook bijdragen aan de winst. Ik vind het niet verantwoord om de kosten van deze kisten af te wentelen op cadets!

Omdat Ryanair brookfield per blokuur betaald, kan Ryanair makkelijk FO's recruiten naar het aantal dat Ryanair in de zomer nodig heeft. In de winter moeten ze zelf maar hun boontjes zien te doppen. De initiele trainingskosten worden in de zomer makkelijk terug verdiend!

Maar goed dat Ryanair niet veel moreel heeft wisten we al.
 
Last edited:
uit het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!!

Ik hoop ook echt that the fo´s in stansted nu nog 90 uur vliegen, want de aankomstige trainingen en het winterschema zal daar snel verandering in brengen.


Ik laat deze discussie voor wat hij is, aangezien ik niet in kan zien, dat op de basis waar ik zit, hahn, wij de 850 gemiddeld gaan halen, en dat ziet volgens mij niemand hier eigenlijk gebeuren. ja trouwens wel, het manegement.


probeer gewoon een eerlijk en rieel beeld te vormen voor een ieder, en als ik boven de 700 betaalde uren uitkom, kan ik goed leven, en geniet ik volop!!

Ik snap niet hoe ik het nog duidelijker kan maken...
Ik kom met feiten, en elders jankt iemand iets zonder een onderbouwing en dat is geloofwaardig?
En je gaat niet voor je lol in HHN zitten, dus daar heb je een reden voor (makkelijker commuten naar NL misschien?)...aangezien niets gratis is, is dat wat je in moet ruilen wil je wat meer verdienen...

'Management schrijf je zo ;)
 
Last edited:
Erg jammer dat Balpa besloten heeft zich voorlopig terug te trekken.

Schandalig...maar BALPA is de Engelse variant van de VNV en daar hebben ze dezelfde modus operandus: Niets is echt belangrijk behalve BA

Omdat Ryanair brookfield per blokuur betaald, kan Ryanair makkelijk FO's recruiten naar het aantal dat Ryanair in de zomer nodig heeft. In de winter moeten ze zelf maar hun boontjes zien te doppen. De initiele trainingskosten worden in de zomer makkelijk terug verdiend!

Als je commercieel denkt is het absoluut briljant: een variabele gespecialiseerde workforce.
Maar dat ze hier kennelijk mee weg kunnen komen is bizar.
Persoonlijk zou ik nooit een dergelijk contract tekenen waar de verdiensten in delen van het jaar gewoon een duister gat zijn. Zelfs niet als ik geen baan heb. Heb een goede 2 jaar stilgezeten na mn opleiding en daar ook mogelijkheden afgewezen omdat die gewoon niet interessant waren. Maar kennelijk hebben F/O's gewoon teveel geld en kijken liever naar korte termijn.
Ik herhaal wat ik altijd heb gezegd: Dit is allemaal al jaren bekend. Iedereen die nu een dergelijk contract tekent moet later ook niet klagen dat er geen werk is: Je hebt namelijk zelf meegewerkt aan de ondermijning van je collega's.
De beste oplossing voor dit probleem is een pilotentekort (eenvoudige theorie: geen vraag, geen aanbod), en dat creeer je alleen maar door met een grote boog om RYR heen te lopen.
Paradoxiaal, maar reeeler dan elk plan.
 
De beste (en meest realistische) oplossing is natuurlijk BALPA, maar ja.... De bangmakerij van MOL heeft goed geholpen, helaas hebben de meeste vliegers kennelijk geen verstand van lange termijn denken.
 
Spijker op kop...unanimiteit isde sleutel...Maar je snapt niet waarom niet genoeg mensen zich bij BALPA hebben ingeschreven.
Een hoop dachten gewoon dat anderen dat klusje wel konden klaren.
Sneu hoor
 
Volgens mij worden die kosten van 15k voor de opleiding van de cadets volledig verwaarloost, aangezien ze met een lagere payscale beginnen.
Ik heb me laten vertellen, dat ryanair gewoon een vast bedrag rekent voor een Brookfield fo, het geen je ook krijgt na 1500 uur, waardoor alle opleidingskosten gedekt zijn.


En Onnasis uiteraard geeft een heel goed beeld van wat er mogelijk is. Maar we weten allemaal dat het erg afhankelijk is van Base, levering vliegtuigen, MOL zijn nieuwe plannen, huidige economie enz

Ik kon Hahn niet kiezen, heb het toegewezen gekregen, en mijn base request staat al meer dan een jaar!

Maar goed, ik heb het erg goed naar mijn zin, daarom werk Ik met veel plezier bij FR!

overload, heb ze pas een mailtje gedaan, maar aangezien de reactie daarop, en het feit dat er wekelijks ook floating fo´s hier in hahn te vinden zijn, laat ik het daar voorlopig maar bij.




heb eigenlijk wel gezegt wat ik kwijt wilde, en aangezien ik niet bepaald on topic weet te blijven, laat ik deze discussie voor wat hij is!
 
je weet toch dat als je een base wilt, je juist NIET voor die base moet bieden? tja zo is het nou eenmaal.
En zeker goed dat je het naar je zin hebt. Ik moet zeggen dat ik bijna 5 jaar daar met plezier heb gewerkt.
 
Bij mij wisselt het heel sterk. Juli was voor mij erg druk, Augustus leek dat ook te gaan worden maar ik zie nu veel standby dagen geplanned staan opeens. Daar moet ik wel bij zeggen dat van de laatste drie standby dagen ik er twee heb gevlogen. September heb ik (op aanvraag) vrij.

Wat ik jammer zou vinden is als ik van de winter veel out-of-base zou moeten werken. Af en toe vind ik niet erg, en sommige plekken zou ik graag een weekje zitten (weekje Porto hoor je mij niet over klagen) - maar ik zou liever niet de helft van mijn tijd in Trapani of Cagliari doorbrengen.
 
Hoe is de algehele teneur op de base in HHN? Ik weet van STN dat dat altijd een bolwerk is geweest van pro-unie.
 
Het wisselt, er zijn een paar mensen die met enige regelmaat wel het woord vakbond gebruiken, maar over het algemeen hoor ik er niet zo veel over. Zijn nu met het opzetten van een "employee representation committee" bezig.
 
Ja die hadden we in STN ook maar die werden meer gebruikt als pion om het slechte nieuws van het management aan de piloten te brengen.
Die gasten die dat deden vanaf het begin waren uiteindelijk mateloos gefrustreerd
 
Tja dat krijg je als je per basis verschillende contracten accepteert en je baas er niet voor schroomd alle command upgrades in een bepaalde basis stil te leggen/ basis te sluiten/ nog meer brookfielders aan te nemen.

Vrees toch echt dat het voor Ryanair te laat is. Jullie hebben het al veels te ver laten komen. En er zijn nu teveel verschillende pilotengroepen met net zoveel verschillende belangen!

Idd de enige optie is een zwaar pilotentekort. En dat gaat nooit gebeuren in europa!
 
Het wisselt, er zijn een paar mensen die met enige regelmaat wel het woord vakbond gebruiken, maar over het algemeen hoor ik er niet zo veel over. Zijn nu met het opzetten van een "employee representation committee" bezig.

Elke bestaande base heeft een ERC, dat is geloof ik verplicht. Jouw vase heeft er dus ook een als het goed is, al weet waarschijnlijk niemand dat....
Als je interesse hebt, er is binnenkort een ERC vacature in STN :)
Ik zou m'n vingers dr echter niet aan branden.

@Flashh. Dat is inderdaad exact het probleem. Er is een gebrek aan solidariteit. We hoopten dat als het in de UK zou lukken (De UK heeft z'n eigen contract etc, een klein wereldje binnen het bedrijf zeg maar) het zou overwaaien naar de Euro bases, maar zover is het dus niet gekomen.
 
Ja, dr is wel zoiets aan de gang, maar hoe dat precies zit is erg onduidelijk. Volgens mij accepteren ze ook geen Brookfielders vanuit MRS, etc.
 
Back
Top