KLS 10-1

Daarnaast vraag ik mij ook af hoe die 737TR gaat uitpakken. Want Ryanair verdient aan je als je daar de TR doet, dus die staan eerder om iemand zonder zo'n papiertje te springen. Als KLM niet aanneemt, zal Trans ook niet aannemen, zo is het aannamebeleid nou eenmaal van KLM en dochterondernemingen.

Goed punt. Is een 737TR zonder enige uren eigenlijk wel interessant voor airlines als deze gedaan is bij een niet eigen opleidingsinstituut? Kan me goed voorstellen dat RYR je gewoon de TR opnieuw laat doen onder het motto van verschillende SOP's etc.
 
Wat er volgens mij aan de hand is; KLM wil na de klassen die in 2009 aan de KLS starten, niemand meer gaan toevoegen aan de bufferlijst, aangezien daar dan inmiddels ruim 300 man op staat. Ze kunnen niet oneindig blijven opleiden en de nieuwe studenten op de bufferlijst blijven plaatsen.. Daarom heeft KLM tegen KLS gezegd: stop met opleiden van nieuwe klassen, wij kunnen er namelijk niks mee. KLS zegt: nee, we gaan door met opleiden, anders wordt een doorstart te moeilijk zodra de economie weer aantrekt. Daarop is overeengekomen dat er nu in plaats van een BC een TR wordt verstrekt, voor dezelfde prijs. Prima deal eigenlijk, echter wordt van deze studenten verwacht dat ze zich niet na afronding van hun opleiding bij de KLM melden, maar elders werk gaan zoeken. En het is in principe ook niet de bedoeling dat zij zich in een later stadium (als de bufferlijst is opgeruimd) weer bij KLM melden. Op dat moment staan er namelijk wel weer frisse KLS'ers te wachten, die wel weer direct bij KLM mogen solliciteren.
Als ik nu in een klas van 2010 aan de KLS zou mogen beginnen, zou ik mezelf nog wel 3 keer achter m'n oren krabben...
 
Wat hierboven staat is helemaal correct.
Ikzelf volg de opleiding apm ( zijn gestart in september 2008). Ook wij hebben deze brief gekregen omdat we pas in 2010 aan de vliegersopleiding beginnen. Omdat deze brief zeker voor ons veel vragen opriep is er iemand van de kls uitleg komen geven aan ons op Hanze. Het komt er dus inderdaad op neer dat het contract wat jij tekent met de kls wijzigt en dat er niet langer sprake is van een preffered suplier contract. Dit zorgt ervoor dat je na je opleiding geen kans maakt om in het selectieproces van de klm te komen: ze hebben inmiddels tig vliegers op overschot binnen de klm zelf + al de dames en heren die in 2007/2008/2009 aan de opleiding zijn begonnen. De vertegenwoordiger van de kls zei het niet met zoveel woorden maar het kwam er wel degelijk op neer dat iedereen die geen preffered supplier contract tekent er moet vanuitgaan dat hij NIET bij de klm terechtkomt. Bijgevolg is de BC dan maar verandert in een TQ aangezien die BC enkel noodzakelijk is voor klm.

Let ook op het volgende: het speciaal programma wat door de kls in het leven is geroepen om je brevetten geldig te houden ( tegen ongeveer 1000 euro per jaar zou je de noodzakelijke vlieg- en simulatoruren krijgen) geldt ENKEL voor mensen die op de bufferlijst van klm staan. Ook hier valt ieder die na 2010 aan de opleiding begint dus uit de boot. Met andere woorden: enkel nadelen voor de klassen vanaf 2010 (tot ze het preffered supplier weer invoeren natuurlijk):1855:

Duss : bezint eer je begint :)

Groeten
 
Het laatste dat je zegt is niet helemaal waar. Er zijn nl. twee programma's: voor mensen op de bufferlijst en voor mensen die niet op de bufferlijst staan. Alleen ex-studenten die op de bufferlijst staan hebben twee keer per jaar een sessie op een FFS op Schiphol.
De twee sessies FNPT-II en Baron (incl. profcheck) krijgen je sowieso als je het programma doet.
 
zo heeft die kls medewerker het , na rondvraag bij de directeur, toch aan ons bevestigd. Maargoed, ik hooop oprecht dat ik fout ben en jij juist :)
 
De pakketten waar over gesproken wordt zijn 'extra'. Dit houdt in dat je niet verplicht bent om te nemen, maar wel zelf moet bekostigen. Je mag ook naar concurrenten stappen om dezelfde uren ergens anders te maken om je brevetten geldig te houden.

Pakket behelst standaard:
2x pj een sessie op de FNPT2
2x pj een sessie op de Beechcraft Baron waarvan 1 een profcheck is

Daarnaast krijgen studenten die de selectie van de KLM succesvol hebben afgerond en op de bufferlijst staan, van de KLM 2x een sessie op de FullFlightSim aangeboden zonder extra meerkosten.

We praten dus over pakketten (meervoud) omdat het pakket voor mensen die niet op de bufferlijst bij de KLM staan dus iets anders aangeboden krijgen dan mensen die wel op de bufferlijst staan.

Snappie?

p.s. Prijs voor beide pakketten is overigens wel hetzelfde... (999,- euro en kan gefinancierd worden door de banken)
 
Maar als ik het dus goed lees, dan is de KLS nu eigenlijk een beetje vogelvrij. Ze zijn geen prefered supplier meer voor de KLM. Dus eigenlijk zitten zij nu in dezelfde positie als andere vliegscholen als EPST en NLS.

EPST helpt volgens mij ongeveer 97 procent van zijn studenten aan een baan, zonder dat zij een preffered supplier zijn van een maatschappij.

Dit lijkt mij een mooi meetmoment om te kijken of het aannamepercentage van de KLS ook zo goed is als zij niet meer de KLM als vaste afzetmarkt hebben. Interessant. Toch?
 
@ Ask, zeker interessant. Nu ze geen preffrered supplier meer zijn zal denk ik ook de school minder populair worden ....... (?)
 
Jammer dat de KLM FA niet in de brief naar de beginnende studenten meldt dat in hun contract het deel over 'preferred supplier' is weggehaald. Ben erg benieuwd hoe dit nu helemaal gaat lopen.

Volgens mij moet de KLM FA nu veel meer opheldering geven over hoe zij de opleiding gaan geven, wat in het contract staat, wat je daarmee kunt en bij wie je daar wat mee kunt. Ze geven nu namelijk bijzonder weinig informatie vrij zodat de geruchtenmachine al op volle toeren loopt.
 
@boschr, nee ik denk ook niet dat school minder populair zal worden, bij studenten dan. Maar wie zal het zeggen...... Let wel, de KLS heeft een goede naam bij de KLM en bij Nederlandse maatschappijen. Maar nu het erop lijkt dat de komende klassen niet bij de KLM maar waarschijnlijk bij buitenlandse maatschappijen gaan solliciteren, vraag ik mij af hoeveel de naam KLS/KLM Flight Academy er bij buitenlandse maatschappijen toe doet bij de aanname van hun studenten.

Wat ik bedoel te zeggen is, dat ze nu in tegenstelling tot in Nederland nu in het buitenland gewoon in hetzelfde rijtje als andere vliegscholen staan. In het buitenland zijn ze een gewone Nederlandse vliegschool, in Nederland zijn ze dé KLS. En dat 'binnenlandse voordeel' lijkt dus weg te vallen. Althans dat denk ik
 
@ask, ik denk er toch anders over. De KLS staat internationaal zeker wel goed aangeschreven! Het blijft de KLM luchtvaart school.
 
Even een gedachte-experiment: stel je heb de KLM Flight Academy afgerond, je krijgt geen baan bij de klm omdat de je contract zegt dat ze niet meer als 'preferred supplier' optreden bij jou. Op dat moment moet je wat anders. Wat zijn de mogelijkheden?

Hoe zit het met aannames bij bijv. Lufthansa? Ik citeer even een stukje van de website van de KLM FA:
Piloten van de KLM Flight Academy komen echter niet alleen bij de KLM terecht. De afgelopen jaren zijn veel afgestudeerden hun loopbaan begonnen als verkeersvlieger bij andere maatschappijen, zoals Lufthansa, Lufthansa CityLine, Transavia, Tyrolean, CityJet en British Airways om er maar een paar te noemen.

Wie kan ons, mij, daar wat meer informatie over geven?
 
Last edited:
Sorry maar dit verhaal vind ik persoonlijk een beetje onzin. Iemand die van zijn vliegschool afkomt met typerating 73 heeft gewoon een voorsprong op iemand die dat niet heeft.
En het stuk dat je schrijft over laatste klas van 2009 is totaal verzonnen of gis werk. KLM heeft net zoals elke andere grote airliner een eigen vliegschool. Een groot deel van die studenten zal in normale tijden naar de airliner gaan. Dit zijn idd geen normale tijden, dus gelden er ook geen normale regels, maar als het weer goed gaat hoef je niet te verwachten dat je als KLS'er geen kans maakt om bij KLM te komen.
En Co-Co, je bent het er vast niet mee eens en vind elk woord dat ik geschreven heb onzin, maar dit is mijn mening:)


Nee hoor. De woorden die je schrijft vind ik geen onzin, maar naïviteit. Jij bent namelijk ingedeeld in 10-1 en vindt het niet leuk om dit soort nieuws te ontvangen. Heel logische reactie.

Ik kan je alleen zeggen dat ik toevallig iets dichter bij de haard zit dan jij. En ik kan je zwart op wit geven:"De studenten vanaf 2010 moet heel duidelijk worden gemaakt dat zij niet bij de KLM terecht zullen komen. Ze moeten dan ook niet hun hoop vestigen op betere tijden. De KLM is hierin heel duidelijk geweest naar de KLS" Waarschijnlijk ben je er inmiddels wel achter dat mijn verhaal over studenten van 2009 tov 2010 geen verzonnen verhaal, of giswerk is. En anders bel je ze toch even op. Weet je het binnen 3 minuten.

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe de opzet van jullie garantiefonds in elkaar steekt. Kan me voorstellen dat als de KLS na een jaar alle rentelasten moet gaan overnemen van ca. 300 man, dan is dat garantiefonds heel snel leeg. En zullen zij nu niet extra investeren in dat fonds voor de nieuwe klassen. Maar dat is inderdaad een 'gok of een gis'.

Rocky G, begrijp me niet verkeerd. Ik zie ook wel in dat dit geen nieuws is wat je graag hoort als je net op het punt staat een droom te verwezenlijken. Maar blijf wel realistisch. Kijk er niet te makkelijk tegenaan. En als ik jong genoeg zou zijn, zou ik eerst maar een andere studie gaan doen en betere tijden afwachten tot je je in een put stort waarvan je geen idee hebt waar de bodem zit.
Ga in ieder geval nu niet naar de KLS met de instelling "In betere tijden komt het toch wel goed met een aanname bij de KLM", want dat is niet waar je vanuit moet gaan. Je moet er vanuit gaan dat je een vrijemarkter bent met een 737 rating.

Veel succes met de keuzes die jullie maken.

Co-Co F
 
RockyG,

Je 737NG rating is niets waard als je bij Ryan of welke andere operator wilt vliegen. Deze maatschappijen willen ook aan je verdienen, dus kun je de TR opnieuw doen. Je hebt geen PIC uurtjes op je TR, maw je bent net als elke andere AI. Een 737NG is echt niet speciaal hoor, tenzij je er 3000 uur op hebt gevlogen.

Een advies en daar ben ik het met CCF compleet mee eens; ga een andere studie doen. Ik ben geen econoom, maar een beetje logisch nadenken leert dat er over drie jaar (wanneer jij bent afgestudeerd) alweer een hele hoop vliegers zijn ontslagen, tegelijkertijd A.I's zijn bijgekomen, en dan is de markt gewoon zo verzadigd dat de kans om een baan te vinden verwaarloosbaar klein is en al helemaal een baan waarmee je je studieschuld kunt afbetalen en dat er brood op de plank komt. Nog een advies is om je contract goed na te lezen mbt het garantiefonds.

Klein rekensommetje.
Stella wil 500 man per jaar afleveren, maar laten we het nu op 300 man houden, dus:

Stella: 300 per jaar
KLS: 120 per jaar (de vorige klassen zijn nog met normale aantallen)
NLS: 120 per jaar
EPST: 30 per jaar
Martinair: 60 per jaar
DFA: 60 per jaar
Vrije markters, andere scholen, etc: 100 per jaar

Dit is een grof gegeven, want weet de details niet, maar anderen mogen me aanvullen. Voor een jaar dus in Nederland alleen al 790 afgestudeerden !. Jij bent over drie jaar klaar, dus laten we het houden op en rond de 2000 afgestudeerden !

Bij die 2000 afgestudeerden komen ook nog alle Ab Initio's uit het buitenland plus alle ontslagen vliegers !. Ik ga geen specifiek aantal noemen, maar ik verwacht dat dat wel eens tegen de 6000 aan kan komen met een uitschieter naar de 10.000.

En kom dan niet met; "Jaa, maar vrije markters zijn afgevallen bij de KLS selectie." Dat je de "beruchte" KLS selectie hebt gehaald, wil niet zeggen dat je met een poep en een scheet al die ervaren vrije markters de pan uit veegt.

Noem me pessimistisch, maar dit zijn de feiten. Voor optimistisch commentaar maak je maar een afspraak met de PR van de KLS.

ps. De aantallen zijn slechts schattingen van wat ik hier op het board wel eens lees. Dacht dat Uncle Arts eens een topic had gemaakt waarin deze aantallen werden uiteengezet. Kan dat topic echter niet meer vinden; iemand de link toevallig?
 
Last edited:
Klein rekensommetje,
Stella wil 500 man per jaar afleveren, maar laten we het nu op 300 man houden, dus:

Stella: 300 per jaar
KLS: 120 per jaar (de vorige klassen zijn nog met normale aantallen)
NLS: 120 per jaar
EPST: 30 per jaar
Martinair: 60 per jaar
DFA: 60 per jaar
Vrije markters, andere scholen, etc: 100 per jaar

Stella 300 man per jaar?:eek:
Wist niet dat ze daar zo fanatiek waren...
 
Holy crap, de KLS gaat nu ook vrijemarkters afleveren?

Wat gaan die veranderingen snel man. Nog geen jaar geleden zaten ze externe studenten door de BC's te rammen en nu gaan zelfs de KLS'ers niet meer mogen solliciteren, net zoals al die andere vrijemarktpaupers.

Ik kan dit geweld allemaal echt niet meer bijbenen als ik eerlijk ben.

PS: RockyG, niet iedereen heeft gesolliciteerd bij "dé" KLS. Met mij een hele hoop anderen die daar bewust voor gekozen hebben. Het is geen fuckup en het is dan ook niet aan jou om die mensen zo te diskwalificeren.
 
Last edited:
Toch grappig, van vrijwel elk topic wordt een depressiviteits-topic gemaakt. Julien, kan je daarmee niet in het bestemde topic terecht? Dan kan het hier weer gewoon over KLS klas 10-1 gaan..
 
Rocky G

Ik denk dat je mijn bedoelingen niet helemaal snapt. Ik post niet om jou persoonlijk aan te vallen. Ik dacht alleen na over wat een verstandige zet zou zijn. Als dit jou keuze is, hartstikke mooi! Doe je best en je zal er ongetwijfeld wel komen. Alleen kán het lastig worden en dat is wat ik duidelijk wil maken. Ongeacht of jij alles glansrijk haalt, kan de markt zich wel tegen jou keren. En zoals Julien ook aangaf, er staan zoveel kersverse Ab Initio's te springen om een baan als misschien jouw papieren al verouderd zijn en niet veel hebt kunnen vliegen.

Daarnaast moet je niet zeggen aankomen met een verhaal over vrijemarkters die de KLS selectie niet hebben gehaald. Zo heilig is het allemaal ook niet hoor. Daarnaast zat lui die bewust een andere route kiezen. Beetje respect daarvoor.

En met dichter bij de haard staan heb ik het niet over praten met KLM piloten of wat voor piloten dan ook. Ik heb het hier over hoge mannen die precies bepalen hoe jouw contract er uit ziet. Ik wilde dat alleen aankaarten om duidelijk te maken dat ik mijn verhaal niet aan het verzinnen was. Niet omdat ik het zo cool vind hoor.

Ik heb daarnaast niets gezegd over je mentaliteit of je geschiktheid als vlieger. Wilde alleen waarschuwen omdat dit soort tijden eerder leiden tot een 'worst case scenario' als je klaar bent.

Al met al respecteer ik je keuze en wens je dan ook veel succes met je opleiding. Ik zou graag geen persoonlijke discussie meer aangaan, want ik heb het beste met jullie allen voor.

Groeten
 
Back
Top