Etihad Cadet Pilot Programme 2009

The Expat World/Middle East

The Expat World/Middle East

Just finished reading the entire thread - also quite shocked at some of the attitudes displayed here. Some of you should consider another career - save yourself a lot of problems.

As has been stated before Aviation is a Global industry - you have to go where the jobs are. For the forseeable future the only realistic options are Asia and the Middle East.

Becoming an Expat is not the end of the World as some of you seem to think - you are chosing to live a different lifestyle (important:- different does not mean better or worse just means different). There are pluses and minuses as with every choice in life.

As an Expat Holland becomes a holiday destination instead of country of residence. Not paying Dutch taxes is a huge benefit.

The move back is not as simple as everyone seems to think. You'd be very foolish to give up a stable job at Etihad to join anything resembling Air Holland Leasing. So you need to look at this as a semi - permanent commitment.

Warning:-
The rules can change on a daily basis especially in the Middle East.
Your contract has no legal basis (it's a piece of paper) and can be "adjusted".
As Expat you have minimal to no rights - so you need to be careful.

If you are prepared to make the necessary adjustments then this has the potential to be a rewarding career oppertunity. If it's not for you then stay away.
 
Las ik het gister goed tijdens de presentatie. Vragen ze een borgstelling van $135.000??

Ik zat gister trouwens in de sessie van 14:00 uur.
 
@ 19 of 77

You're mostly right, but the one thing that worries me is:

Cadet pilots are required to serve the company as a pilot or any other position determined by the Company in its sole discretion

I really think there's something fishy about this. I am curious about your opinion. Stable job at Etihad? You might end up as an intern (or even worse). My dream is, and has always been to fly an airplane. The thought that they could place me at an office desk after I complete their ATPL course just sends chills up my spine. Therefore I'd rather go to a flight school in Europe (KLM FA, EPST).
 
Las ik het gister goed tijdens de presentatie. Vragen ze een borgstelling van $135.000??

Ik zat gister trouwens in de sessie van 14:00 uur.
Ja, en die presentatie gaf ook weinig echte info. Meer heel veel mooie stessen laten zien. Ik was er net om 9uur.
 
@rmoller

Nee, schoonmaker niet, maar ze kunnen er wel voor kiezen je ergens anders neer te zetten dan in een vliegtuig. Waar dan ook. En dat vind ik persoonlijk geen fijne gedachte. Natuurlijk zijn ze enorm veel aan je kwijt, maar zoals ze zelf zeggen "as a pilot or any other position" kiezen ze er dus wel degelijk voor om sommige cadetten ergens anders te plaatsen.
 
@quinoky
they won't spend $100 000 on a pilot training to let you clean their airport...

Hey, internetcafeetje gepakt daar in Frankfurt ofzo? :biertje:
Die whopper is bij mij verkeerd gevallen trouwens, maar dat terzijde...


@ Bimmer; ja die vragen ze inderdaad, ze checken echter niet op kredietwaardigheid, das dan wel weer vreemd.

Maar ja daarom neem ik al die verhalen van al die mensen die zeggen dat het zo'n no-brainer is, ook met meer dan een korreltje zout, er zitten wel degelijk grote risico's aan het Etihad verhaal. Als je het daar absoluut niet trekt en je wordt eruit gegooid kan je dus ongeveer 100.000 euro gaan aftikken of beter gezegd je ouders (die, als ze het niet hebben, leuk de schuldsanering in kunnen) terwijl je niet eens je vliegbrevet hebt. Dan kan je beter een self-sponsored programma doen en dan met je schuld EN vliegbrevet op de bank thuis gaan zitten. Tel daarbij de bijzonder lage status en weinig rechten van een expat bij op enzovoort. Ik kan nog wel even doorgaan over de nadelen, maar daar hebben we het al lang genoeg over gehad in dit topic. Verder zitten er ook erg grote voordelen aan dit programma, anders had ik fase 1 ook niet gedaan.
Hoe ging de assessment bij jouw?

@ emielemiel; Assessment ging prima naar mijn idee, wel belachelijke vragen tijdens het onderdeel general knowledge vond ik maar oke. Ze zoeken echter wel de beste van de beste dus of het goed genoeg was is nog maar de vraag, de uitslag komt na een week ongeveer.
 
@ 19 of 77

You're mostly right, but the one thing that worries me is:

Cadet pilots are required to serve the company as a pilot or any other position determined by the Company in its sole discretion

I really think there's something fishy about this. I am curious about your opinion. Stable job at Etihad? You might end up as an intern (or even worse). My dream is, and has always been to fly an airplane. The thought that they could place me at an office desk after I complete their ATPL course just sends chills up my spine. Therefore I'd rather go to a flight school in Europe (KLM FA, EPST).

You are correct to be worried about this.

Understand they can (and will) change the contract in anyway they please anytime they want. Nothing you can do about it. What is witten on paper is meaningless. Whether you get to fly will depend on the supply and demand situation when you complete the course.

I believe this is called "The Shifting Sands (of Arabia)".

Personal Experience :- I flew as F/O during the Summer months and was unemployed for the Winter months. This was clearly stated in my contract for the first 3 years of employment. This was for a Dutch Airline - don't think getting shafted is limited to Expats.

Personal Expat Experience :- After almost 1 year of negotiations with my company I accepted the "European Basing" contract. This gave me 8 days/month off at my "Base" which was Frankfurt. This contract was cancelled 4 weeks later. As per the contract terms I received 3 months notice. They gave me 3 options. Old contract/Commuting contract/No Contract and find another job. This is part of being an Expat.

Friend of mine got laid off after 17 years of service (Expat). He got 30 days notice!

Personal Opinion :- I don't understand why they even have this program - no shortage of experienced, Type Rated Pilots on the World market at present. This program would only make sense if they were training their own nationals and nobody else.

Bottom line:- Attend the Selection and see how far you get. At best you'll have a choice to make - at worst you'll be in the same position as now.

General advice to all :-

Do your research and understand what you are getting yourself into. If it's not for you then stay away.
 
Last edited:
Personal Opinion :- I don't understand why they even have this program - no shortage of experienced, Type Rated Pilots on the World market at present. This program would only make sense if they were training their own nationals and nobody else.

Bottom line:- Attend the Selection and see how far you get. At best you'll have a choice to make - at worst you'll be in the same position as now.

Voor wat betreft het eerste gedeelte:
Tijdens de presentatie zeiden ze inderdaad dat ze het programma in principe helemaal niet nodig hebben, maar ze hebben erg veel "last" van piloten die vaak zeggen: "ja maar bij me vorige baan deden ze dat anders/ bij de training heb ik het zo geleerd." Beetje vergelijkbaar met dat KLM "blauwe" mensen wil hebben.
Ze willen nu dus gewoon een groep piloten die volgens de company procedures werken.

Voor wat betreft de het tweede gedeelte ben ik het absoluut met je eens, met zo'n instelling doe ik ook mee.
 
Ze willen gewoon mensen die Etihad in- en uitademen zeg maar. Mensen die helemaal in een Etihad kleurtje zijn gespoten....mensen die niet anders meer willen en lang bij de club blijven.
Ik vermoed dat ze last hebben van veel vertrekkend volk. De condities lijken allemaal wel goed, maar ik denk dat je misschien wel meer wil dan alleen veel geld verdienen. Na een paar jaar wordt die woestijn misschien ook maar vervelend.

Persoonlijk vond ik de voorlichting tijdens de selectie dag wel slecht. Ze lieten vooral mooi meiden zien. Die filmpjes waren in ieder geval niet erg informatief. Het klassieke beeld van een pilotenleven werd daar iig bij mij opgeroepen.

Vraag me ook wel af waar je dan komt wonen precies. Ze lieten wel een skyline zien met twee pijlen waar zij zelf woonden. Waarschijnlijk zit er wel een verschil in SO huisje en datgene wat een capt. kan kopen.

Ik zit daar met diezelfde insteek als vortex....met een beetje mazzel haal ik 5 dagen Abu Dhabi..

Ik ben overigens niet erg blij met die borgstelling. Waarom zou je het niet meer afmaken als je daar zit? Ik zou zeggen selectiefout!
 
Ik heb precies hetzelfde, ik vond de informatie niet erg toereikend. Als ik naar Abu Dhabi mag voor fase 2 dan wil ik van tevoren nog wel eens wat meer info of tijdens fase 2 even praten met iemand die het traject doet, dat zou ook een hoop info geven

Borgstelling vind ik ook treurig, het zou eerlijk zijn als ze het inderdaad als een eigen selectiefout zouden zien. Ik denk dat ze het doen om te voorkomen dat mensen, na hun CPL behaald te hebben, zich uit de opleiding laten trappen, maar dat hadden ze ook op een andere manier contractueel kunnen vastleggen...
 
de huisvesting als piloot daar is echt de moeite, ik ken iemand wiens vriendin er als airhostess werkt, zij moeten een appartement die de piloot krijgt op zijn eentje ongeveer met 3delen... (alhoewel ik niet zou klagen moesten er 3knappe airhostessjes bij mij komen inwonen :p)... En je koopt je huis niet he, zij kopen het, geen job geen huis ;), ALS je erdoor geraakt zowiezo een spaarpotje maken vanaf het begin!

Ik vind het wel grappig hoe ze zichzelf wat tegenspreken in de presentatie, ze willen openminded heid in hun bedrijf, nieuwe ideeën etc etc etc, maar dan klagen ze zogezegd wel van mensen die nieuwe dingen inputten uit hun oude bedrijven, het is niet altijd goed, maar daar kunnen goede dingen tussen zitten. Mensen van bottom up opleiden zorgt juist voor minder open mindedheid uit de staff (misschien wel bij de managers die ze aannemen, maar daar zitten wij niet tussen ;) )...

Btw, geen internetcafé, had internet in de hostel met laptopje =D...
Ben nog weg gegaan met een interessant Amerikaans individu die nu zijn land weer aan het verdedigen is in Irak =p
 
Nou heb ik me trouwens wel laten vertellen dat ze met hun Cadet pilots een andere richting op willen en deze ook voor langere tijd aan het bedrijf willen binden. Dat zodra er mensen weg moeten dit eerst de niet cadets zijn, maar ja dat is van horen zeggen, dus ga hier niet van uit. Feit blijft dat ze je er zomaar uit kunnen gooien maar dat zullen ze in ieder geval de eerste 5 jaar hoogstwaarschijnlijk niet doen.
 
Ze willen gewoon mensen die Etihad in- en uitademen zeg maar. Mensen die helemaal in een Etihad kleurtje zijn gespoten....mensen die niet anders meer willen en lang bij de club blijven.
Ik vermoed dat ze last hebben van veel vertrekkend volk. De condities lijken allemaal wel goed, maar ik denk dat je misschien wel meer wil dan alleen veel geld verdienen. Na een paar jaar wordt die woestijn misschien ook maar vervelend.

That may have been the case up to a year ago - I'm certain this is no longer the case. There is nowhere to go at the moment. Love it or hate it - everyone is stuck.

Vraag me ook wel af waar je dan komt wonen precies. Ze lieten wel een skyline zien met twee pijlen waar zij zelf woonden. Waarschijnlijk zit er wel een verschil in SO huisje en datgene wat een capt. kan kopen.
Whatever else you do - do not buy property in this region. Toxic investment IMHO - stay clear.
 
"within a week" dacht ik....

De mail komt vanzelf binnen. Op pprune.org ook nog geen lui die zeggen dat ze mail hebben. Hoe later hoe beter moet je maar denken!! :p

Zeiden ze nou, "je krijgt de uitslag binnen een week" of "de uitslag duurt minstens een week" ??
Ik ben wel benieuwd..
 
Back
Top