Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze dit toestel naar Nederland willen halen voor de "Nederlandse Duxford show" op Lelystad. Ben benieuwd of we 'm daar ook echt kunnen gaan zien. Zou wel heel fraai zijn.
 
LX-Plof, ik heb nog 10 minuten internet tijd voordat het voucher afloopt, en de eerste twee weken geen tijd. Daarom heb ik de details niet ingevuld. Jij hebt de vloer.
 
In dat geval gaan we terug naar moderner tijden en hoop ik dat dit een waardig opvolger is voor de hoogkwalitatieve voorganger

De raadplaat:
Raadplaat4.jpg


De Vragen:
1. Hoe heet dit vliegtuig?
2. Wie ontworp het?
3. Op welke datum is deze foto genomen en naar aanleiding waarvan?
4. Wie was de Piloot?
5. Deze vlucht won een prijs, welke prijs was dat?
 
Niks beters te doen Ojjo? Nou eigenlijk niet. Vooruit dan maar weer:

1. Gossamer Albatross
2. Paul B. MacCready
3 en 5: On June 12, 1979 it completed a successful crossing of the English Channel to win the second Kremer prize.
4. amateur cyclist Bryan Allen

Alle antwoorden en meer info hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Gossamer_Albatross
 
Da's de Boeing X40A "Space Maneuver Vehicle", een test platform op schaal voor de X37. Hij staat in het museum op Wright-Patterson AFB, Dayton, Ohio.

Kebab, als op je hoge-resolutie foto de comments van betrokkenen niet te lezen waren zou het een stuk lastiger geweest zijn om deze te raden. Want ik had nog nooit van dit toestel of het project gehoord. Wel heel interessant overigens . . .
 
En ik dacht, ach wat kan daar nou voor aanwijzing staan achter op die X40, dit houdt ze wel even zoet.


Not! CP has controls....
 
My controls.

Deze foto heb ik vorig jaar in april boven Phoenix, AZ gemaakt:

_R8G9056_900x600.jpg


Mijn vragen hierbij:
1. Wat voor toestel is dit?
2. Wie is de eigenaar? Hint hierbij (want anders wordt het gokwerk): dit toestel zal dit jaar in ongeveer dezelfde periode weer boven dit gebied te zien zijn . . .
3. Wat was de taak van het toestel voordat 'ie bij zijn huidige eigenaar kwam?

Succes!
 
Pfew...... da's een kraker.

Op het eerste gezicht zou ik denken aan een C119 Boxcar, maar zelfs dat is een gok.

Rest weet ik niet

hmmm, bij nader inzien trek ik dat van die Boxcar ook maar weer in
 
Last edited:
Ik snap dat er aan een Boxcar gedacht wordt. Maar nee, dat is het bepaald niet. En met ballonnetjes heeft het natuurlijk al helemaal niets te maken. Laat je niet afleiden door de ongebruikelijke hoek waaronder deze foto is gemaakt, want ik weet heel zeker dat jullie het type wel kennen!

Probeer eerst maar vraag 1 op te lossen. Zodra die duidelijk is volgen 2 en 3 wel. De kans dat je eerst 2 of 3 raad als je 1 niet weet lijkt me praktisch nihiel . . .
 
Oei, is 'ie zo lastig? Een tipje dan voor vraag 1. Dit is géén twin-tail kist maar gewoon single-tail. Ik heb de foto in de open lucht (!) vanuit deze klassieker gemaakt.

Nu wel duidelijk, toch? Of is er nog een tip nodig?
 
Dacht ook eerst twinboom vanwege de naar links weglopende kabel en de illusie dat er aan de rechterkant geen hoogteroer is.

Misschien de hint "Made in..."
 
Made in USA, dus dat helpt je niet veel. Maar wat toch wel moet helpen: het is een kist uit WO.II, en nog wel een heel bekende ook . . .

Een hoogteroer aan de rechterkant is er wel, maar je ziet 'm inderdaad niet. Weer een illusie armer :)
 
Back
Top