Uitleg
Uitleg
Even theorie dan: Het is dus de kunst om aldoor NET NIET te overtrekken.
De neus een tiende graad te hoog: Het overtrekken begint waardoor je SNEL hoogte en controle verliest.
De neus een tiende graad te laag: Je overtrekt niet, maar levert meer hoogte in (en krijgt snelheid terug) dan strikt noodzakelijk.
Dit zou je in theorie als mens misschien een tijdje net zo goed kunnen als een computer, maar alleen als je heel goed kunt vliegen en supergeconcentreerd en rustig bent. Niet als je net enorm geschrokken bent en stijf staat van de stress dus...
Mijn stelling is dat electronica het in dit soort situaties beter doet dan de mens.
Maar goed, terug naar de neusstand (Airbus): de computer zorgt ervoor dat de neus niet te hoog komt als de piloot blijft trekken. In die zin wordt de neus dus inderdaad "laag" gehouden.... Maar omdat de piloot blijft trekken, probeert de computer toch aan de opdracht te voldoen en ZOVEEL ALS MOGELIJK de neus omhoog te houden. In de lucht vliegen terwijl je NET NIET overtrekt, betekent met een bizar hoge neusstand rondvliegen. (En dus toch main gear eerst in het gras.)
Kijk maar naar het filmpje van die A320 die het bos in vliegt. Weliswaar een mens-machine probleem met de motoren, maar een perfecte glijvlucht (met een bizar hoge neusstand bij die lage snelheid) tot aan de grond dankzij de stuurcomputers....
De vraag blijft dus staan: kun je een B777 overtrekken?