en IZ:
Ik denk dat je nog een vrij optimistisch beeld schetst over de baankansen. Ik denk dat het nog veel erger wordt.
Uiteraard, ik ben ook een optimist, geen pessimist Dat niemand me ooit van doem-verhalen kan beschuldigen. Maar wat als inderdaad van 660 vliegers 75% niet aan een baan komt? Dat is dus bijna 500 mensen. Tegen 150K schuld is dat 75.000.000 euro aan schuld. Stel dat 30% daarvan het redt met een alternatief baantje en weet zich zo in ieder geval een aantal jaar boven water te houden, dan zijn er nog 350 mensen die echt zwaar in de financiele problemen zitten. Dan moeten pappa's en mamma's hun huis gaan verkopen, iets wat enorme schade kan toebrengen aan de thuissituatie waar broers en zussen ook flink onder kunnen lijden. Zelfs als ouders niet officieel garant staan zullen er genoeg zijn die het huis verkopen om te voorkomen dat zoonlief voor de rest van z'n leven aan schuldsanering en persoonlijk faillissement vast zit.
Dit risico is er bij alle opleidingen, alleen liggen de percentages anders. Bij de ene opleiding misschien 10/90%, de ander 40/60% en weer een ander 75/25%.
Hoe dan ook: Enorm aantal studenten = in absolute zin een groter aantal probleemgevallen.
En ja, de kwaliteit van de opleiding gaat omlaag bij "massive upscaling", gigantische uitbreiding. Je merkt het al, vertragingen in het traject. Anderen die voorgaan omdat ze een ander contract hebben. 36 maanden??? Dan leg je de lat ook lekker laag als school. De kwaliteit van de instructeurs kan ik persoonlijk niks over zeggen maar hoge werkdruk en druk om zoveel mogelijk studenten er doorheen te jagen is NOOIT positief. Daarnaast kunnen de studenten moeilijk vergelijkingen maken met andere opleidingen.
Wat je zult zien als zulke aantallen mensen niet aan de bak komen zijn twee dingen die uiteindelijk op keiharde wijze het evenwicht proberen te herstellen:
1. Met zoveel mensen die problemen krijgen om hun lening af te betalen zullen de geldverstrekkers hogere rentes en strengere aflossingsregimes gaan stellen. Daarnaast zullen ze veel minder wannabe's een lening geven. Betekent dat minder mensen de opleiding kunnen gaan doen.
2. De combinatie van grote aantallen sollicitanten en lagere kwaliteit betekent dat meer airlines meer kans hebben om teleurgesteld te raken en de deur voor een dergelijke school op slot te doen.