FotoJunky
New member
Ondertussen staat PocketFMS dus op een tweedehands Navigon 7110.
Kosten plaatje tot nu toe:
100 euro voor de Navigon 7110.
20 euro voor houder
10 euro SD kaart
0 euro software (trial versie van 30 dagen)
SD kaart had ik nodig. Er zat wel een SD kaart bij de Navigon, maar daar staat het kaartmateriaal van de Navigon op. Volgens het Pocket FMS forum is het wellicht wel mogelijk om beide op dezelfde SD kaart te zetten, maar dan moet je eigenlijk de beta versie gaan gebruiken en tevens moet je dan nog wat anders gaan hacken, dus daar had ik niet zo een zin in.
De standaard houder van de Navigon is handig voor in de auto, maar die is niet flexibel, dus heb ik bij de Halfords een generieke houder gehaald, met een zwanehals ding geval, die dus wel flexibel is en gemakkelijker vast te zetten.
De standaard houder van de Navigon is in de auto van mijn vrouw al niet echt bruikbaar, omdat die auto een "te stijle" voorruit heeft.
---------------------------
PocketFMS in gebruik:
De installatie handleiding voor de Navigon staat gewoon op het forum van PocketFMS. Nu heb ik een redelijk snelle laptop om e.a. te draaien (dus de desktop versie, waar je niet zonder kunt om op een PDA of PND te installeren.)
Handleiding volgen was appeltje eitje... Tijd (vooral wachttijd) die er voor staat is ongeveer een uur. De praktijk was maximaal 10 minuten werk en 30 minuten wachten.
Prutsen in huiskamer leek in eerste instantie nogal traag. Geen idee wat er nu precies is gebeurt, maar ondertussen schiet het een stuk beter op.
De interface was voor mij niet helemaal intuïtief, maar goed, na wat oefenen en proberen gaat het ondertussen redelijk. (Als ik kijk naar mijn gebruikersdoel, zou ik graag functionaliteit uitzetten..)
Maar goed, de interface is wel lekker robuust. Selecteren van invoervelden vind ik niet altijd handig, maar de invoer zelf is dan wel weer geregeld met grote knoppen, zodat je niet snel zit met het punt: Shit verkeerde knopje, ook niet als je een beetje turbulentie hebt.
Helaas hadden we een stofwolk... eh, as wolk. Goed dat zal wel, maar vliegen lukte dus niet helemaal. Ik heb wel de Navigon in mijn auto gezet en daar mee rond gereden. De performance lijkt mij vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Garmin 295/296. Volgens mij kan ik er goed mee uit de voeten. Het was wel even zoeken, omdat PocketFMS voor mij eigenlijk veel te veel functionaliteit bezig. Je kunt daar min of meer een complete IFR planning doen.
Ik wil vooral gewoon rondvliegen en "de kaart" zien bewegen, zodat ik een back-up heb voor de combinatie van kaart en naar buiten kijken. De rode lijn naar mijn destination is dan mooi meegenomen.
Als ik een en ander zo inschat, heb ik hiermee een tool die voor mij dezelfde functionaliteit bied als een Garmin 296/295, maar dan wel een heel stuk draagbaarder is.
Prijskaartje:
Waar ik nog niet uit ben is de vraag hoe ik hier nu mee verder wil.
Ga ik straks PocketFMS aanschaffen volgens het abbo model (150 euro per jaar, inclusief programma, kaart, weer, notam en zo verder updates) of kies ik voor het aanschaf model (270 euro, maar geen updates, wel de mogelijkheid om voor 60 euro een maand lang de genoemde updates te downloaden.)?
Het abbonement klinkt wellicht wat duur, maar aan de andere kant, de Garmin updates zijn ook niet gratis. Daarbij wil je dan ook eigenlijk nog de platzrund's aanschaffen... Overwegingen, overwegingen....
Maar goed, een Garmin 295/296 kost rond de 700 euro op dit moment, dus tja, dan is PocketFMS eigenlijk een koopje.
Eigenlijk ben ik niet zo van de abbonementen... Oh, ja en ik heb nog een probleem met het downloaden van extra FIR's, maar dat is waarschijnlijk te wijten aan mijn computer. (Vista 64 bit, waarschijnlijk lost een upgrade naar Win 7 64 bit het probleem wel op, of een downgrade naar Vista 32 bit...)
Maar goed, dat probleem zal ik nog wel een keer voorleggen aan de PocketFMS jongens.
Kosten plaatje tot nu toe:
100 euro voor de Navigon 7110.
20 euro voor houder
10 euro SD kaart
0 euro software (trial versie van 30 dagen)
SD kaart had ik nodig. Er zat wel een SD kaart bij de Navigon, maar daar staat het kaartmateriaal van de Navigon op. Volgens het Pocket FMS forum is het wellicht wel mogelijk om beide op dezelfde SD kaart te zetten, maar dan moet je eigenlijk de beta versie gaan gebruiken en tevens moet je dan nog wat anders gaan hacken, dus daar had ik niet zo een zin in.
De standaard houder van de Navigon is handig voor in de auto, maar die is niet flexibel, dus heb ik bij de Halfords een generieke houder gehaald, met een zwanehals ding geval, die dus wel flexibel is en gemakkelijker vast te zetten.
De standaard houder van de Navigon is in de auto van mijn vrouw al niet echt bruikbaar, omdat die auto een "te stijle" voorruit heeft.
---------------------------
PocketFMS in gebruik:
De installatie handleiding voor de Navigon staat gewoon op het forum van PocketFMS. Nu heb ik een redelijk snelle laptop om e.a. te draaien (dus de desktop versie, waar je niet zonder kunt om op een PDA of PND te installeren.)
Handleiding volgen was appeltje eitje... Tijd (vooral wachttijd) die er voor staat is ongeveer een uur. De praktijk was maximaal 10 minuten werk en 30 minuten wachten.
Prutsen in huiskamer leek in eerste instantie nogal traag. Geen idee wat er nu precies is gebeurt, maar ondertussen schiet het een stuk beter op.
De interface was voor mij niet helemaal intuïtief, maar goed, na wat oefenen en proberen gaat het ondertussen redelijk. (Als ik kijk naar mijn gebruikersdoel, zou ik graag functionaliteit uitzetten..)
Maar goed, de interface is wel lekker robuust. Selecteren van invoervelden vind ik niet altijd handig, maar de invoer zelf is dan wel weer geregeld met grote knoppen, zodat je niet snel zit met het punt: Shit verkeerde knopje, ook niet als je een beetje turbulentie hebt.
Helaas hadden we een stofwolk... eh, as wolk. Goed dat zal wel, maar vliegen lukte dus niet helemaal. Ik heb wel de Navigon in mijn auto gezet en daar mee rond gereden. De performance lijkt mij vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Garmin 295/296. Volgens mij kan ik er goed mee uit de voeten. Het was wel even zoeken, omdat PocketFMS voor mij eigenlijk veel te veel functionaliteit bezig. Je kunt daar min of meer een complete IFR planning doen.
Ik wil vooral gewoon rondvliegen en "de kaart" zien bewegen, zodat ik een back-up heb voor de combinatie van kaart en naar buiten kijken. De rode lijn naar mijn destination is dan mooi meegenomen.
Als ik een en ander zo inschat, heb ik hiermee een tool die voor mij dezelfde functionaliteit bied als een Garmin 296/295, maar dan wel een heel stuk draagbaarder is.
Prijskaartje:
Waar ik nog niet uit ben is de vraag hoe ik hier nu mee verder wil.
Ga ik straks PocketFMS aanschaffen volgens het abbo model (150 euro per jaar, inclusief programma, kaart, weer, notam en zo verder updates) of kies ik voor het aanschaf model (270 euro, maar geen updates, wel de mogelijkheid om voor 60 euro een maand lang de genoemde updates te downloaden.)?
Het abbonement klinkt wellicht wat duur, maar aan de andere kant, de Garmin updates zijn ook niet gratis. Daarbij wil je dan ook eigenlijk nog de platzrund's aanschaffen... Overwegingen, overwegingen....
Maar goed, een Garmin 295/296 kost rond de 700 euro op dit moment, dus tja, dan is PocketFMS eigenlijk een koopje.
Eigenlijk ben ik niet zo van de abbonementen... Oh, ja en ik heb nog een probleem met het downloaden van extra FIR's, maar dat is waarschijnlijk te wijten aan mijn computer. (Vista 64 bit, waarschijnlijk lost een upgrade naar Win 7 64 bit het probleem wel op, of een downgrade naar Vista 32 bit...)
Maar goed, dat probleem zal ik nog wel een keer voorleggen aan de PocketFMS jongens.