Welke GPS

In die van mij zit één geheugenkaartje. Dat kaartje kun je uit de GPS halen en in de losse kaartlezer steken die je op de USB poort van je computer aansluit. Dan verschijnt het geheugenkaartje op je PC als een nieuwe driveletter, je kunt dan beide MAPS erop zetten. Vervolgens kaartje weer in je GPS, even de settings aanpassen en voila.
Misschien heb jij een nieuwere versie ofzo ? Ik heb echt maar één kaartje.
Groet,

Leon

Nee, ik heb een extra kaartje bijgekocht met info voor de benelux. Ik probeer het dit weekend eens uit!

Bedankt!

Rudy
 
Hi all!

Even dit topic nieuw leven inblazen aangezien ik sinds twee dagen mijn PPL binnen heb en nu druk op zoek ben naar een goede portable GPS. Tot nu toe mijn oog laten vallen op de Garmin 296, in de UK zijn die ook nog zo'n 200 euro goedkoper dan in NL dus die zou het wel eens kunnen worden.

Misschien dat de GPS gebruikers hun licht op mijn keus zouden kunnen schijnen en eventueel andere opties nog kunnen opperen?

Greetz,
ThreeGreen
 
Ik gebruik naast een standby GPS (96) een 296 ingebouwd met een Air Gizmo. Werkt erg goed. Alle circuits erin gezet. Mooi degelijk systeem.



Als ik nu weer een keuze zou maken, had ik waarschijnlijk een 396 of 496 gekocht in verband met de PCAS XRX connectie. Overigens is http://www.flymap.net/ ook een goede optie.

zaonxrx_garmin496.jpg
 
Hi Vipert,

Bedankt voor je reactie. Denk wel dat het de 296 gaat worden, die andere zijn eigenlijk net iets buiten het budget en aangezien ik in huurkisten vlieg vind ik het een beetje overdreven om PCAS ook nog te kopen. Viel mij trouwens op dat de garmins in de UK naar verhouding erg goedkoop zijn! 700 pond ipv 1000 euro in NL en 1000 dollar is de VS. Dus een tip voor anderen, koop gps in de UK.
 
Hi Vipert,

Bedankt voor je reactie. Denk wel dat het de 296 gaat worden, die andere zijn eigenlijk net iets buiten het budget en aangezien ik in huurkisten vlieg vind ik het een beetje overdreven om PCAS ook nog te kopen. Viel mij trouwens op dat de garmins in de UK naar verhouding erg goedkoop zijn! 700 pond ipv 1000 euro in NL en 1000 dollar is de VS. Dus een tip voor anderen, koop gps in de UK.

Hi ThreeGreen,

Als je de 296 hebt en tegen die tijd interesse hebt in de circuits, dan ben ik bereid deze met je te delen. Ik heb voor de meeste Nederlandse en Duitse velden de circuits en meldpunten in m'n 296 gezet.

Fly High,

Vipert
 
Hi Vipert!

Dank voor het aanbod en excuus voor de late reactie. Het heeft even geduurd, maar hij is binnen de 296! Je aanbod neem ik graag aan met de reporting points. Had ook nog een paar andere vraagjes waar ik niet uit kom met het handboek. Misschien dat jij of iemand anders mij hierbij kan helpen?

Ik heb MapSource geinstalleerd, hier zitten echter geen kaarten in. Wanneer ik gegevens van en naar de GPS wil schrijven zegt mapsource dat ik een geheugenkaart moet hebben in de 296. Deze moet ik dan nog even kopen, maar misschien weten jullie een andere weg. Ook de navigatie zou ik graag vooraf in de 296 plaatsen via de pc, is hiervoor ook een geheugenkaart nodig?

Thanks for the help!
 
Nee, ik heb een extra kaartje bijgekocht met info voor de benelux. Ik probeer het dit weekend eens uit!

Bedankt!

Rudy

Balen, maar na veel proberen en contact met leverancier heeft nu ook Vliegwerk Holland het opgegeven. De detailcard kan gewoon niet geïntegreerd worden bij Lowrance. Er kan er 1 tegelijk in, dit is dus de card met luchtvaartinfo geworden. De detailcard heb ik dus voor jan met de korte achternaam gekocht.
 
Ik ben van plan de Garmin GPSMAP 296 aan te schaffen.
Mijn vraag is of je je op updates (Jepessen / Bottlang / Garmin) kan abonneren of dat je die kan downloaden.
Wat zijn hier de mogelijkheden voor en waar moet ik aan denken qua kosten?
 
Hawkie,

Even opgezocht:

* Single Update: $49.95
* Annual Service: $295 for 13 consecutive cycles, one update per cycle *Great Savings!

Persoonlijk ga ik heb denk ik 1 x per jaar updaten. Anders gaat het toch beetje erg duur worden!
 
Hawkie,

Even opgezocht:

* Single Update: $49.95
* Annual Service: $295 for 13 consecutive cycles, one update per cycle *Great Savings!

Persoonlijk ga ik heb denk ik 1 x per jaar updaten. Anders gaat het toch beetje erg duur worden!
Thanks voor de info. Ik ga nog even bekijken wat wijsheid is.
 
Lost and Found
Contributed by: Captain Cargo

We were on one of the Spanish runs, enroute from Brussels to Vittoria and then on to Valencia, where we stayed near the beach and got a free breakfast. We were at flight level 280, the stars clear in the moonless sky, on an easy run with only one more night before going home. Lees hier verder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik naast een standby GPS (96) een 296 ingebouwd met een Air Gizmo. Werkt erg goed. Alle circuits erin gezet. Mooi degelijk systeem.

Als ik nu weer een keuze zou maken, had ik waarschijnlijk een 396 of 496 gekocht in verband met de PCAS XRX connectie. Overigens is http://www.flymap.net/ ook een goede optie.

Ik kan wel zeggen dat ik nogal aan het twijfelen ben. Ik heb hier nu wel wat ervaringen gelezen met PocketFMS, maar de ervaringen lijken nogal uiteen te lopen. Zelf zat ik te denken aan de oplossing van FlyMap of een Garmin 296. Aan de andere kant weet ik uberhaupt niet of ik wel een GPS wil kopen, want tja... als er een kist komt, zit die er wellicht al in en voorlopig zal ik waarschijnlijk regelmatig vliegen met een kist die er al een heeft.

Een overweging voor mijzelf is verder nog dat ik de duitse kaarten veel belangrijker vind dan die van Nederland. Want RPL en tja...
 
Is er hier al iemand geweest die z'n Garmin 396 of hoger aan z'n Garmin GTX330 of Bendix KT73 Transponder geknoopt heeft? Volgens de 396 owners manual is dat makkelijk te doen met een seriële kabel, en dat zou dan zonder meerkosten TIS (Traffic Information Service, een poor man's TCAS) opleveren. Mits TIS als dienst beschikbaar is via de gebruikte grondradarsystemen dan.

Lijkt fraai, en ook zinvol hier in Nederland waar Mode-S nu verplicht is. Zolang je niet onder de Schiphol TMA of ander transponderloos gebied vliegt tenminste. Maar wat ik er eigenlijk van wil weten is of het in de praktijk ook zo mooi en zinvol is als in de manual staat. Is TIS in Nederland en/of Europa beschikbaar? Iemand praktijkervaring met deze combi?

Achterliggend idee is voor mij om misschien toch een 396 aan te schaffen vanwege TIS (aan de WX features heb je hier niets geloof ik) i.p.v. een 296.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik erachter dat TIS in Europa niet geboden wordt.

Van alle services die een Garmin 396 levert bovenop de 296 lijkt dus in Europa alleen maar TCAS over te blijven. En om daar gebruik van te kunnen maken moet je ook nog eens een XRX aanschaffen. Ik ga het daarom waarschijnlijk gewoon bij een Garmin 296 houden, want de 396 biedt te weinig (of alleen tegen hele hoge kosten) meerwaarde voor een PPL'er.

Iemand die dit anders ziet? Ik hoor graag je mening . . .
 
Verschil tussen 396, 496 en 296 voor europa? Volgens mij voor GA volledig nul, maar als ik iemand met een 496 tegen kom zal ik het nog eens navragen.
Wellicht dat dat vrijdag nog gaat gebeuren.
 
Verschil tussen 396, 496 en 296 voor europa? Volgens mij voor GA volledig nul, maar als ik iemand met een 496 tegen kom zal ik het nog eens navragen.
Wellicht dat dat vrijdag nog gaat gebeuren.

Hi FotoJunky,

Volgens mij wordt dat donderdag :rt:!
Ik gebruik overigens (naast de 96) de 296. Verschillen/mogelijkheden zijn onder andere te lezen in mijn opmerking van 20-11-2008, 13:53.

Happy landings,

Vipert
 
Nope, ik bedoelde iemand anders... Dat jij met een 296 vliegt is mij bekend. Echter ik weet dat AD een 496 heeft. Daar heb ik ook een keer mee gevlogen. (Hildesheim -> Telgte) Maar meer functies dan die ik van jouw 296 heb gebruikt, heb ik toen ook niet gezien.

idd na de laatste keer weer kijken lijkt donderdag een stuk beter.
 
Terug
Bovenaan