Solid Air

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ligt de basis van al deze problematiek niet gewoon bij de vliegscholen? Ze blijven maar opleiden....... en ik zie nog steeds niet voor low timers een significante verbetering in de banenmarkt. Een baan is trouwens iets voor mij waar je een normaal salaris krijgt voor het werk wat je doet en waarbij je als je al moet betalen voor je type-rating het bedrag binnen een redelijk termijn terug krijgt (Ryanair).
 
FD, vraagje aan jou.

Voorzover mij bekend komt het verschijnsel betalen voor een type rating niet of nauwelijks voor in de Verenigde Staten. Ook niet bij de 'moeder' van de low cost carriers SouthWest Airlines.

Is dat inderdaad zo, of wordt er ook wel voor TRs betaald door piloten?

Vrgr
 
P -

Southwest moet je een 73 type hebben voordat je mag beginnen met training. Je hoeft geen type te hebben tijdens - of voor je sol. gesprek.

Nemen ze je aan, moet je er echter wel eentje scoren. (mind you, 73 type kun je in de VS halen voor 6800 USD). In 2 maanden (tijdens training) heb je die terug verdiend. Daarna verdien je rond de 50/60.000 per jaar als 1e/2e jaars co piloot en als capt max je uit rond de 190.000 per jaar.

Verder heb je gelijk en kijken ze heel scheef naar het betalen van een type hier. Appels en peren (zelfs ik snap dat) want Europa is een compleet andere markt.

Hier geloven ze in ervaring en eerst leren vliegen voordat je wat groters mag aanraken. Daar tegenover staat dat ze je netjes vanaf dag 1 betalen en je UITERAARD niet voor je bedrijfs training (type rating) hoeft te dokken. Ook je hotel dokken ze.

Weet je wat het ook is. Tegen de tijd dat een piloot hier op het punt komt waarop hij mag solliciteren bij een major airline heeft hij al genoeg shit gegeten in zn leven en genoeg respect voor zich zelf gekregen om mensen vierkant uit te lachen als ze hem voorstellen zelf te betalen voor een job.

Mensen die hier zelf voor een type dokken worden scheef aangekeken en hebben heel wat uit te leggen tijdens hun sol. gesprek.. Aangezien de mensen die tegenover ze zitten of ex cfi/cargo/regional zijn of ex airforce/navy..

Ze keken mij destijds scheef aan dat ik op mn 21e een BE-200 single pilot vloog met 1200 TT.. Oh well, als ik maar voor 10 uur s'avonds thuis ben vind mn moeder het goed was mn antwoord daarop :)

Hoop dat je daar wat aan hebt.

Regards,
FD
 
FD, Yep, thanks for your response.

Wat je zegt komt inderdaad overeen met wat ik dacht dat de praktijk in de VS zou zijn.

Ik zal eens kijken of ik wat cijfers te pakken kan krijgen w.b. de kostenstructuur van maatschappijen zoals SouthWest in de VS.
Om eens een vergelijking te maken met bijvoorbeeld Ryanair en Easyjet.

Enne ....... wat betreft deze hele discussie over Solid. Ik sluit me aan bij B757.
Als de vliegscholen te veel leerlingen blijven produceren, dan krijg je dit soort wantoestanden.

In het geval van Solid valt er naar mijn mening niet te spreken van een arbeidscontract. Voorzover mij bekend behoord er in het geval van een arbeidscontract betaald te worden door de werkgever en niet door de werknemer.
In feite is het een koopcontract, waarbij de piloot een TR en uren koopt en Solid belooft die te zullen leveren. Meer is het niet. Laat daar geen misverstand over bestaan.
En mogelijkerwijs volgt er daarna een arbeidscontract.

Het grote gevaar is uiteraard dat er mensen in de cockpit komen te zitten, die wat betreft vaardigheden nauwelijks door de beugel kunnen.
En daarmee belazerd Solid inderdaad zijn zeer duur betalende zakelijke klanten, die voorgespiegeld worden dat alles topkwaliteit is.

Ik zou zelf nooit betalen voor een TR. Gelukkig hoef ik dat ook niet.
En verder moet iedereen dat voor zichzelf uitmaken. Maar ga in godsnaam geen achtelijke rekensommetjes zitten maken als je er wel voor betaald hebt.
 
Gelukkig betekent een F/O die z'n rating heeft gekocht niet automatisch dat hij een slechte(re) vlieger zou zijn, maar het vergroot inderdaad wel de kans dat er meer slechte vliegers de lucht in gaan.

Maar zelfs bij een heel goede vlieger moet je je afvragen of je iemand in de cockpit wil hebben die gebukt gaat onder zware financiële stress. Die misschien thuis alleen maar blikjes spam heeft liggen en in een auto rijdt die direkt in aanmerking zou komen voor Pimp my Ride. En los van de mentale stress, ook nog eens bang is om z'n mond open te trekken als de captain iets stoms doet, uit angst dat hij het karige "baantje" wat hij nu heeft, ook nog eens verliest. Zeker als je niet eens een echt arbeidscontract hebt!

Daar zou ik mij zorgen om maken!
 
Iz,

Je hebt gelijk dat een F/O niet per definitie minder hoeft te zijn als hij betaald heeft voor zijn TR. Maar je bent het misschien wel met me eens dat het risico wel groter is.

Over je andere opmerkingen. Inderdaad allemaal factoren die de vliegveiligheid direct in negatieve zin beinvloeden.

Vrgr
 
Tailgunner Joe

Heren, wat de pers schrijft is altijd nog anders dan de jaarstukken, lees die maar eens en je zal zien dat Netjets nog nooit winst heeft gedraaid.

Ik heb even de jaarstukken van Solid bv erbij gepakt, bedankt voor het advies! Over 2004 heeft solid air bv een negatief eigen vermogen van - 32.495. (maw een co piloot te weinig getrained) :eek:
 
"......negatief eigen vermogen van - 32.495 ....."

Kijk, nou begint het interessant te worden.

Voor het verkrijgen van een AOC is ook een economische vergunning nodig die apart bij IVW aangevraagd moet worden.

Ik citeer : " in alle gevallen dient bij de aanvraag een door een onafhankelijke externe accountant gecontroleerde openingsbalans te worden verstrekt, met bewijsstukken van gestort kapitaal..
...(verder) .... met toestellen van minder dan 10 ton maximale startmassa en/of minder dan 20 stoelen, en door middel van een onafhankelijke externe accountant gecontroleerde openingsbalans worden aangetoond dat het netto kapitaal minstens € 80.000,- bedraagt ..... kan worden volstaan met een beperkte exploitatievergunning.

Voorzover mij bekend wil Solid begin 2006 zijn eigen AOC hebben.

Nou, dan moeten er nog wel wat F/O's worden aangenomen! :grijns: :grijns:
 
Voorzover mij bekend wil Solid begin 2006 zijn eigen AOC hebben.Nou, dan moeten er nog wel wat F/O's worden aangenomen!

Lekker kort door de bocht, vind je niet P51D? Jij gaat er voor het gemak maar even vanuit dat Solid dit lopende boekjaar (2005 dus) geen winst heeft gemaakt. dat betwijfel ik ten zeerste, aangezien het jaar tot nu toe ongelofelijk druk is geweest.

Neem van mij aan dat dat negatieve eigen vermogen van het afgelopen boekjaar weg is gepoetst, Solid heeft tot nu toe een heel goed jaar gehad. En dit is dan ook echt geen probleem meer voor het verkrijgen van een AOC.
 
Kijk, als het druk is, wil dat niet zeggen dat er geld wordt verdiend!!!!!!!!!

Een goed voorbeeld is HXL, kisten zaten altijd bomvol en toch moest er geld bij. Zakenluchtvaart groeit als kool, maar dan moet je wel zorgen voor goede voeding, belichting etc.

Ik heb een aantal jaartjes in de zakenluchtvaart meegedraaid en zie dat er weinig ruimte is in NL voor meerdere spelers.

Maar goed, misschien heeft Solid het goede pad gevonden. Alleen keiharde cijfers kunnen dat zeggen.

Suc6

Mzzls Steef
 
El Stevo is me voor geweest. Dat zegt inderdaad niets over wat er verdient wordt.

Ik weet dat Solid er alles aan doet om vooral goedkoper te zijn dan de concurrentie zoals bijvoorbeeld Jetnetherlands om maar in godsnaam business binnen te slepen. En aangezien de marges in dat segment al flinterdun zijn, zal het me verbazen, als dat veel geld oplevert.

Er wordt alleen winst gemaakt als er voldoende verkocht wordt tegen de juiste prijs. Ik heb ook gehoord van een kennis die bij Jetnetherlands vliegt dat hij het drukker heeft. Maar er is zoveel concurrentie in de markt, dat de prijs nog steeds niet voldoende winst oplevert.

Dus eerst zien, dan geloven, wat die winst betreft.
 
Dan zal die kennis bij jet netherlands ook wel weten waar het negatieve eigen vermogen in 2004 bij solid vandaan komt
:rt:
 
Laat ik zeggen dat ik op de hoogte ben van bepaalde "gevoeligheden" tussen Jetnetherlands en Solid.

En als je het niet erg vind, hou ik me daar volledig buiten.
 
Ooooohh nu ligt het aan JetNetherlands dat ze een negatieve reserve hebben. Nee want aan de baas kan het niet liggen.

Ooooohhh die vorige tent van hem ging failliet door al die andere stoute mensen. Nee want aan de baas kan het niet liggen.... :rolleyes:

Neem van mij aan dat dat negatieve eigen vermogen van het afgelopen boekjaar weg is gepoetst,
Alles bij (not so) Solid is letterlijk EN figuurlijk weg gepoetst door de FO's :grijns:
 
Beste observer,

neem een voorbeeld aan El stevo en P51D, die wel met beargumenteerde antwoorden komen:
Zij roepen NIET iets in het wilde weg, maar stellen kritische vragen/kanttekeningen.
Zij zijn WEL op de hoogte van de relatie JNL-Solid en waar dat toe heeft geleden.

Dus wat jouw hoogstaande reply betreft, soms is het beter niks te zeggen en de mensen te laten denken dat je dom bent, dan wel iets te zeggen en afin...je kent het vervolg. Ik heb betere posts van je gelezen en ben een dus ook een beetje in je teleurgesteld ;)

El stevo, je hebt helemaal gelijk wat die marges betreft, ze zijn heel erg dun, en ik weet ook niet wat het bedrijfs resultaat is van dit jaar. Ik weet wel dat die AOC er gaat komen, daar zijn ze nu al 6 maanden intensief mee bezig om alles rond te krijgen. Vandaar dat ik schreef dat er aan die voorwaarde (van dat positieve eigen vermogen) wel voldaan zou worden.

P51D, ik weet niet wie jouw kennis is, dat doet er ook niet toe, ik vind het alleen maar mooi als de zakelijke luchtvaart aantrekt in heel Nederland. Als hij zo veel vliegt, is dat mooi voor hem. Wij hebben het bij Solid ook heel erg druk gehad gedurende het afgelopen half jaar, net zoveel als JNL? Ik weet het niet, boeit me eerlijk gezegd ook niet zo heel veel. Ik hoop dat Solid en JNL samen kunnen blijven bestaan in Nederland want op een monopolie zit ook niemand te wachten.
 
Monopolie?? Ben je Excellent Air vergeten een die tent die het meeste vanuit Nederland vliegen, Flying Group idem, NetJet en JetNetherlands.

Ik hoop dat het bedrijf dat het beste en meest profesionele met zijn vliegers (ons beroep) omgaat en het beste inkomen creert (dus ook trainingskosten) blijft bestaan! :o
 
Ik had het over Nederlandse bedrijven, daar valt Flying group en Excellent dus niet onder. Excellent vliegt trouwens veruit het meeste vanuit Duitsland, daar waar ze hun base hebben.
Het woord monopolie had ik misschien beter niet kunnen gebruiken, ik bedoel alleen maar te zeggen dat meerdere bedrijven dmv concurrentie elkars zwakheden blootleggen en daardoor elkaar verbeteren en de gehele Nederlandse markt ook.
 
Beste Observer,

Je gooit zomaar wat resultaten op het PBB over Solid en zegt (mag ik zeggen cynisch)nu wordt het interessant vervolgens reageert P51D en zegt dat een kennis die bij Jet Netherlands vliegt inhoudelijk weet dat het allemaal geen vetpot is en refereert aan ervaringen vanuit Jet Netherlands. Ik reageer daar vervolgens op en zeg, dan weet ie ook wel waarschijnlijk waar het negatieve vermogen vandaan komt en daarmee bedoel ik dat alle opstart met alle "problemen van dien" dan ook niet vreemd is.
Wie zegt dat dat door Jet Netherlands komt, zijn jouw woorden hoor.
Overigens is Solid eind 2003 opgestart, dus waar gaat het eigenlijk over.
Ik zou dus niet durven beweren, zie ook geen link naar Jet Netherlands toe. Er wordt zoveel gezegd en gedaan net zoals dat FO's constructieve bijdrage zouden leveren aan het resultaat.
Overigens is er maar een FO aangenomen in 2004 2 in 2003
en 2 in 2005 en ik hoop in 2006 nog eens 2-4.
Op een of ander manier gun je mensen verdomd weinig, eerst is het Solid en dan vervolgens de vliegers, tja ik ben niet op de wereld gekomen om enkel een vliegopleiding te doen en vervolgens mijn brevet in de kast te leggen.
Het zij zo dat de markt zo in elkaar zit, zie het ook liever anders. Maar de grootste fatsoensrakker ben jij blijkbaar jij laat je dit natuurlijk nooit gebeuren. Maar ja zoals met alles de beste stuurlui staan aan wal.
Waarom wordt je geen nachtburgemeester in de GA.
 
ik gok dat hier minstens 18 replys op gaan komen VCC...

Wie zegt dat dat door Jet Netherlands komt, zijn jouw woorden hoor.... Ik zou dus niet durven beweren, zie ook geen link naar Jet Netherlands toe....

Nou, VCC vorig jaar heeft Solid wat problemen gehad met/door JNL, dus dat heeft weldegelijk met JNL te maken, daar had P51D weldegelijk een punt. Dit was wellicht nog voor jouw Solid tijd ;)

nog 17 te gaan...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan