Beste Surferboy,
Leuk dat we het aan jou kunnen vragen, maar ik heb het AIP supplement bestudeerd en mij is nog 1 ding onduidelijk. Zou je hier een soort jurisprudentie over willen doen?
Mode-S mag je in de SRZ niet aan hebben, ok. Je mag ook niet tussen 1200 en 1500ft komen omdat je zonder Mode-S aan niet boven 1200ft kan komen. Maar mag ik dus wel (met mode-s op standby) legaal tussen de 1000 en 1200ft zijn in de SRZ én buiten de CTR? Dat is toch gewoon klasse G airspace dan?
Bedankt!
N24
Vandaag even gebeld met de LVNL Operationele Helpdesk in verband met een vlucht vanuit Beek naar Texel.
Het toestel dat deze vlucht uitvoert is voorzien van een transponder en die moet dan dus ingeschakeld zijn. Met deze ingeschakelde transponder mag de SRZ niet binnengevlogen worden, ook als hij uit staat (er is immers een transponder aan boord en die moet dus aan staan). Alleen als het toestel geen transponder aan boord heeft, mag de SRZ worden binnengevlogen onder de 1200ft.....:haha::haha: Kortom, iemand die nooit de regelgeving gevolgd heeft en nog vliegt onder de 1200ft zonder transponder mag met alle plezier de SRZ in en zelfs met toestemming van de verkeersleider, de CTR !!!
Kortom, IVW/LVNL heeft ons verplicht om een Mode-S transponder aan te schaffen en dat heeft veel geld gekost. LVNL was niet in staat om het tijdschema bij te benen want het duurde heel lang voordat je ergens de nieuwe mode-s transponder kon uittesten en nu worden we met z'n allen gestraft.....
LVNL heeft vet zitten slapen... Om diverse luchthavens zijn hoogtebandfilters in het radarsysteem aangebracht (don't ask me how I know...:grijns
waardoor aan de bovenkant en aan de onderkant, luchtverkeer kan worden weggefilterd. Heel simpel en heel erg doeltreffend. De LVNL heeft een enorme simulatorruimte waar de hele setup kon worden uitgetest maar dat is blijkbaar nooit gebeurt. Gemiste kans waar we nu de rekening voor mogen betalen.
What's next.....? Stel je eens voor.... IVW gaat per 1 juli het derde remlicht op vrachtwagens verplichten. Op 1 augustus roept men vervolgens dat alle vrachtwagens met drie remlichten niet meer in de Randstad mogen rijden vanwege operationele hinder... Transporteurs die niets gedaan mogen rijden maar zijn illegaal bezig en de rest mag buiten de Randstad rijden.... Ja, dit is Nederland op z'n smalst.... Ik hoop op een enorme opstand en felle acties van AOPA en KNVvL want dit kan dus echt niet.
Niemand heeft bezwaar tegen een stukje omvliegen (denk ik...) want we vinden vliegen allemaal leuk maar er moet wel een goede reden zijn. LVNL is een "Service Provider" maar doet dit selectief. Service aan General Aviation staat op een bijzonder laag pitje, zeker in vergelijking met andere landen.
Een dikke onvoldoende voor de introductie van Mode-S in ons land !