joostenf zei:
@ koning lucht
Ga jij vaker zo kort door de bocht? Wanneer ben jij enthausiast geworden om zelf te gaan vliegen dacht je er toen ook zo over?
Waarom een leuk bedoeld initiatief alleen maar negatief bekijken!
Hallo Joostenf,
Ik heb zelf 5 jaar in General Aviation in Nederland rondgelopen. Daar ligt een deel van mijn hart en uiteraard ben ik daar gigantisch enthousiast over. Ook ben ik niet 'tegen' mensen die gaan vliegen. Echter...
Sinds ik begon met vliegen heb ik er altijd naar gestreefd om binnen de wet te blijven. Voor zover ik weet is dit me ook altijd gelukt.
In de wet staat omschreven dat het voor houders van een PPL/RPL niet is toegestaan om vluchten tegen vergoeding uit te voeren en/of te werven voor deze vluchten. Dit is gedaan als een stukje bescherming (zoals bij zoveel wetgeving het geval is). Aan de ene kant wordt de consument beschermd. Er worden immers hogere eisen gesteld aan iemand die een CPL heeft. Al was het alleen maar de ervaringseis. Aan de andere kant worden de luchtvaart operationele bedrijven beschermd. In dit geval tegen
oneerlijke concurrentie. Je zegt het zelf op je site:
"Zo is een vluchtje veel goedkoper dan elders!" Dit komt oa doordat er geen CPL-er stuurt, die graag een boterham zou willen verdienen aan deze vluchten.
Je initiatief kan nog zo leuk/goed bedoeld zijn, je kunt dit niet als argument gebruiken om iets goed te praten dat op zijn minst een grijs gebied van de wet is.
Vergelijk het eens met een wietplantage. De wiet uit een wietplantage kan een heleboel mensen erg vrolijk maken, is mij meerdere malen verteld. Ook zijn er mensen die er geld aan verdienen. Je kunt dit dus als een goed initiatief beschouwen. MAAR HET BLIJFT ILLEGAAL!
Is het krom dat je wel wiet in een coffeshop kunt kopen, maar dat je thuis geen wiet mag kweken? Ik denk het wel. Maar hé... Het is de wet. Bovendien was dat niet de discussie.
No offence, ik wil je initiatief niet per sé met een wietplantage vergelijken. Het is alleen om mijn punt duidelijk te maken.
joostenf zei:
Even serieus: Ik heb tijdens het maken en gedurende het in de lucht zijn van Airpool diverse malen contact gezocht met IVW, hoe hard ik ook probeer niemand belt me terug. Ik sta open voor verbeteringen hoor .. maar IVW is aan zet.
Dit argument snijdt in mijn ogen ook geen hout. Als ik 's nachts om half 3 een fiets steel op een of ander achterafstation is de kans dat ik gepakt wordt minder dan 1%. Je kunt rustig stellen dat hier dan dus de controlerende instantie (de politie in dit geval)faalt. Mag ik daarom die fiets meenemen? Nee, het blijft tegen de wet. Verandert dit als ik de politie een brief stuur, waarin ik vraag of het in Nederland toegestaan is om fietsen te stelen, en de politie geeft geen antwoord? Wederom is het antwoord nee.
joostenf zei:
Verder ben ik uiterst teleurgesteld in het artikel in de AOPA magazine, kan wel door een jurist geschreven zijn, maar zij wringen zich in allerlei bochten om tot de conclusie te komen dat het niet mag.. Ook van deze club na meerdere mails geen enkele respons.. ja op dit artikel na dan... voor wie bestaan ze eigenlijk???
Als die passage betreffende de kostendeling niet overgenomen is in de nieuwe wet, WAAR WAS DE AOPA dan om hier bezwaar tegen aan te tekenen?
Op de vraag waar de AOPA was, kan ik je helaas geen antwoord geven. Wel kan ik me voorstellen dat de AOPA ervoor is om de GA die er nog in Nederland is, gezond te houden. B.v. door middel van eerlijke concurrentie.
Persoonlijk heb ik bijna een ton aan Euro's uitgegeven om mijn papieren te halen. Vervolgens heb ik deze papieren en ik kon er in eerste instantie niets mee. O.a. omdat het 'beleid' van de overheid en de controle op het beleid in Nederland, voor wat betreft de GA, volledig falen. Verwijt ik dit houders van een PPL die wèl passagiers tegen betaling of na werving meenemen? Nee, niet direct, hoewel dit wel een rol speelt.
Verwijt ik het de overheid (IVW)? Ja, door het ondoorzichtige beleid, de vele reorganisaties en het gebrek aan kennis maken zij erg veel kapot.
Veel GA bedrijven hebben het al erg moeilijk vanwege belachelijk hoge accijnzen, de onaangekondigede afschaf van de belastingaftrek voor Avgasaccijnzen, de ontieglijk hoge landingsgelden en brandstofprijzen. Voor veel bedrijven is oneerlijke concurrentie datgene dat ze de das omdoet.