PPL/RPL meebetalen passagiers?

Dat is dan ook nog een leuke voor instructeurs met hun FI op een PPL brevet.
Die moeten dus de lessen van hun leerlingen betalen????????? Of meedelen in de kosten van de vliegtuig huur, lijkt mij toch niet!
 
Volgens mij heb je als cpl-er ook een probleem. IVW ziet een vlucht met betalende passagiers als een rondvlucht. Deze mag alleen met een vergunning. Ook moet het rechter stuur gedemonteerd zijn en een voetenplank aanwezig zijn.
 
Flash2002 zei:
Dat is dan ook nog een leuke voor instructeurs met hun FI op een PPL brevet.
Die moeten dus de lessen van hun leerlingen betalen????????? Of meedelen in de kosten van de vliegtuig huur, lijkt mij toch niet!


Kun je een FI op je PPL hebben?! Dat lijkt me toch sterk. Instructie geven is een commerciële activiteit.
 
piper28 zei:
Volgens mij heb je als cpl-er ook een probleem. IVW ziet een vlucht met betalende passagiers als een rondvlucht. Deze mag alleen met een vergunning. Ook moet het rechter stuur gedemonteerd zijn en een voetenplank aanwezig zijn.

Dat is geheel correct. Je kunt niet zomaar ergens een vliegtuig huren en daarmee passagiers gaan rondvliegen. Je hebt een AOC en een rondvluchtenvergunning nodig. Bovendien heb je hogere weerlimieten..
 
Ja, je kunt een FI hebben op een PPL :D

Mocht je een CAA (Engels) JAA PPL hebben dan mag je onder voorwaarden je passagiers wel laten mee te betalen.

Idem FAA.

Raar h? die luchtvaartwereld :eek:
 
GBOF,

Hoe zit dat dan met de ervaringseis voor FI? Toen ik een FI wilde halen in 2001 moest je minimaal 700 uur PIC hebben, voor een volledig FI-brevet.

Groet Koning
 
Terug naar de discussie. Ook een ppl-fi mag geen passagiers laten betalen bij een rondvlucht.
Overigens is een aoc niet nodig.
 
Koning Lucht zei:
Kun je een FI op je PPL hebben?! Dat lijkt me toch sterk. Instructie geven is een commerciële activiteit.

Ja dat kan! je zal dan nooit instructie kunnen geven voor een CPL brevet. Maar wel voor PPL.

Ervaringeisen zijn lager je moet 200 uur hebben waarvan 100 uur PIC

Je krijgt dan een FI met de aantekening for PPL under supervision only.

Na 100 uur en 25 solobegeleidingen gaat die eraf

Na 200 uur mag je CPl instructie geven

Als je dan 200 ifr hebt mag je IR les gaan geven
 
piper28 zei:
Terug naar de discussie. Ook een ppl-fi mag geen passagiers laten betalen bij een rondvlucht.
Overigens is een aoc niet nodig.

We hebben het in dit geval niet over een rondvlucht, als FI kun je je die SE vluchten gewoon als instructie loggen. Er zit tenslotte iemand naast je zonder brevet.
AOC is idd niet nodig.
 
Re: PPL/RPL meebetalen passagiers?

ojjo29 zei:
naar aanleiding van een inspectie door de luchtvaartpolitie onlangs op vliegveld Drachten is er daar een levendige discussie ontstaan over de vraag of men als PPL of RPL -gebrevetteerde nu wel of niet passagiers mag laten meebetalen aan de huur van een toestel. Ik kan het nergens terugvinden, ook niet op de site van het IVW. Is er iemand die weet waar dit zou kunnen staan?
 
Piper 28

Nederland heeft altijd al zogenaamde kapstok artikels gehad :mad:

Wellicht volstaat een telefoontje of mailtje naar de KLPD Dienst Luchtvaart.

Met een in Nederland uitgegeven JAA PPL mag je (kennelijk) geen (mee)betalende (cost sharing) passagiers meenemen, met een U.K. JAA of FAA (full) PPL wel :D

Bij het ingaan van de JAR heeft Nederland het artikel wat het toestaan van meebetalende passagiers toelaat niet overgenomen :mad:.

Hiermee is dit voorrecht voor in Nederland uitgegeven PPL's vervallen :mad:.

Denk eraan dat je nooit mag werven zoals op b.v. Airpool, prikborden, kranten enz. De bestemming moet onbekend zijn of blijven en iedere (vliegkosten) bijdrage is vrijwillig.

Anders gezegd: "ik ga een stukje vliegen, gaan jullie mee"

Een ander punt waar niet iedereen bij stil staat zijn passagiers die hun pensioen hebben ondergebracht bij het ABP.

Het ABP is de enige pensioen instelling die je als (priv?) vlieger na een voorval NIET vrij plijt.
 
Met een beetje creativiteit zijn er volgens mij in NL wel degelijk (legale) mogelijkheden om je passagiers (indirect) te laten meebetalen.

Voorbeeld: Join een Stichting b.v. Stichting DA 40 Flyers als mede eigenaar. Een niet onbelangrijk punt is dat jou naam als verzekerde daadwerkelijk op de polis staat i.v.m. verhaalsrecht (voorkomt subrogatie).

Je passagiers betalen vrijblijvend (vrijwillig) een bijdrage of donatie aan de Stichting.

't is maar een gedacht :grijns:
 
Great Balls of Fire wrote:
Met een in Nederland uitgegeven JAA PPL mag je (kennelijk) geen (mee)betalende (cost sharing) passagiers meenemen, met een U.K. JAA of FAA (full) PPL wel

Hoe zit dat als je een CAA PPL (dus Uk JAA) hebt en op een ph geregistreerd toestel vliegt?
:1855:

Koning Lucht wrote:

In de tijd die het kost om uit te zoeken hoe het precies zit, heb ik mijn ATPL-theorie gehaald. Zucht... Nederland...

Inderdaad ze verzinnen iedere keer wel weer wat om de GA in elke vorm te verbannen in Nederland :mad:

Theorie examens die nergens op slaan, sterk oplopende kosten, en nu dit weer...
 
GBOF is (helaas) geen jurist.

Volgens mij kan de Nederlandse overheid je niets maken (lees: vervolgen) als je met een CAA/JAA PPL op een PH geregistreerde kist meebetalende passagiers meeneemt.

Zolang je voldoet aan de CAA/JAR PPL reglementering is er niks aan de hand. In de U.K. mogen PPL holders onder voorwaarden meebetalende passagiers meenemen.

De U.K. heeft het JAA draadje m.b.t. de mogelijkheid van mee betalende passagiers voor PPL holders wel overgenomen :D

"Denk er aan: nooit werven zoals op b.v. Airpool, prikborden, kranten enz. De bestemming moet onbekend zijn of blijven en iedere (vliegkosten) bijdrage is vrijwillig"
 
Was nog een dingetje vergeten.

Zorg dat je bij een eventuele controle/ramp check van de HollŠndische Luftfahrt Gestapo de reglementen uit het land van afgifte kunt weerleggen.

Voor full FAA PPL holders is dit de F.A.R.
Voor UK JAA PPL holders is dit de CAA
 
Thanx!

Dat dacht ik zelf ook maar wist het niet zeker. Weer een reden om je CAA PPL te behouden! Kunnen de vrienden in hoofddorp nog wat van leren!

Voor wat betreft het werven van passagiers ben ik het met je eens dat je daar voorzichtig mee om moet springen...

Zorg dat je bij een eventuele controle/ramp check van de HollŠndische Luftfahrt Gestapo de reglementen uit het land van afgifte kunt weerleggen.

klopt helaas moet je daarvoor wel even de site van de CAA goed doorspitten. Staat wel erg veel info/ documenten...

cheers.
 
Terug
Bovenaan