Poepweer!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter sfd&^$
  • Startdatum Startdatum
dikke alt. bust = kist die er met je vandoorgaat = jij hebt niks in die kist te zoeken.

simpel.

GUH staat op mijn piemeltje

(Garoeten Uit Holland)
 
Leuke discussie, alleen jammer van een paar blaartrekkende blaatapen die denken dat ze 'Chuck Yeager' op hun piemeltje hebben staan...

jammer dat er zo'n opmerking moet komen.

Het is gewoon goed VLIEGERSCHAP om met zo'n situatie een beetje meer vooruit te denken en er rekening mee te houden als je niet zo hoog moet klimmen na een GA. Een w/s escape manouvre is wat anders. Maar zoals 19 of 77 al aangaf kun je die w/s warning ook een beetje vermijden.

Wat iemand anders ook al aangaf... Roep je in de sim ook "ohhh sorry, er stond te veel wind!! mag ik het nog 3x proberen?"

ik hoop dat die mensen die "so what! " roepen naast een captain zitten die het wel wat interesseert of ze door de missed appr. alt heen schieten...
 
Ik wel. Kan geen cowboys gebruiken om me heen.

WHO CARES !?!?!?? I CARE als ik toevallig op 2500' langs kom zweven! je bent niet alleen !! en 2000' = 2000' !!




op 1200AGL ? you kidding me?

Beetje jammer dat mijn sarcasme weer UBER serieus word genomen..
Mijn point van de story was.. dat dit Wellus Nietus topic nergens over gaat!!
Jammer dat een aantal van jullie zich altijd meteen aangesproken voelt..
En ja FD jij bent er een van!.

Ik probeer alleen aan te geven.. you dont know all the facts! nee een alt bust mag absoluut niet. maar jullie zaten er niet naast.. dus kunnen niet oordelen wat er aan de hand was bij sommige kisten.
Dus stop gewoon met deze zinloze discussie...
Want begin een beetje het idee te krijgen dat sommige mensen graag een beetje belerend willen over komen...
 
Laatst bewerkt:
... En ik durf te wedden dat bij 90% van alle respondanten van dit topic SOP voorschrijft dat de GA op de Autopilot wordt gedaan.

Hoe wil je dit doen als je geen GA verwacht en al de AP eraf hebt gegooid? Moet je dan direct schreeuwen: '' Go around, AP 2 engage, set flaps...?''

Pure nieuwschierigheid...
 
Hope for the best, expect the worst.
Als ik de verhalen mag geloven, was het weer erg heftig; een GA niet verwachten is dan ook niet erg slim.
Het verklaard misschien wel iets. Als je onvoorbereid de GA in gaat, dan zal het waarschijnlijk een chaotische worden.
 
Ik ben het er ook mee eens dat 2000 = 2000 maar....
gusting 65 IS geen normale situatie. Windshear of windshear maakt me
geen h%l uit. Ik moet de persoon nog tegenkomen die zonder flinke
zweetplekken onder zijn oksels elke dag doodleuk een approach vliegt
met uitschieters die zo hoog zijn.
Misschien de stoere jongens in de Himalaya of op Groenland maar voor
ons (en ja ik ben zo vrij om even iedereen hier bij te betrekken) is het geen
alledaagse bezigheid.

Het interesseert me niet of er honderd formules en theorien tegenaan worden
gegooid. Vanachter een computer is het makkelijk praten.
Ik durf te wedden dat als wij allemaal op de bewuste dag een approach hadden
mogen schieten er ook ettelijke altitude busts waren geweest.

Face it gentlemen wij zijn niet allemaal "the best of the best of the best"
en er gaat wel eens wat fout. Dat is nu eenmaal statistisch bewezen.
Neem een paar dozijn go arounds op een dag en... tataaaa.

Dus laten we elkaar nou niet op het p&&meltje gaan staan en de volgende
keer als we in de ATIS horen "gusting 60" even aan deze discussie terug denken. Leer van de fouten van andere en probeer het beter te doen.

[on topic]En ik baal er nog altijd van dat ik niet vloog die dag.
Wat een lekker weertje zeg!
 
dikke alt. bust = kist die er met je vandoorgaat = jij hebt niks in die kist te zoeken.

simpel.

Once again, diegene die nog nooit een keer achter het vliegtuig aan is gelopen, mag zich hier melden. Stoere praat en jock attitude heb ik helemaal niks aan. Sterker nog, als je van jezelf denkt dat je elke situatie de baas bent, loop je het gevaar dat je jezelf nog eens lelijk tegenkomt.

Er zijn genoeg crashes gebeurd waarbij je vanuit je luie stoel denkt "Dat was mij nooit overkomen, wat ongelofelijk dom!" Doe mij maar een portie zelfkennis en het besef dat ook ikzelf in staat ben om ongelofelijk stomme fouten te maken.

M'n stukkie hierboven over waarom het niet verwonderlijk is dat een aantal kisten op zo'n dag een level bust maakt is dan ook geen rechtvaardiging maar een verklaring.

En aan de andere kant, wat is een level bust? 10 voet er doorheen? 100? Of 200? 400?
 
Ik sluit me even aan bij Iz.
Level busts mogen niet.. nee help argh!
Dat klopt helemaal. Maar vertel mij dan waarom ik in de londen TMA, en ettelijke andere, nog altijd figuren tegen kom die met een V/S van een spaceshuttle omhoog komen waardoor die enge meneer in mijn schermpje ineens gaat roepen?

Fouten worden er nu eenmaal gemaakt. Je kunt ze afblaffen maar je kunt er ook van leren.
Laten we dat nou gewoon doen en niet allemaal de rocket scientist uit proberen te hangen.

"De beste stuurlui... zitten achter een computer"
 
Hulde voor Flying Pizza Service en Iz...

De discussie hier gaat zijn doel volledig voorbij.
Natuurlijk moet iemand aflevelen op 2000 voet als dat in een go-around wordt voorgeschreven en in normale situaties heb je zeker geen verhaal. Voor diegenen die die dag hebben gevlogen, hulde, en ik was op bepaalde manier blij dat mijn co de landing maakte... die gast kon vliegen zeg.. Maar de cockpit had op laatste moment vlak voor landing toch wel beetje penetrante zweetlucht.

Maar de go-arounds die dag waren denk ik 9 uit de 10 keer door een windshear warning.. (10 uit 10 als het fokker 70/100 was). Jongens, dat is een emergency, volle pot, klimmen, fd volgen tot je uit de windshear bent.. dat is je eerste zorg... Ja, een altitude busten doe je dan zo, ook al is dat zeker niet je bedoeling...

Van de zotte dat ATC kisten precies daar op 3000' boven het veld stuurt. Complete waanzin. Dat is denk ik gebrek aan kennis bij ATC over windshear-systemen, wat ik ze niet eens kwalijk kan nemen, maar wees niet gek als ATC zijnde dat je op zo'n dag altitude busts kan krijgen tijdens go-around van een kist. Of moet ik zeggen windshear-escape maneauvre.. Want zo was de situatie...

2000'=2000', maar ook windshear-warning=windshear-warning..

Bovendien, met de climb-rates die er waren krijgt de kist op 3000' toch wel een RA, ook al zou men allemaal netjes aflevellen.

En het is heel makkelijk grote mond te hebben vanachter een computertje... Ergeren we ons ook niet aan bijvoorbeeld een NTSB die tot in de detail kan behandelen wat vliegers fout deden en beter hadden kunnen doen? Terwijl wij in 10 seconden van alles moeten beslissen en wellicht ergens vergissing maken (wat ik niet hoop), terwijl als je rustig achter een buro zit zonder de shit om je heen met alle tijd van de wereld echt wel goede beslissing uit weet te dokteren. Als je zo graag mensen aan de grond wil zetten, moet je checker worden en rotte appels eruit halen, want die blijf je houden... We kunnen ze zelf aanwijzen, en je bent pas echt een stoere kerel als je zelf ook je zwakheden kent.

Maar zonder dat je de situatie kent zo'n grote mond hebben vind ik absoluut niet professioneel..

Zo, dat was mijn bijdrage..

Nu allemaal weer even elkaar op de schouders kloppen dat we die dag zonder kleerscheuren door zijn gekomen. Want jezus, wat was het POEPWEER!
 
Maar zoals 19 of 77 al aangaf kun je die w/s warning ook een beetje vermijden.

Niet om vervelend te doen, maar vertel mij maar eens hoe. Klote systemen vind ik het, en het is heel verleidelijk cb's te trekken. Het beste is überhaupt niet vliegen of aan zo'n nadering beginnen ja. Maar anders?

Niet als afzeiken bedoeld, maar ik word namelijk echt schijtziek van dat systeem..
 
Laatst bewerkt:
Heren vliegers

Heren vliegers

Heren,

Ik ben geen airline pilot maar zit wel redelijk dicht op het operationele ATC gebeuren op SPL en ik weet dat er de afgelopen dagen tijdens de storm redelijk wat altitude busts zijn geweest nadat er een G/A is ingezet.

Je zou dan kunnen zeggen dat een groot deel van de vliegers prutsers zijn... maar dat weiger ik te geloven. Ik denk dat het zo is als al vaker in deze thread gezegd is.

1. Iedereen weet dat 2000'' 2000'' is en ik geloof ook heilig dat iedereen er voor gaat dat waar te maken.

2. Het toch zo is dat er een hoop Altitude busts voorkomen. De reden???? dat is aan de vliegers om daar achter te komen. Te weinig training, awareness, niet goed voorbereid, of wat dan ook.

Feit is dat het kennelijk gebeurd en ik denk dat het een utopie is, dat het bij een volgende storm anders zal zijn. Lees: wanneer er volgend jaar weer een storm is gaan we het gewoon weer meemaken.

Wat kunnen we hier aan doen? dat zou de enige vraag moeten zijn.

En ja, daar is dus wel wat aan te doen.

Voor de vliegers, jezelf bewust zijn van de omstandigheden en er een goeie brieffing tegenaangooien, betergezegd, een nog betere brieffing er tegenaangooien, ook al ben je retedruk met dat soort weersomstandigheden.

En je bewust zijn dat je Chuck Yeager niet bent en het even uit de lossepols doet maar je zo goed mogelijk voorbereiden en er op bedacht zijn.

Voor de verkeersleiding misschien waar mogelijk rekening houden met het feit dat er een hoop G/A's gaan komen en dat daar mogelijk een hoop Altitude busts van gaan komen. Er word namelijk gewerkt volgens een standaard werkwijze en misschien zou daar rekening mee gehouden kunnen worden dat de G/A area een beetje vrijgehouden word van de baan in gebruik.

Heb meegekeken op de Radar via een andere Aviation site uit Nederland:-) en ik zag een KLM 777 echt omhoog KNALLEN en deze buste dus zijn Altitude. De dienstdoende VKL krijste het uit dat ie moest aflevelen omdat er een kist bovenzat op 3000''. Het duurde even maar toen kwam ie weer terug op 2000'' maar ja dan is het leed al geschied, er is gelukkig niets gebeurd, maar dat soort dingen zijn niet fijn.

Zoals ik al vaker gezegd heb, er zou meer interactie moeten komen tussen vliegers en VKL's, dat zou het hele vlieggebeuren ten goede komen.

Meer begrip en kennis van elkaars werk = betere veiligheid.

En wie veiligheids issues af doet met "het is gewoon een prutser" die moet nodig weer naar school, want die loopt een paar jaar achter qua kennis en inzicht.

Vriendelijke groeten

:biertje: André :biertje:
 
Hoe wil je dit doen als je geen GA verwacht en al de AP eraf hebt gegooid? Moet je dan direct schreeuwen: '' Go around, AP 2 engage, set flaps...?''

Pure nieuwschierigheid...

- Go Around, Flaps 20, Check Thrust.

- When passing 250' HAA or any other appropiate moment, set Autopilot.

Zo heb ik het tenminste geleerd. En ook dat je niet moet schreeuwen. :biertje:
 
Q, en op een 737 ben je dan ook nog eens een halve minuut aan het prutsen omdat de 737 autopilot zo picky is dat hij er ECHT niet op wil, tenzij hij helemaal uitgetrimd is en je geen enkele force op de yoke uitoefent of hoeft uit te oefenen. Zit je daar op dat knoppie, "verdorie, dat ding wil er niet op!" en nog maar een keertje drukken, beetje trimmen, nog een keertje drukken. Dan ben je pas ECHT afgeleid!

JBravo heeft een goed punt, dat veel go-arounds het resultaat zullen zijn geweest van een windshear warning. Het merendeel. En die heb je gemakkelijk met zulk weer. Niet alleen de GPWS Windshear warning die een actuele windshear detecteert, anders wel de Predictive Windshear ("Windshear Ahead!") van je radarsysteem.

Als je ook nog eens op de glide slope in een performance-decreasing windshear komt (zeg, snel 20 knopen eraf), dan zal bij de go-around/ws-escape procedure die 20 knopen er net zo hard weer bij komen, performance-increasing dus.

Ben benieuwd hoeveel van de "ik bust nooit een altitude" jocks dat zouden kunnen blijven zeggen als ze in een jet op 1000 ft een windshear krijgen met een missed approach altitude van 1500 ft in dit weer.
 
JO iz,

alt bust is +/- 300ft van je hoogte, je hebt gelukkig nog wat reactie tijd voordat het een ASR is.

leuk dat windshear aangehaald wordt, op de 27 in EHAM zit het meestal onder de 700ft . boven de 2000-3000 ft kom je bijna geen shear tegen die een warning geeft. ook niet met het weer van de afgelopen tijd. want daar heb je relatief steady wind. turbulentie ok maar geen WS warning.

leuk over beste stuurlui etc.. ook mij kan wat overkomen, maar ik probeer zoveel mogelijk te anticiperen om dit soort situatie te voorkomen.
valt me toch op dat de meeste nu toch wel zeggen 2000=2000

en btw
heb geen tatoo op mn leuter!!!

k.
 

Klopt, maar het tikken van dat regeltje is voor iedereen op dit board een heel stuk eenvoudiger dan het ook daadwerkelijk uitvoeren in hun vliegmachine.
De kans op fouten en fuckups neemt recht evenredig zo niet kwadratisch toe met de hoogte van de werkdruk. Een GA met dit soort weer valt overduidelijk in de categorie "high workload situations", om over een WS escape nog maar helemaal niet te spreken. Alle vliegers (ook de flying Aces) zullen ongetwijfeld hun uiterste best doen een veilige GA te maken en hun jet fatsoenlijk op 2000 af te levelen. Maar dat gaat toch een paar keer mis!
En het gaat gewoon mis, ondanks goede briefings, CRM, situational awareness, keuze manual/auto etc etc

Oplossing?, alle vliegers die het niet is gelukt meteen ontslaan? Gebeurt toch niet. Direct extra training? Gebeurt waarschijnlijk ook niet.
De hele veiligheid van de luchtvaart is opgebouwd uit vangnetten, waarom zou je dan onnodig risico gaan nemen als in de praktijk is aangetoond dat niet alle vliegers hun kist op 2000 level krijgen na een GA onder dit soort weersomstandigheden.

Neem de crosswind limiet van een kist. Die kun je voor elk toestel rustig met minimaal tien procent verhogen, maar dan krijgt lang niet elke gemiddelde piloot m meer normaal aan de grond op de limieten. Zelfde verhaal.
 
Wij worden geleerd om bij een windshear warning de avoidance techniek te gebruiken. Hierbij is dus een verlies van airspeed noodzakelijk bij zeer lage snelheden. Als er geen onmiddelijk gevaar is maar een go-around is noodzakelijk dan gaan we met vert speed omhoog als er maar relatief weinig geklommen moet worden met lage gewichten. De TO/GA button wordt wel gebruikt als de go-around wordt ingezet op minima, maar als de climb rates te hoog worden kunnen we altijd CLB of MCR (climb, max cruise) gebruiken of een bepaalde IAS instellen en in SPD (speed mode) met V/S klimmen
 
Terug
Bovenaan