Heren vliegers
Heren vliegers
Heren,
Ik ben geen airline pilot maar zit wel redelijk dicht op het operationele ATC gebeuren op SPL en ik weet dat er de afgelopen dagen tijdens de storm redelijk wat altitude busts zijn geweest nadat er een G/A is ingezet.
Je zou dan kunnen zeggen dat een groot deel van de vliegers prutsers zijn... maar dat weiger ik te geloven. Ik denk dat het zo is als al vaker in deze thread gezegd is.
1. Iedereen weet dat 2000'' 2000'' is en ik geloof ook heilig dat iedereen er voor gaat dat waar te maken.
2. Het toch zo is dat er een hoop Altitude busts voorkomen. De reden???? dat is aan de vliegers om daar achter te komen. Te weinig training, awareness, niet goed voorbereid, of wat dan ook.
Feit is dat het kennelijk gebeurd en ik denk dat het een utopie is, dat het bij een volgende storm anders zal zijn. Lees: wanneer er volgend jaar weer een storm is gaan we het gewoon weer meemaken.
Wat kunnen we hier aan doen? dat zou de enige vraag moeten zijn.
En ja, daar is dus wel wat aan te doen.
Voor de vliegers, jezelf bewust zijn van de omstandigheden en er een goeie brieffing tegenaangooien, betergezegd, een nog betere brieffing er tegenaangooien, ook al ben je retedruk met dat soort weersomstandigheden.
En je bewust zijn dat je Chuck Yeager niet bent en het even uit de lossepols doet maar je zo goed mogelijk voorbereiden en er op bedacht zijn.
Voor de verkeersleiding misschien waar mogelijk rekening houden met het feit dat er een hoop G/A's gaan komen en dat daar mogelijk een hoop Altitude busts van gaan komen. Er word namelijk gewerkt volgens een standaard werkwijze en misschien zou daar rekening mee gehouden kunnen worden dat de G/A area een beetje vrijgehouden word van de baan in gebruik.
Heb meegekeken op de Radar via een andere Aviation site uit Nederland
en ik zag een KLM 777 echt omhoog
KNALLEN en deze buste dus zijn Altitude. De dienstdoende VKL krijste het uit dat ie moest aflevelen omdat er een kist bovenzat op 3000''. Het duurde even maar toen kwam ie weer terug op 2000'' maar ja dan is het leed al geschied, er is gelukkig niets gebeurd, maar dat soort dingen zijn niet fijn.
Zoals ik al vaker gezegd heb, er zou meer interactie moeten komen tussen vliegers en VKL's, dat zou het hele vlieggebeuren ten goede komen.
Meer begrip en kennis van elkaars werk = betere veiligheid.
En wie veiligheids issues af doet met "het is gewoon een prutser" die moet nodig weer naar school, want die loopt een paar jaar achter qua kennis en inzicht.
Vriendelijke groeten
:biertje: André :biertje: