Pilotentekort ?

vergeet niet dat HKG geen eigen luchtmacht heeft waar zoals bv in SIN veel mensen vandaan komen.

ervaring die gewenst is bij KA
minimaal 4000 uur waarvan 500 jet, maar er kan altijd van afgeweken natuurlijk.
de meesten die nu binnen komen op de 747 MAN based, zijn ervaren,
hebben een command gehad op 737,757,767, airbussen, etc de meeste Nlers hier komen van easy, en we hebben heel wat ieren die ex cityjet of ryanair zijn.

de meeste die naar de 747 komen, kiezen 1 ding--->lifestyle...

wil je de bus in HKg vliegen ga je voor 2 dingen parties en poen..

k.
 
KLIKO,

Hoeveel jaar heb jij Hong Kong als home base gehad voordat je kon bieden op een cargo positie in Europa? Ik ben uitgenodigd door KA voor een interview. (bus FO met HKG base) Eerste ronde heb ik overleefd, nu nog de 2e.:D

T.
 
CX Sub-Mainline

CX Sub-Mainline

KLIKO,

ik zit bij CX, Cargo, FRA Base en heb ook een "beetje" ervaring maar niet zoveel als die echte bikkels die SFO bij KA hebben natuurlijk :haha:

(maak maar grapje)

Jij zit al links heb ik begrepen ergens in de wandel gangen ? (of nee dat heb ik gedestilleerd uit opmerkingen hier op het BB)

ik ga na een 3enhalfve maand eindelijk weer eens naar huis komend weekend.

Groeten
Pointer :D
 
jo.

heb2,5 jaar HKG base gehad 2 jaar A330 en 1/2 jaar 747 FO.
de reden is simpel, ik had geen 5000 uur totaal, en dat is de eis voor je command.
ik had na 6-12 maanden mn command kunnen doen , maar helaas geen 5000tt. daarom de initieele ervaringseis voor newjoiners, snelle upgrades

het voordeel van wat langer rechts zitten, is dat de senioriteit door groeit, maw in plaats van mn command op de 320 te doen wat gebruikelijk is, had ik de keuze uit capt A320/1, A330 of 747 MAN based. dus na 2.5 jaar binnen het bedrijf captain 747 geworden. niet slecht:D zeker als je net 30 bent geworden.

vanwege de geboorte van mijn zoon heb ik gekozen om wat dichter naar opa en oma te verhuizen. dus 747 MAN based, en nu blijkt dat dat een zeer goede keuze voor mij geweest is voor zowel werk als familie.

we hebben maar 4 classics, en nu wil iedereen de classic vliegen, dus als je nu aangenomen wordt op de bus, wordt het moeilijk om de 747 als baas te gaan vliegen. als fo kan altijd, we hebben zelfs een Fo tekort, zijn 2 jongens weg gegaan naar ryanair om daar baas te worden.

maar nu CX ons heeft volledig heeft overgenomen gonst het nu van de geruchten, vooral over integratie van de freighters etc, pax vloot etc, niemand die het weet,
maar zowel CX als KA zitten in china, en daar is het voorlopig te doen.

krijg je een uitnodiging om voor KA de bus te gaan sturen, zou ik het gelijk doen, ik heb nooit spijt gehad van mn beslissing. zelfs mn vrouw wil ooit nog terug naar HKG...

heb je vragen hoor ik het wel

k.
 
@pointer

zit je op de "steamer", of heb je die wing extensie dingen:grijns:
vlieg zelf as zaterdag FRA->DXB, lekker met de ICE

k.
 
Kliko, bedankt voor je response. Ik heb je net een PM gestuurd met wat persoonlijkere vragen. Weet je toevallig ook hoeveel mensen ze willen gaan aannemen voor de bus? Klopt het dat de sim check op de 320 is of kan het op van alles zijn wat die dag "in de aanbieding" is.

Greetings, T.
 
jo Tcas

ik heb je net terug gemailed.
voor die persoonlijke dingen kan jouw vrouw, mijn vrouw mailen, heb mijn en haar E-adres gestuurd.

vliegtechnische dingen kunnen lekker hier.

we hebben een A320 en een A330 sim in HKG, ik ga ervan uit dat je naar HKG gaat voor het eindinterview, wat er beschikbaar is daar ga je in.

geen verschil in sim, alleen wat eerder flaren in de 330:grijns: , weet niet of je bus ervaring hebt, maar "stuur" zo weinig mogelijk, ga met de stick om zoals je met je eigen leuter omgaat, voorzichtig. ga ervan uit dat je geen Hardcore figuur bent.

je krijgt eerst een technisch interview, en is dat goed ga je in de sim.

zal Raw data zijn en zoiets als volgt:
T/o= 2500-5000ft, steepturns tegelijk met daling en klim(laat de bus het werk doen FBW) dan een approach, GA met enginefailure/fire, volgende nadering landing.

het duurt niet lang, ze halen er gelijk uit dat je kan sturen,
je zit alleen met een trainer links of rechts en het interviewpanel (2man) in de sim, crm wordt niet naar gekeken, men gaat ervan uit dat met je huidige ervaring daar geen problemen mee hebt om SOPs en CRM techniek toe te passen.

het mooiste bij KA, GEEN psycho shit, KA geeft toe in het verleden geschikte kandidaten te hebben afgewezen op dit onderdeel, nu doen ze het niet meer.
het interview panel bepaalt zelf of je geschikt bent.

het technische interview is tricky, alles kan gevraagd worden, dingen over je huidige type,atpl spul, alles, kijk op pprune hierover.

mij vroegen ze de formule om de snelheid wanneer je aquaplanning hebt, dit om je uit de tent te lokken en te zien hoe je hier mee omgaat, helaas voor hun had ik HTBJ gelezen, en melde de formule, werd gelijk stil:D

er zijn vragen waar meerder antwoordne op passen, kies de beste, proberen ze je uit de tent te lokken is het om de discussie op gang te brengen. hang niet de wijsneus uit, hebben ze een hekel aan, en de toptip van kliko vandaag:

weet je iets niet, zeg dat dan gewoon,maar zeg er wel bij dat je weet in welke boeken je het kan vinden. vinden ze mooi.

ik hoor van je

k.
 
@addy

het moeilijkste in de luchtvaart is je eerste baan vinden, zodra je ergens binnen zit en je maakt je uren ga je op zoek naar een toko waar je carriere wil maken en langer wil blijven.

niet een van mijn collegas is direct bij KA begonnen, allemaal komen we ergens anders vandaan.

ik heb vwb mijn keuzes geluk gehad, maar het had anders kunnen zijn, ik ben in april 2001 begonnen en op sept 11 2001, zat ik nog in mijn proeftijd.
iedereen hier dacht, dat is het einde, we liggen eruit.

gelukkig heeft KA gelijk aangegeven dat niemand eruit moest, wel zo netjes.
hetzelfde tijden de SARS, werd netjes gecommuniceert dat we voor 1.5 jaar aan cash hadden liggen en zolang zouden we doorvliegen totdat het op was, van SARS wist niemand hoe en wat, en om dan dit mee te delen getuigt in mijn ogen van grote ballen.

ik werk graag voor deze toko!!!

k.
 
Deze week ook een brief gehad van de KLM, maar voldoe ook niet aan de eisen geen opleiding in NL en de opleiding aan de overkant van de plas stelt niets voor. Het antwoord wist ik al maar wilde toch ff horen.
Blijf ik maar lekker in turkey bevalt veel te goed om hier weg te gaan.

He kliko alles goed man!

greetz M.
 
Hey Kliko,

Bedankt voor je info en tips man. Ik zal tijdens het eindgesprek naar mijn bron KLIKO refereren mocht ik met een mond vol tanden staan!:D Deel 2 van het interview is weer in LGW en helaas niet in Hong Kong. Sim test is bij GECAS flight training. (weet iemand of dit ook in LGW is?)
Ik heb nog een maand om me op het technische deel voor te bereiden en was hier al mee begonnen omdat ik al op technische vragen rekende tijdens deel 1. (deel 1: een uur lang HR vragen)
Mrs. T zegt: many thanks, awesome!
Klopt het trouwens dat de 330 jongens een relaxter rooster hebben?

Ik houd je op de hoogte.

T.
ps. sorry guys voor hijacking dit topic.
 
@321

alles kitz jongen, heb je al tijden niet gehoord, ik dacht je laatst boven oostenrijk te horen...
rijd je nog steeds oude beamers??

@pointer

the "steamer" rules, helaas hebben die van ons nu schermpjes gekregen, leuk, maar haalt de charme van het echte klokkewerk.
laat weten waneer je in DXB of HKG zit, kunnen we wat gaan 7bier7-en.

k.
 
tcas,

no worries, de interviews zijn zeker nog in het copthorne, net buiten LGW?
in LGW is de sim zeker de A320, ik heb ook mijn selectie gedaan daar.

de sim staat in het Gecat gebouw,, zit ook op LGW tegenover virgin atlantic gebouw. heb zo het adres niet, maar iedere taxichauffeur weet het.
ongeveer 10 minuten van de terminals.

roosters... mmm...er is een groot tekort aan vliegers, dus de mannen op de bus draaien elke maand over uren, 1e 5 uur boven 75 a 150%, alles boven 80 uur a200%. en dit zijn credituren, bv stanby geeft ook credit, op het moment maakt het niet uit of je 320/330 vliegt, werken zal je..

er worden te snel machines van de fabriek afgelevert, hebben we eindelijk weer genoeg vliegers, krijgen we ineens weer 3 330 erbij, het houd niet op.

de 320 vliegt meestal op dunbezaaide routes, dus meer bestemmingen, de 330 vliegt op de grote steden, met minder bestemmingen,
de vakantievluchten zijn relaxed, mijn favoriet retour phuket met 7 uur turnaround
met de hele crew naar het strand, voor vertrek effe thais voer aan laten rukken voor de vlucht naar huis... en dat is weer een werkdag...


met wie heb je het interview?
M.K, J.C, M d S en misschien R.S .. zijn dat de initialen, kan je ze allemaal de groeten doen, als ze je vragen of je ook zo veel drinkt , zeg alstenblief dat dat normaal is in het zuiden van NL.:biertje: :biertje: :biertje:
want met elk van die gasten heb ik weleens een paar pilsies gedaan.

oja, zeer belangrijk, na het 2e interview en de sim, wordt je gevraagd om in het hotel te komen borrelen met de andere kandidaten en het interview panel..
zorg dat je hierbij bent, en alstenblief, drink alcohol, ik zat daar met gasten die alleen cola dronken:grijns: :grijns: :grijns: , ik bestelde gelijk een pint.. die gasten
lachen, maar wel de enige van onze groep die werd aangenomen.

dit borreluurtje wordt door het panel gebruikt om hun oordeel over jou te bepalen op sociaal vlak, dus boek aub het laatste vliegtuig naar huis, of ga de volgende dag,

de 2e dag krijg je ook een vergoeding voor het op komen draven

k.
 
nog effe dit,

toen ze mij vroegen wat ik wilde vliegen, koos ik de A330 ,de reden is simpel, ik had nog geen widebody tijd.
heb je tegen de 5000 uur, is het misschien makkelijker om naar de 320 te gaan want daar krijg je ook je command.

ps, als je komt hoef je niet te betalen, en ook geen bond. in onze contracten staat dat we in principe maar 2 jaar op type frozen zijn, van de dag dat je een bid toegewezen krijgt.

k.
 
Kliko,

Interviews worden nu in Crawley gedaan. (Aurora hotel) Deel 1 was met M.K. en 2dames van HR. D.A en E.C. Ik krijg nog te horen wie de volgende interviews gaan afnemen. Mijn contact bij KA probeert me zo veel mogelijk informatie te geven, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik wist bijv al waar M.K. woonde en heb hem verteld dat ik ook daar wil gaan wonen. Vond ie echt prachtig.
Heb jij destijds nog wat geoefend op de 320?
Mocht je nog wat horen de komende weken....:rt:

T.
 
aurora,

daar zit ik voor de sim altijd, lekker in de pub beneden naar "hank en chuck" luisteren.
ik kan wel effe naar M.K gaan en vragen, maar weet niet of dat goed voor je is:D :D , die vouwtjes ken ik ook goed, dat is ook mooi bij KA dat alle kantoren "open" zijn. en dat iedereen met voornaam aangesproken wordt geen titels etc.
persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de informele aanpak.

heb zelf niet geoefend op de sim, dat is geheel persoonlijk, als jij jezelf lekkerder voelt en meer vertrouwen krijgt door een keer op de bus te sturen moet je het doen.

maar je vliegt al jet, dus ik voorzie geen probleem, 1 ding motoren hangen aan de vleugel, dus iets meer voeten dan op de barbie jet:grijns:

k.
 
Laat maar zitten Kliko. Volgens mij kan M.K. hem ook wel flink raken, althans dat is de indruk die ik van hem kreeg. Maar ik zal wel zeggen dat bepaalde mensen in het zuiden van Nederland alleen maar tapbier kunnen drinken omdat het water niet te zuipen is. Heb trouwens gehoord dat de training al in oktober begint:eek:
 
zwaar tekort, daarom oktober al.

ps KA betaald je verhuizing, en regelt onderdak voor de 1e maand. waarschijnlijk,
regal airport hotel, of het headland het hotel van CX.
je krijgt gelijk je housing allowance, dus dat is mooi, heb je eenmaal een huis, gaat dat weer omhoog.
zou niet gelijk kopen eerst effe kat uit de boom kijken.

ik woonde zelf in Discovery bay, aka delivery bay.

btw, wie is je contact in KA, ken ik m ook??

k.
 
Voor het antwoord op je laatste vraag stuur ik je een PM. Ik moet zeggen dat 'De Draak' uitstekende terms and conditions heeft vergeleken met mijn huidige werkgever.
 
Terug
Bovenaan