Pilotentekort ?

capt. Kebab

New member
Eind dit jaar nieuwe pilotenvakbeurs in Aviodrome

18-07-2006

AMSTERDAM - Op 15 december vindt in het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op Luchthaven Lelystad voor het eerst een vakbeurs plaats voor piloten, werkgevers, opleiders en begeleiders. Deze LTEC Pilot Career Day (LTEC PCD) moet volgens de organisatoren uitgroeien tot een jaarlijks terugkerend evenement. De eerste LTEC PCD zal in het teken staan van het dreigende pilotentekort.

Het accent zal ligt op het overgedragen en vergroten van kennis en wederzijds begrip. De dag is ook bedoeld om onderlinge banden te versterken. Daarnaast richt de focus zich op het vergroten van kennis op het vakgebied en de periferie. Organisator LTEC wil hiermee een platform bieden waar partijen elkaar kunnen ontmoeten en informeren. Zie ook: www.ltec.aero.


Gloeiende gloeiende. Dreigend pilotentekort. Ik denk dat elke maatschappij nog dagelijks tig cv's binnen krijgen van jongens en meisjes die willen. Nee, kom laten we het grote publiek wijs maken dat er een vliegende equivalent van een it-boom aankomt. Wat gaan we doen, standje huren en iedereen eens goed inlichten? EVt met BBQ natuurlijk.
 
Reality Training Inc.

Reality Training Inc.

:haha: Ja dat lijkt me een goed plan, Een standje met toelichting op al die onzin die de andere scholen verkopen... :haha:

Moeten we wel als een soort van Opleidingsinstituut doen voorkomen.

"Reality Training; De realiteit achter de Gesimuleerde gouden baan"

Daar wil ik wel aan mee doen :grijns:
 
om moe van te worden...

om moe van te worden...

Pilotentekort?...

Ik vind het vermoeiend worden zolangzamerhand.
Er zijn nog steeds veel vliegers zonder job. Alleen al in NL zo'n
(Let wel: schatting) 300 - 400 werkloze vliegers. Veel scholen hebben afgestudeerden met uitzicht op iets. Maar het merendeel heeft nog altijd moeite om ergens tussen te komen.

De media moet aangepakt worden op dit gebied!

Een paginagroot verhaal (a la 2vandaag reportage) moet maar eens de waarheid naar voren brengen.

Laat de feiten zien!

Branson.

P.S. iemand een andere schatting ingedachten?
 
Kebab -

Ik doe mee als ALPA/VNV/NBAA de rekening wilt dokken voor mn verblijf in het vaderland ;)

FD
 
heb van de week na de volkskrant campagne maar een brief naar de volkskrant en de telegraaf gestuurd

Geachte redactie,

Graag wil ik reageren op een bericht dat laatst in De Telegraaf is verschenen m.b.t. het zogenaamd dreigende pilotentekort bij KLM. In dit artikel werden uitspraken van Ype de Haan vermeld, met als mededeling dat KLM nog dit jaar te maken zal krijgen met een enorm pilotentekort, aangezien er niet voldoende afgestudeerde piloten zouden zijn. Honderden piloten zouden er nodig zijn om dit gat te vullen, en het aantal mensen dat nu een opleiding tot verkeerstvlieger doet, zou daar ver beneden liggen.

Nu begijp ik dat jullie redactie niet helemaal op de hoogte is van de stand van zaken in de luchtvaartindustrie, maar een rectificatie of een aanvulling op dit artikel zou absoluut op zijn plaats zijn. Zelf ben ik reeds anderhalf jaar klaar met mijn opleiding tot verkeersvlieger, ik beschik over alle vereiste papieren, plus een stuk extra ervaring aangezien ik als vlieginstructeur heb gewerkt, maar ik krijg van KLM keer op keer een keiharde afwijzing op mijn sollicitaties, ondanks het zogenaamde vliegerstekort.

En ik ben niet de enige. In Nederland lopen honderden mensen rond met een afgeronde pilotenopleiding, vaak al jaren, zonder dat zij ook maar ergens aan het werk komen. De situatie voor piloten is absoluut niet zo rooskleurig als meneer de Haan wil doen voorkomen, de kans dat je na je opleiding mét een dikke studieschuld een lange tijd thuis moet blijven zitten, of een andere baan moet gaan zoeken, is vele malen groter dan dat je vrijwel meteen als piloot wordt aangenomen, en er is nog geen signaal afgegeven dat dit binnenkort zal veranderen.

De meeste luchtvaartmaatschappijen verwachten tegenwoordig van piloten dat zij, na hun opleiding, ook nog een zogenoemde type rating (bevoegdheid om een bepaald type vliegtuig te vliegen, bv Boeing 737, Airbus A320, Fokker 50 etc etc) betalen, iets dat voorheen door de maatschappijen zelf gedaan werd.
Kosten? Tussen de 20.000 en 35.000 euro.

Tel daarbij op dat de studieschuld tussen de 100.000 en 200.000 euro ligt, en het startsalaris over het algemeen niet bijster hoog is, met uitschieters naar beneden van 1.500 euro bruto per maand, en je komt tot de conclusie dat dit voor veel afgestudeerde piloten financieel niet haalbaar is.

Mijns inziens zijn de uitspraken van mijnheer de Haan erop gericht om twee dingen voor elkaar te krijgen:

1) De pensioensgerechtigde leeftijd van verkeersvliegers verhogen
2) Meer leerlingen voor de KLM Luchtvaartschool werven (deze leveren namelijk veel geld op)

Ondertussen heb ik meer dan 1.000 sollicitaties verstuurd binnen en buiten Europa, en ik heb nog steeds geen uitzicht op een baan. Ik ken nog wel enkele honderden piloten in dezelfde situatie, die allemaal meerdere keren bij KLM hebben gesolliciteerd, en evenzovaak zijn afgewezen.

Dus als de dreiging op een pilotentekort bij KLM écht zo hoog is, heeft u nu mijn contactgegevens...

Met vriendelijke groeten,
 
Laatst bewerkt:
financiering?

financiering?

De organisator is zelf al een tijdje met zijn vliegopleiding bezig en probeert zo de kosten een beetje te dekken denk ik zo.

Zijn eigen website zegt al voldoende "153 CV's online" en dat zijn dan alleen de mensen die de gok wagen om via die weg een baan te vinden.

Gr. JB
 
Addy zei:
heb van de week na de volkskrant campagne maar een brief naar de volkskrant en de telegraaf gestuurd

Amen Addy, strakke actie klasse !!!!!!!!!! Die onzin van de tekort en andere B.S. moet echt eens ophouden. Is gewoon nog steeds een GROOT overschot aan vliegers niet alleen in Nederland.
 
Y. de H. speelt met de media...

Y. de H. speelt met de media...

Addy:

Vervelend voor je dat het nog niet gelukt is, maar houd vol!

Erg goed wat je gestuurd hebt naar de Telegraaf en Volkskrant.
Geen woorden maar daden! Eerlijk en duidelijk bericht.
Heb je een reactie ontvangen?

Ik ben benieuwd.
 
Heb tot nu toe nog niets ontvangen, maar het is ook pas een paar dagen geleden. Toch ga ik vanmiddag nog wel even contact opnemen of er nog iets mee gedaan wordt...
 
Klasse Addy stelletje eikels daar bij die kranten die van niks weten!
Addy als je nog wat kan lenen kan ik je Ryanair zeer aanraden opleiding via CAE in Amsterdam succes
 
Eigenlijk moeten we samen zoiets insturen als er weer zo'n bericht komt.
Gewoon ondertekend door tig mensen, maakt misschien meer indruk dan als het van 1 persoon komt.

Wel een hele goede actie ADDY! Laat ze maar goed weten hoe het er werkelijk voor staat. Ik heb net ook weer een afwijzing van de klem gekregen. (u voldoet niet aan onze eisen (lees kls)).
 
Zoals viper al zegt gezamelijk een lijst ondertekenen en dit overhandigen in aanwezigheid van de pers aan de Klem. Goh meneer de Haan u zocht nog 400 vliegers. Nou hier zijn we! Wij zijn er klaar voor! U ook?

goed idee !

gjk
 
ph-gjk zei:
Zoals viper al zegt gezamelijk een lijst ondertekenen en dit overhandigen in aanwezigheid van de pers aan de Klem. Goh meneer de Haan u zocht nog 400 vliegers. Nou hier zijn we! Wij zijn er klaar voor! U ook?

goed idee !

gjk

Ik doe mee goeie actie!!!!!
 
lijkt me op zich nog wel te regelen ook...
ben in principe ook wel te porren voor een dergelijke actie
 
Zo, ben net gebeld door dhr Burlage van de Telegraaf, die vond de toon van mijn brief niet lief en zei volledig op de hoogte te zijn. Ook gaat hij geen rectificaties of artikelen schrijven op basis van 'een addy' die zegt dat het stom is dat hij niet bij KLM mag vliegen.

Volgens hem staat de KLM volledig in haar recht om dit soort uitspraken te doen, namelijk als zij een (schandalige, ook volgens hem) eis stellen, dan kunnen zij stellen dat er een tekort is.

Wat ik hem vertelde, was dat het mij er meer om ging om de aandacht op de werkloze vliegers te stellen, en eens een artikel vanuit hun situatie te publiceren. Dat werd opgepikt, en met een groep die actie onderneemt, valt wat hem betreft wel een artikel te maken.

Dus....
 
Addy zei:
Ook gaat hij geen rectificaties of artikelen schrijven op basis van 'een addy' die zegt dat het stom is dat hij niet bij KLM mag vliegen.

Volgens hem staat de KLM volledig in haar recht om dit soort uitspraken te doen, namelijk als zij een (schandalige, ook volgens hem) eis stellen, dan kunnen zij stellen dat er een tekort is.

Dus....

Beetje vaag, hij vindt het zelf ook schandalig, maar schrijft dit niet. Rare jongens daar bij de Telegraaf.

Wie weet wat het vervolg wordt.

Goed bezig Addy
 
Terug
Bovenaan