Beste (misschien) nieuwe studenten van Aviation Studies op de HvA,
Ik zie hier boven dat er een aantal vragen zijn omtrent de inhoud van de studie. Zelf heb ik het eerste jaar nu bijna afgerond en het is mij prima bevallen! Voor degene die meer over de inhoud willen weten van het eerste jaar, een kort overzicht:
Een jaar op een HBO-opleiding wordt verdeelt in 4 blokken, oftewel periodes. Bij Aviation Studies krijg in elk blok theorie vakken, practica en een project.
Periode 1 en 2:
De eerste twee periodes lopen vlekkeloos in elkaar over en zal ik dan ook als 1 blok beschouwen. Tijdens het eerste half krijg je veel theorie vakken als Natuurkunde, Wiskunde en Mechanica. Maar ook vakken als Aerodynamica en Aviation komen aan bod. Deze vakken lijken nog redelijk op de manier zoal je dat op de middelbareschool gewend bent. Je krijgt dan hoorcolleges (Hierbij wordt de stof uitgelegt) en werkcolleges (Hierbij kan je je huiswerk en sommen maken).
Ook worden er practica gegeven, denk hierbij aan lassen, plaatwerken en verspannen. Je leert hier niet om super nauwkeurig te lassen want dat zijn meer de MBO studies. Wel is de bedoeling dat je weet welke verschillende manier er zijn om te lassen en hoe/wanneer je deze gebruikt. Want anders kan je nooit goed leiding geven als Engineer.
Een ander belangrijk onderdeel zijn de projecten. In de eerste twee periodes wordt je ingedeelt in een groep van 7 a 8 personen. Het eerste project heet basic six. De basic six, zijn de zes belangrijkste instrumenten in een vliegtuig. De bedoeling van de projectgroep is om onderzoek te doen naar de werking van basic six in bijv. een cessena 172 (Analoog, wijzers). Vervolgens moet je het hele systeem gaan ontwerpen van de pitot-statische buis tot aan CRT-scherm, zoals dat in een moderne Boeing/Airbus weergegeven wordt. Een ontzettend leuk project met veel technische details en ontwerp/onderzoek.
Periode 3:
De theorie vakken en practica zijn nog redelijk het zelfde als de eerste twee perdiodes. En zal daar dus niet verder op in gaan.
Het 2e project (in periode 3 dus) gaat over Flight Controls, In een Boeing 737 wordt alle besturing naar bijv. het rudder, rolroeren en hoogteroer nog gewoon met staalkabels vanuit de cockpit gedaan. Op het laatste stukje zit er een soort stuurbekrachtiging (Power Control Unit) die de input versterkt en de vlakken laat uitslaan. Echter, in een Airbus A320 wordt wordt de besturing electronische gedaan (Fly-By-Wire). Nu moet je met een (nieuwe) projectgroep gaan onderzoeken of het rendabel en mogelijk is om het systeem van de A320 in de B737 in te bouwen. Ook dit is een heel leuk een goed project.
Blok 4:
In blok 4 worden de theorie vakken iets minder zwaar. Je krijgt hier geen natuur- en wiskunde meer. Wel komen dan vakken als Meteo en Airport Operations aanbod.
Je krijgt dan practica in pneumatische systemen (luchtdruk) en een Cockpit practicum. Welke erg leuk zijn.
Voor het laatste project moet je een nieuwe luchthaven gaan ontwerpen. Op Rotterdam Airport vliegt nu zowel General Aviation (Cessena's, ect) en Commercial Aviation (Transavia.com, ect). Nu wil de directie van RA dat de General Avaition een andere luchthaven krijgt zodat RA kan groeien in capaciteit van boeings en Airbussen. Je moet dus opzoek naar een nieuwe locatie, facaliteiten aanbieden (zoals ILS, aprons, PAPI, ect.), luchtroutes aanleggen zodat ze niet in de war komen met bestaande luchtroutes. Een moeilijk maar super intressant project.
Deze studie is best te halen als gemotiveerd bent en er redelijk wat uurtjes voor wilt vrij maken. Iemand gaf hier boven aan dat er van de 300 maar 50 overblijven. Dit is bullshit. We begonnen met 450 en zijn nu nog met ong. 170 over. De mensen die afvallen is puur gebrek aan motivatie. De opleiding is heel goed te doen, maar , ik geef toe, zwaarder dan de gemiddelde HBO opleiding.
Als jullie nog vragen hebben over de opleiding kan je mij altijd een berichtje sturen of hier reageren.
Douwe