Koning Lucht
Well-known member
@berggeit Wat je hier beschrijft is altijd een beetje het "Captain's dilemma". Je bent verantwoordelijk voor de uiteindelijke vluchtuitvoering, maar veel maatschappijen verwachten ook dat je de (nieuwe) FOs coacht. Hoe ver laat je iemand gaan, voordat je of iets zegt, of iets doet. Er zijn denk ik een heleboel factoren die hierin meespelen... Hoe voel je je op de dag? Hoeveel zelfvertrouwen heb je? Hoeveel vertrouwen heb je in de FO? Hoe balanceert je je autoriteit? Hoe bereid is de FO om je lessen tot zich te nemen?Afijn, mooie verhalen E-A, maar geef je nieuwe FO's ook wel even de kans te wennen aan een nieuwe omgeving? Tot op zekere hoogte lijkt me dat wel normaal. En zeker PPL is vooral een "License to learn". Maar de boodschap is duidelijk: blijf jezelf uitdagen anders leer je niks.
Voor mijzelf geldt dat ik veel vertrouwen heb in het "recht" kunnen breien van een eventuele situatie en dus FOs misschien wat verder laat gaan dan dat ze "normaal" verwachten. Lastige hieraan is dat je wel de "baas" moet blijven. Wat ik zelf moeilijk vind, is dat ik mezelf hoge standaards zet, maar daardoor ook de -soms onrealistische- verwachting heb dat anderen dat ook doen...