Modulair, de stappen na PPL/A

Ik heb module 2 nog te gaan, en die bestaat uit:
  • Air Law
  • Operational Procedures
  • AGK: Airframe, Systems, Electrics, Powerplant
  • Radio Navigation
  • Principles of Flight
  • Performance
Die theorie moet ik door voor de laatste brush-up sessie (de EASA-verplichte contacturen bij distance learning). Die staat in april gepland, dus ik moet echt meteen door. Gelukkig was ik er in januari al aan begonnen, dus de kop is eraf, anders zou het wel heel erg veel worden.

Planning is dus nu brush-up april, examens 3x mei en 3x juni.

Ik heb nog geen keuze gemaakt welke drie ik als eerste ga doen, in de examens. Ik neig ernaar de echte "stamp-vakken" als AirLaw en Ops als eerste uit de weg te ruimen. Dat wordt zwaar - elk hoekje en gaatje van complete wetboeken kan gevraagd worden in die examens. Maar ik heb wel wat overlap tussen die twee aangetroffen, dus er is wat voor te zeggen om ze samen te pakken.

Dus dan absoluut de makkelijkste van de andere vier erbij. Misschien wordt dat POF of PERF, in elk geval een vak wat wat meer op rekenen en begrijpen leunt... wat mij meestal wat beter ligt dan alle details van een compleet wetboek uit m'n hoofd leren ;-)

Je moet absoluut de belangrijkste wet- en regelgeving kennen natuurlijk, maar om nou, bijvoorbeeld, precies te moeten weten hoe je een Operator organisatie inricht? Ik sluit niets uit hoor, maar tegen die tijd dat ik DAT nodig heb, zoek ik het wel weer op ;)
 
En met het laatste examen in Juni, met ook wel wat vertrouwen dat dat ook echt haalbaar is, is het ook tijd om vooruit te kijken en te gaan "winkelen" voor het praktijk gedeelte. Ik volg de scholen-topics hier met interesse :-) en zal ook hier en daar eens een vakbeurs gaan bezoeken...
 
Meteo is altijd hevig. Ik vond het helemaal geweldig. Echt een van m'n favoriete vakken.
94% gehaald, eerste keer. Blokken wel totaal anders ingedeeld, maar leuk om te lezen!
Succes met de volgende blokken!
 
"@gratd bedankt voor de tip! Ik zie daar inderdaad wat leuke opties. En waar is jouw (dezelfde) route geeindigd als ik vragen mag?". Zag je vraag van bijna een jaar geleden, te lang niet op het forum gekeken :). Ik ben met enorm veel plezier FO op een zakenjet.
 
Dus dan absoluut de makkelijkste van de andere vier erbij. Misschien wordt dat POF of PERF, in elk geval een vak wat wat meer op rekenen en begrijpen leunt... wat mij meestal wat beter ligt dan alle details van een compleet wetboek uit m'n hoofd leren ;-)
Ik vond RNAV niet zo moeilijk. In elk geval een stuk makkelijker dan AGK. En zoals @gratd zegt zijn POF en PERF mooi te combineren qua overlap.
 
Vliegen is vliegen... ;)

Ondertussen zit ik niet meer heel ver van de laatste ATPL theorie examens, compleet met flash cards wat nou precies welk ICAO Annex nummer is (1 t/m 19) en zo meer van die dingen.

En natuurlijk banken tot je een ons weegt. Het is taai, maar we komen er wel...
 
Vandaag dan eindelijk het vier-letterig monster bedwongen: met AGK, RNAV en PERF als laatste, is de ATPL theorie cijferlijst nu compleet.

PERF was nog behoorlijk pittig, met niet alleen maar berekeningen, maar ook heel veel gedetailleerde cijfers, specificaties en regels die je uit het hoofd moet weten om het goed te doen. Of natuurlijk eindeloos "banken".

Maar binnen is binnen, met nul re-takes. En aan de cijfers zal het ook niet liggen.

Met dank aan thuisfront en vrienden die het geaccepteerd lijken te hebben dat ik 9 maanden lang buiten werktijd weinig anders gedaan heb, want je moet niet denken dat je dit naast een baan kan doen en dan ook nog een sociaal leven hebben. Ik kan het dus niemand aanraden ;)
 
Vandaag dan eindelijk het vier-letterig monster bedwongen: met AGK, RNAV en PERF als laatste, is de ATPL theorie cijferlijst nu compleet.
Goede indeling van de vakken. Ik denk dat ik aardig hetzelfde zat met m'n laatste blok.
AGK en PERF overlappen lekker. Goed gedaan!
 
Gezien de wachtlijsten hier en daar ben ik al aan de late kant met het inplannen van de praktijkopleiding. Maar de huid verkopen voordat de beer geschoten was, was ook weer niet de bedoeling. Als ik er gisteren één niet gehaald had, was ik meteen drie maanden verder geweest.

Dus tijd voor hour building hou ik sowieso wel over. Kortom: nu winkelen bij de bekende scholen voor:

- hetzij IR+CPL (en dan een keuzemoment of ik doorga met de rest van het pakket)
- hetzij de hele fATPL bak in één keer.

Ik heb flink verlof gespaard en de mogelijkheid tot onbetaald verlof, dus ik kan ergens een paar maanden "intern" als het moet.

Zal ook even op een rijtje zetten hoeveel uren ik nog mis, om te zien of het nog zin heeft om daar echt een reis van te maken, of dat het toch vooral rondvliegen in West Europa wordt.
 
Heb je al 50 uur PIC cross-country? Want dat is sowieso een ingangseis voor een IR opleiding. Voor CPL liggen de ureneisen nog hoger maar het duurt wel even voor je daar aan toe bent, dus daarvoor heb je tijd zat om uren te verzamelen.
 
Terug
Bovenaan