KLS: Directie weg?!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Q-nimbus moet je niet al te serieus nemen. Hij is helemaal anti kls (en volgens mij ook wel anti klsers)
 
Toch niet helemaal waar... ALS is in dit geval echt fout, het is DAN. Jullie hebben gelijk als het een gelijke ongelijkheid zou zijn, maar dat is het niet. Er staat nl. 10* BETER. Had er gestaan 10* ZO GOED, dan was het wel een gelijke ongelijkheid en was ALS dus wel goed geweest.:boring:

Groeten,

687
 
Hallo allemaal, daar ben ik weer!

Ik heb even wat research gepleegd om weer tot een constructieve discussie te komen. Ik kwam een aantal opvallende dingen tegen. Vanaf de overname tot en met 2001 werd de KLS financieel gecontroleerd door de KLM. Hiervoor waren speciaal 2 commisarissen aangesteld, te weten ene Cees van Woudenberg (ons allen bekend mag ik hopen), en Gerrit Assink. Juist, dezelfde Gerrit Assink die nu waarnemend directeur is. Dat is nou opvallend te noemen, en het speculeren waard. Hoe dan ook, deze mensen kwamen minimaal 2 keer per jaar naar Eelde om de stand van zaken door te nemen.

In die tijd werd er weinig tot niets geinvesteerd, en het toenmalige management liet de tent maar een beetje ronddobberen. Ditzelfde management maakte ook gigantische bedragen over naar het KLM moederbedrijf, in totaal tussen de 2000000 en 25000000 euro(!). Dit stond op de balans als dividentuitkering. Heel kort door de bocht gezegd, kocht KLM de KLS voor 1 gulden, en heeft dus de KLS min of meer leeggeroofd; KLM kon mooi over een aantal jaar 6000000 miljoen gulden bijschrijven als pure winst. Voordat iedereen me hierover aan gaat vallen; dit zijn feiten, pluis de jaarrekeningen maar na. Nu weet ik ook waar m'n geld naartoe is gegaan.

Eind 2001 of begin 2002 veranderde KLM haar positie ten opzichte van dochterbedrijven. Werden er eerst allemaal commissariaten opgericht voor elk dochterbedrijf, nu stapt KLM over op een wat moderner alternatief; het “Business-Owner” model. Hoewel KLM normaal gesproken een vrij log bedrijf is, was dit een maatregel die min of meer van de ene dag op de andere werd geregeld. De nieuwe “Business-Owner” van de KLS werd niemand minder dan Ype de Haan himself. Vrij logisch ook, hij is het hoofd van de vliegdienst. Een van de 'voordelen' van dit nieuwe beleid zou zijn dat de business-owner dichterbij het dochterbedrijf stond, en dus meer controle en invloed uit kon oefenen.

Een van de eerste prioriteiten die zowel Ype de Haan als de OR wilden, was dat er een nieuw management bij de KLS kwam. Een management dat commercieel was ingesteld, durfde te investeren, en in staat was de KLS te reorganiseren voor een nieuw beleid. Een nieuw management onder de leiding van de heer A. Schmidt. Maar, er moest natuurlijk ook geld verdiend worden, in het slechtste geval mocht het niets kosten. Een heel, heel andere belangrijke reden om van management te wisselen toentertijd was het tragische ongeluk van Smilde. Zie www.onderzoeksraad.nl/publicaties/rvtv/Smilde.pdf. Het is even lezen, maar zeker de moeite waard. Eigenlijk zou ik ook willen stellen dat een ieder, ook KLS-ers zelf, bij voorbaat uitgesloten moeten worden van discussies zoals dit zonder het onderzoeksrapport te hebben gelezen. Een echte eye-opener.

Een en ander is toen ook verandert; vooral het Amerika traject. De vliegschool in Tucson werd opgeheven, en klassen werden onderverdeeld in Fort Pierce (Fl, welke school weet ik niet meer), Scottsdale (Az, Sabena Flight Academy, Oxford Aviation stuurt zijn studenten ook daar naartoe), en Deer Valley, (Az, PanAm Flight Academy). De eigen basis in Tucson is niet meer. Afgezien van een KLS CFI op elke basis, had je daar weinig meer met KLS te maken. Of dat goed of slecht is weet ik niet, ik heb dat zelf niet meegemaakt. Over het algemeen echter is men van mening dat dit kwalitatief gezien een slechte stap is geweest, en dan met name de verspreiding over verschillende scholen. Wat wel zo is, is dat dat geen nadeel is; bijna iedere FTO in Europa werkt nu volgens mij zo, en heeft geen eigen Fair Weather Base meer. Positieve uitzondering is Oxford Aviation, die sinds kort op Goodyear, AZ, hun eigen school hebben opgericht, naast natuurlijk Lufthansa, ook op Goodyear. Ik begrijp dat soms zelfs klassen werden opverdeeld over verschillende FWB's.

We zijn nu een aantal jaar verder, en KLM heeft blijkbaar ingezien dat het eigen beleid inzake de KLS niet werkte. Nu de economie weer aantrekt, KLM vliegers nodig heeft en KLS niet kan leveren zijn er harde maatregelen genomen. Ik denk dat we de volgende conclusies kunnen trekken:

1)

KLM is uiteindelijk klant van de KLS, en blijkbaar ergens niet tevreden over. Misschien de financiele situatie (het zal iig meespelen), maar, veel waarschijnlijker, het eindprodukt dat KLM uiteindelijk “consumeert”, de afgestudeerde KLS-er. De reden waarom ik dit concludeer is omdat er 2 jaar geleden bijna van de ene dag op de andere dag een heus selectie proces in het leven is geroepen, om zo het kaf van het koren te scheiden. KLM concludeerde zelf dat het niveau van een gemiddelde KLS-er niet zo hoog was als ten tijde van de RLS, toen het geld niet op kwam. Als KLM geen reden had om aan het niveau te twijfelen, dan was dit niet gebeurd, want het kost klauwen met geld.

2)

Ondanks dat Gerrit Assink slechts een interim directeur is, is dit een goed teken; KLM zet een van haar eigen mensen er neer, om zo volledige controle te kunnen uitoefenen. Vraag is, hoe lang blijft ie, en door wie wordt hij opgevolgd? Iemand vanuit KLM, iemand van 'buiten', of iemand van 'binnen'? Iemand vanuit KLM zou voor de KLS waarschijnlijk goed nieuws zijn. Op die manier is KLM “de baas”, en kunnen ze hun eigen agenda bepalen. Hopelijk om de tent binnenstebuiten te keren, en er weer de beste vliegschool van Nederland van te maken, net als vroeger. Een andere reden om een KLM-er aan te stellen, is om de tent te kunnen verkopen. En er zijn een hoop mensen die dat roepen. Buzz vroeger was geen kernactiviteit, en is dus verkocht. KLS is ook geen kernactiviteit, verkopen dus die hap.

Pff, lang verhaal geworden :). Ik hoop een beetje duidelijkheid te hebben gegeven, en hopelijk kan iedereen nu weer meedoen aan een fatsoenlijke discussie. Voor de duidelijkheid, dit verhaal is gebaseerd op FEITEN.

Als laatste zou ik iedereen willen verzoeken om me geen scheld PM's (!) meer te sturen; lettend op het pro KLS karakter van deze berichten, en dus de afzenders hoogstwaarschijnlijk op deze school zitten/zaten, zou ik, afgaande op de inhoud van deze PM's, zonder twijfel kunnen stellen dat het niveau van de KLS omlaag is gegaan. Maar, ik weet dat dit acties zijn van een enkeling, en deze niet representatief zijn voor de rest van de school.

Nogmaals, ik val het instituut aan, niet de personen. Mocht iemand feitelijke onjuistheden ontdekken, schroom niet deze te verbeteren!

Gegroet,

Q-Nimbus.
 
Laatst bewerkt:
haha join the club !! misschien moeten we onze PM's van kls studenten alla publiek hier neerzetten? kunnen we vergelijken welke de meeste nasty is... Krijg altijd te horen dat ik een KLS hater ben.... je kunt niet verderweg van de waarheid afzitten. voor sommigen is het echter heel moeilijk om te lezen.
 
Haha, goed te horen dat ik niet de enige ben! Ik kan er eigenlijk wel om lachen....Maar zou de verzender niet naast me willen hebben!
 
Co-Co Flanel zei:
Sorry hoor, maar de KLS is echt wel 10X beter als elke andere FTO in Nederland!!!


Mensen sorry, maar ik zat nog even deze thread door te lezen en met een glimlach op mijn gezicht voelde ik de nodige drang om deze reactie te plaatsen. Ik bedoel er echt helemaal niets mee, maar ik vond het even leuk om te stangen :D . Ik heb niets tegen de KLS, maar de reacties op deze school maken me gewoon altijd aan het lachen. 'T was een stukje sarcasme......:rt:

het is inderdaad beter DAN......;-) Ik was er niet helemaal bij. Ik geef gewoon de hitte op mijn kamer de schuld!
 
Laatst bewerkt:
fair enough dude... ga lekker naar Gruning!! zat mooie meiden, koud biertje pakken.. :)
 
Er komt in ieder geval een wervingscampagne om meer vliegers voor
de KLM/KLS aan te trekken.
Deze campagne is vandaag van start gegaan met een idioot persbericht!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan