HV GRO-RTM

Als je de alternate flap extention switch momentarily vast houd worden de LE flaps en slats naar buiten gedreven. Ik snap dat je in deze situatie geen tijd hebt voor de hele procedure.
 
Als je de alternate flap extention switch momentarily vast houd worden de LE flaps en slats naar buiten gedreven. Ik snap dat je in deze situatie geen tijd hebt voor de hele procedure.

Dan is het nog de vraag of dat verstandig om dat te doen, met dit turbulente weer is het erg lastig om de snelheid tussen de up-speed en de 230 kts te houden.
Ik heb geen idee of ze dit geprobeerd hebben.
 
Die info is nog niet naar buiten gebracht, maar het feit dat er volledig flapless is geland lijkt me wel een teken dat er enige haast was om het toestel aan de grond te zetten.

Iemand die 737 vliegt die hier wat wil toelichten mbt de QRH en flap problemen? Van de 76 en 74 weet ik dat het gebruik van alternate flaps een vrij tijdrovende procedure is.

En dan is er altijd nog de mededeling van HV dat er technisch niets mis was. :wegkwijt:

Volgens mij had het landen zonder flaps een andere reden. Door de windshear zijn deze onbruikbaar geraakt... Dat verklaart wellicht ook waarom de machine sinds de betreffende vlucht al aan de grond staat? Dat NOS dit meldt dat transavia zegt dat het toestel niks mankeerde is leuk, maar heb dat nergens gelezen in een verklaring van Transavia. En Waarom staat het dan al ruim 4 dagen aan de grond en heeft het sinds deze vlucht geen meter meer gevlogen? Als alleen fuel het probleem was en de kost verder technisch in orde had een dagje onderzoek vanuit de onderzeksraad voldoende geweest naar mijn idee? Het is niet zo dat Transavia erg ruim in de kisten zit.

Zover mijn kennis strekt is de emergency eruit gegaan vanwege een high speed landing en was er geen fuel emergency. .

Samengevat:
Rond 1120 Go around RTM 24 windshear
Holding RTM 20 minuten
1135 Weigering EIN
1140 Diverting to AMS
1150 Go around AMS 27 windshear
Flap probleem direct na go-Around (kregen kost moeilijk onder controle)
Emergency call high speed landing
1200 High speed flapsless landing AMS 27

Maar goed. Time will tell.
 
Vertel eens, wat zijn de verschillen dan volgens jou?

Ik noem er vast drie:

* Bij HV wordt er met een beslissingsmatrix gewerkt mbt extra fuel
* Er wordt door flight planning al extra fuel aan OFP toegevoegd mbt wx
* Fuel league

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg absoluut niet dat RYR onveilig is, Maar je kunt niet ontkennen dat er, helemaal vanuit de media gezien, verschillen zijn mbt het meenemen van extra peut.
 
En ondertussen staat de naam van de cpt (en als die er niet bij staat op zijn minst dat zij vrouwelijk is) voluit in de Telegraaf. Heeft dit nut?

Verschrikkelijk hoe in de media dit allemaal uitgemeten wordt. Ik dacht dat je als piloot soms nadenkt/zorgen maakt over hoe je data op FDM overkomt. Als dat al zou moeten.

Maar dat je nu in een oeverloze discussie komt op internet op allerlei for a en nieuws-sites met passagiers die alles beter weten, met daarbovenop nog politiek geneuzel lijkt me nog erger. (Maakt me niet uit of je 73 groen of blauw, ik wens het niemand toe)

Ik wens de crew veel sterkte toe in deze.
 
Lijkt wel een LOFT scenario, de dames hebben wel pech gehad!
Laatste goaround met windshear, min fuel én dan nog een flap problem..tsjonge jonge..
 
Wat mij opvalt is dat de telegraaf zelf nieuws blijft "creëeren". Feiten die al meteen duidelijk waren worden over de loop van de dagen uitgesmeerd zodat er telkens "nieuws" is. Met als toppunt dat elke dag andere klagende en huilende passagiers aan het woord worden gelaten hoe verschrikkelijk het wel niet is. Het toppunt is nu dat de gezagvoerder met volledige naam wordt genoemd. Dit zorgt alleen maar voor meer trauma voor de betreffende persoon.

Onze verzorgingsmaatschappij verhard ontzettend. Men wil voor 30 euro naar Girona v.v. vliegen, maar klaagt wel dat men haast had om naar Rotterdam te vliegen (ja logisch met korte turn arounds) en niet meer brandstof had meegenomen. Het klagen dat er geen eten of vervoer zou zijn is het toppunt. Het is nou niet alsof Rotterdam aan de andere kans van de wereld ligt of dat er op Schiphol geen eetgelegenheden zijn waarbij niet met een pinpas of euro's betaald kan worden.

Het wordt eens tijd dat Transavia inderdaad een verklaring uitgeeft, maar dan een om al deze passagiers terug op hun plek te zetten.
 
Ik kan inderdaad niet wachten op een verklaring van Transavia. Ben het dan ook (voor de verandering) een keer geheel met je eens Max Rate.
Overigens waren er volgens mij wel bussen geregeld voor vervoer naar RTM. Weet dat allen niet meer 100 procent zeker.
 
Wat mij opvalt is dat de telegraaf zelf nieuws blijft "creëeren". Feiten die al meteen duidelijk waren worden over de loop van de dagen uitgesmeerd zodat er telkens "nieuws" is. Met als toppunt dat elke dag andere klagende en huilende passagiers aan het woord worden gelaten hoe verschrikkelijk het wel niet is. Het toppunt is nu dat de gezagvoerder met volledige naam wordt genoemd. Dit zorgt alleen maar voor meer trauma voor de betreffende persoon.

Onze verzorgingsmaatschappij verhard ontzettend. Men wil voor 30 euro naar Girona v.v. vliegen, maar klaagt wel dat men haast had om naar Rotterdam te vliegen (ja logisch met korte turn arounds) en niet meer brandstof had meegenomen. Het klagen dat er geen eten of vervoer zou zijn is het toppunt. Het is nou niet alsof Rotterdam aan de andere kans van de wereld ligt of dat er op Schiphol geen eetgelegenheden zijn waarbij niet met een pinpas of euro's betaald kan worden.

Het wordt eens tijd dat Transavia inderdaad een verklaring uitgeeft, maar dan een om al deze passagiers terug op hun plek te zetten.

Ik erger me ook groen en wit (Transavia kleuren ;) ) aan die reacties van die passagiers. Typisch Nederlands, nergens een drol vanaf weten, maar tegelijkertijd wel met dat betweterige vingertje. Je had de jankverhalen eens moeten horen als de gezagvoerder (m/v) gezegd had, we doen de vlucht niet. Werkelijk ongegeneerd dat de Televaag de naam van de gezagvoerder in dit artikel heeft gezet. Het voegt echt HE-LE-MAAL niets toe.

Die passagier die loopt te zaniken, heeft waarschijnlijk een of ander saai klotebaantje op zo'n suf kantoor... Waar je als klant 10 keer naartoe moet bellen om iets te regelen. Misschien moet hij zelf eens met naam toe-naam adres en naam van de kinderen in de krant, als er weer eens iets opgekloot wordt, bij zijn organisatie.
 
Denk dat de kwaliteit van de RT misschien te relateren is aan de druk/situation awareness, of misschien te relateren aan wat ze van collega Transavia vliegers hoort..

Bestaat er in Transavia een beslissings model? GRADE,PIOSEE,TDODAR? Dat geeft je even de rust om een goede beslissing te maken om wel uit te wijken naar Amsterdam of misschien naar ergens anders?
 
Over de rt gesproken; het is vrij normaal dat de rt informeler wordt naarmate de ernst van de situatie toeneemt. Sollenberger had ook geen tijd voor zijn callsign toen.
ik begrijp ook goed dat het dan makkelijker in het Nederlands gaat.
 
Ik heb groot respect voor de vliegvaardigheid van de HV vliegers maar om eerlijk te zijn is de standaard van RT daar al jaren op zeer matig niveau. Hoe vaak ik al niet als reply simpelweg "roger" heb gehoord van een Trans kist op een nieuwe heading, speed etc.

Ander punt, de RT conversatie op EHRD (via Eindhovens dagblad link) laat duidelijk horen dat de eerste keuze voor de alternate EHAM is en niet EHEH. Pas als blijkt dat het 15 min. duurt via een EAT komt de optie van EHEH voorbij. Midden in die discussie krijgen ze te horen dat de delay op EHAM toch korter is dan verwacht en meteen vragen ze weer uitwijk aan naar Amsterdam voor R27.

Volgens mij wordt dat Eindhoven verhaal behoorlijk uit zijn verband gerukt door de pers.
 
Ik hoor toch duidelijk dat de RTM controller verschillende keren belt met EIN. Hij weet niet waarom het zo lang duurt en sluit af met woorden in de strekking. "Nou mevrouw, U zult het geloven of niet maar de militairen accepteren U niet" en "daar is het laatste woord nog niet over gezegd" vervolgens gaan ze naar EHAM.
 
Ik hoor toch duidelijk dat de RTM controller verschillende keren belt met EIN. Hij weet niet waarom het zo lang duurt en sluit af met woorden in de strekking. "Nou mevrouw, U zult het geloven of niet maar de militairen accepteren U niet" en "daar is het laatste woord nog niet over gezegd" vervolgens gaan ze naar EHAM.

Once again the priority in NL:-

1. Noise.
2. Environmental issues.
3. Safety.

Completely unacceptable and in violation of ICAO regulations (International Law/Conventions which NL has signed).

It looks increasingly like this flight dodged a bullet - this could easily have ended very differently.
 
Denk dat de kwaliteit van de RT misschien te relateren is aan de druk/situation awareness, of misschien te relateren aan wat ze van collega Transavia vliegers hoort..

Bestaat er in Transavia een beslissings model? GRADE,PIOSEE,TDODAR? Dat geeft je even de rust om een goede beslissing te maken om wel uit te wijken naar Amsterdam of misschien naar ergens anders?

Ja hoor, maak je geen zorgen, is er allemaal.
 
Terug
Bovenaan