Dat werd het pas toen ze onderweg waren van RTM naar AMS toch?
Op het moment van verlaten van de RTM holding waten er zover mijn kennis strekt 2 banen in op AMS gebruik. 1 voor starten (24) en 1 voor landen (27).
Ik reageerde hierboven puur op de stelling van Iz (uitwijken naar één baan in Groningen). Ik zal hier ook puur reageren op wat jij schrijft:
Tsja. In hoeverre heb je pech als
Je een kist hebt die uitgerekend geen ACARS heeft
Zoals nu verschillende keren al is opgemerkt, is het gebrek van ACARS vrij irrelevant. Het verbaast me dat het als argument wordt opgevoerd. Natuurlijk is het leuk om met een druk op de knop het weer van de hele wereld tot je beschikking te hebben. Maar we hebben allemaal prima zonder ACARS gevlogen, er zijn meerdere bronnen voor het weer, ATIS, VOLMET, ATC....
Je een kist hebt die bepaalde schakelaars net andersom heeft zitten
Heel storend inderdaad, maar pech?
Te verwachten in een storm
Je vervolgens ruim 15 minuten moet holden
Zeker geen pech, slechts een te verwachten 'nuisance'. Als het stormt op je alternate dan kun je enige delays verwachten. Aan jou de keuze of je vasthoudt aan je plan, of dat je plan B, C, of D in werking stelt.
Je vervolgens uitwijkt naar AMS
Je weet waar je aan begint.
Je vervokgens een GA AMS heb wegens windshear
Niet totaal onverwacht in een storm, je bent niet de eerste en zeker niet de laatste!
Je flaps daardoor beschadigd raken en je daardoor een higs speed landing hebt.
Tsja, dat komt voor het eerst misschien in de buurt van pech.
Wat is de pech in deze?
Zie de Notam ff zo snel niet meer, maar had 24 ook niet nog gekund op AMS?
300 gusting 60 op 24 geeft uit mijn hoofd al een crosswind van ver boven de 38. Tenzij je de gusts niet meerekent, zoals sommige Duitse maatschappijen en Aeroflot :yeehaa:.
Even voor de duidelijkheid, ik reageer hierboven stapsgewijs op zaken die jij als 'pech' beschouwt. Wat de crew heeft gedaan of gedacht, dat weet ik niet en dat is niet eens zo interessant. Wat me verbaast is hoe makkelijk sommigen bepaalde dingen als pech bestempelen in deze discussie die volgens mij toch gewoon behoren tot de dagelijkse kost van een vlieger.