Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
EHEH gefiled als alternate lijkt een behoorlijke lapse van meerdere betrokken partijen indien dit zou kloppen. Eindhoven is al sinds april niet beschikbaar als alternate en staat ook gewoon in de NOTAMS. Zodoende dat men ook geweigerd werd.
Hadden ze een hydraulisch probleem? Op het filmpje van de landing zie ik geen flaps/reversers?
NOS Teletekst:
Transavia: Toestel mankeerde niets
De bemanning van de Boeing 737 die
in de storm op Schiphol een noodlanding
maakte,had het toestel steeds onder
controle en er was geen technisch
mankement,zegt Transavia.
Een vliegtuig met limited fuel weigeren en laten landen in stormy windshear conditions is een betere optie dan even door de vingers kijken? Voor de takeoff wist EHEH al dat ze als alternate gefiled waren voor deze vlucht. Dus waarom pas in actie komen als het vliegtuig daadwerkelijk uit moet wijken tijdens een zware storm?
Dit verbaast me!
Technisch gezien had de bemanning geen noodsituatie uitgeroepen boven RTM, dus hoefde EHEH ze niet te accepteren, maar jemig...
- Geen fuel emergency declared. Indien niet verwacht werd dat onder final reserve fuel geland werd dan is de "Low fuel call" ook ambiguous.
Klopt, maar dan moet je wel duidelijk aangeven "minimum fuel", en niet dat je wat low on fuel begint te raken.
Als er geen technisch mankement was, waarom dan flapless zonder reversers landen (met brace brace in de cabine)? Ik oordeel niet, vraag me gewoon serieus af wat de gedachte hierachter was!
Je hebt natuurlijk gelijk, we weten niet wat er onderling tussen RTM en EIN is gecommuniceerd. Toch had ik wat meer medewerking verwacht. Iedereen met een beetje luchtvaartkennis snapt dat die kist in een vervelende situatie zat en liever niet naar AMS wilde. Iets in de trant van 'heren (en dame), jullie hadden EIN niet als alternate mogen filen maar mocht het een safety issue worden in dit hondenweer, declare dan een PAN of MAYDAY en dan heb je direct een vector naar 10 nm finals EHEH'. Dat is een stuk vriendelijker dan stug 'nee' zeggen en wachten op een eventuele escalatie vanuit de cockpit.Even armchair pilot spelen: Als EHEH gepland was als alternate. Dan verbaast het me ook dat de crew de betreffende NOTAM niet gezien heeft die er al dik 3 maanden in staat.
Volgens mij is er bij RTM approach geen enkele keer aangeven dat de brandstof kritisch werd. De vraag is dan ook wat de RTM controller doorgegeven heeft aan de EHEH controller en waarop deze laatste zijn beslissing gemaakt heeft. Dat zou zeker onderzocht moeten worden mijn inziens.
Verder:
- Geen fuel emergency declared. Indien niet verwacht werd dat onder final reserve fuel geland werd dan is de "Low fuel call" ook ambiguous.
- Flapless landing
- Brandweer langs de baan. Geïnitieerd door TWR/APP N.a.v. de onbewuste calls over R/T?
- Brace for impact calls in de cabine.
Ik denk wel een onderzoekje waard.
Als je verwacht met meer dan final reserve te landen maar dat ook maar enige vertraging kan resulteren in landen met minder dan final reserve, mag je gewoon een "minimum fuel" aan ATC melden. Niks ambiguous.
Misschien een ultieme poging om mogelijke problemen bij de controle over het vliegtuig (ivm de wind) te vermijden bij de landing?
A Flapless landing is only done when both slats and flaps are inoperative.
There is no other situation in which this should be done.
This configuration also disables the windshear warning if I remember correctly.
Achteraf gezien (wel lekker makkelijk oordelen) hebben ze zich gewoon in een fuik laten dwingen.
I was watching flightradar at the time, and there was a KLM airplane taken off the ILS (and diverted to Brussels) in favour of the Transavia, so there must have been some emergency call from the Transavia I think.
NOS Teletekst:
Transavia: Toestel mankeerde niets
De bemanning van de Boeing 737 die
in de storm op Schiphol een noodlanding
maakte,had het toestel steeds onder
controle en er was geen technisch
mankement,zegt Transavia.
Is er ooit een PAN of MAYDAY declared door de crew?