Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

Hey iz thnx dat je ff die link gaf.. zocht hem al. WouterB en ik hadden zelf ook zown schema, (minder uitgebreid) in iedergeval wat ik zie in je lijst is dat als je bij major airline werkt, en je zit in jaar 9 dat je banksaldo + schuld positief is,,
restschuld € 124.139 € 116.846
bank zonder schuld € 103.382 € 119.517
bank met schuld € - 20.757 € 2.671 <<<

betekend het dat je dan je schuld volledig kan aflossen? (want je heb meer geld dan dat je schuld hebt)

* als ik me lening afsluit post ik um ook wel;)

grtz su (die moe word van alle scenarios onderzoeken:))
 
pagina m'n spreadsheet, zet het rentepercentage op 5% en de schuld op 150.000, en ook voor de gein even op 200.000 voor als je een type rating nodig hebt (en dat is een kans van 1 op 3!!)

de salarissen lopen van 1400 netto (na het betalen van een type rating) tot 4000 netto.

wat ik hieruit dus concludeer is. Dat je wel een typerating moet halen om bij die 4000 euro te komen. En dat je dus na je studie in mijn geval kls, nog is 30-50K kwijt ben voor m'n typerating.

of is het zo dat als je niet bij die (1/3e) hoort heel veel geluk hebt?

grtz su:rt: vind dit een zeer goede topic!
 
Hier nog even wat gegevens van iemand die me vroeg ze hier te posten:

Bank: ING-Bank
Hoofdsom: 132.400,- E
Looptijd: 30 jaar
Rentevastperiode: 10 jaar
Rente: 5,83% per jaar
Verzekeringen: LOL-Polis, Levensverzekering.
Borg: Meerwaarde salaris ouders (geloof ik..)
Afsluitprovisie: 0,5% over de hoofdsom, waarvoor de rekening bij opname van de lening zal worden belast.

EHAM-ATC, Nope dat concludeer je niet correct. Er zijn jobs waar je een rating moet betalen en dan 1400 euro gaat verdienen, maar er zijn ook jobs waar je een rating betaalt en dan 4000 euro gaat verdienen. Maar beide variaties en alles daartussen zónder rating bestaat ook.

En ja, wellicht is het gunstiger om wel een rating te betalen en 4000 euro per maand te vangen, dan geen rating en 1400 euro. Maar bedenk wel dat dit beide uitersten zijn.
 
Ik bedenk me net dat met het afsluiten van een lening je ook rekening moet houden met de aftrekbaarheid van de rente. Een hogere lening hoeft dus niet per-se negatief te zijn; omdat je meer mag atrekken en op die manierminder belasting betaalt.

Zou mooi zijn hier een formule voor te vinden en het optimale punt te berekenen (qua looptijd en hoogte van de lening)
 
Rente is alleen aftrekbaar als het van een hypotheek is, wellicht dat er in het verleden wel eens iemand geluk had dat de rente van zijn hypothecaire lening (voor de opleiding, dus niet voor eens huis!!!) er doorheen glipte bij de belastingdienst.

Voor alsnog kun je alleen je studieschuld (vliegopleiding en IBG) als aftrekpost gebruiken om een negatief persoonlijk saldo te creeren, met als gevolg dat je een aantal jaar een soort bruto=netto situatie krijgt!
 
Ja... mijn papieren liggen nu allemaal bij de belasting-adiseur en binnenkort krijg ik bericht hoeveel ik terug krijg en kan terug vorderen.
Tot hoeveel jaar kunnen ze terug gaan?
Ik hoor verhalen van 3 tot 6 jaar...
 
Hangt er gewoon vanaf of je je uiteindelijke bepaling van je aangifte binnenhebt. Dat duurt meestal een jaar of 2-3, dan hebben ze ernaar gekeken en 'alles' gecontroleerd. Na je jaarlijkse aangifte krijg je altijd eerst een voorlopige aanslag.

De carry-back regeling geldt dat je 8 jaar na dato gemaakte kosten voor een VOLTIJD opleiding mag gebruiken voor je verlies (negatief inkomen) en dus kan gebruiken voor aftrek. Bedenk dus wel dat als je met je opleiding begint op 1 januari 2006 en je een initiëel bedrag overmaakt naar de school, dat exacte bedrag mag meedoen tot 1 januari 2014. Als je pas in 2008 klaar bent, betekent dat dus dat je nog 6 jaar hebt om dat bedrag als verlies te gebruiken.

Kosten van een losse typerating zijn gelimiteerd tot aftrek van zo'n 15.000 euro uit m'n hoofd, omdat het niet meer aan de huidige eisen van voltijd opleiding voldoet. In het allergunstigste geval vang je van een losse rating dus 52% x 15.000 euro = 7800 terug van de staat.
 
maar ik even een klein vraagje tussen door he;
verbter me als ik het fout heb ..
maar ik zat te denken .. stel je voor je hebt bij bank x 150 duizend euries geleend.
eind van je opleiding word er 1 lening van gemaakt en moet je dat gaan afbetalen..
en daar hangt een rente aan van pak hem beet 6% ..?

is het mogelijk om dan je gehele lening die je dan hebt .. dus van 150 duizend euro. bij een andere bank gaat lenen met een lagere rente ..

dus ik heb bij bank x een lening van 150 duizend met een rente van 6%
Ik maak afspraak met bank y om 150 duizend te lenen en zo mijn lening bij bank x af te betalen.. zodat ik bij bank y mijn schuld kan afbetalen tegen een lagere percentage .. ..

of is het mogelijk dat je een hypotheek gaat aanvragen van 150 duizend .. zodat je de rente ook kan terug vragen ..
ik heb zelf echt helemaal geen verstand van leningen en dergelijke

dus het kan zijn dat ik helemaal verkeerd zit hooor . maar het was maar een gedachte die in mijn hersens rond zwierf :D

grtz
 
Was het leven maar zo eenvoudig en overzichtelijk...

Geen enkele bank zal je nogeens dat bedrag lenen als er geen keiharde borg/garantie tegenover staat. Op basis van mijn contract zal ik nooit bij 2 banken tegelijkertijd zo'n bedrag kunnen lenen. Echter wanneer mijn ouders met bijv hun huis garant staan voor de 1 en ik met mijn salaris voor de ander, dan zou het mogelijk moeten zijn, maar dat is uiteraard niet echt een handige situatie, want je blijft 2 keer betalen. Dus beter de 1 aflossen met de ander...
 
LuchtWerker zei:
Hmmm klinkt als een goed idee. Of dat je papa de kosten betaalt voor de studie tijdens de studie (dus die 119k...)

Woohaa... waarom zou je dan überhaupt nog een lening nemen?

Als je papa het eerst zelf betaalt en jij hem later terugbetaald, is de kans groot dat jij de lening helemaal niet mag aftrekken omdat je de lening niet rechtstreeks hebt gebruikt voor een full-time studie.

Rizzo:

Je lening is waarschijnlijk al één lening, waar je in termijnen geld uit trekt.

De kans dat je op dit moment een nieuwe lening tegen een lagere rente zult afsluiten dan een jaar geleden is zo'n beetje nihil, de rente stijgt, en zal dat de komende jaren waarschijnlijk blijven doen.

Banken houden er niet zo van als je zomaar ineens alles aflost: Ze missen dan veel rente-inkomsten en je mag dan dus uitgaan van fikse boetes die zo'n oversluittruc vaak onaantrekkelijk maken.

Een hypotheek mag je alleen maar aanvragen als je onderpand (een huis) hebt. Zul je dus eerst een huis moeten kopen. Je mag ook niet véél meer dan de waarde van het huis als hypotheek nemen. Stel dat op basis van je salaris je 400K aan hypotheek zou kunnen lenen maar een huis koopt van 200K, dan krijg je nooit meer dan pakweg 250K van de bank. Het bedrag wàt je extra krijgt, mag je vervolgens niet eens aftrekken van de belasting!

Maar keep thinking, het is verstandig om je in dit soort zaken te verdiepen, zul je later ook wat aan hebben.
 
Mijn afspraak is niet representatief vanwege prive omstandigheden, maar het totale bedrag van de opleiding lag op 105.000E. De rente ligt erg hoog, met alle kosten/verzekeringen etc. erbij en een buffer ligt het totale bedrag zo rond de 120.000E, en dat vindt ik zelf al niet erg voordelig...

Nou heb ik zelf wel een reserve voor onderhoudskosten, dus die hoef ik niet d.m.v. een lening te financieren, wat betekent dat die 120.000E echt het eindbedrag is voor een frozen atpl financiering.

Jij zit al op 140.000 zonder rente/extra kosten.. 30.000E voor een twee jaar onderhoud is best veel, het kan makkelijk met 20.000E. Weet je zeker dat je dat nodig hebt? (ook is dat 111.600 de kale kosten denk ik, ik zou eens navragen wat alles bijmekaar kost)

Verder klinkt dat fiscale verhaal wel interessant, alleen volg ik het niet :niet_bli:
 
Kom bij mij met OV en auto op zelfde maandlasten uit rij elk weekend 140km heen, en zelfde weer terug. Daarin zit idd geen buffer voor afschrijving en eventuele gebreken en ongevallen door eigen schuld.

Verder zal het in mijn geval ook veel minder tijd kosten om ook daadwerkelijk in Eelde te komen. Ben ik er met de auto, als ik geluk heb in 1,5 uur, ben ik met de trein zeker wel een uurtje of 3 zoet.

Daarop afwegende ben ik druk aan het lessen om mijn rijbewijs te halen, en probeer met de auto het parcours elk weekend te rijden.

Eventueel ook nog een mogelijkheid tot carpoolen...dan ben je zeker goedkoperuit.

ook detail is dat mijn zwager automonteur is, en alle eventuele reparaties tegen kostprijs uitgevoerd kunnen worden.

Dennis
 
nou bij deze . mijn Deal voor december 2006!



De bank/geldverstrekker
ABN AMRO
Het totaalbedrag wat je leent
€155.500,-
Looptijd van de lening
Wordt afgesproken na het afronden van de opleiding
De rentevasteperiode
10 jaar
De rente (als percentage)
5.2%
Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
Overlijdensrisicoverzekering & Ongevallenverzekering Mee gefinancieerd in de lening;
Borgstelling (ouders? huis?)
Garantiefonds
Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
Wordt afgesproken na het afronden van de opleiding
Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
Geen
Overige opmerkingen
10% boetevrij aflossen per jaar


als ik wat heb gemist moet je het maar even zeggen..
grtz
 
Ik heb ook mijn lening afgesloten bij de ABN-AMRO. Bij deze de cijfers:

- 60.000,- euro

- 5 jaar rentevast tegen 4,9%

- Op basis van mijn salaris

- Loss of License en Risicoverzekering.

- Terugbetaling wordt besproken na afronding van de opleiding.

Na een schema aangeleverd te hebben van wanneer ik geld nodig heb, wordt er geld overgemaakt naar mijn rekekening. Over dat uitstaande bedrag dien ik rente te betalen.

VrGr
 
Ik moet binnenkort ook maar op zoek naar een bank die me wil lenen,
Alleen heb ik geen idee of ze mij die lening makkelijk willen verstrekken. Ik heb ongeveer 30K nodig op een CPL FAA (helicopter) van ongeveer $60.000,- Alleen anders dan mensen bij bijvoorbeeld de KLS, kunnen ze (HAI) mij geen 100% baangarantie geven, Nou weet ik dus niet of een bank moeilijk gaat doen, Iemand enig ervaring met dit soort dingen?

Marco
 
Ik moet binnenkort ook maar op zoek naar een bank die me wil lenen,
Alleen heb ik geen idee of ze mij die lening makkelijk willen verstrekken. Ik heb ongeveer 30K nodig op een CPL FAA (helicopter) van ongeveer $60.000,- Alleen anders dan mensen bij bijvoorbeeld de KLS, kunnen ze (HAI) mij geen 100% baangarantie geven, Nou weet ik dus niet of een bank moeilijk gaat doen, Iemand enig ervaring met dit soort dingen?

Marco

De kls geeft GEEN baangarantie!
 
De kls geeft GEEN baangarantie!

volgens mij is er wel een bepaald (redelijk hoog) percentage van aspiranten die meteen door stromen op KLMs eigen toestellen, maar het punt is dat een bank denk ik makkelijker te overtuigen is als je voor de KLS geld nodig hebt dan voor een heli opleiding in de US.
 
volgens mij is er wel een bepaald (redelijk hoog) percentage van aspiranten die meteen door stromen op KLMs eigen toestellen,

heb je misschien wel gelijk in . maar dat is neit 't reden dat de bank.. ons lening geeft. dat heeft te maken met de garantiefonds... en wij hebben ook geen baangarantie.. maar heb gehoord dat je zwart kan werken bij de appie hyn :P hahaha
 
we zijn niet bij DE nationale spellingsquizz..!! hij heeft wel gelijk,, als we geen garantiefonds zouden hebben, word t veel moeilijker om een lening te verstrekken. van school met 'maar' 30K is anders dan DE volle 160K

grtz:D
 
Terug
Bovenaan