Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

Vraag me (net als Iz een tijdje gelden) of er nog iemand is die recentelijk een lening heeft afgesloten. Hoe staan de zaken nu.

By the way

M.a.w. wat zijn de critreria voor de banken om jou een lening te geven, moet je bijvoorbeeld door de zelectie van een specifieke opleiding (lees KLS NLS EPST) zijn om uberhaupt in aanmerking te komen.?
 
Als je door een selectie heen bent krijg je bij de KLS gewoon een lening, hoe dan ook(tenzij je lid bent van al qaida ofzo)
 
Heb een paar weken geleden gehoord dat de ABN-Amro Bank (Pilotendesk, die nu overigens naast Eelde ook in Hoofddorp zit, zal wel met de NLS te maken hebben), ongeveer de volgende rente hanteerde:

5,10 voor 5 jaar vast
5,50 voor 10 jaar vast
 
Hebben die jongens van de ABN en van Landschot ook een websadres of emailadres?

Het telefoonnummer van ABN heb ik maar heeft iemand die van Van Landschot??
 
Ik wil mijn opleiding tot piloot gaan doen bij NEAR in Noorwegen. Eind februarie ga ik naar Noorwegen voor admission tests. Maar ik val nu een beetje over de financiering. De school heeft voor internationale studenten (niet-Scandinavische) op dit moment nog geen regeling met een bank.

Punt is dat mijn ouders niet borg kunnen staan. We hebben geen grote boot of onderpand. Is er desondanks deze gegevens nog wel de mogelijkheid een lening af te sluiten van €91.000 (€79.609 opleiding + €11.000 overige kosten) bij een Nederlandse bank?

Termen als 'soft borg' heb ik wel eens voorbij zien komen. Wellicht kunnen die van toepassing zijn?
 
Ik begin in Juli dus hoop dat de ING toch snel genoeg is om eea te regelen voor die tijd ;)

ff iets anders. Ik heb door mijn HBO en Universitaire studie een schuldje bij de IB-groep opgebouwd van ruim 30.000 eetjes. Levert dit belemmeringen op. Meer mensen met dezelfde situatie hier?

ciao

Met een studieschuld als deze krijg je een leuke aflossing per maand als t zover is. Bij de IBG begin je met afbetalen twee jaar na afstuderen. Mocht je doorstuderen dan wordt die termijn verschoven. Als je vliegschool een HBO status heeft dan hoef je je IBG lening pas terug te betalen na het beeindigen van je vliegopleiding. Indien dat niet zo is dan bestaat dus kans dat je al tijdens je opleiding af moet betalen (ligt eraan wanneer je je studie beeindigd hebt)....en dat wil je niet! Ik weet niet in hoeverre ze rekening houden met je lening voor een vliegopleiding.

Mijn advies, maak een mooi financieel plaatje voor jezelf beperk de risico's.

Succes ermee!

Flo

ps: ik heb in exact dezelfde situatie gezeten en was aangenomen bij NLS. Om bovenstaande reden het niet doorgezet hoe graag ik ook wilde. Ik haal nu zelf mijn papiertjes in mn eigen tempo. Daarnaast leuk werk en kan nog sparen ook. Zo houd ik het leuk en weet zeker dat ik er op mijn manier ook kom!
 
Eén jaar later

Eén jaar later

Na ongeveer een jaar bij het mooie ABN te zitten, heb ik het gevoel dat ik er nu wel wat over kan zeggen.

Toen ik de lening aanging was de sky the limit . Men was erg flexibel en dat is handig, omdat je niet precies weet wat voor uitgaven je hebt. In moeilijke periodes was er nog wel ergens een mouw aan te knopen. (je betaald gvd genoeg rente!)

Het is helaas een tijd geleden verandert, waarmee alle flexibiliteit er gelijk uit is. Maandje moeilijk? pech gehad. Vragen over financiele zaken (bankzaken!!!!) nee, ga maar naar je plaatselijke kantoor. :confused: Nee, dat prefered banking kan me gestolen worden zo!

Als je de keuze hebt! Neem hem dan!
 
Laatst bewerkt:
Heb je het over de nieuwe bij ABN? J.K.?

Ik heb zelf ook erg slechte ervaringen met ABN. 't Is jammer dat ik er niet weg kan. Van zodra mijn studieschuld is terugbetaald, ga ik dan ook even melden dat ze niet slim bezig zijn. Iemand die z'n studieschuld kwijt is en vervolgens voor een mooie maatschappij vliegt, verdient ook nog eens redelijk wat geld. Dat zouden in het algemeen goede klanten moeten zijn van de bank. Bij mij hebben ze pech, want na de studieschuld verdienen ze geen eurocent meer aan me.
 
Wat zijn je slechte ervaringen met de ABN als ik vragen mag?
Ben zelf ook aan het rond kijken, begin in augustus aan de KLS.

Heeft men hier voor de rest nog financiële tips? Zo mogen je ouders bijv. geld aftrekken voor jou levensonderhoud, zoals men waarschijnlijk allemaal weet, maar zijn er nog meer van dit soort tips?
 
Je ouders kunnen onder de noemer "Bijdrage levensonderhoud" per kwartaal max 900 Euro naar jou rekening overmaken, dus 300 per maand. Bij de belasting aangifte mogen ze dit bedrag aftrekken waardoor de belasting dienst dus feitelijk een deel van die bijdrage betaald aan jou. Ik ken veel mensen die het zo doen waaronder ikzelf.

Deze regeling geld overigens alleen als het volle kwartalen betreft. Dus als je in maart voor het eerst 300 of 900 E hebt ontvangen dan kun je het weer niet aftrekken omdat je de 2 maanden ervoor niks gehad hebt, beetje scheef maar het blijft natuurlijk wel de belastingdienst ;) Begin dus gewoon met deze regeling bij het begin van een kwartaal.

Nog een tip. Bij het opgeven van je studieschuld, en persoonsgebonden aftrek blijkt dat als je in dat jaar een bijbaantje hebt deze inkomsten van de persoonsgebonden aftrek afgetrokken worden, ook als je er belasting over betaald hebt. Theoretisch ben je er dus belasting technisch voordeliger mee uit als je niet werkt.

- Sno -
 
Wat zijn je slechte ervaringen met de ABN als ik vragen mag?

dat je opeens een brief binnenkrijgt waaropstaat binnen 30 dagen betalen < 379 Knaken,, Medische keuring > terwijl je denkt dat je dat al meegefinancierd had. Blijk je dat geld al gehad te hebben,, (en ook weer uitgegeven te hebben)
 
Wat zijn je slechte ervaringen met de ABN als ik vragen mag?

De afdeling in hoofddorp heeft destijds mijn leningsvorm opeens veranderd van studielening naar 'normale' lening. Het verschil in rente was 7,9% wat ik ineens meer moest betalen. Dit gebeurde tijdens het overleg over de afbetalingsregeling doordat ik in de tijd die ervoor geplanned was nog geen baan had gevonden en het contract voor deze situatie geen regels beschreven had.

Erg klantonvriendelijk vooral in momenten dat je het niet kunt gebruiken.
 
maar foutjes worden weer rechtgezet neem ik aan?

Ja het 'foutje' was rechtgezet nadat mijn lening ineens 5000 euro meer in t rood was. Ach tis een jaartje meer aflossen! :biertje:


Banken willen jou zo lang mogelijk zoveel mogelijk geld uit knijpen; houd dat in je oog als je de kleine lettertjes door leest!
 
De afdeling in hoofddorp heeft destijds ...

Erg klantonvriendelijk vooral in momenten dat je het niet kunt gebruiken.


Kon je niet naar een andere bank toe?
Ik heb iets dergelijks gehad met de ING-hoofddorp voor het financieren van mijn typerating.
Zulke grapjes trek ik redelijk slecht dus nog geen week later had de ABN mijn totale lening over genomen + typerating betaald, met 2.5% minder rente!

(bij deze wissel van banken was dus ook het 'foutje' in geslopen met het oversluiten, erg slordig)
 
Terug
Bovenaan