Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

Dat verschilt ontzettend van airline tot airline. Over het algemeen betalen de grote (legacy) airlines het voor je, aangezien je daar zeer waarschijnlijk je hele carrière zal werken. Kleinere of low cost airlines hebben vaak minder kapitaal (voor dergelijke investeringen) en bovendien gaan de meeste mensen op een gegeven moment weg naar bijvoorbeeld zo'n grote airline.
Daarnaast wordt vaak ook nog onderscheidt gemaakt tussen rated en niet rated entry. Met TQ stroom je hoger (qua salaris) in dan bijvoorbeeld zonder TQ.

Gr. Marshall
 
Ik heb net al mn leningen omgezet naar ABN AMRO in Paterswolde.

Betaal nu 5.05% voor 5jaar vast. Totaal saldo is helaas opgelopen tot 150k+ euri. Ouders hoeven niet meer borg te staan. Contract bij easyJet biedt voldoende garantie voor de bank kennelijk.
Waar vlieg jij Marshall??
 
sandertje zei:
Ik heb net al mn leningen omgezet naar ABN AMRO in Paterswolde.

...

Contract bij easyJet biedt voldoende garantie voor de bank kennelijk.

Misschien een stomme vraag, maar het is dus niet zo dat de ABN pilot desk in het hoge noorden alleen zaken doet met KLS studenten?

Ben wel benieuwd want ik sta zelf aan het begin van mn opleiding en ben dus volop aan het rondkijken voor de financiering. Goed topic btw! Zal tzt ook mijn steentje bijdragen...
 
Tommy84 zei:
Misschien een stomme vraag, maar het is dus niet zo dat de ABN pilot desk in het hoge noorden alleen zaken doet met KLS studenten?

geen idee. Ik heb eerst geprobeerd een financiering te krijgen voor de NLS bij de ABN te Sittard (dat lukte) Later ben ik met die offerte naar een ander filiaal gegaan voor een offerte voor de MVVL. Kreeg hetzelfde aanbod (heb het dus maar geaccepteerd ;)

groets Smokie
 
Ik ben momenteel bezig om mijn financiering (opleiding en TQ), totaal circa 147.000 EUR over te laten sluiten naar een andere bank (weg bij de Rabobank).

Bij de ABN-Amro Bank in A'dam kreeg ik een offerte van maximaal 150.000 EUR op hypothecaire basis tegen 5.2% 5 jaar vast. Met daarbij de mededeling dat ik het moest laten weten als een andere bank een beter voorstel had, zodat ze indien mogelijk een tegenbod zouden kunnen doen!!!!!

Leuk om voor de verandering op voorhand te vernemen dat ze welwillend tegenover onderhandelen staan!

Overigens heb ik voor over 1,5 week een afspraak met de speciale Pilotendesk van de ABN (zit in Eelde), welke volgens eigen zegge met 6 personen full-time de bankzaken van meer dan 1000 student en werkend piloten regelen. Ben benieuwd waar zij mee komen. (Net als dat alle Rabobank filialen onafhankelijk van elkaar opereren, beconcurreren ook ABN filialen elkaar onderling...)
 
Marshall zei:
Ik ben momenteel bezig om mijn financiering (opleiding en TQ), totaal circa 147.000 EUR over te laten sluiten naar een andere bank (weg bij de Rabobank).

Bij de ABN-Amro Bank in A'dam kreeg ik een offerte van maximaal 150.000 EUR op hypothecaire basis tegen 5.2% 5 jaar vast. Met daarbij de mededeling dat ik het moest laten weten als een andere bank een beter voorstel had, zodat ze indien mogelijk een tegenbod zouden kunnen doen!!!!!

Leuk om voor de verandering op voorhand te vernemen dat ze welwillend tegenover onderhandelen staan!

Overigens heb ik voor over 1,5 week een afspraak met de speciale Pilotendesk van de ABN (zit in Eelde), welke volgens eigen zegge met 6 personen full-time de bankzaken van meer dan 1000 student en werkend piloten regelen. Ben benieuwd waar zij mee komen. (Net als dat alle Rabobank filialen onafhankelijk van elkaar opereren, beconcurreren ook ABN filialen elkaar onderling...)

Ik ga mijn lening via de pilotendesk van ABN-AMRO doen en heb toevallig afgelopen week de voorlichting gehad.
Er zijn inderdaad een aantal personen waarvan jij ook een persoonlijk accountmanager krijgt waarmee je zaken kan regelen zoals bijvoorbeeld verhoging van het vrij besteedbaar inkomen.

Hun voorwaarden zijn helemaal niet zo gek. 4,5% rente en (mits je geen vreemde dingen bij BKR heb staan) altijd acceptatie via het garantiefonds van mijn vliegschool. (SAA)
En zeer gunstige voorwaarden met aflossen, waardoor je risico's zo minimaal mogelijk gehouden worden. (tot zover dat kan natuurlijk)
Ik meen dat de KLS ook zo een regeling heeft, maar daar kan de ABN je meer over vertellen.
 
Leuke update wat betreft het oversluiten van mijn financiering.

De Pilotendesk van de ABN-Amro in Groningen heeft het volgende voorgesteld:
EUR 160.000 (NLS, TQ en wat extra voor verhuizen, aanschaf auto e.d.)
4.9% bij 5 jaar vast op basis van mijn arbeidscontract!

En een aardig weetje:
Premie levensverzekering voor rokers: ca. EUR 280,-
Premie levensverzekering voor niet rokers: ca. EUR 180,-
Scheelt naast al die pakjes peuken ook nog een flinke slok op een borrel dus...

De percentages die zij op dit ogenblik voeren:
4.25% Variabel
4.70% 1 jaar vast
4.80% 2 jaar vast
4.85% 3 jaar vast
4.90% 5 jaar vast
5.00% 7 jaar vast
5.15% 10 jaar vast
Overigens zijn deze NIET onderhandelbaar, hetgeen gezien de percentages niet verbazingwekkend is!
 
In elke geval is de afsluitprovisie het eerste waar je over kunt onderhandelen. Bij de meeste banken moet het mogelijk zijn om deze te laten vervallen! Dit scheelt al snel vele honderden euro's bij het aangaan van de lening.
Daarnaast kan vaak over rentepercentages wordne onderhandeld. Vooral wanneer je met de percentages van de ene bank (zwart op wit bij voorkeur) bij de andere langsgaat en aangeeft dat je liever met hun in zee gaat, maar die andere percentages zo veel aantrekkelijker vindt...

Afhankelijk van de constructie (als we het over de financiering van de vliegopleiding hebben), de borg e.d. valt over de percentages te onderhandelen. Over het algemeen wordt al gehanteerd dat hoe minder risico, hoe lager de rentes...

Gr. Marshall
 
Ik vroeg me af hoe de lening in elkaar steekt.
En hoe je moet betalen aan de kls?
Indien betaalt moet worden in termijnen aan de kls (bijvoorbeeld 3 per jaar?) dan is het toch niet meer dan redelijk dat er ook geleend word in termijnen (je leent alleen wat je nodig hebt)?
 
Waarom eigenlijk 5% rente? Wat is dat voor achterlijk hoog percentage?

Wist je dat als je 130.000 leent en je 10 jaar lang 5% betaalt. Je dan in totaal 50.000 euro aan de bank betaalt? Handje contantje?

De bank inversteert dit bedrag achter je rug om en maakt hier ongetwijfeld zo'n 100.000 van :o

In totaal krijgt de bank dus zo'n 100% van z'n geld terug na 10 jaar.

Bij de kls slaagt zo'n 99%. 85% krijgt een baan bij KLm. De rest krijg t vaak ook een baan bij een andere airline. De rest betaalt terug via een andere baan. Dan is er nog het garantie fonds.

Mijn vraag is, wat is het risico eigenlijk dat de bank loopt?

Als ze 1% vragen dan nog is het een goede investering voor hun.

Of zie ik hier iets over het hoofd.
 
WouterB zei:
Waarom eigenlijk 5% rente? Wat is dat voor achterlijk hoog percentage?

Wist je dat als je 130.000 leent en je 10 jaar lang 5% betaalt. Je dan in totaal 50.000 euro aan de bank betaalt? Handje contantje?

Vergeet niet, beste wouter, dat in dat rentepercentage ook een inflatiecorrectie zit verwerkt. Als je jaarlijks 5% rente betaalt bij een inflatie van 2%, houdt de bank nog "maar" 3% aan verdiensten over. Deze 3% moet gebruikt worden om de kosten van de bank te dekken (het pand waar de bank in zit is ook niet gratis, evenals het personeel etc etc). En dan blijft er uiteindelijk helemaal niet zo enorm veel winst over als op het eerste gezicht lijkt. En die winst fungeert dan als vergoeding voor het "risico" dat de bank genomen heeft, wat in nominale euro's uiteindelijk een enorm bedrag is als je er 15 jaar over doet om af te lossen.
 
hoeveel verdient nou een f/o of een s/o netto? en is de salaris groei van een piloot 8% per jaar??

en 5% per jaar is echt Te veel.. uitgerekend 70K Handje Contantje dat is bijna de helft van me lening erbij.. en dan heb je nog 20 andere kls-ers die zoveel rente inleveren:O en dan om de 3 maande weer een nieuwe klas.. hoe bedoel je, word directeur bij abn en verdient slapend geld..

grtz su;)
 
Goede morgen, iedereen weer wakker? Die 5% zal nog veel meer gaan worden. Toen ik begon in de jaren 90, had ik bijna 7% te pakken.

Je mag overigens voor een opleiding van de KLS, NLS of EPST een leningbedrag tussen de 135.000 en 150.000 nemen, zul je nodig hebben. En dan is uitgaan, nieuwe kleding en een auto NIET inbegrepen! Met een type rating er aan vast daarna, zit je op bijna 200.000 euro. En als de rente nog verder omhoog gaat (wat wel waarschijnlijk is), kan het zijn dat je na je opleiding met nog hogere lasten wordt geconfronteerd.

Dan mag je van geluk spreken als je na 10 jaar je schuld hebt afgelost, dus ga er maar vanuit dat je inderdaad ruim boven de 50.000 euro aan rente aan de bank kwijt zult zijn.

EHAM-ATC, jouw vraag is niet te beantwoorden. Lees even rond op dit forum, de salarissen lopen van 1400 netto (na het betalen van een type rating) tot 4000 netto. Kom je meer in de buurt van de 4000, mag je blij zijn, maar je moet ook nog kunnen overleven als je het met 1400 moet doen.

Download op deze (http://www.airwork.nl/kennisbank/piloot.shtml) pagina m'n spreadsheet, zet het rentepercentage op 5% en de schuld op 150.000, en ook voor de gein even op 200.000 voor als je een type rating nodig hebt (en dat is een kans van 1 op 3!!).

De reden dat ik deze thread ben gestart is zodat iedereen hun renteaanbiedingen zou posten. Helaas gebeurt het veel te weinig. Ieder tiende procentje wat je minder hoeft te betalen omdat je kunt zeggen "Ja maar jullie hebben die en die persoon zoveel procent rente aangeboden!" is meegenomen, reken zelf maar uit, het kan je duizenden euro's schelen. Dus kom op luitjes, net een lening afgesloten of sta je nog op het punt om het te doen, zet je bevindingen hier neer, net als Marshall eerder op deze pagina.

Iz
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan