Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

Iz zei:
Overigens is het verhaal over vaste rente voor levensonderhoud iets nieuws voor me. Ik heb destijds gewoon alles in één gedaan waarbij dus je levensonderhoud gewoon bij de rest in zit. Budgetteren is dat. In principe is het niet zo verstandig om gewoon een vrij krediet te nemen wat je lekker kunt rekken mocht het nodig zijn. Maak een budget van wat je denkt nodig te hebben tijdens de opleiding en misschien een jaar erna en spreek dit af met de bank, dat dit gewoon in het totaalpakket zit. Dit is basic money management; met een prepay telefoon maak je gegarandeerd minder kosten dan met een abonnement, omdat je met prepay een vooraf bepaald budget hebt.

Ik denk dat het ongeveer getzelfde is als wat jij hebt, maar hebben ze het nu vast voor je uit gelegd. Je kan dus direct zien wat je ongeveer nodig gaat hebben. Ik moet alleen nog wel inderdaad over de laatste dingetejes onderhandelen en dan met name over de grote van het bedrag.

Ik heb nu een rentevaste periode van 10 jaar op 4,8% (ze zeggen dat die percentages nu al zijn gestegen). Dat is misschien bijna 1% meer dan die 3,9, maar ik ben er wel zeker van dat dit percentage niet veranderd in die 10 jaar. Met een beetje geluk zou ik het in die 10 jaar kunnen afbetalen. Heb je er wel es over nagedacht dat je bij een 'normale' hypotheek vaak ronde de 8,5% betaald? Nou zouden ze je dat waarschijnlijk niet vragen, maar die kans bestaat toch wel? Voor levensonderhoud vragen ze al rond de 6,5%, dus misschien zou je het toch nog een keertje willen overwegen om die rentevaste periode langer te maken...?
Anyways, ik vind het gewoon zonde als je meer moet betalen dan nodig is, het is tenslotte geen klein bedrag. Maar hoe dan ook succes ermee!
 
Het voordeel van de variabele lening voor het levensonderhoud bij de FB is dat je tijdens de opleiding de mogelijkheid hebt om geld terug te storten.
Dit is namelijk absoluut niet mogelijk met een depot-constructie.
En omdat je geld terug kan storten heb je dus de mogelijkheid om het rentebedrag lager te houden dan het rentebedrag bij een depot-constructie, ook al betaal je een hoger rentepercentage bij de variabele lening.

Via deze manier is het bijvoorbeeld dus voor je ouders mogelijk om je financieel bij te staan of, als je een financiele meevaller hebt (bijvoorbeeld hoge belastingteruggave omdat je veel gewerkt hebt), dit gelijk te gebruiken om je lening te verlagen.

@Iz
De beschikbare ruimte om te onderhandelen is helaas beperkt. Dit vanwege het feit dat de actuele rentestand is gebonden aan de huidige economische situatie.
Hierdoor zal een bank nooit drastisch kunnen zakken met het percentage voor een lening met een lange looptijd tegen een vast percentage. Dit omdat ze er anders zelf op achteruit gaan. Verder worden de percentages voor deze leenvorm centraal vastgelegd en daar wordt (voor zover ik weet) nooit van afgeweken.

Bij de variabele lening zijn echter meer mogelijkheden.
De FB verlaagt namelijk standaard het rentepercentage voor deze leenvorm van (ten minste) 8,5% (dit is een actueel rentepercentage) naar 6.75% (dit is dus al heel laag) en is het mogelijk dit nog verder te verlagen (met borgstelling van de ouders) naar 5,75%.

Dit is wat ik te weten ben gekomen, verder kan ik me niet voorstellen hoe je dit nog verder zou kunnen verlagen.
Je kan dus zien dat 6,5% niet hoog is zoals je zegt, maar (op het moment) verhoudingsgewijs laag.
De reden waarom het rentepercentage hoger is dan bij een depot-constructie komt vanwege de vele mutaties die van toepassing zijn op de lening, het bedrag lager is (dan de opleidingskosten) en omdat er minder zekerheden tegenover staan. Je kan de rente dus alleen verder verlagen als jij zelf dus meer zekerheden in kan brengen (bijvoorbeeld door borgstelling van je ouders).

Verder zou ik iedereen aanraden om een onafhankelijke financieel adviseur om hulp te vragen. Die kent namelijk alle regeltjes en 'trucjes' om zo voordelig mogelijk een lening af te sluiten. Natuurlijk kost dit geld, maar op de lange termijn is het zijn geld dubbel en dwars waard.
 
Kan iemand mij informeren over welke lening het practischt is om af te sluiten bij de NLS ??

Ik las dat ING bij iemand was tegen gevallen, zijn er meerdere mensen die dat hebben?

Hoe bevalt de ABN bij de NLS ers?

Laat als je blieft even horen,

Lieve groetjes, Floor
 
Je moet die lening afsluiten waar jij je het fijnst bij voelt
Welk type lening het meest praktisch is, hangt helemaal af van jouw wensen en huidige financiele situatie :)

De NLS zegt dat je de financien kan regelen bij de ABN ARMO, de ING Bank en de Rabobank. Als je door blijft vragen denk ik dat je bij elke bank wel de financiering kan regelen die jij graag wilt.
 
Ik heb niet via de NLS m'n opleiding gedaan maar kan je van harte de ABN afraden. In ieder geval als je de rekening bij het kantoor Hoofddorp/schiphol tegemoet kan zien. Ze hebben daar bijzonder weinig geduld met je als je niet binnen een jaar een baan hebt....
 
@ Floortjah
Wat betreft de NLS:
Natuurlijk zijn de ABN Amro, ING en Rabobank in omgeving Beek-Elsloo-Stein-Sittard erg makkelijk omdat ze al een groot aantal mensen hebben geholpen, ze kunnen je dan ook direct een (redelijk standaard) aanbod doen en hun voorwaarden op tafel leggen.

De enige echte tip is: ga bij allemaal langs, vergelijk en (inderdaad Iz) onderhandel, je bent bij wijze van spreke in elk geval zo de afsluitprovisie's kwijt en als je je best doet (en de garanties keihard zijn) zelfs aantrekkelijkere rentes e.d. (ja alles is onderhandelbaar!).

Wat betreft de garanties c.q. borg:
Alle banken willen natuurlijk zoveel mogelijk keiharde zekerheden en bij voorkeur voor het hele bedrag, hetgeen het begrip financiering erg disputabel maakt.
Ik vermoed dat de meeste banken vanaf zo'n 25.000 tot 30.000 euro borg willen (huis ouders, spaarcenten, levensverzekering (levensloopregeling), effectenportefeuille, etc...)

Tip:
Mocht je in de luxe positie zijn dat je ouders een huis met flinke overwaarde hebben of met een kleine hypotheek.
Laat de 2e notariele inschrijving op het huis (de eerste is de hypotheek) rustig voor een hoger bedrag zijn dan je in eerste instantie leent. Hierdoor heb je eventueel ruimte om op een later moment te voorzien in extra kosten (type rating).

En Floortjah, wat betreft meer info van NLS'ers hun financiering, gooi gewoon even een bericht of groepsmail eruit in de Hyve!

Gr. Marshall
 
Iets wat hier deels mee te maken heeft: ik hoorde van iemand dat je door het afsluiten van de lening geen motor meer mag rijden vanwege het grote risico. Kan iemand dit bevestigen? Verschilt dit nog per bank?
 
Hallo allemaal,

Afgelopen week ben ik bij de ABN en de ING langs geweest.

Ik heb gekozen voor ABN, omdat ik, met in mijn achterhoofd hebbende dat de NLS naar Hoofdorp gaat, het een fijnere gedachte vond dat de ABN ook in Hoofdorp en in Amsterdam een pilotendesk heeft (en in Groningen natuurlijk). De ING daarentegen zegt een piloten desk te hebben, maar volgens mij bestaat deze echter maar uit 1 persoon en een koffiejuffrouw, welke ook nog eens als thuisbasis Maastricht Aachen airport hebben, en waarschijnlijk niet met de school meeverhuizen.

Tevens was voor mij, met 100% dekking van mijn ouders, de ABN een stuk voordeliger. Om even de rentes naast elkaar te leggen:

ABN: variabel: 3,8% 3 jaar 5,05% en 5 jaar 5,25%
ING: variabel: 4,4% 3 jaar 5,4% en 5 jaar 5,6%

(Tarieven na onderhandelingen)

Groetjes, Floor
 
@ Jesper

Vaak verwacht de geldverstrekker dat je jezelf ook verzekerd tegen b.v. brevetverlies of persoonlijke ongevallen. In mijn verzekering tegen persoonlijke ongevallen stond destijds dat ik als ik motor zou rijden, ik onverzekerd was. Er zit dus een kern van waarheid in.

Groet Koning
 
Je moet altijd de kleine lettertjes goed gelezen hebben, want er staan altijd merkwaardige voorwaarden in!!!

Ze vragen niet voor niets om bijvoorbeeld minimaal 2 a 3 verzekeringen (Loss of License, Overlijdensrisico, Ongevallen) af te sluiten, omdat op die wijze meerdere risico's zijn afgedekt.
Bijv de LOL's keren meestal niet uit in geval van overlijden, etc...

Zo behoort motorrijden tot een zeer hoge risicogroep...
 
Gewoon de kleine lettertjes ook lezen. Bij mij stond het erin. Bij een ander misschien niet. Ook de premie kan hierdoor verschillen.

Groet Koning
 
ff bellen met ze helpt ook, scheelt je weer een paar uur met de loep boven de papieren hangen :D heb je weer meer tijd voor : :biertje:
 
Laatst bewerkt:
Luitjes,

Het is alweer enige tijd sinds hier is gereageerd. Inmiddels zijn de rentestanden een stuk hoger geworden, dus ik ben benieuwd of mensen nog zeer onlangs een lening hebben afgesloten en voor welk rentepercentage en looptijd.

Iz
 
op 17 juli zag het er zo uit

ABN: rente 10 jaar vast op 5.5% en op 5 jaar vast 5.1%. dit geldt zowel voor de lening van de studieschuld als voor het levensonderhoud. Je moet het totale bedrag wel in 1 keer lenen en je betaalt dus intrest op de volle pot. je moet dus op voorhand zeggen hoeveel je wil voor je levensonderhoud (als dit nodig is)

Friesland:
ofwel zelfde als hierboven, maar 7% (6% met borg van ouders) voor het levensonderhoud

ofwel lenen in schijven als aan FTO in schijven wordt betaald. je betaalt dus enkel intrest op het betaalde bedrag aan de FTO tegen een intrest van 4.65%. Voor je levensonderhoud krijg je een bedrag ter beschikking en na je opleiding betaal je enkel intrest (7 of 6% op het opgebruikte deel). nadien worden alle bedragen opgeteld en wordt er een lening opgesteld tegen de intrestvoet die op dat ogenblik heerst. Dit noemen ze de 'herfinanciering'. Hier is de flexibiliteit dus iets hoger wat betreft levensonderhoud.

Je kan ook een mix nemen waarbij je de eerste schijf vastneemt voor een bepaalde periode(5 of 10 jaar) en de voor de resterende schijven en het levensonderhoud gebruik maakt van de herfinanciering.
 
ik ben aangenomen en al op de NLS, maar ik kan aan geen van de voorwaarden van de ING of ABN voldoen om een lening af te sluiten omdat ik helaas uit een niet al te rijke famillie kom. zijn er toevallig nog andere manieren? :bwah:
 
Heb onlangs mijn rekening-courantkrediet bij de Rabobank om laten (moeten) zetten in een hypothecaire lening i.v.m. TQ kosten.
Heb gekozen voor variabele rente (nu 5%), mede omdat het dan mogelijk is om deze lening elk moment in zijn geheel kostenvrij af te lossen (erg handig als ik binnen afzienbare tijd overstap naar een andere bank/financierder).
Nadeel (en rede dat ik over ga stappen) is dat mijn ouders (met een inschrijving op hun huis) nog steeds borg moeten staan i.p.v. dat bijvoorbeeld mijn arbeidscontract de borg is.

Gr. Marshall
 
Jeronimus737 zei:
ik ben aangenomen en al op de NLS, maar ik kan aan geen van de voorwaarden van de ING of ABN voldoen om een lening af te sluiten omdat ik helaas uit een niet al te rijke famillie kom. zijn er toevallig nog andere manieren? :bwah:

Ik dacht dat iedereen een financiering kon krijgen :confused:
Ik heb helaas voor jou geen idee hoe je het op een andere manier wel rond kan krijgen.
 
Jeronimus737:

Erg vervelend. Ik hoop dat je alsnog snel een financiering ergens kunt regelen.
Een maatje van me had hetzelfde probleem. Hij heeft net op tijd een rare financiele constructie voor hem weten te regelen. Maar hij is inmiddels afgestudeerd en het is voor hem niet mogelijk om Type Rating kosten bij elkaar te krijgen. Hierdoor loopt hij al een X aantal banen mis.
Dus misschien lukt het je nu wel, maar houd er rekening mee dat je na je opleiding misschien ook wel een Type Rating zelf moet betalen.
Het komt wel goed, alleen heb ik niet echt advies voor je.
Succes!
 
Terug
Bovenaan