ff voorstellen

?

?

@Jester:

hey, wat iemand naast zijn/haar studie doet is zijn/haar pakkie aan. Je kan dat zo zwaar maken als je zelf wilt natuurlijk. Zo zullen er ook best wel mensen zijn die studeren, een fulltime baan hebben EN kinderen hebben... Stapje verder ook vast nog wel, met alles bovenstaand + 2 vriendinnen ofzo..

Maatschappijen zien een stappenplan van 5 jaar om piloot te worden en de benodigde brevetten bij elkaar te sprokkelen. Vergeleken bij een integrated waarin je zo snel mogelijk je doel (was toch je droom....?waarom zo traag?..) bereikt en in termen van tijd gedacht is het op je dooie gemakkie ja.

Modulair is totaal iets anders dan een stijle leercurve laten zien tijdens een integrated waarin je je ME in 3 weken moet wegvreten. Nogmaals, je hoort mij niet zeggen dat mensen met modulaire achtergronden kwalitatief minder zwaar wegen op vliegerslevel! Ik zeg alleen dat als je 25 jaar bent, en je wilt het echt nog maken naar een rechterstoel op een jet, dan moet je niet kiezen voor een ppl bij een boer in de achterhoek op een knollenveld en theorie in de stal, daarna 2,5 jaar doen over je IR bij school X omdat het daar zo'n warm familiegevoel gaf en uiteindelijk uitkomen op 4 jaar voor je CPL, IR, ME met atpl theorie.

Ik wil echt geen discussie starten hoor, of eigenlijk misschien ook wel, maar ik ben gewoon benieuwd hoe het met de jongens gaat die bij ..laten we zeggen..Seppe?IPA is dat toch? ..daar hun hele handel gedraaid hebben. Waar komen die terecht? Ik hoor er NOOIT wat over. Ja, ik ben ook daar gaan kijken, jep, ook ik vond het een lekker sfeertje...gezellige club. Biertje erbij, nootje, paar dames. muziekje...bank van Beer, klaar!. Ik hoorde alleen niks over resultaten.

Even serieus. Is er iemand die modulair iets heeft gedaan en nu bij een NL club op een kist vliegt?Of europa dan?....okee...iemand dan met eigen rating lappen?...iemand?
 
Ik word er moe van, maar zal nogmaals men eigen post citeren:

Ik ben nog eens zo vriendelijk geweest om het voor jou op te zoeken (de laatste keer hoop ik).

http://www.gapan.org/careers/survey.htm


"One airline preferred JAA integrated training while the remaining six expressed no particular preferences as to the type of training course followed to obtain the commercial licence"

Zoals ik al zei:
"Een stelling staaf je met een studie of document, niet met nattevingerwerk."


Ieder plan moet een backupplan hebben, modulair of integrated maakt geen ruk uit. Als je een toekomst uittekent, zorg er gewoon voor dat je een tweede/derde piste kan bewandelen.
Bijvoorbeeld: FI rating halen, ... (wat je zelf als realistisch acht...)
 
?

?

Ik vraag jou niet om wat op te zoeken, dus doe effe lekker normaal met je ... 'zo moe van'..

Doe lekker wat je vindt, iedereen lekker wat ie wil. Ik zal zo vriendelijk zijn nog een keer mijn mening te geven, speciaal voor jou

Ik dacht zo dat beste Pirke een redelijke opleiding in de pocket had, best een backup dacht ik zo. Hij wil alleen vlieger worden en dat gaat in een tijd als deze, waarin er ontelbaar veel (jongere) werkloze vliegers zijn, iedere boer die voldoet aan de minimale learning objectives zichzelf een FTO mag noemen en er dus een kleine 10tal opleiders zijn in nederland, etc etc etc... nou eenmaal het beste dmv een integrated opleiding. Er loopt bij trans, klm of martinair dan ook helemaal NIEMAND met 200TT modulair naar binnen. Zou dat dan helemaal zomaar zijn?
 
@Jester:

hey, wat iemand naast zijn/haar studie doet is zijn/haar pakkie aan. Je kan dat zo zwaar maken als je zelf wilt natuurlijk. Zo zullen er ook best wel mensen zijn die studeren, een fulltime baan hebben EN kinderen hebben... Stapje verder ook vast nog wel, met alles bovenstaand + 2 vriendinnen ofzo..

Maatschappijen zien een stappenplan van 5 jaar om piloot te worden en de benodigde brevetten bij elkaar te sprokkelen. Vergeleken bij een integrated waarin je zo snel mogelijk je doel (was toch je droom....?waarom zo traag?..) bereikt en in termen van tijd gedacht is het op je dooie gemakkie ja.

Modulair is totaal iets anders dan een stijle leercurve laten zien tijdens een integrated waarin je je ME in 3 weken moet wegvreten. Nogmaals, je hoort mij niet zeggen dat mensen met modulaire achtergronden kwalitatief minder zwaar wegen op vliegerslevel! Ik zeg alleen dat als je 25 jaar bent, en je wilt het echt nog maken naar een rechterstoel op een jet, dan moet je niet kiezen voor een ppl bij een boer in de achterhoek op een knollenveld en theorie in de stal, daarna 2,5 jaar doen over je IR bij school X omdat het daar zo'n warm familiegevoel gaf en uiteindelijk uitkomen op 4 jaar voor je CPL, IR, ME met atpl theorie.

Ik wil echt geen discussie starten hoor, of eigenlijk misschien ook wel, maar ik ben gewoon benieuwd hoe het met de jongens gaat die bij ..laten we zeggen..Seppe?IPA is dat toch? ..daar hun hele handel gedraaid hebben. Waar komen die terecht? Ik hoor er NOOIT wat over. Ja, ik ben ook daar gaan kijken, jep, ook ik vond het een lekker sfeertje...gezellige club. Biertje erbij, nootje, paar dames. muziekje...bank van Beer, klaar!. Ik hoorde alleen niks over resultaten.

Even serieus. Is er iemand die modulair iets heeft gedaan en nu bij een NL club op een kist vliegt?Of europa dan?....okee...iemand dan met eigen rating lappen?...iemand?


Een vliegmaatschappij zal het je echt niet kwalijk nemen dat je zo verstandig bent geweest om jezelf niet in torenhoge schulden te steken.

Daarnaast zijn hier genoeg mensen die nu vliegen, binnen of buiten Europa, na een modulaire opleiding.

En wat is er zo bijzonder aan om bij een NL club te vliegen? Er zijn 3 goeie maatschappijen, de rest is waardeloos. De vliegwereld beperkt zich niet tot Nederland, en als je niet naar het buitenland wil verkassen om te vliegen raad ik iemand zoiezo aan om geen vliegopleiding te doen.

Bij Transavia kan je trouwens gewoon solliciteren met je modulaire opleiding.
 
Relax -

Leuk dat je het onderzoekje voor de vijfde keer laat zien, maar ik kijk zelf liever naar het aantal modulaire vliegers dat daadwerkelijk een goede baan heeft. Naar mijn mening is modulair gewoon een risico-onderneming als je bij een goede club in Europa wilt werken.

Werkgevers zullen in een onderzoek ook altijd zeggen dat vrouwen en allochtonen gelijke kansen hebben...
 
Niet zo bekvechten. Integrated of modulair hebben qua inhoud weinig verschillen. Uiteindelijk leer je via beide wegen een vliegtuig te besturen dus wat dat betreft leiden beide wegen naar Rome en is er voor ieder wat wils.......

Tis alleen het aanname beleid van beide soorten opleidingen. Via integrated moet je veelal een uitgebreide selectie doorlopen en worden 'de meest geschikten' geselecteerd en modulair kan elke loodgieter of secretaresse gaan doen.

Tja, als je dan na je opleiding een DLR-testje moet doen om bij een maatschappij te mogen vliegen, dan is het wel fijn dat je enigszins over de capaciteiten beschikt en niet eindeloos bezig bent met solliciteren om uiteindelijk de postzakken in het oerwoud van Congo te mogen gaan rondvliegen........................

Behalve deze 'negatieve' kijk op het modulaire aannamebeleid, zitten er natuurlijk altijd nog 'top-gun' piloten tussen die het wel in zich hebben om bij een grote maatschappij te komen.
Petje af voor deze heren die veelal over een goede portie doorzettingsvermogen beschikken!
 
?

?

Helemaal mee eens, petje af! Uiteraard zijn er Acers onder de modulair opgeleiden. Vliegen leer je ook op de modulaire wijze. En natuurlijk mag men bij het 'grote' transavia solliciteren a raison €65. Ik heb alleen nog nooit gehoord dat er iemand na een modulaire opleiding naar binnen is gewandeld met 200TT.

Pirke wil liefst in NL vliegen en gaat solliciteren op z'n 27e/28e met zo'n 200 uur TT. Laten we wel zijn, weinig kans met modulair!
 
En ALS je al een prive-jet werkegever bereid vindt om je aan te nemen mag je een slordige €40.000 neertikken voor een typerating. Dan heb je uiteindelijk alsnog je schuld.

Da's natuurlijk een kul-argument. Hoevelen zijn er niet die wel van een integrated opleiding kwamen en ook een typerating hebben betaald? Ik vind het nogal een verschil, 180.000 euro schuld (integrated + tq) of 40.000 euro. En als je in het laatste geval dan die jet job hebt, dan heb je het wat mij betreft goed gedaan, want lang genoeg uurtjes vliegen en je kunt overal naartoe, zelfs als je dan 35 bent.

Ik vind nog steeds dat er HEEL VEEL te zeggen is voor een modulaire opleiding, ALS je die kunt doen met aan het einde geen of een geringe schuld. Zolang je het goed aanpakt, is het enige voordeel van -sommige- integrated opleidingen dat je eventueel van hun contacten gebruik kunt maken. Is dat voordeel ruim een ton in euro's waard? Dat is voor ieder voor zich om te beslissen. Bij de NLS blijkt men nogal graag van de "officiele lijst" af te wijken en hangt het er ook een beetje van af of de leiding je wel mag of goed genoeg vindt. So much for that, then.

Tegenwoordig, met de komst van self-sponsored type ratings, is het verschil tussen modulair en integrated, qua kansen, weer kleiner geworden. Als je de goede rating hebt, kijkt een airline direkt al minder naar je basisopleiding.

Laat je niet gek maken, stel een financieel plan op voor jezelf (wat je ALTIJD moet doen, zelfs als je al weet dat je een integrated opleiding wil doen), en denk er goed over na. De markt wordt steeds krapper, dus de kansen worden steeds beter.

Oh ja, Pirke, zowel de KLS als EPST hebben een deel van de opleiding in de USA. Wat betreft je haat richting de USA: Get over it. Dat soort negatieve gedachten zitten je alleen maar in de weg. Wil je straks niet op een Boeing gaan vliegen? Of ga je zitten chagrijnen als je een vlucht naar de USA hebt? Er zijn zat dingen waar ik me aan erger aan de USA, maar er zijn ook zat dingen waar ik me aan erger aan Nederland! Vliegen is internationaal, dus laat het varen.
 
?

?

Oja,

wilde ik nog even kwijt:

Ik ben ook niet van mening dat een modulaire weg minder zwaar is ofzo. Ik denk juist dat je misschien wel meer motivatie en discipline nodig hebt om toch maar weer in je boeken te duiken en niet lekker genietend voor de buis te gaan hangen als psv klop krijgt in de CL bijvoorbeeld..:grijns:

Die jongens doen het echt wel ergens voor. Het is alleen zo dat maatschappijen precies weten wat ze in huis halen als je een integrated hebt gedaan. En hoe lullig ook, maar ik denk dat het een maatschappij geen ruk kan schelen of jij wel of geen schuld hebt... Sterker nog, een aantal transvliegers (100%KLM)die de overstap maken naar mainline KLM krijgen een dikke bond aan hun reet van 40K.. Bezorgdheid van de werkgever vwb schuld?Dacht het niet!
 
Helemaal mee eens, petje af! Uiteraard zijn er Acers onder de modulair opgeleiden. Vliegen leer je ook op de modulaire wijze. En natuurlijk mag men bij het 'grote' transavia solliciteren a raison €65. Ik heb alleen nog nooit gehoord dat er iemand na een modulaire opleiding naar binnen is gewandeld met 200TT.

Pirke wil liefst in NL vliegen en gaat solliciteren op z'n 27e/28e met zo'n 200 uur TT. Laten we wel zijn, weinig kans met modulair!


Hoe groot de kans is dat je in Nederland een baan vind is weer een hele andere discussie. Oke het zou mooi zijn als je na je opleiding in Nederland kan werken, maar hoe groot is die kans? Met een integrated opleiding is die kans ook heel klein. Als je echt niet buiten Nederland wil werken moet je er niet aan beginnen.
 
@IZ:

Klopt, ik zeg ook niet dat je met integrated GEEN rating hoeft te lappen bij dat soort operators! Vaak moet je dat altijd als je er wil beginnen, tenzij je tig uren hebt. Punt was hier dat Pirke GEEN schuld wilde hebben. En daar na op een PJ wilde vliegen..Ook integrated mensen zullen moet lappen voor hun rating ja...
 
Pirke,

Heel even snel naar je sheetje gekeken, maar qua uren ontbreekt er nog het eea. Ik meen, en dat is even uit het hoofd ( kijk het in de jar-fcl even na):

Voor je modulair aan CPL mag beginnen moet je minstens 100uur PIC hebben en min. 150 TT

Met alleen je 60 PPL uren, waarvan er 'slechts' 10 PIC zijn, en minstens 35 dbo, en 50 (dbo) IF uren kom je dus niet met 30 uur ervaring aan die 100 PIC uren.

Mijn weg: PPL (50 uur), Ervaring (100 uur), IF (50 uur), CPL (15 uur), ME (12 uur, meen ik)

En vergeet ook de 'kleine' kosten niet.. brandstof voor heen en weer pendelen voor praktijk/theorie/examens, je landings gelden, zeker als je IF gaat, gaat dat lekker aantikken, kaart materiaal e.d.
PPL examens zijn tegenwoordig 90/stuk en APTL 125/stuk.. dus 9x90 + 14x125 komt er dus nog bij..
en de IVW leges liegen er ook niet om.. CPL brevet aanvraag kost je meen ik al 500 euries..
 
Laatst bewerkt:
Pirke,

Heel even snel naar je sheetje gekeken, maar qua uren ontbreekt er nog het eea. Ik meen, en dat is even uit het hoofd ( kijk het in de jar-fcl even na):

Voor je modulair aan CPL mag beginnen moet je minstens 100uur PIC hebben en min. 150 TT

Met alleen je 60 PPL uren, waarvan er 'slechts' 10 PIC zijn, en minstens 35 dbo, en 50 (dbo) IF uren kom je dus niet met 30 uur ervaring aan die 100 PIC uren.

Mijn weg: PPL (50 uur), Ervaring (100 uur), IF (50 uur), CPL (15 uur), ME (12 uur, meen ik)

En vergeet ook de 'kleine' kosten niet.. brandstof voor heen en weer pendelen voor praktijk/theorie/examens, je landings gelden, zeker als je IF gaat, gaat dat lekker aantikken, kaart materiaal e.d

+ 500 euri's aan een uniform

(beetje zelfrespecterende piloot vliegt alleen met 'strepen' op z'n pak) :grijns:
 
Cloud Buster, bedankt voor het nakijken :) Nog meer redenen om niet voor een modulaire opleiding te kiezen.

Vandaag een proefles gehad, was erg gaaf moet ik zeggen. Zicht was redelijk beperkt door de wolken: (80%) op de kunstmatige horizon gevlogen, maar het ging allemaal erg goed. Mooie bochtjes gemaakt enzo. Is dat zweefvliegen heel wat jaartjes terug toch nog ergens goed voor geweest :) Landing heb ik ook voor 90% al meteen zelf kunnen doen, hier en daan wat aanwijzingen: neus iets hoger/lager etc. Alleen bij de flare moest de neus een stuk hoger dan ik verwacht had en daar greep de instructeur dan ook even in.

Maar mijn beslissing staat vast, ik heb al een afspraak staan bij de EPST dinsdag voor fase 1, papieren voor de kls doe ik ook de deur uit.

Ik ben er net achter gekomen dat er voor de nls een borg vereist is (wat bij epst/kls/stella niet het geval is), die valt dus al af voor mij. Ik wil mijn ouders niet lastig vallen met een extra lening op de overwaarde van hun huis.
 
Laatst bewerkt:
Maar mijn beslissing staat vast, ik heb al een afspraak staan bij de EPST dinsdag voor fase 1, papieren voor de kls en nls doe ik ook de deur uit. Ik ga gewoon bij alle drie tegelijk solliciteren en kijk wel wie me wil hebben.

Pirke, houdt rekening met de verschillende tijdsduur van de selectieprocessen. Bij de NLS kun je (als het meezit) al binnen een maand aangenomen worden, bij de KLS zal dat eerder minimaal een maand of drie/vier zijn. Bij EPST weet ik het niet.

Met andere woorden, laat de 'snelste' sollicitatieprocedure niet doorslaggevend zijn. Een maandje langer bezig zijn met selecties kan soms helemaal geen kwaad zijn, zeker als je bij sommige vliegopleidingen 4 maanden moet wachten voordat je in een klas geplaatst wordt.

Daarnaast kunnen vliegscholen geld in rekening brengen indien je de selectie met positief resultaat hebt afgerond maar toch besluit 'af te haken' Bij de KLS ligt dat volgens mij op 1500 euro (maar dit is incl med. keuring van ongeveer 600 euro).

Met andere woorden, misschien is het slim om niet voor alle selecties tegelijk te starten, maar naar je eigen voorkeur van opleiding te beginnen met de diverse selecties........
 
Chucky, mijn voorkeur ligt bij de EPST of de KLS. Daar ga ik me ook voor aanmelden. Mocht ik bij allebei niet aangenomen worden dan kan ik altijd nog kijken wat ik ga doen.

Toen ik de NLS belde met nog wat financieringsvragen over hun garantiefonds en ze me doorverwees naar de ING, hoorde ik dat er nog steeds een borg bij hun nodig is, wat ze bij de kls/epst/stella niet vragen. Aangezien ik zelf niets heb dat genoeg borg is en ik mijn ouders zeker niet lastig wil vallen, hoop ik dat ik bij de epst of de kls terecht kan. Die twee selecties wil ik wel tegelijk ingaan. Ze kunnen allebei 2 tot 4 maanden duren en ik heb geen zin om na 4 maanden erachter te komen dat ik nog eens 4 maanden moet gaan wachten, dat is me die exta paar centen wel waard.
 
Die twee selecties wil ik wel tegelijk ingaan. Ze kunnen allebei 2 tot 4 maanden duren en ik heb geen zin om na 4 maanden erachter te komen dat ik nog eens 4 maanden moet gaan wachten, dat is me die exta paar centen wel waard.

Goed plan, heb ik ook gedaan. Toevallig ook nog bij dezelfde twee scholen. Houdt er wel rekening mee dat ernaar gevraagd kan worden bij de gesprekken. Als je het goed kan beargumenteren is er niets aan de hand, vind het juist getuigen van wilskracht en realiteit.

In mijn geval heb ik de laatse fase van de tweede keus afgezegd, omdat ik reeds aangenomen was bij de eerste keus. Scheelde me wat centjes.
 
Avian, welke keus was dat?

En mijn ervaring bij interviews en sollicitatiegesprekken is zo min mogelijk voorbereiden. Weet waarom je bij dat bedrijf/instelling wilt werken/studeren en een beetje uitzoeken wat voor bedrijf/instelling het is en wat ze doen en het komt allemaal wel goed.

Blijf jezelf en je wordt aangenomen, zo is het tot nu toe altijd nog gegaan bij mij :)
 
Helemaal gelijk Pirke,

Alleen getuigt goede voorbereiding ook van motivatie dan wanneer je 'nonchalant' binnen komt lopen. Voor beide opties is wel wat voor te zeggen, alleen heb ik tot nu toe gemerkt dat ik er een positieve opmerking over kreeg over de manier waarop ik mijzelf presenteerde en voorbereid had.......
 
Pirke -

Mijn eerste keus was de KLS omdat ik graag later voor de KLM zou willen vliegen. Bovendien kon ik hier een echte indruk van de school krijgen, dit is bij EPST niet echt mogelijk. Verder geen slecht woord over EPST. Ben er altijd hartelijk ontvangen.

Als ik jou was zou ik me goed voorbereiden op de gesprekken. Zoals Chucky ook al zegt getuigt dit van een goede motivatie, en geloof me dat vinden ze belangrijk. Dat je altijd met een minimale voorbereiding door sollicitaties bent gerold kan ook je valkuil worden, als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Terug
Bovenaan