ff voorstellen

Zoals ik al zeg: ik twijfel :D

Hoet hoeft van mij niet perse de KLM te zijn, maar om op voorhand al dingen uit te sluiten is ook weer zoiets...
 
Citaat:
Origineel gepost door ph-avb delivery
... lukt dat niet kan je nog altijd naar Trans/buitenland.

Nou... das wel een beetje kort door de bocht

Het gaat erom als hij op de kls word aangenomen (als hij erheen wilt) dat je goed genoeg bent voor de klm (tenzij je het heel erg moeilijkt maakt voor jezelf) Wil je als je klaar bent op de kls nogsteeds niet naar de KLM dan heb je nog vele andere opties.
 
?

?

@ Pirke:


Mijn advies? Begin er niet aan!


Ik heb werkelijk met verbazing dit topic gelezen. Je begint met een verhaal dat je PPL wel grappig vindt om te gaan doen en je geen veredeld buschauffeur wilt worden. Hieruit maak ik op dat je werkelijk nog niet hebt gekeken naar wat het beroep inhoudt.
Ik ben 2:40 min. verder aan het lezen en je hebt besloten voor je ATPL te gaan (dus toch buschauffeur worden?). Seppe lijkt je dan het leukst. (een opleider kies je niet omdat het zo'n gezellig clubje is he!) Weer een tel later is misschien de KLS wel grappig. Je hoeft niet zo nodig op een grote jet bij de KLM en een klein prive-jetje lijkt je ook wel wat.

Eventjes, als je verkeersvlieger wilt worden moet je daar werkelijk VOL voor gaan en zo snel mogelijk klaar zijn. Je moet een zo goed mogelijke school (lees: naam/reputatie/connecties/etc etc etc) doorlopen en zorgen dat je zo snel mogelijk ergens op een senioriteitslijst komt te staan. Ga je eerst eens verdiepen in wat je wilt alvorens een besluit te maken. Bel 10 scholen van kaliber Seppe t/m KLS/NLS en ze vertellen je allemaal dat zij de beste zijn. That's not the point. Ga na wat jij wilt en bel maatschappijen om hun mening. Leg ze uit dat jij 25 bent en op je dooie gemakkie in 4 jaar modulair gebrevetteerd wilt zijn. Dan ben je dus 29, geen uren maar ach, geen schuld. Ben je dan waar je wilt zijn? Denk je dat je op een privejet kan starten met 225 uur onder je riem van een modulaire cursus? En ALS je al een prive-jet werkegever bereid vindt om je aan te nemen mag je een slordige €40.000 neertikken voor een typerating. Dan heb je uiteindelijk alsnog je schuld.

Mijn mening:


Begin er niet aan of doe het goed. Of je haalt je papieren en je zorgt dat je over 18 maanden klaar bent met de KLS/NLS etc, dan heb je goede kansen (ook gezien je vooropleiding). Of je begint er niet aan want het is een erg duur brevet om af en toe op zaterdag ergens een rondvluchtje mee te gaan doen als je een modulair CPL op zak hebt.
 
Thumbs on fly, ik snap je verbazing. De reden die jij al aangeeft is de vooruitgang die ik geboekt heb in dit topic.

Hoe ik hier eerst begon: ik wil m'n PPL halen, ooit m'n CPL en dan ooit een switch maken naar beroepsvlieger (ongeacht waar ik dan op vlieg). Omdat ik op dit forum veel informatie tot me heb gekregen ben ik ook inderdaad gaan nadenken wat ik echt wil. Zoals ik al aangaf wil ik ooit beroepsvlieger worden, maar ervaring hier laat merken dat dat ooit nooit wordt als je niet op tijd begint. Daarom dat mijn plannen dus veranderd waren in snel een modulaire opleiding doen als ik inderdaad ooit die switch wil maken.

Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe liever ik die switch zo snel mogelijk maak, waarbij ik natuurlijk nog eerst even m'n huidige studie afmaak de komende 2 a 3 maanden. Het kost mentaal tijd en kracht om inderdaad tot de conclusie te komen dat ik m'n huidige opleiding eigenlijk voor spek en bonen heb gedaan (behalve dat ik er veel geleerd heb natuurlijk) als ik inderdaad meteen erna een switch ga maken naar beroepsvlieger. Het proces kan je ook in dit topic terugvinden :)

Ik wil vooral geen overhaaste beslissingen gaan nemen en iedere vliegopleiding zegt dat hij de beste is. Wel heb ik gemerkt dat de meningen hier vrij unaniem zijn: EPST en KLS eerste keus, daarna NLS en Stella.

Wat betreft het verkeersvlieger worden of een privejet vlieger, volgens mij is de vooropleiding hetzelfde en scheelt CPL theorie met IR en ME niet zoveel van ATPL, behalve dat de laatste een stapje uitgebreider is. Theorie tot me nemen heb ik absoluut geen problemen mee, ik durf te beweren dat ik het in de helft van de tijd kan met zelfstudie ipv klassikaal. Dat maakt verder ook niet uit, maar met een goede (ATPL) opleiding kan ik in ieder geval alle kanten op, wat mijn wensen dan ook zijn.

Dat ik op korte termijn beroepsvlieger wil worden staat ondertussen vast. De manier waarop ik er ga komen staat nog open. Misschien kan ik me inderdaad het beste gewoon aanmelden voor EPST/KLS, mocht ik daar niet aangenomen worden dan bij NLS/Stella. Deze keus is voorlopig nog puur gebaseerd op wat ik hier lees en de garantiefondsen die ze hebben. Zelf ben ik ook een voorstander van: als je iets doet: doe het goed.
 
Ik wil vooral geen overhaaste beslissingen gaan nemen...

Als je het topic een beetje doorleest is dat eigenlijk het enige wat je doet. Ik kan me ook wel vinden in Duimen aan vlieg zijn post.
 
Als je het topic een beetje doorleest is dat eigenlijk het enige wat je doet. Ik kan me ook wel vinden in Duimen aan vlieg zijn post.

In zoverre, dat ik hier op dit forum mijn gedachten op een rijtje aan het zetten ben en nog geen stappen heb genomen om mijn wilde ideeen die ik elke keer heb tot uitvoering te brengen.
 
Wat heb je dan voor vooruitgang geboekt?

Wat mij ondertussen duidelijk is geworden is dat ik op korte termijn beroepsvlieger wil worden ipv "ooit". De snelste weg is via een integrated opleiding en die hebben ook de beste baanperspectieven.

Eigenlijk is het heel simpel :)
 
Vliegen is ook altijd een droom van mij geweest vandaar dat ik geen beroeps ben geworden :) ........ oeps, maar ik ben wel met mij ATPL bezig ;)
 
?

?

@ Pirke:

Eén ding moet gezegt, je leert snel! En dat is makkelijk tijdens de opleiding. En nu als de sodemieter de KLS of de NLS opbellen, aanmelden, opleiding Acen en naar die baan!

Is allemaal leuk en aardig hoor, opleidingen waarbij het allemaal zo goed aanvoelt, zweverig lief wordt gedaan en de sfeer perfect is. Ik vind dat je de beste opleiding moet doen die er is en met je vooropleiding mag dat toch geen probleem zijn? Ook al is het 2 jaar knokken en heb je elke dag het gevoel dat je met je ballen tussen een deur hebt gezeten, gewoon even 2 jaar ja en amen zeggen. Waar het op neerkomt is dat de KLS en NLS je gewoon binnen 2 jaar met dezelfde syllabus klaarrammen tot een goede verkeersvlieger op een JET. (tenminste, in het 'vdbergtijdperk') Amerika-programma's, Urenprogrammaatjes blabla, garanties blabla...gewoon KLS of NLS doen!


Goodluck
 
?

?

hehe..


Wat zal ik zeggen. NLS gedaan en binnen een half jaar een kijk op de wereld gerealiseerd vanaf FL380...

inderdaad wel prima uitzicht ;)

Cheers!
 
Zojuist gebeld met EPST, komende dinsdag heb ik een fase 1 selectie. Ik ben zelf een schotland fan (speel ook doedelzak! :)) dus om in de UK gestationeerd te komen lijkt me geweldig.

Papieren voor de KLS ga ik ook zo de deur uit doen, als backup mocht de EPST niet lukken, dan kan ik lekker in NL blijven. Ik weet nog niet of ik ook meteen de NLS selectie moet gaan doen, drie tegelijk is weer zoveel van het goede en het kost wel overal geld om met de selectie mee te mogen doen.
 
?

?

Je weet zeker dat je ervoor gaat?


Begin dan hier:

08004212121

Dit is het Aviation Medical Center. Laat je even klasse 1 checken voor je 100-den euros in selectieprocessen stopt. Je moet hem hoe dan ook ooit doen.

Wil je in UK terecht komen? Dan is er maar 1 juiste keus: CTC. BEl ze en vraag naar hun cadet scheme. Baangarantie op een jet en heerlijk stijf brits daar in Dibden. Vond de NLS een toetje vergeleken bij het doorrammen daar!

Goodluck
 
Pirke, een beetje kritische blik zal je een pak verder brengen dat het klakkeloos overnemen van iemands en ik citeer "blik op de wereld".

Verschillende wegen leiden naar Rome, en voor sommigen leiden ze nergens heen.
Dus op één verhaal afgaan is kort door de bocht, en past niet bij de attitude van een wannebe-vlieger.

Ik vraag me af waar de NLS'er zou staan indien de markt weer wordt zoals na 9/11 met z'n fancy CAE-diploma en 195TT.

No offense trouwens, maar het is gewoon om je erop te wijzen dat je een keuze maakt op basis van scenario's, inschattingen en een pak diverse meningen. En niet op basis van 5 dagen op het airwork forum.

my 0.02€
 
Dat is het mooie van een forum, iedereen bemoeit zich overal mee :)

Wees niet bang, ik maak mijn eigen keuzes. Ik heb verschillende financiele analyses hier op m'n desktop staan voor allerlei scenario's. Feit blijft, dat als ik snel (binnen 2 jaar) een opleiding heb afgerond, en vrij snel daarna een baan vind, dat dat uiteindelijk goedkoper is dan het modulair gaan aanpakken en er langer over doe. Het lijkt misschien dat ik dan minder geld kwijt ben, omdat ik met een baan de opleiding voor het grootste deel kan financieren, maar ik ben ook later klaar met de opleiding. De tijd die ik extra bezig ben had ik ook al kunnen besteden om de lening weer af te gaan betalen.

Verder is airwork niet de enige bron van mijn informatie, maar wel degene die mij in eerste instante m'n ogen heeft geopend.

Ik wil of in NL, of in UK gestationeerd worden. Amerika vind ik persoonlijk een verschrikkelijk land waar ik liever niet wil wonen. Voor m'n studie heb ik een aantal maanden in Canada gewoond en ik heb een korte reis door de US gemaakt, maar ik hou meer van Europa, met voorkeuren NL of UK. Belgie (NL sprekend) zou ook nog wel kunnen, maar dat telt als NL in mijn ogen, ik woon nu ook al tegen de grens aan.

Als ik dit alles in overweging neem, is er eigenlijk maar 1 conclusie mogelijk: een integrated opleiding. Aangezien ik absoluut geen problemen heb met een zware opleiding (hij zal nooit zwaarder zijn dan m'n huidige) wil ik daar ook voor gaan. Garantiefondsen met financieringen waar geen borg voor nodig is: heerlijk. Mogelijkheden als ik zo'n opleiding heb afgerond: genoeg.

De enige keus blijft dan nog welke opleiding. Gebaseerd op wat ik hier gelezen heb gecombineerd met andere bronnen op internet en de websites van de opleiding, geef ik de voorkeur aan EPST of de KLS. De NLS wordt mijn 3e keus. Bij minstens één van die drie verwacht ik aangenomen te worden, dus ik hoef niet verder te kijken :)
 
?

?

Helemaal mee eens!

Klopt, kijk goed rond en kom daarna pas terug bij de KLS of NLS!(of EPST, STELLA, of welke dan ook) Gaat even om modulair gaan op je 25e...op zich wel een spannend ritje!

Uiteraard zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Laten we daarom oproepen om mensen die op hun 25e zijn begonnen met een modulaire cursus en nu een GOED betaalde baan op een jet, ZONDER type rating kosten en in nederland gebased zijn hier te reageren. Ik wil ze weleens tellen!

IK was ook klaar in een KUTtijd, nummertje 100+ op de zogenaamde wachtlijst (naam was met recht WACHTlijst). Had ook 165 TT en een 'fancy'CAE diploma. Een voucher die geen reet waard was en géén steun vanuit de zogenaamde 'nazorg'.

Ik heb ook zelf moeten knokken voor mn baan. Op de bonnefooi naar Engeland gevlogen in mn pak en aangebeld bij maatschappijen of ze misschien mijn CV wilden hebben. 300 keer een sollibrief verstuurd, gebeld en gemaild tot ik gek werd..

En toch ben ik blij dat ik toen de NLS heb gedaan. De nederlandse markt is weer redelijk open voor NLSers met een aantal uurtjes ;)
 
Laatst bewerkt:
Het kost mentaal tijd en kracht om inderdaad tot de conclusie te komen dat ik m'n huidige opleiding eigenlijk voor spek en bonen heb gedaan (behalve dat ik er veel geleerd heb natuurlijk) als ik inderdaad meteen erna een switch ga maken naar beroepsvlieger.

Uhm Pirke, waardeer ook je studie die je nu aan het volgen bent. Misschien dat je de geleerde theorie nooit in de praktijk zult toepassen omdat je een 'switch' gaat maken richting de luchtvaartwereld, toch kun je veel lering en ervaring trekken uit een eerdere opleiding voordat je piloot gaat worden.

Was zelf 17 toen ik klaar was met het VWO en zag mijzelf echt nog niet voor een airliner werken op mijn 19e/20ste levensjaar. Paar jaartjes studeren inclusief studentenleven hebben mij volwassener gemaakt waardoor ik helemaal voorbereid ben om piloot te worden. Tevens was de markt behoorlijk slecht indien ik destijds met m'n opleiding klaar zou zijn (11 september). Nu zijn er veel meer kansen!!!
 
.............Ga na wat jij wilt en bel maatschappijen om hun mening. Leg ze uit dat jij 25 bent en op je dooie gemakkie in 4 jaar modulair gebrevetteerd wilt zijn. Dan ben je dus 29, geen uren maar ach, geen schuld...........

Een studie naast een fulltime baan is nou niet echt "op je dooie gemakkie"...
 
PH-Chucky, helemaal waar hoor. Ik heb er erg veel geleerd, vooral mijn analytisch en probleemoplossend denkvermogen is enorm. Ik heb ook mijn wilde jaren kunnen leven in het uitgaansleven, andere dingen gedaan die de paus niet goed zou keuren en uiteindelijk volwassen geworden. Nu ben ik klaar voor de volgende stap in m'n leven :)
 
Terug
Bovenaan