EPST met AJFC

Ik heb onlangs de AJFC cursus gevolgd bij EPST. Het is een zeer professioneel opgezette cursus. Voordat je er aan mag beginnen moet je eerst een selectie doen. Zoals al eerder door iemand gezegd, het zijn 4 dagen grond school en 12 sessies simulator. De hele cursus is er op gericht om je klaar te stomen voor een Type Rating. De sim sessies staan onder leiding van training vliegers van BA, Martinair en Trans. Mensen dus die weten waar het om gaat. De cursus gaat snel, het is veel maar als je het afrond ben je klaar voor de “grote”luchtvaart. Nu zijn er in mijn ogen een aantal zaken die belangrijk zijn bij het “kiezen” van een dergelijke opleiding (AJFC, MCC etc). Hoe professioneel is de cursus (m.a.w. word ik er echt beter van), hoe bekend is de cursus bij de maatschappijen, sluit het aan bij de wensen van de maatschappijen, en wat kan het opleidings instituut voor je betekenen bij het vinden van een baan. Het eerste punt heb ik reeds aangehaald. Het tweede heb ik nog geen ervaring mee, maar wat ik wel weet is dat EPST veel contacten heeft met (vooral Engelse) maatschappijen, en dat juist deze contacten hebben geresulteerd in de AJFC. Daarnaast is het zo dat de maatschappijen iemand willen aannemen die een 99% kans van slagen heeft bij de type rating. Maar goed, als geen ander weet ik dat je eerst de mogelijkheid moet krijgen om in aanmerking te komen voor een type rating voordat je kan laten zien wat je waard bent en op dit moment is dat gewoon heel moeilijk (ook met een AJFC op zak). Wat ik wel weet op basis van feiten is dat EPST op dit moment nog steeds vliegers af levert bij de maatschappijen, en dat kan in mijn ogen niet als je geen kwaliteit levert, en uiteraard hoop ik daar van te profiteren. Je wordt namelijk opgenomen in de EPST “pool”. Niemand zal je in de luchtvaart iets kunnen garanderen, dus je moet zelf een goede afweging maken, en in mijn ogen is EPST op dit moment een opleiding met de minste garanties maar met het meeste resultaat, en de praktijk zal uitwijzen of ik gelijk heb.
 
Laatst bewerkt:
Wat is die "epst-pool"?
Als je de hele opleiding bij EPST doet kom je in de CTC pool.
Kan me bijna niet voorstellen dat hiermee dezelfde pool bedoelt wordt, aangezien CTC zelf een traject heeft om in die pool te komen dmv atp-scheme.

Weet iemand hier hoe het precies zit?
 
CTC heeft alleen de holding pool met baangarantie........maar alleen als je de AQC volgends hun standaard afrond, anders zit je in zo een virtuele pool als de 'EPST POOL'.
Als iemand een baan heeft gevonden omdat hij de AJFC heeft gedaan zou ik dat graag willen horen.
AJFC als voorbereiding voor CTC? 6250 euries plus 6000 pond....daar kan je al bijna een eigen type rating voor halen, maar dan nog een eigen type rating kopen is meestal een waste of money.

Bonjour!
 
geen contract meer met CTC

geen contract meer met CTC

Goed, het verhaal wordt me allemaal een stuk duidelijker.

Sprak net iemand bij CTC en die zei dat het contract tussen EPST en CTC afgelopen is. Alleen de mensen die nu nog in de opleiding zitten mogen nog via CTC de AQC doen en doorstromen in de pool van CTC.
Daarom is EPST dus met de AJFC begonnen. Op hun website is alle informatie nu ook gewijzigd. CTC komt niet meer voor in het verhaal. Wel schermen ze nog met directe contacten met de Engelse maatschappijen. Ik vraag me af hoe die zijn aangezien iedereen werd geplaatst via de pool van CTC.
Ook hebben ze het over contracten van Oxford met de maatschappijen. Op PPrune wordt daar niet zo enthousiast over gedaan.
Ik ben benieuwd wat dit voor invloed heeft op het succes verhaal van EPST en voor diegenen die nu met de opleiding starten.

Weet iemand hier meer over?

Grtz,

Vervlogen
 
Stand van zaken...

Stand van zaken...

Hola..!

Wil deze thread even wat nieuw leven inblazen...
Ben a/h overwegen de AJFC van EPST te gaan doen, maar niet zonder eerst wat meer info te hebben vergaard...

Zijn er inmiddels wat meer ervaringen met deze cursus en hoe het daarna vergaan is? Wie heeft deze cursus gedaan, wanneer in de pool geplaatst en wanneer een job gekregen (als dat überhaupt het geval is natuurlijk)...? Alvast bedankt.

Adios.

Gr. Slim
 
Ga rechtstreeks naar CTC omdat daar wel een echte garantie aan vast zit. EPST is passee want zij doen het via Oxford. Oxford heeft veel meer moeite om mensen te slijten dan bv de NLS... go figure...



:o
 
Zie de website van Olivier Moens , hij heeft de hele EPST opleiding net afgerond en heeft ook de AJFC gedaan. Ik (en jullie waarschijnlijk ook) ben erg benieuwd naar het vervolg van het verhaal.
 
Ik heb onlangs de AJFC-cursus gevolgd. Ik kan daar eigenlijk kort over zijn: zeer positief. In mijn ogen absoluut onmisbaar als voorbereiding op een evt. Type-rating. Verder kan ik het hele verhaal wel gaan opschrijven maar dat hebben ´stone´ en ´Toss´ hier al gedaan en idd ook op de website van Olivier staat een uitgebreid verslag.

Over garanties het volgende. Er wordt aktief voor je naar een baan gezocht. Nee, geen garanties maar die heb je nergens, ook niet bij CTC!
Onlangs zijn een aantal mensen uit de pool bij VLM geplaatst. EPST doet ook de selectie hiervoor. Daarnaast hebben geloof ik nog een aantal mensen uit de pool een plaatsje gevonden bij Holland Excel.
Verder is EPST een samenwerkingsverband aangegaan met DPI. Iedereen die de AJFC goed afsluit komt in aanmerking voor plaatsing. Zie ook website EPST item ´nieuws´.
 
Primer:

-Bij Holland Excel is alleen een groep NLSers aangenomen
-DPI heeft een iets ander persbericht op de site staan: dat ze namelijk de selectie tool van EPST gekocht hebben
-DPI heeft zover ik van ze begreep nog niemand aangenomen
-CTC geeft meer garantie dan EPST en de enige reden dat ik daar een beetje fel op ben is dat EPST zijn reputatie geheel opgebouwd is op de plaatsing via CTC

Tot voor kort was EPST een van de drie die ik mensen altijd aan voorstelde als ze een school zochten: NLS, KLS en EPST. Nu is het rijtje gewoon NLS, KLS en CTC McAlpine.

Oxford als school heeft teveel mensen op de wachtlijst en is dus niet een goede keus als er geen duidelijke baan aanvast zit. De opleiding is wel goed maar het gaat om het staartje.

:cool: :o
 
Laatst bewerkt:
I agree Pilootje!

CTC (ATP Scheme) geeft idd ook geen garanties, maar die hebben de afgelopen jaren een heel aantal mensen de cockpit in geholpen. EPST kan dat nog niet zeggen want iedereen die "geplaatst" is de afgelopen jaren is via CTC gegaan.
Kan iemand mij vertellen wat voor contacten EPST rechtstreeks heeft met maatschappijen?

Grtz
 
Zoals er al eerder in dit topic genoemd wordt door Cb; ATP en EPST zijn zusterbedrijven (praktisch). Indirect is EPST dus de Nederlandse tak van ATP/CTC.

grtz,

Hp
 
Zijn er eigenlijk mensen die de AJFC hebben gedaan, en nu ook een baan hebben? Heb zelf de selectie’s gedaan ervoor en mocht beginnen, maar had toen net een baan gevonden. En heb het dus niet gedaan. Op dat moment waren er (volgens mij) nog geen mensen die een baan hadden gevonden na de AJFC. Weet hier misschien iemand of dat nu (of misschien toen al) anders is. Anders is het een hoop geld. Wat ik mijzelf af vraag is hoeveel er blijft hangen na een jaar. Dat zal je natuurlijk een zorg zijn als je via EPST een baan vindt, maar als dat nu niet zo is…….

Grtz Mike5
 
Horsepower zei:
Zoals er al eerder in dit topic genoemd wordt door Cb; ATP en EPST zijn zusterbedrijven (praktisch). Indirect is EPST dus de Nederlandse tak van ATP/CTC.

grtz,

Hp

Zoals ik al eens eerder gepost heb. Dat was zo!
Ik heb het gevraagd aan iemand bij CTC die goed op de hoogte is. Het contract tussen CTC en EPST is ergens in januari of februari opgezegd. Alleen de leerlingen die nu nog in opleiding zitten komen via CTC aan een baan. Diegenen die nu beginnen hebben NIETS met CTC te maken. Kijk maar op de site van EPST. Je kan geen verwijzingen meer vinden naar CTC, terwijl dat eerst wel zo was.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Grtz
 
Terug
Bovenaan