EPST met AJFC

Check00

New member
Wie is er bekent met de nieuwe EPST cursus, Airline Jet Foundation Course?
Wat zijn de voordelen van deze cursus en zijn er misschien betere alternatieven, zoals bv.CTC met de ATP scheme?
 
Klopt, sterker nog: EPST en ATP zijn 'zusterbedrijven'. Klopt juridisch misschien niet helemaal, maar praktisch wel.
 
ik geloof dat dat iets nieuws is van DHR Verburg. Staat nu toch ook een 737NG FB sim in maarssen. Geen idee of het ook in samenwerking is met ATP, maar zou best kunnen dat ATP het zelf te druk heeft in england en de nederlandse EPST'ers in maarssen opleiden. Weet het allemaal niet zeker maar weet wel dat de heren verburg een sim hebben gekocht.

groet
 
Zijn er helemaal geen mensen die hier wat meer van weten?
of een simular iets hebben gedaan?
Hoe is dat bevallen??
 
Hoi,
Ik ben wel geïnteresseerd om deze cursus te doen.Maar ik weet te weinig over deze cursus.Het schijnt dat je nadat deze cursus afront, in een poule terechtkomt. Ze zeggen dat iedereen die deze cursus heeft gedaan, ergens bij een maatschappij vliegt.
Zijn er inderdaad mensen die dit hebben gedaan?
Groetjes,
D.
 
Je moet na deze cursus gewoon zelf solliciteren bij maatschappijen. Wat betreft holding pool, dit is alleen bij CTC.
 
Ik denk dat hier het EPST traject waar een Jet Foundation Course inzat via het CTC Scheme (met dus plaatsing bij een airline) wordt verward met iets nieuws waar EPST mee bezig is. Voor zover ik weet heeft CTC hier niets mee te maken, en is er ook geen plaatsing bij airlines. De kans is ook klein dat je iemand vind die dit gloednieuwe traject heeft doorlopen.

Dit is wat ik heb begrepen van alle info die ik in Engeland bij CTC bij elkaar heb gesprokkeld. Ik kan er helemaal naastzitten, maar ik zou het even goed uitzoeken.
 
Mijn post kwam misschien negatief over;
Ik zei "Ik zou het goed uitzoeken", dat betekent dus niet: "Ik weet niet of dit te vertrouwen is."
Ik bedoel namelijk: "Zorg dat je goed weet wat een cursus inhoudt voor je erin investeert."

De reden dat je moeilijk mensen zult vinden dit dit traject hebben doorlopen is dus vanwege dat de cursus nieuw is, niet dat het zo dodgy is dat niemand het doet.

Een Jet cursus en Airline Foundation is goed voor je ontwikkeling, een jet is heel anders dan props, en een airline omgeving is heel anders dan trainings- of singlepilotomgevingen. Denk maar eens aan SOPs, organisatiestructuren, etc. Dit leer je in het Airline Foundation gedeelte. En dat staat weer mooi op je CV!
 
Hoi,

De eerder genoemde simulator is absoluut géén 737NG simulator of iets wat er op lijkt. Ik weet waar dit ding gebouwd is en heb er meerdere foto's van gezien <a href="http://www.flypfc.com" target="_blank">http://www.flypfc.com</a> (jet-cockpit)
De software voor de EFIS PF/ND en de EICAS is niet goedgekeurd of gecertificeerd <a href="http://www.projectmagenta.com" target="_blank">www.projectmagenta.com</a> Alle software en systemen zijn gebaseerd op het gebruik van Microschoft FlightSimulator 2002 en wat aardige add-ons. De setup en cockpit lay-out, qua panels, yokes en rudderpedals zijn bestaande onderdelen voor de flightsim enthousiast zo te koop. Alleen het overhead panel lijkt op de foto's een gedeeltelijke hardware graphical representation van een 737 overhead panel met hier en daar een werkend knopje of schakelaar.
De vraag is of de simulator wel gecertificeerd is als en volgens JAR-STD etc. De absolute méérwaarde van een MCC op een jet-sim, heb je hier niet. Ook voor het geld van wat de AFJC kost kun je een prima wel tweemaal een MCC doen in Duitsland op een 737-300 <a href="http://www.tfc-kaeufer.de/" target="_blank">http://www.tfc-kaeufer.de/</a> Het enige wat men er dus mee kan is simulator checks ofwel 'gradings' op afnemen.

Verder is het een vernuftig apparaat...voor de mensen onder ons met een bovenmodaal inkomen, om in de schuur, of op zolder, of in de garage te hebben staan.

Hopende hiermede wat duidelijkheid te hebben verschaft.

Adios
 
Hi Guy's
Ik heb op dat ding van EPST gevlogen.Het is levens echt.Ik heb niet de cursus gedaan maar gewoon een uurtje rond ge-crossed.De beste man bij EPST is heel vriendelijk.Ga even langs zou ik zeggen.Ik heb zelf MCC gedaan op de 73 ffs,natuurlijk is t niet t zelfde maar t is wel heel goed mee te vergelijken.
 
Ik heb ook een uurtje op de SIM gezeten.....

Zoals 'groen als gras' al zei, er word gebruikt gemaakt van projectmagenta.com en Microsoft Flight Simulator 2002 (Misschien nu 2004!?). De PFD en ND leken heel realistisch. Je kon er van alles mee doen.
De MCP was niet van een B737, maar van een oud toestel (weet niet wat). Dit zouden ze echter vervangen door een realistisch 737NG MCP. Verder werd de overhead panel ook vervangen.
Het paneel waar de trottle zit is geen echt B737 paneel, maar meer van een klein 2 motorig toestel.

Ik vond het erg leuk om mee te vliegen en volgens de Transavia 757 piloot waar ik toevallig naast zat (ook leuk natuurlijk!) zei dat het erg realistisch was.
Verder beweegt het toestel niet of zo. Je kijkt door een mockup naar een groot scherm.

Was erg leuk om mee gemaakt te hebben...

Groeten,
WanToBe1
 
AJFC

AJFC

Hallo allemaal,
Hier iemand die de AJFC heeft gedaan.

De cursus bestaat uit 4 dagen grondschool gegeven door een gepensioneerde BA 747 captain.(ex CTC)
Op de grondschool worden zeer veer facetten van het jet vliegen behandeld.
Van fuelmanagement tot en met take-off performance planning.
De bedoeling van de cursus is dan ook om je klaar te maken voor een eventuele type-rating.(en dat ben je zeker als je de cursus met goed gevolg doorloopt!)

Daarna volgen 11 beurten vliegen op een zeer profi simulator.
Je vliegt daarop met 4 verschillende instructeurs met enorme ervaring.(twee ex BA,Captain Transavia en ex 747 martinair en tevens IVW examiner)
Tijdens het vliegen wordt er vooral naar management en MCC gekeken.
Het heet officieel niet een MCC cursus maar het is er wel degelijk een.(heb er al een gedaan).
Je wordt tijdens de cursus gewoon beoordeeld alsof je een typerating aan het doen bent.
Het is dus niet zomaar een cursus maar er wordt zeer kritisch naar je gekeken.

Mijn oordeel is dan ook zeer positief vooral vanwege de zeer hoge kwaliteit van instructeurs.
Ben zelf instructeur en heb veel geleerd
De grondschool zit ook erg goed in elkaar.

Als je de cursus goed doorlopen hebt krijg je het stempel EPST en wordt er dus aktief voor een baan voor je gezocht.
Uiteraard geen garantie's maar dat krijg je nergens.

Ik kan iedereen aanraden om deze cursus te doen want je bent helemaal klaar voor een eventuele typerating.

Ik ben niet verbonden met EPST en voor evt vragen kun je me altijd melen.

Succes
 
Ik persoonlijk heb ook gevlogen in de sim van EPST, en ik moet zeggen dat hij nu steeds meer op een 737 ng begint te lijken, de software die tegenwoordig gebruikt wordt is van FS2004 en dat maakt het ook een stuk mooie qua scenery, nou weet ik dat dat niet het belangrijkste is, maar kijkt toch leuker:D !!! Er zijn al wat dingen veranderd sinds dat ie daar geplaatst is, en ze blijven er ook constant aan werken, geloof dat ze eind december een nieuw mcp krijgen dus ben benieuwd!!!!!!!!!!!!:grijns:

anyhows ciao
 
Als je de cursus goed doorlopen hebt krijg je het stempel EPST en wordt er dus aktief voor een baan voor je gezocht.

Hmmm...


Dit heb ik ergens eerder gehoord...

Het is wel lang geleden...


:confused: :confused: :confused:

Ah ik weet het weer, ergens toen ik in 1999 begon aan de opleiding zei een ander vier-letter-bedrijf dat ook....

Meerdere mensen is door hun een poot uit gedraaid. Ook al had je het zwart op wit...

Zegt de naam IFTC jullie iets?

Maar goed ze konden beter FPRC* heten!


Mensen succes solliciteren!
Of zoals ze altijd zeggen.

"we wish you all the luck with your further aviation carreer."

Lator!

Gradelaars



*(Future Pilot Ripoff Company)
 
Moet zeggen dat je het in dit geval niet juist hebt.

Heb zelf ook de cursus net afgerond en al iets langer in het wereldje meedraaiende kan ik je zeggen dat de cursus echt van hoge kwaliteit is.

Uitstekend programma en dito instructeurs.

De groundschool is behoorlijk intensief. Brandstofberekening, descent profiles, meteo en invloed op je planning, decision making. Je kennis en inzicht wordt vergroot en alles is gericht op de praktijk.
In de sim leer je om een jet te vliegen, SOPs toe te passen en praktijkproblemen op te lossen. Dit is ook een goede voorbereiding voor een eventuele grading.

Persoonlijk een aanrader voor diegene die de overstap van SEP naar Jet wil maken.

Gradelaars. As soon as I have a job, you'll be the first to know!

:)
 
Terug
Bovenaan