EPST Goede marketing, slecht product!

Kom op gasten, zit de frustratie zo diep dat we elkaar gaan afmatten op type ratings? Zullen we naast de jaarlijkse Airwork BBQ dan ook maar een jaarlijks Airwork Boksgala gaan organiseren?

Of je nu 200 type ratings hebt of slechts 1 uur in een sim welke je voor je verjaardag hebt gekregen...we delen hier meningen...zolang ze openlijk en fatsoenlijk onderbouwd worden op een normale toon dan heeft dit forum nog zin...
 
Basis T, je hebt gelijk. En naar Jack Daniels toe; ik heb onze berichten nog eens nagelezen en vind zelf dat ik mij wel erg cynisch uitdruk. Dat komt een discussie ook niet bepaald ten goede. Verzachtende omstandigheden; ik was een beetje boos.

Ik zie overigens ook iets in mijn antwoord aan Rader staan (#104) waardoor ikzelf mijn eigen bedoeling verkeerd uitleg; er staat "Radar, het is dat ik het perse oneens ben met je, ...." terwijl ik juist bedoel "perse niet oneens ..." (#116). Ik dacht echt dat ik dit had ingetikt. Mijn eigen schuld dus. Ik hoop dat we een volgende discussie op normale wijze met elkaar kunnen voeren en persoonlijke frustraties achterwege kunnen laten. :biertje:
 
Laatst bewerkt:
Kom op gasten, zit de frustratie zo diep dat we elkaar gaan afmatten op type ratings? Zullen we naast de jaarlijkse Airwork BBQ dan ook maar een jaarlijks Airwork Boksgala gaan organiseren?

Of je nu 200 type ratings hebt of slechts 1 uur in een sim welke je voor je verjaardag hebt gekregen...we delen hier meningen...zolang ze openlijk en fatsoenlijk onderbouwd worden op een normale toon dan heeft dit forum nog zin...

Snap je het niet of wil je JD niet snappen?
Wij hoeven helemaal niet in discussie te gaan met mensen die nog geen minuut hebben gewerkt als beroepspiloot. Ik geef mijn mening over een open hart operatie ook niet. Zij hebben dus niets relevant te melden mbt jobkansen in de luchtvaart. Laat staan over hoe de voorwaarden en jobkansen evolueren.

Iedereen heeft recht op een mening, maar tegenwoordig wordt niet meer gevraagd of je mening nog relevant is...

Als je ziet hoe duizenden piloten momenteel werkloos zijn, en dan gaan dit soort mensen zonder enige ervaring de zaken nuanceren, dan is dit misdadig.
Mensen in een vliegopleiding jagen zonder enige jobgarantie, is op dit moment gewoon crimineel.
Ik hoef me niet te verdedigen tegen iemand die nog geen voet in een flight ops departement heeft gezet. De honderden CV's hier met desperate piloten die onder schandelijke voorwaarden willen werken zegt genoeg. Ook van deze, en zo noemen ze zichzelf, betere vliegschool.
 
Luitjes toch. Dit topic laat toch wel blijken van een schijnbare arrogantie van piloten tegen dromers.
Piloot zijn is prima en leuk, maar de weg ernaartoe nu niet. So get over it!
Het is verder prima dat EPST bladiebla zegt, zolang dat maar niet in het contract staat die je tekent. Het is natuurlijk jammer dat er dan zulke idyllische plaatjes worden geïndoctrineerd, echter is EPST tenslotte een bedrijf dat leeft van andermans inkomen. Die knaken komen niet zomaar ergens vandaan. Zolang er dus genoeg 'domme' mensen zijn blijft EPST netjes overeind, uitzonderingen daar gelaten. Een prestatie toch? ( geldt natuurlijk niet alleen voor EPST)

De ruwheid van (beroeps)piloten tegen gebruikers in dit topic is een beetje jammer. Het betreft hier een aspiranten topic, verwacht dan ook dat je tegen mensen spreekt die nog nul komma nul ervaring hebben. de meningen van gebruikers zijn soms inderdaad aan de genuanceerde kant, maar het is juist de bedoeling deze mening te ontkrachtigen. De mening moet niet een bron zijn voor heftige tegenspraak.
Ik ben het volledig met je eens Radar, maar het kan echt anders.

Verder is een piloot in opleiding geen student (het viel mij op dat bepaalde mensen in dit topic dat zo noemen). Een student is iemand die een HBO/WO opleiding geniet, een pilotenopleiding is een beroepsopleiding en is niet gelijkwaardig aan hoger onderwijs. Laat het maar duidelijk zijn, het woord moet zijn status behouden. Een piloot is namelijk geen student geweest.
 
Laatst bewerkt:
Luitjes toch. Dit topic laat toch wel blijken van een schijnbare arrogantie van piloten tegen dromers.


Dus als wij als beroepspiloten mensen sterk willen adviseren om bepaalde fouten niet te maken dan zijn wij arrogant.
Hoe durven wij ook met kennis van zaken spreken...
Vraag me trouwens af hoe je met zo'n mentaliteit het beroep van piloot wil gaan uitoefenen.

Point taken, in dat geval zoeken bepaalde wannebe's het maar lekker zelf uit... Tot binnen een paar jaar in de the unemployement queue!
Mijn bier zal er niet slechter om smaken, zeker niet wetend dat ik in ieder geval mijn morele verantwoordelijkheid heb genomen.
 
@Radar. Je hebt helemaal gelijk. En ik begrijp je zorgen ook dat maatschappijen zaken verdraaien. Maar zal het jou lukken wannabee's, die dus slecht zijn geïnformeerd, te voorzien van de juiste correcties, waarna zij dus de juiste afweging maken?
Ik denk het niet bij de personen die het hun hele leven het beroep willen uitoefenen. Met die arrogantie probeer ik dus min of meer duidelijk te maken dat "laten voorzien", meer naar voren moet komen. Media en feiten hebben al laten weten dat het rendement niet hoog is, maar ach met de gedachte ik-red-het-wel-want-ik-ben-beter-dan-de-rest komt het goed. En juist dat moet ondermijnd worden. Kloppen zo onze meningen een beetje?
 
Dus als wij als beroepspiloten mensen sterk willen adviseren om bepaalde fouten niet te maken dan zijn wij arrogant.
Hoe durven wij ook met kennis van zaken spreken...
Vraag me trouwens af hoe je met zo'n mentaliteit het beroep van piloot wil gaan uitoefenen.

Spreek voor jezelf. Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg dat hier af en toe iemand die geen beroepsvlieger is op dit soort topics reageert. Hierdoor krijg je een gevarieerdere discussie/visie en laat af en toe zien dat wij vliegers het niet zo slecht hebben als we zelf denken. Echter als ik dit topic terug lees, is het voeren van een normale discussie niet aan jouw weggelegd.

Vraag me trouwens af hoe je met zo'n mentaliteit het beroep van piloot wil gaan uitoefenen.

Hoe durf je dit te schrijven. Het word echt tijd dat je eens in een spiegel gaat kijken. BasicT probeert het je al op een subtiele manier uit te leggen maar gelijk ga je weer in de aanval. Ik ben blij dat ik niet met jouw 10 uur plus in de cockpit hoef te zitten :stapelge:.
 
Laatst bewerkt:
Radar, ik voel me niet aangesproken als je begint met "wij als beroepspiloten".

Trouwens, mooi gevalletje pot en ketel: als jij met opmerkingen komt als "in slechte tijden moet een vliegschool maar stoppen met opleiden" of iets van die strekking, dan begrijp je blijkbaar HELEMAAL niets van economie of bedrijfsvoering. En als leek op dat gebied zou het je sieren als je daar ook geen uitspraken over zou doen want je opmerkingen zijn een stuk onwetender dan vele uitspraken van juniore vliegers hier.

Ik vind zeker dat wannabe's die geen enkele (goede) inhoudelijke bijdrage leveren en toch maar posten om mee te praten in het topic maar beter stil kunnen blijven, maar het diskwalificeren van meningen op basis van het niveau aan ervaring an sich slaat natuurlijk helemaal nergens op. Sterker nog, er zouden wereldwijd een boel ongelukken zijn voorkomen als de mening van de zeer onervaren vlieger niet door de meer ervaren vlieger in de wind werd geslagen.
 
Snap je het niet of wil je JD niet snappen?
Wij hoeven helemaal niet in discussie te gaan met mensen die nog geen minuut hebben gewerkt als beroepspiloot. Ik geef mijn mening over een open hart operatie ook niet.

Nee, dat hoeft niet. Als jij het niet wil, doe het dan ook niet a.u.b... Het wordt er namelijk niet gezelliger op.

Zij hebben dus niets relevant te melden mbt jobkansen in de luchtvaart. Laat staan over hoe de voorwaarden en jobkansen evolueren.

Dat is een mening. Of ze niets relevants hebben te melden weet je niet. Jij bent het niet met sommige mensen eens. "Ze" hebben allemaal verschillende meningen waarvan er weinig op dit forum eindigen. Allemaal hebben ze recht op hun mening, en ik hoor die meningen graag. Als "ze" die namelijk niet posten, dan kan je er ook niet op reageren met eventuele informatie die "ze" gemist hebben.

Iedereen heeft recht op een mening, maar tegenwoordig wordt niet meer gevraagd of je mening nog relevant is...

Vraag dat dan. Jij vindt de meningen waar we het hier over hebben niet relevant. Dat is je goed recht, maar dat is geen feit. Zoals ook al in andere reacties te zien is, vinden andere mensen (inclusief beroepspiloten) die meningen wel relevant, ook al zijn ze het er niet altijd mee eens. Als je nou al niets meer mag zeggen over onderwerpen waar je weinig verstand van hebt, dan wordt de wereld wel erg saai of niet?
Ik ben het met je eens dat het irritant is als mensen doen alsof ze extreem veel verstand hebben van of ervaring hebben met een onderwerp. Dat is hier niet zo; de ervaring wordt eerlijk gedeeld. Daarmee kan ieder voor zich bepalen of een mening relevant is. Dat is in ieder geval niet aan jou, noch aan anderen, om voor iedereen te bepalen.

Als je ziet hoe duizenden piloten momenteel werkloos zijn, en dan gaan dit soort mensen zonder enige ervaring de zaken nuanceren, dan is dit misdadig.

Dat vind jij misdadig.... Ik hoor liever waarom het genuanceerd wordt, zodat het duidelijk wordt waarom mensen een dure opleiding met lage baankansen beginnen. Dan kan je er ten minste nog iets over zeggen. Schreeuwen dat het misdadig is en dat mensen hun meningen voor zich moeten houden omdat ze nergens verstand van hebben is, naar mijn mening, nogal nutteloos. De ideeën gaan daarmee immers niet weg; ze worden alleen niet meer gepost. En dan kan niemand ze meer ontkrachten.

Mensen in een vliegopleiding jagen zonder enige jobgarantie, is op dit moment gewoon crimineel.

Daar is misschien wel wat voor te zeggen :).

Ik hoef me niet te verdedigen tegen iemand die nog geen voet in een flight ops departement heeft gezet.

Nee, dat hoeft niet. Je hoeft ze ook niet aan te vallen. Als je beiden nou niet doet, dan blijft de sfeer een stuk vriendelijker.

De honderden CV's hier met desperate piloten die onder schandelijke voorwaarden willen werken zegt genoeg. Ook van deze, en zo noemen ze zichzelf, betere vliegschool.

Dat is interessante info. Dat soort verhalen zijn een stuk interessanter om te lezen, dan posts waarbij mensen wordt verteld dat ze hun meningen voor zich moeten houden omdat ze geen verstand hebben van het onderwerp, of omdat jij er zoveel meer van weet. Deze alinea is namelijk één van de weinige tekenende onderbouwingen in deze thread van de toekomst die jij ziet voor wannabees.

Dus als wij als beroepspiloten mensen sterk willen adviseren om bepaalde fouten niet te maken dan zijn wij arrogant.

Nee, je begrijpt de opmerking volgens mij totaal verkeerd. Je bent niet arrogant als je mensen sterk wil adviseren bepaalde fouten niet te maken, dan ben je behulpzaam.
Je bent arrogant als je zegt dat mensen geen recht van spreken hebben omdat jij nou eenmaal veel meer ervaring hebt dan zij.

Hoe durven wij ook met kennis van zaken spreken...
Vraag me trouwens af hoe je met zo'n mentaliteit het beroep van piloot wil gaan uitoefenen.

Hop, weer een aanval. Het niet niet voldoende om alleen de lage ervaring aan te vallen en uit de hoogte te doen, nee, omdat iemand het niet met je eens is is die ook meteen ongeschikt om piloot te worden.

Point taken, in dat geval zoeken bepaalde wannebe's het maar lekker zelf uit... Tot binnen een paar jaar in de the unemployement queue!
Mijn bier zal er niet slechter om smaken, zeker niet wetend dat ik in ieder geval mijn morele verantwoordelijkheid heb genomen.

Jammer dat mensen de mond snoeren jouw morele verantwoordelijkheid is. Je hebt namelijk voldoende kennis en ervaring om mensen te adviseren in reactie op hun meningen en ideeën in plaats van ze het recht te ontnemen te spreken.

Verder sluit ik me bij Iz aan, en ik hoop dat "wij beroepspiloten" doorgaans wel open kunnen staan voor meningen van minder ervaren mensen die iets tegen ons zeggen waar we het niet mee eens zijn. Dat kan namelijk in de cockpit levens redden.
 
Sluit me aan bij IZ & Phoenix als "beroepsvlieger" ...ik had het geduld niet om het zo uitgebreidt uit te leggen maar mijn subtiele hint bleek niet te werken...
 
Sterker nog, er zouden wereldwijd een boel ongelukken zijn voorkomen als de mening van de zeer onervaren vlieger niet door de meer ervaren vlieger in de wind werd geslagen.

Ja goed, in deze context heb je natuurlijk wel 100% gelijk.
Maar de discussie hier gaat natuurlijk niet over CRM in de flight deck, maar over de keuze van een beroep.
Ik zou de mening van een collega nooit naast zich neerleggen in de flight deck, hoe groot deze ook van mijn mening zou verschillen.
Daar gaat het ook niet over. Het gaat over een goed afgewogen inschatting van risico's mbt jobkansen. En ja, daar heeft een wannebe heel weinig zicht op!

En wat beteft de post van Phoenix. Ik kan me grotendeels wel vinden in je kritiek.
Het is gewoon bijzonder vermoeiend iedere keer mensen de zaak horen te nuanceren terwijl er duizenden mensen werkloos zijn. Vooral vliegscholen zijn in deze de schuldige...

ps: het is niet omdat sommigen onder ons in goede tijden wel aan een baan zijn gekomen, dat de situatie de laaste jaren niet dramatisch is. En dat de ethische normen van EPST blijkbaar in de vrije val zijn geraakt de laatste jaren.
En dat basseer ik op wat ik hoor van studenten die al jaren zonder baan zitten.

Trouwens, mooi gevalletje pot en ketel: als jij met opmerkingen komt als "in slechte tijden moet een vliegschool maar stoppen met opleiden" of iets van die strekking, dan begrijp je blijkbaar HELEMAAL niets van economie of bedrijfsvoering. En als leek op dat gebied zou het je sieren als je daar ook geen uitspraken over zou doen want je opmerkingen zijn een stuk onwetender dan vele uitspraken van juniore vliegers hier.

Ik zou heel voorzichtig zijn met je stelling dat ik helemaal niets van bedrijfsvoering ken...
Dan mag jij mij verklaren waarom duizenden mensen werkloos zijn. En waarom een airline als Brussels airlines meer dan 1500CV's ontving voor 12 vacature's. (in een paar weken tijd, en meestal ab initio profielen)
Waarom mensen willen betalen om te vliegen...
Je moet toch echt geen enkel etisch besef hebben om in deze tijden nog mensen op te leiden zonder dat er een baan aan gekoppeld is.
 
Laatst bewerkt:
Heren, laten we de feiten opzich bekijken.
Tuurlijk is het onzin om je vliegschool dan maar te sluiten aan de hand van het aantal werkloze piloten. P
Philips sluit toch ook niet omdat iedereen al een scheerapparaat heb?
Het is natuurlijk wel ethisch om je aantallen erop aan te passen.

Dit is onlangs gebeurt en je kan daarmee mooi zien welke school wel nadenkt en welke niet. EPST,NLS en KLS heeft daarbij de aantallen verlaagd. Stella juist verhoogt. Trek je eigen conclusie. De laatste maakt mooi gebruik van de ethiek van de eerste.
Conclusie: de situatie blijft ongewijzigd. de roze brillen gaan toch wel.

Daarnaast zou ik toch wel graag een euro willen hebben voor elke roze bril welke ik gewaarschuwt heb en niet geluistert. Met name over stella krijg ik vaak vragen, waarbij ik mij niet langer een blad voor de mond hoef te nemen. (zie ander topics)
Wat doen ze uiteindelijk? Een bericht sturen dat ze dan toch maar proberen daar, want ze hebben zo een mooi garantiefonds. Net nadat je uitlegt dat je letterlijk
gen@2$t word.

Het blijft een moeilijk vraagstuk. Natuurlijk moet je een opleiding beginenn in tijden dat het slecht gaat!!!!! De economie is een golfbeweging en dan kom je mischien net in een mooie tijd eruit. Echter blijft het net zoies als aandelen kopen. Geen garanties voor de toekomst adhv het verleden.

Ik wil ook zeker niet zeggen dat het dom is voor piloot te kiezen. Zonder namen te noemen (en die namen zie ik niet in dit topic hoor) hoor ik vaak dit advies, terwijl de personen zelf al jaren bij bedrijven als emirates, cathay, klm, hv, mp enzo werken. Hoe zijn deze daar gekomen? Door dezelfde hel die we allemaal kennen. Toen ik nog echt een guppekop was kende ik al een oudere buurjongen die de opleiding gedaan had, af en toe op hilversum rondvluchten deed, en al jaren werkeloos was. Dan praten we over de 80's he! Toch zit hij nu ook allang ergens op de bok.

Het enige advies dat we dus kunnen geven aan de roze brillen is: kijk verder dan je neus lang is. Intepreteer en analyseer.
Wat zijn de kosten, wat gebeurt er daarna, en belangrijkst: hoe zie je je financiele situatie daarna.
Ga niet uit van praatjes over boeings verwachtingen, maar kijk naar de hoogte van de rente erna. Ik noemde al een naam van een opleider in oostenrijk (welke ik niet nog een keer noem, dan moeten ze me eerst maar betalen voor de reclame, haha) welke 75k kost, een goede record heeft van studenten vs een baan, eerlijk zegt hoe de luchtvaart eruit kan zien, en ook nog NL personeel heeft. Dat geeft mij meer zekerheid dan de cijfers van boeing en een zogenaamde baangarantie en vooral heel veel duurbetaald geld.
Met de 75k had ik de helft van de rentekosten gehad, en dus niet al de tijd op een houtje hoeven bijten. Had een hoop koppijn voorkomen.
 
Ik zou heel voorzichtig zijn met je stelling dat ik helemaal niets van bedrijfsvoering ken...
Dan mag jij mij verklaren waarom duizenden mensen werkloos zijn.

Wat heeft jouw kennis (al dan niet aanwezig) van bedrijfsvoering met aantallen werklozen te maken? Geen dingen door elkaar gaan halen nu he?

Moet ik het nu dan ook uit gaan leggen? Vooruit.

Mensen die de eerste jaren van een economische recessie moeite hebben met het vinden van een baan zijn wellicht in een relatief goede tijd begonnen. Aan de andere kant is het mega-kortzichtig om te zeggen dat je in een slechte tijd niet moet gaan investeren (in jezelf). Sterker nog, de besten en slimsten (met de grootste ballen) doen juist dat. Want weet jij wanneer de slechte tijden voorbij zijn?

Zeker, investeren ten tijde van een slechte periode is risicovol, meestal risicovoller dan in een booming market.

Het stilleggen van een vliegschool, hoe had je dat in gedachten? Wat dacht je dat een set stilstaande (geleasede) vliegtuigen kost? Gebouwen die onder contract staan? Employees ontslaan? Vergunningen en certificaties bijhouden? En vervolgens alles zomaar weer opstarten als de boel weer aantrekt? Zo naïef ben je toch niet? Sterker nog, als iedereen gestopt is komt er een partij die wel ballen heeft en juist wat ik eerder zei, een opleiding gaat opstarten in de slechte tijd en voorloopt als de markt weer aantrekt.

Je moet toch echt geen enkel etisch besef hebben om in deze tijden nog mensen op te leiden zonder dat er een baan aan gekoppeld is.

Ethisch, ethisch, whatever. Het stoppen van een opleiding heeft NIETS met ethiek te maken. Ethisch is het goed en eerlijk voorlichten van potentiële studenten zodat ze weloverwogen een beslissing kunnen maken, zich volledig bewust van alle risico's. Voor de rest houdt ethische bedrijfsvoering in dat je wel realistische aantallen opleidt (dus NIET zoals Stella).

Je ideëlistische gedachte dat iedere opleidingplaats een baangarantie zou moeten hebben is volstrekt belachelijk. Dat zou betekenen dat op elk moment alle opleidingsplaatsen gekoppeld zouden moeten zijn aan de exacte vraag...over twee jaar! Kom je wederom terug bij economie en bedrijfsvoering...hello?? Los van de onmogelijkheid, dacht je nou werkelijk dat ALLE airlines ter wereld zich gaan committen aan een projectie van vliegerbenodigdheid een paar jaar in de toekomst? En hoe zit dat als er een nieuwe airline komt? Of dat een airline meer uitbreidt dan gepland? Whoops, alle student pilots hebben al een baancontract en zijn dus gereserveerd, dus dat kan niet. En wat als een airline moet krimpen of failliet gaat?

Nu brei ik er echt een eind aan. Ben nog wel benieuwd waar jij (Radar) zit en waarom jij meent dat je weet hoe alles in elkaar steekt en waarom ik "heel voorzichtig" moet zijn om jouw economische inzicht in twijfel te trekken.
 
Iz, mooi geschreven, ben het volledig met je eens.
Je moet juist in de slechte tijden beginnen. Een opleiding duurt gewoon rustig tegen de 2 jaar, en de golf van recessie zo rond de 4 jaar.
Je kan er gewoon nooit op mikken.

Betreft stella heb je ook gelijk. De aantallen zijn onrealistisch, en enkel bedoelt om zakken te vullen. Er lopen mensen in het management met meer inkomen dan een KLM 747 captain of zelfs een chirurg!!!
Daarnaast een CJ in de hangaar voor de eigenaar en autos als bentley en maserati enz voor de deur. Zegt genoeg lijkt me zo.

Respect voor de scholen welke het realistischer aanpakken, en om weer even on topic te komen denk ik dat EPST daarbij hoort. Ik zie er in iedergeval niet van die dure autos staan. :biertje:
 
Je ideëlistische gedachte dat iedere opleidingplaats een baangarantie zou moeten hebben is volstrekt belachelijk.

Ik weet genoeg :1855:

Dat jij nog mensen wil gaan aanraden om in een volledig gesatureerde markt (de europese) nog een opleiding wil gaan doen met totale schuld van 150 - 200k€ waarvan je niet zeker weet dat je die ooit kan terugbetalen hou ik voor jouw rekening.
 
Iz, mooi geschreven, ben het volledig met je eens.
Je moet juist in de slechte tijden beginnen. Een opleiding duurt gewoon rustig tegen de 2 jaar, en de golf van recessie zo rond de 4 jaar.
Je kan er gewoon nooit op mikken.

klinkt natuurlijk heel mooi als er gemiddeld genomen naar behoefte wordt opgeleid. Dat is de laatste jaren (en niet alleen tijdens de crisis) niet gebeurt. Niet alleen zijn er geen ab-initios meer aangenomen, mensen met uren waar ab-initios van dromen zijn op straat komen te staan.
 
Mensen die de eerste jaren van een economische recessie moeite hebben met het vinden van een baan zijn wellicht in een relatief goede tijd begonnen. Aan de andere kant is het mega-kortzichtig om te zeggen dat je in een slechte tijd niet moet gaan investeren (in jezelf). Sterker nog, de besten en slimsten (met de grootste ballen) doen juist dat.
Ethisch, ethisch, whatever. Het stoppen van een opleiding heeft NIETS met ethiek te maken. Ethisch is het goed en eerlijk voorlichten van potentiële studenten zodat ze weloverwogen een beslissing kunnen maken, zich volledig bewust van alle risico's.
Tijdens een economisch dal wordt de potentiële student voorgeschoteld dat het "nu de perfecte tijd is om in jezelf te investeren," en tijdens de economische pieken smijt men kwistig rond met rooskleurige prognoses van Boeing/Airbus, fabeltjes over pensioengolven en peptalks van airline HR managers om piloten schreeuwen.

Tja, je vind Radar onrealistisch als hij stelt dat vliegscholen hun aantal opleidingsplaatsen tijdens een recessie zouden moeten inkrimpen, maar is het dan wel realistisch om te veronderstellen dat de gemiddelde 20 jarige vliegschoolkandidaat een "weloverwogen" beslissing kan maken terwijl ze een glossy folder van een vliegschool in de ene, en een lening van de bank (just sign on the dotted line please) in de andere hand gedrukt krijgen? :rolleyes:
 
Precies, ab-initio's zijn er over het algemeen in grote getallen, maar mensen met uren nog veel meer. Die kunnen ook niet aan het werk of van job wisselen.

Ik ben het wel gedeeltelijk eens met IZ dat het belahcelijk is dat er een baangarantie bij moet zitten. Nergens krijg je garantie op een baan, bij geen een hbo of universiteit. Tuurlijk kan het zijn dat deze minder kost, maar ik ken genoeg mensen die bv. geneeskunde hebben gestudeert en sinds begin van de crisis al op zoek zijn naar een eerste baan.
Daarnaast zijn baangaranties en garantiefonds ed alleen maar leuke verkapte marketingstrategieeen om te zorgen dat de roze brillen bij jou tekenen en niet bij een andere school.
Het is toch van de zotte dat je tegenwoordig 10k euro extra moet betalen omdat je er anders van uit kan gaan dat je klasmaatje wel hulp bij een baan krijgt, en jij overgeslagen wordt. (gaat nu ook al zo daar hoor, degene die op school bij ops werkt en de directeur op een zedelijke plaats sabbeld worden vooruitgeschoven bij sunny enzo, daar zit duidelijk een voorkeur in)
Als je dan die 10k euro heb betaalt, dan kan je voor die zogenaamde baan ook nog eens 30k euro plus neerleggen voor een TQ.

Misschien allemaal wat bot gezegt door mij, maar de waarheid kan helaas niet altijd zoetsappig zijn.

Openheid naar het feit dat het rustig 4 jaar kan duren voordat je wat vindt vind ik zeker wel op de plaats.
 
Tja, je vind Radar onrealistisch als hij stelt dat vliegscholen hun aantal opleidingsplaatsen tijdens een recessie zouden moeten inkrimpen, maar is het dan wel realistisch om te veronderstellen dat de gemiddelde 20 jarige vliegschoolkandidaat een "weloverwogen" beslissing kan maken terwijl ze een glossy folder van een vliegschool in de ene, en een lening van de bank (just sign on the dotted line please) in de andere hand gedrukt krijgen? :rolleyes:

Als je had gelezen wat ik schreef, dan zag je dat ik juist zei dat goede voorlichting essentiëel is. Daarbij zit dus ook dat de folder (mag glossy) realistische info geeft en dat de ouders van een 20-jarige betrokken worden en men niet probeert om via de droom van de zoon/dochter probeert de ouders over de streep te krijgen.

En als een school daardoor minder aanmeldingen krijgt, so be it. Zo zal een school ook niet hun selectie-eisen moeten verlagen wanneer klassen niet gevuld worden. Er zijn scholen die dat wel doen en scholen die dat niet doen.

Daarnaast heeft de student ook nog enige haalplicht die ruimschoots vervuld kan worden door Google -> Airwork.

Dat op dit moment studenten met een opleiding beginnen zonder dat ze weten waar ze aan beginnen of met te lage kwalificaties vind ik een extreem slechte zaak. Maar dat is ook niet afhankelijk van de staat van de economie!

Met een partij als Stella kunnen KLS, NLS en EPST hun aantallen reduceren naar 10 studenten en dan huppelen de afgewezen kandidaten naar Stella om daar een opleiding te kopen. Per saldo wordt het er dan alleen nog maar slechter op.
 
Terug
Bovenaan