Jack Daniels
New member
Als je had gelezen wat ik schreef, dan zag je dat ik juist zei dat goede voorlichting essentiëel is. Daarbij zit dus ook dat de folder (mag glossy) realistische info geeft en dat de ouders van een 20-jarige betrokken worden en men niet probeert om via de droom van de zoon/dochter probeert de ouders over de streep te krijgen.
Oooow come on Iz! Dus je verwacht dat vliegscholen die rücksichtslos grote aantallen piloten opleiden/op de markt dumpen ineens wel ethisch gaan doen op een voorlichtingsavond en de piloot in spe dan ineens eerlijk en objectief gaan voorlichten? Da's toch net zo onrealistisch als een numerus clausus?Met een partij als Stella kunnen KLS, NLS en EPST hun aantallen reduceren naar 10 studenten en dan huppelen de afgewezen kandidaten naar Stella om daar een opleiding te kopen. Per saldo wordt het er dan alleen nog maar slechter op.
Hiermee ben ik het helemaal eens, met name die Airwork angle.Daarnaast heeft de student ook nog enige haalplicht die ruimschoots vervuld kan worden door Google -> Airwork.
Dat op dit moment studenten met een opleiding beginnen zonder dat ze weten waar ze aan beginnen of met te lage kwalificaties vind ik een extreem slechte zaak. Maar dat is ook niet afhankelijk van de staat van de economie..
Laat de vliegscholen maar lekker l*llen op die voorlichtingsavonden, om zoiets te gaan proberen te reguleren is IMHO een volkomen kansloze zaak, net als het kunstmatig ingrijpen d.m.v. een numerus clausus/fixus. Juist daarom vind ik het onze plicht als beroepspiloten (om die term nog maar eens van stal te halen ) om een duidelijk beeld te schetsen van de andere kant van de medaille. Dat het juist niet alleen maar rozengeur en maneschijn ("office with a view" blablabla) is wat men op die voorlichtingsavonden te horen krijgt.
Ik snap daarom ook niet waarom juist mensen die al een poosje meedraaien in de luchtvaart (en die dus moeten weten hoe hard men moet knokken om te verhinderen dat de arbeidsvoorwaarden nog verder achteruit hollen, deels veroorzaakt door de steeds groter wordende tsunami van desperate piloten die vliegscholen op de markt dumpen) iemand als Radar zo hard af/aanvallen.
Dat doet me een beetje denken aan al die oeverloos relativerende 'brave Hendrikjes' die ineens zo goed waren om Morning Glory met opgestoken vingertje af te vallen ("I told you so") nadat hij geprobeerd heeft om zijn recht te halen tegen een bureaucratische flauwekul regel die zo krom is als een hoepel.