EPST Goede marketing, slecht product!

Als je had gelezen wat ik schreef, dan zag je dat ik juist zei dat goede voorlichting essentiëel is. Daarbij zit dus ook dat de folder (mag glossy) realistische info geeft en dat de ouders van een 20-jarige betrokken worden en men niet probeert om via de droom van de zoon/dochter probeert de ouders over de streep te krijgen.
Met een partij als Stella kunnen KLS, NLS en EPST hun aantallen reduceren naar 10 studenten en dan huppelen de afgewezen kandidaten naar Stella om daar een opleiding te kopen. Per saldo wordt het er dan alleen nog maar slechter op.
Oooow come on Iz! Dus je verwacht dat vliegscholen die rücksichtslos grote aantallen piloten opleiden/op de markt dumpen ineens wel ethisch gaan doen op een voorlichtingsavond en de piloot in spe dan ineens eerlijk en objectief gaan voorlichten? Da's toch net zo onrealistisch als een numerus clausus?
Daarnaast heeft de student ook nog enige haalplicht die ruimschoots vervuld kan worden door Google -> Airwork.

Dat op dit moment studenten met een opleiding beginnen zonder dat ze weten waar ze aan beginnen of met te lage kwalificaties vind ik een extreem slechte zaak. Maar dat is ook niet afhankelijk van de staat van de economie..
Hiermee ben ik het helemaal eens, met name die Airwork angle.

Laat de vliegscholen maar lekker l*llen op die voorlichtingsavonden, om zoiets te gaan proberen te reguleren is IMHO een volkomen kansloze zaak, net als het kunstmatig ingrijpen d.m.v. een numerus clausus/fixus. Juist daarom vind ik het onze plicht als beroepspiloten (om die term nog maar eens van stal te halen ;) ) om een duidelijk beeld te schetsen van de andere kant van de medaille. Dat het juist niet alleen maar rozengeur en maneschijn ("office with a view" blablabla) is wat men op die voorlichtingsavonden te horen krijgt.

Ik snap daarom ook niet waarom juist mensen die al een poosje meedraaien in de luchtvaart (en die dus moeten weten hoe hard men moet knokken om te verhinderen dat de arbeidsvoorwaarden nog verder achteruit hollen, deels veroorzaakt door de steeds groter wordende tsunami van desperate piloten die vliegscholen op de markt dumpen) iemand als Radar zo hard af/aanvallen.
Dat doet me een beetje denken aan al die oeverloos relativerende 'brave Hendrikjes' die ineens zo goed waren om Morning Glory met opgestoken vingertje af te vallen ("I told you so") nadat hij geprobeerd heeft om zijn recht te halen tegen een bureaucratische flauwekul regel die zo krom is als een hoepel. :confused:
 
Met een partij als Stella kunnen KLS, NLS en EPST hun aantallen reduceren naar 10 studenten en dan huppelen de afgewezen kandidaten naar Stella om daar een opleiding te kopen. Per saldo wordt het er dan alleen nog maar slechter op.

Fully agree met onderstaande reactie.

Per saldo zijn ze allemaal even slecht. Ze blijven gewoon rustig opleiden tegen hetzelfde tempo. Terwijl er vele mensen al jaren werkloos thuis zitten.
De enige goede school is een school die een baan kan afleveren op het einde van de opleiding.

CAE/NLS, EPST en Stella zitten gewoon op hetzelfde niveau. Ze leveren piloten af met de een CPL IR en een MCC cursus. En geen baan.

En in deze tijden nog meer CPL piloten met 150u op de markt dumpen is ethisch gewoon niet te verantwoorden. Welke (zelf verklaarde) genuanceerde mening je er ook op na houd.
We hebben het hier niet over de aankoop van een Ikea kast, maar over de toekomst van jonge mensen! Dus ja ethiek is wel op zijn plaats!
 
Hoewel ik het in grote lijnen eens ben met Radar, dat het onethisch is wat sommige vliegscholen doen, denk ik ook dat dit nooit te voorkomen is. Ik blijf er van overtuigd dat dit een marktmechanisme is. Ik zou derhalve ook geen overheidsbemoeienis willen bij vliegscholen in de vorm van een numerus fixus ofzo.

Waar ik veel meer in zie is een verplichte bijsluiter bij de folder van de vliegschool, waarin de risico's duidelijk en objectief worden uitgelegd. (Net als bij sommige financiële producten)
 
Waar ik veel meer in zie is een verplichte bijsluiter bij de folder van de vliegschool, waarin de risico's duidelijk en objectief worden uitgelegd. (Net als bij sommige financiële producten)

Dat heb ik al eens bij de VNV geopperd en kreeg als antwoord dat men ook "bezorgd" was over de hoge aantallen werklozen en studenten die jaarlijks worden opgeleid. Maar tot een concreet iets is het nooit gekomen...

Gewoon een foldertje met wat teksten/vragen met antwoord. En vervolgens verplichten om elke student die interesse in een vliegopleiding heeft zo'n folder mee te geven.
* Hoe ontwikkelt wereldwijd de markt?
* Waar liggen de baankansen?
* Welke vliegopleiding zou ik moeten kiezen?
* Welke grote financiele risico's loop ik?
* Jaag je droom niet na!
 
Ik denk dat met een folder de vliegscholen in hun eigen vel snijden. Dat zal men ook nooit doen. Het zijn en blijven bedrijven op de eerste plaats, met, zoals elk bedrijf als doel winst te maken (en liefst zoveel mogelijk).
 
Zoals eerder vermeld ben ik exact met bovenstaande bezig ism IVW/VNV-Commissie Juniore vliegers en een luchtvaartadvocaat. Het is geen snel of makkelijk proces maar het komt er zeker...to be continued.

Radar, vergeet je de KLS express in je laatste rijtje? Wat leveren ze meer aan "garanties" dan een NLS of EPST?
Btw, zowel de KLS als de EPST hebben hun jaarlijks aantal studenten verlaagd in boekjaar 2009/2010. Het animo voor het beroep was daarentegen niet veel minder.
 
Correct, het is zoals BT zegt. EPST en KLS hebben de aantallen bewust wel verlaagt.
En stella daarmee direct verhoogt. Misbruik van de situatie noem ik dat, maar zij noemen het ingaan op de grote groei in aziË, turkije en natuurlijk ook binnenkort in NL met de pensioensgolf die eraan komt. (ja mensen wees er maar alvast klaar voor, bij klm gaat straks iedereen met pensioen.)
 
Ik heb heel betrouwbare informatie dat de opleidingen gewoon aan hetzelfde tempo doorgaan bij EPST als jaren geleden.
Niet dat het bij de NLS beter is blijkbaar, maar goed...


Anyway, een discussie die ook maar eens moet worden gevoerd.
Hoe is het in mogelijk dat banken als ABN AMRO nog steeds risicovolle leningen geven zonder onderpand in de vorm van een huis ofzo.
Tegenwoordig geven die aan iedere "vliegschool" een lening zonder borg.
Ze maken daarmee de toekomst van vele mensen kapot.
Blijkbaar hebben ze ook niets geleerd uit de financiële crisis.
Onze economische stabiliteit onderuit halen, en rustig leningen blijven toekennen en mensen die niet solvabel genoeg zijn om dit terug te betalen.

Misschien hebben zij nog wel de grootste verantwoordelijkheid!

Hoewel ik het in grote lijnen eens ben met Radar, dat het onethisch is wat sommige vliegscholen doen, denk ik ook dat dit nooit te voorkomen is. Ik blijf er van overtuigd dat dit een marktmechanisme is. Ik zou derhalve ook geen overheidsbemoeienis willen bij vliegscholen in de vorm van een numerus fixus ofzo.

Waar ik veel meer in zie is een verplichte bijsluiter bij de folder van de vliegschool, waarin de risico's duidelijk en objectief worden uitgelegd. (Net als bij sommige financiële producten)

Misschien kunnen we dit beperken door banken te verbieden dit soort risicovolle leningen te verstrekken.
 
Ik heb heel betrouwbare informatie dat de opleidingen gewoon aan hetzelfde tempo doorgaan bij EPST als jaren geleden.
Niet dat het bij de NLS beter is blijkbaar, maar goed...

Radar,

Ik baseer mijn informatie op die ik van de opleiders. Deze cijfers zijn vervolgens weerlegd tegen de info van de banken (lening verstrekkers) en de prognose cijfers van de Commissie Junioren vliegers. Het kan uiteraard wel zo zijn dat er nu weer wordt aangenomen als voor de recessie.

Verder, dank aan diegene die mij een PM hebben gestuurd met informatie (niet anoniem) en aanbod van jullie hulp ten behoeven van deze stichting. Ik probeer jullie PM's zsm te beantwoorden.
 
Gewoon een foldertje met wat teksten/vragen met antwoord. En vervolgens verplichten om elke student die interesse in een vliegopleiding heeft zo'n folder mee te geven.
* Hoe ontwikkelt wereldwijd de markt?
* Waar liggen de baankansen?
* Welke vliegopleiding zou ik moeten kiezen?
* Welke grote financiële risico's loop ik?
* Jaag je droom niet na!

Om te beginnen zou hier op Airwork een draadje geopend kunnen worden waarin deze items kort en bondig worden behandeld.
Het subonderwerp 'Jaag je droom niet na' zou ik daarbij vervangen door 'Wees realistisch'. Menig beroepsvlieger heeft ook ooit zijn/haar droom nagejaagd en ruim 73% van de respondenten die in het topic "Geef je pilotenleven een cijfer" reageerden, waardeerden het met een 7 en hoger. Benoem gewoon dat het een droombaan is (daar zinspeelde Wutang volgens mij ook op) maar dat in de huidige tijd van leven de kans zeer groot is dat je je eigen ondergang tegemoet gaat als je nog voor dit beroep kiest (in die zin vervullen enkele mensen hier de rol van Daedalus die Icarus waarschuwde voor de gevaren van het vliegen onder bepaalde omstandigheden - in zijn geval te dicht bij de zon).

Het betreffende draadje zou de titel kunnen krijgen: "Wat iedere wannabe van nu moet weten".
Daarin zouden wellicht ook nog wat oudere bijdragen opgenomen kunnen worden.
Jack Daniels deed (eveneens in het topic "Geef je pilotenleven een cijfer") al eens eerder een dergelijk voorstel met betrekking tot een schrijfsel van Art (zie in zojuist genoemd topic #77 en #78): hij wilde er een sticky van maken boven iedere thread in de eerste twee rubrieken van het forum. Lijkt mij wat te veel van het goede en ik denk dat de tekst ook enigszins aangepast moet worden voor dit doel wat ik nu voor ogen heb. Zo zijn er nog meer teksten die zich hiervoor zouden kunnen lenen, zoals post # 83 van Koning Lucht in de thread "Wat me opvalt in dit forum" (ook enigszins aan te passen voor dit doel).

Afijn, ik mijmer maar wat. En als ik dan toch bezig ben:
In de rubriek "Hoe word ik piloot" helemaal bovenaan in koeien van letters, onderstreept, cursief en in vet de subrubriek plaatsen: "Belangrijk:heb je een vraag": geen enkele andere thread mag daar boven komen.
En daar dan meteen onder de thread: "Wat iedere wannabe van nu moet weten." Dat wordt dan geen discussiedraadje, het forum biedt genoeg plek om elders over de daarin aan bod komende onderwerpen door te bomen.
Is er ook nog de thread "Pilotentekort vs werkloze piloten". Ik snap de prominente plaats van deze thread niet (meer). Eventueel zouden echt nog relevante bijdragen hier uit kunnen worden gehaald voor in een brandnew thread die evenmin een discussiedraadje wordt. Van gedachten wisselen kan weer elders.

Wellicht kan er een groepje worden gestart om eea verder uit te werken, uiteraard na goed bevinden van Diana.
;)
 
Dat heb ik al eens bij de VNV geopperd en kreeg als antwoord dat men ook "bezorgd" was over de hoge aantallen werklozen en studenten die jaarlijks worden opgeleid. Maar tot een concreet iets is het nooit gekomen...

Gewoon een foldertje met wat teksten/vragen met antwoord. En vervolgens verplichten om elke student die interesse in een vliegopleiding heeft zo'n folder mee te geven.
* Hoe ontwikkelt wereldwijd de markt?
* Waar liggen de baankansen?
* Welke vliegopleiding zou ik moeten kiezen?
* Welke grote financiele risico's loop ik?
* Jaag je droom niet na!
Als dit quasi boven de discussie verheven moet worden, dan kan je echter geen meningen meenemen. Je moet een broschure met alleen controleerbare feiten maken, waar iedereen zijn eigen conclusies uit kan trekken. Wat er vooral in moet denk ik:
-Aantal te verwachten pensioneringen per maatschappij
-Aantal bestellingen per maatschappij
-Policy voor aannames (alleen met uren, bepaalde vliegschoo, nationaliteitl etc)
-Salaris, oudedag voorzieningen

Voor de scholen: kosten opleiding, samenwerkingen met maatschappijen, samenwerkingen met banken. Slagingspercentages (mensen begonnen met opleiding gedeeld door opleiding afgerond)
 
Tampie & Cpt Oveur,

Goede punten echter is het probleem dat juist die punten zo sterk markt afhankelijk zijn.
Voor 2005 kreeg je wanneer je bij easyJet was aangenomen en al een type rating had € 30.000,- welkom bonus, wie had gedacht dat 5 jaar later je € 45.000,- in moest leggen om te mogen vliegen bij ze terwijl ze nu meer mensen aannemen dan toen?!

Pensionering hetzelfde probleem in de UK, tot 3 jaar geleden ging je met 55 jaar met pensioen, nu mag je tot je 65 door vliegen, iets wat bij de grote maatschappijen dus ook gebeurd en daardoor is er nu een grote stagnering qua promotie tot Captain.

Etc etc...

Echt waterdicht maak je het nooit, een betere regelgeving en meer openheid zou alleen wel al een grote sprong voorruit zijn idd!
 
Ik wil even een geheel andere input geven hier, misschien ten nadele van de banken, maar wel de harde waarheid.

Het is niet geheel zo dat mensen zo hun undergang tegemoet gaan.
Er zijn afgelopen jaar veel rechtszaken en narigheid geweest waarvan ik gehoort heb (eerste info)dat het voor de ex-student goed afliep.
Punten die hierbij aangegrepen zijn is natuurlijk het niet kunnen aflossen avn de schuld en de rol die scholen en banken hierbij spellen.

In alle gevallen is de uitspraak geweest dat de banken (lees abnamro) hun verantwoordelijkheid hadden moeten nemen en redelijkerwijs hadden kunnen weten dat het slecht ging, en daarnaast geen solide borg hebben gestelt.
Resultaat: student schadevrij gestelt en de bank het geld kwijt, jammer joh!


Waar ik voorstander van zou zijn, maar mij persoonlijk gaat het niet aan want ik werk en los af, is dat men collectief wat gaat beginnen en zo de vele ex-studenten welke in een financiële hel zitten schadevrij gestelt worden.

Iemand die meer juridisch onderlegt is en ook de uitspraken kan terugvinden zou dit wellicht hier op het forum kunnnen leiden en introduceren.

Ik heb heel betrouwbare informatie dat de opleidingen gewoon aan hetzelfde tempo doorgaan bij EPST als jaren geleden.
Niet dat het bij de NLS beter is blijkbaar, maar goed...


Anyway, een discussie die ook maar eens moet worden gevoerd.
Hoe is het in mogelijk dat banken als ABN AMRO nog steeds risicovolle leningen geven zonder onderpand in de vorm van een huis ofzo.
Tegenwoordig geven die aan iedere "vliegschool" een lening zonder borg.
Ze maken daarmee de toekomst van vele mensen kapot.
Blijkbaar hebben ze ook niets geleerd uit de financiële crisis.
Onze economische stabiliteit onderuit halen, en rustig leningen blijven toekennen en mensen die niet solvabel genoeg zijn om dit terug te betalen.

Misschien hebben zij nog wel de grootste verantwoordelijkheid!



Misschien kunnen we dit beperken door banken te verbieden dit soort risicovolle leningen te verstrekken.
 
even wat informatie; op de open-avond werd verteld dat er vorig jaar 48 mensen zijn opgeleid en er nu nog 60 mensen op de wachtlijst staan! Tevens waren ze over heel veel dingen erg realistisch!
 
even wat informatie; op de open-avond werd verteld dat er vorig jaar 48 mensen zijn opgeleid en er nu nog 60 mensen op de wachtlijst staan! Tevens waren ze over heel veel dingen erg realistisch!

Hebben ze je ook vertelt dat ze geen hol doen voor je plaatsing, tenzij je dumpen voor een extra 40.000€ bij easyjet?
En dat er al mensen jaren geen baan vinden?
Of dat er mensen 1300€ per maand moeten aflossen met een baan waar je niet veel meer verdient?
Hebben ze je ook vertelt dat in luchvaart een crisis altijd om de hoek staat te wachten, en dat je dan jaren kan wachten op een baan?

Lees dit eens:
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=7891
Na 12 jaar ipv een baan, de schuldsanering in...
 
Laatst bewerkt:
even wat informatie; op de open-avond werd verteld dat er vorig jaar 48 mensen zijn opgeleid en er nu nog 60 mensen op de wachtlijst staan! Tevens waren ze over heel veel dingen erg realistisch!

eerlijke input, vindt ik een pluspunt voor ze hoor. Hou er wel rekening mee dat Radar niet zomaar uit het niets wat roept.

Ik vind daarnaast wel het hele principe van "plaatsing" één groot bullsht verhaal hoor. De scholen hebben dit in het leven geroepen om het ergens op te laten lijken en je genoeg vertrouwen te verkopen om een opleiding bij ze te doen, maar geen een school kan werkelijk jou bij een maatschappij "plaatsen".
Daar maakt het management wel uit of ze mensen willen aannemen en waar ze gaan zoeken. Toch zal de student het zelf moeten doen.

Ik vind contacten hebben met maatschappijen wel heel wat anders natuurlijk. Als ze vaak met elkaar spreken en elkaar goed kennen, kan een maatschappij (lees iemand in het management welke de mensen binnen de school goed kent) wel eens er voor kiezen de pakken CVs aan de kant te schuiven en gewoon die school te vragen een voorselectie te doen.
Echter, deze contacten moeten natuurlijk wel ergens op gebaseert zijn en zijn schaars. Dus niet bv dat gezwets van stella over lufthansa en prefered supplier enz. maar scholen welke meer doen dan alleen piloten opleiden (bv CRM en TQs) en daardoor echte contacten hebben.
 
Hou er wel rekening mee dat Radar niet zomaar uit het niets wat roept.
Oeeiiiii.... Oppassen voor de almachtige Radar dus!

Het woord "plaatsing" moet iets minder letterlijk geinterpreteerd worden. Als het zo word opgevat dat je denkt dat EPST je naar binnen praat bij een maatschappij zit je er sowieso naast. Het hele idee er achter is dat ze flink lobbyen bij de airlines (welke laat ik er nu even buiten, maar heb zelf mensen bij Virgin Atlantic op gesprek zien gaan) voor plekken die opgevuld kunnen worden door verse vliegers. Daarmee zorgen dat als ze nodig zijn de maatschappij !! O.A. !! (dus niet alleen en uitsluitend) in het aanbod van EPST kan koekeloeren en als er wat tussen zit de student op gesprek kan komen en het gebruikelijke sollicitatietraject moet doorlopen.

Het is dus niets meer dan even via de zijkant van de rij een aanbod neerleggen die, waarbij indien de behoefte daar is, de verse piloot gewoon het volledige sollicitatietraject zelf moet doorlopen. Vanaf hier is het dus geen EPST aangelegenheid meer maar moet de heer of dame in kwestie toch echt zelf zorgen voor een job. Het is een mooie zijdeur die EPST kan bieden hiermee, ipv via de rij bij de vooringang.

Denken dat EPST hun studenten op de rechter stoel praat als ze het over "plaatsen" hebben is een beetje naief natuurlijk.
 
Jij beweert dat EPST lobbyt bij Virgin Atlantic?

Moet ik wel even een kantteking bij zetten.
Ten eerste natuurolijk opassen voor de Radar, (op het forum en in de lucht, haha) Ik geef echter alleen maar aan dat er kern van waarheid in zit.

Daarnaast willen de scholen graag "plaatsing" zo laten overkomen alsof ze het voor je regelen. Ik wil zeker EPST niet afvallen want ik vindt het een goede school (de beste van de NL scholen zelfs) maar op hun site staat: deze studenten zijn "geplaatst".
Daarmee wekken ze bovenstaande indruk. Laat het nou net zo zijn dat ik de meeste namen persoonlijk ken, en ook weet hoe hard ze hebben moeten knokken (sommige nogsteeds) om bij een maatschappij binnen te komen.
Voor de duidelijkheid, zelf gedaan, de school stond hier volledig buiten en noemt alleen maar graag even dit feit.
Wees dus voorzichtig met lezen.

Ik geloof verder niet dat ik een naam mag gaan noemen hier, maar ik garandeer je dat EPST zeker geen contact heeft met ook maar '1 van de Virgin bedrijven'.
Vindt dit dus een rare roddel dat ze daar zouden lobbyen. (tenzij onbeantwoorde emails of negatief antwoord ook meetellen)
Ik weet uit zeer betrouwbare bron, en eerste hand, dat virgin met een andere europese school in gesprek is en daar misschien zelfs een sponsored iets uit zal komen.
Kan helaas dus niet zeggen welke school, maar deze zullen er ongetwijfelt mee naar buiten treden als het zo ver is. Enige wat ik erover mag zeggen is dat het geen NL school is.
 
Terug
Bovenaan