EPST Goede marketing, slecht product!

Wutang, ik denk dat je het practische nut van een typerating overschat. Het is niet iets waar je de rest van je leven wat aan hebt. De helft van de maatschappijen accepteren geen vreemde typeratings, en typeratings vervallen sowiso als je ze niet gebruikt.

Oké 49015, daar kan ik wat mee. Waarschijnlijk overschat ik inderdaad het nut ervan. Overigens wel een dure aangelegenheid voor zo'n overgewaardeerd papiertje dan. Wat is trouwens een vreemde rating? Een rating is toch een typebevoegdheid? Als dit klopt zijn alle typen toch bekend? Of bedoel je dat een maatschappij dan een vlieger aanneemt met een rating die zij niet in de vloot hebben?

Ik bedoelde overigens met investeren in jezelf (en met nadruk op "in deze tijd") door water bij de wijn te doen en zelf initiatieven te ontplooien door bijvoorbeeld dan maar de TR zelf te bekostigen omdat ik anders zonder helemaal nergens een briefje in de bus hoeft te gooien qua sollicitatie. Doe ik dan anderen tekort omdat ook van hen wordt verlangt dit te gaan doen? Dat is helemaal niet meer relevant. Dat station is allang gepasseerd. Het gebeurt immers al een tijdje (als ik het zo allemaal lees).
 
@WuTang

Het verschil met bijvoorbeeld reguliere studenten is dat wij meer dan een ton kwijt zijn aan opleidingskosten en geen subsidie ontvangen. Piloten in spe moeten een veel groter offer brengen onder het motto: "investeren in je toekomst" dan de gemiddelde student. Daarbij zelf typeratings sponsoren is hetzelfde als een afgestuurde vragen om even op te draaien voor de kosten dat hij moet worden ingewerkt bij een bedrijf oid.
 
@ D'n Daldeër,

Hangt af van welk JAA land. Op een Spaans brevet is volgens mij al na 3 jaar je TQ verlopen. Andere JAA landen zeggen 5 jaar etc etc..

Maar wat is er mis met een 3 a 5 jaar bond????
 
Zelf betalen voor een type rating is nog tot daar aan toe. Er mag dan wel een normaal contract (voor onbepaalde tijd) met een marktconforme vergoeding tegenover staan en geen 6 maanden zomercontract met flightpay only ofzoiets. Daarbij, is 40K voor een bus typerating niet wat veel?
 
Wutang: 49015 bedoelt een typerating die behaald is bij een andere TRTO dan de maatschappij zelf. De procedures voor een bepaald type zijn in grote lijnen dezelfde bij verschillende maatschappijen, maar er zijn vaak verschillen in SOP's (onder meer afhankelijk van de modificatiestandaard / het type motoren / apparatuur die wel/niet is geinstalleerd bij de betreffende maatschappij).

Ook al heb je een rating voor het type dat je gaat vliegen, je moet om de redenen hierboven sowieso een operators conversion course volgen die o.a. bestaat uit de volledige grondcursus en een aantal simsessies plus lijntraining. De tijdwinst voor een maatschappij door rated mensen aan te nemen is er dus wel, maar hij is niet zo groot als veel mensen denken!
 
Heeft iemand cijfers voor mij, wat EPST heeft gedaan het afgelopen jaar voor haar studenten? (Aantal studenten, hoeveel daarvan geplaatst, hoeveel mensen nog ongeveer wachten e.d.)

Kan ook via PM.

Ben hier benieuwd naar, aangezien ik binnenkort selecties wil doen bij EPST.
 
Het verschil met bijvoorbeeld reguliere studenten is dat wij meer dan een ton kwijt zijn aan opleidingskosten en geen subsidie ontvangen. Piloten in spe moeten een veel groter offer brengen onder het motto: "investeren in je toekomst" dan de gemiddelde student.

Wees voorzichtig met wat je wenst.... Ik denk dat als de regering zich met vliegopleidingen zouden bemoeien (RLS anyone?), er een vrij strakke numerus fixes aan te pas zou komen en ik denk dat het aantal plekken (in sommige jaren) wel eens tot 1/10e van het huidige gereduceert zou kunnen worden.
 
Syrupy, op Airwork lopen enorm veel piloten rond die al twee typeratings hebben moeten kopen. Eéntje aan het begin van hun carriere op een turboprop by Denim, daarna als ervaren piloot weer één om maar te mogen werken op een jet. Waar houdt het op? Als het aan de maatschappij ligt betaalt de FO ook nog eens de kerosine voor de vlucht. Vind je dat ook terecht?

Klopt, maar je hebt het hier dus over 2 verschillende ratings. Ik bedoel als je 3 seizoenen een A320 bij EasyJet gaat vliegen hoef je geen 3x 40k bij te persen, elk seizoen opnieuw.

In jou voorbeeld is het (als ik het goed heb) volgens de voorschriften verplicht voor de jets een nieuwe rating te halen. Als je al 25 jaar auto rijervaring hebt en over gaat naar de vrachtwagen moet je hiervoor ook opnieuw afrijden.

Het zijn een beetje verschillende situaties die we nu allebei stellen/vergelijken...
 
Ik heb niet bij EPST gestudeerd, maar wil toch wat toevoegen.
Een aantal collega's en kennissen van mij hebben dit wel gedaan, en van wat ik hoor denk ik dat ze het toch allemaal wel netjes doen.

Zo moeten ze bijvoorbeeld toch op de 737 sim blijven oefenen om getraind te blijven. Meeste scholen zwaaien je uit na de opleiding en wensen je succes. Of ze zeggen dat ze met hun baangarantie bezig zijn, daardoor ook voor oud-studenten meer kansen voorzien op korte termijn en je binnenkort wel bellen.

Uiteraard hoopt iedereen direct een baan te vinden, maar de realiteit is helaas anders. Daarom vind ik het niet onbelangrijk wat je in de tussentijd geboden word.

Waar ik bijvoorbeeld mijn opleiding heb gedaan (even zonder een naam te noemen) moet ik (fors) betalen om een uurtje in een FNPT II te mogen oefenen voor currency, en als ik mijn IFR wil verlengen zelfs de hoofdprijs moet betalen. Om over MEP maar niet te beginnen.
Reden? Tja we willen niet goedkoop zijn anders krijgen we ook allemaal externe klanten en daar hebben we geen capaciteit voor.
Vond ik zelf niet geheel op zijn plaats nadat ik toch wel een aardig bedrag had betaald voor een opleiding.


Even een tip misschien.
Van dit "belachelijke" bedrag voor het beetje oefenen heb ik bij de LH shop in Aalsmeer een yoke+pedalenset+dubbel throttle quadrant gekocht.
Kan nu dus vrij goed de drills oefenen met FSX of FS2004, en blijf zo redelijk getraind betreft MEP.
Kon dus laatste keer ook zo een FNPT II instappen voor de verlenging en ging me makkelijk af. :-)

Je moet echter wel jezelf kunnen trainen en het ook zeer geregeld blijven doen.
 
Krijgen hier wel eens een EPST'er over de vloer.
Blijkbaar bestaat hun nazorg/plaatsing tegenwoordig uit 30-40€ dokken voor een TR en een contract met beperkte duur bij een low cost maatschappij.
Voor de rest wordt er maar weinig "geplaatst".

Daar gaan we weer...
Kan je dan ook andere Europese maatschappijen opnoemen die ab-initios aannemen op dit moment waar je geen type hoeft te betalen, geen lokale taal hoeft te spreken (engels+ nederlands uitgezonderd) en wel een permanent contract krijgt?
 
Laatst bewerkt:
Daar gaan we weer...
Kan je dan ook andere Europese maatschappijen opnoemen die ab-initios aannemen op dit moment waar je geen type hoeft te betalen, geen lokale taal hoeft te spreken (engels+ nederlands uitgezonderd) en wel een permanent contract krijgt?

Dan stop je toch met opleiden...
 
Daar gaan we weer...
Kan je dan ook andere Europese maatschappijen opnoemen die ab-initios aannemen op dit moment waar je geen type hoeft te betalen, geen lokale taal hoeft te spreken (engels+ nederlands uitgezonderd) en wel een permanent contract krijgt?

Ik denk dat dat precies het punt is dat Radar wil maken. Bezint eer ge begint.
 
Radar geeft af op EPST met een onzin verhaal. Wat hij beweert geld voor iedere vliegschool wereldwijd. Noem me anders een vliegschool wereldwijd die tijdelijk zijn deuren heeft gesloten, hun personeel (onbetaald) naar huis heeft gestuurd, omdat de markt er even niet goed uitzag?

Het is uiteindelijk nog steeds de leerling die de afweging maakt tussen het wel of niet starten van zijn vliegopleiding. Zodra een vliegschool onzin gaat verkopen op hun presentatie avonden dan word het een ander verhaal. Het lijkt me echter sterk dat EPST dit doet. En zelfs dan nog, er bestaat tegenwoordig zoiets als internet waarmee een overvloed aan informatie te vergaren is en de toekomstige student duidelijk zijn eigen afwegingen kan maken. Als een student het een goede tijd vind om te starten of verzuimd om informatie te vergaren moet een vliegschool dan zeggen: "Sorry op dit moment willen we je niet opleiden vanwege de markt condities?"
 
"Sorry op dit moment willen we je niet opleiden vanwege de markt condities?"

Ja inderdaad dat zouden ze moeten doen, ethiek heet dat!
Maar ik snap dat sommige mensen helemaal geen problemen hebben om jonge mensen aan de start van hun leven eventjes 160.000€ lichter te maken met geen baan aan het einde van de rit.
Of een schuld van 200.000€ en een baan met weinig garantie's.
En zeker als ze de wannebe voorliegen dat ze zoveel betere contacten hebben dan de NLS of KLS of andere vliegscholen.
Dat noemt ook wel misleidende reclame en voor zover ik weet is dat nog steeds strafbaar.

(Je zal het wel ontkennen, maar als je daar af en toe werkt, kom dan de zaak hier niet verdedigen, je bent er ook schuldig aan.)

Het is in ieder geval goed om te weten voor de jonge mensen hoe ze daar met ethiek omgaan.
 
(Je zal het wel ontkennen, maar als je daar af en toe werkt, kom dan de zaak hier niet verdedigen, je bent er ook schuldig aan.)
Idd ontken ik dit (er zijn een aantal airworkers die dit kunnen beamen). Op dit moment werk ik niet eens in Nederland. Zou niet eens weten hoe ik het zou moeten combineren op dit moment; werken voor mijn huidige werkgever en instructie geven op de sim bij EPST. Wat ik niet ontken is dat ik zelf een oud EPST student ben. Echter zou ik, als ik het over zou moeten doen, waarschijnlijk weer dezelfde weg kiezen.

Het zou goed zijn als de overheid wat meer zou reguleren m.b.t. het aantal vliegscholen en het aantal studenten dat ze opleiden. Maar ik zie het niet gebeuren.
Dat zou idd niet verkeerd zijn maar gaat idd waarschijnlijk nooit gebeuren. Daarom blijft er ook een verantwoordelijkheid liggen bij de toekomstige student en ouders.
 
Terug
Bovenaan