Geen enkele Cirrus is FIKI (gecertificeerd voor Flight Into Known Icing)!!! De TN22 niet, de SR22 niet en de SR20 niet!
Icing is de forecast is No-GO. Zelfs light icing. Het is dus gewoon niet legaal, als er wat gebeurd ben je de sigaar! Er zijn niet veel FIKI SEP's, ik ken zelf alleen Mooney en enkele TB20's. Er zijn wel veel Cirrus kisten met TKS anti-icing, maar ook deze zijn NIET gecertificeerd voor Known Icing!
Naast de legale aspecten is het ook niet aan te raden. Het laminaire profiel van de SR20/22 is veel gevoeliger voor icing dan traditionelere profielen. Met andere woorden: beetje icing op de kist => veel impact op de performance.
Daarbij is de SR20 ook niet in staat snel uit icing te klimmen; daar is de motor niet krachtig genoeg voor. Op FL170 zou ook de SR22 (ruim 50% meer power) hier moeite mee hebben; vandaar dat Cirrus de TN22 heeft geïntroduceerd...
In een SR20 op hoogte met icing heb je dus alleen een way-out naar beneden. Dan moeten daar geen dikke rotsen zitten...
Een SR20 is een geweldige kist, met avionics die een airliner soms jaloers kunnen maken, maar dat maakt het geen kist voor dit soort avonturen!!!
Los van de icing ben je zeker weer een ervaring rijker. Omkeren was volgens mij de enige juiste beslissing, maar niet de makkelijkste! Je bent er al lang mee bezig, hebt het uitgebreid aangekondigd op Airwork, gaan rijden is niet erg aantrekkelijk...
TOP BESLISSING; dat is vliegerschap!
Volgende keer beter!
Arnoud