EHMZ - LIMC Is dat te doen?

Hmmmmmmmm........ :1855:

Jullie zijn dus maar tot Arnhem gevlogen? Problemen met de vluchtplan indienen of daadwerkelijke clearance? DCT geprobeerd i.p.v. airways? Was het VFR of IFR?

OM

Inderdaad, bij Arnhem omgedraaid. De Fransen wilden het hele stuk hoog uitgevoerd hebben. Via de FIO hebben we telefoonnummer gekregen, maar er werd niet opgenomen in Frankrijk. Daarna via FIO nog een extra nummer gehad. Zelfde; geen gehoor. Het was een IFR vlucht.
 
N2024 als je bij het filen van je plan zet RMK/rerouting by IFPS accepted, met je telefoonnummer erbij, krijg je een rerouting als dat nodig is en vaak bellen ze je vantevoren. Lolevel vliegen is in Europa een planninghel.

Groet Koning
 
N2024 als je bij het filen van je plan zet RMK/rerouting by IFPS accepted, met je telefoonnummer erbij, krijg je een rerouting als dat nodig is en vaak bellen ze je vantevoren. Lolevel vliegen is in Europa een planninghel.

Groet Koning

Kom ik inderdaad achter. Vandaar dat ik het gewicht van de 4e passagier wil gebruiken voor extra zuurstofflessen. Ik weet alleen niet of ik die kan huren. Ook zou ik ze misschien in Italië opnieuw moeten laten afvullen. Maar dat is volgens mij wel op te lossen.
 
Er is vast wel een onderhoudsbedrijf op rotterdam te vinden waar je ze kunt huren. In italië is het misschien wat moeilijker. M.b.t. severe icing; er is geen enkele kist die gecertificeerd is voor severe icing. Severe icing betekent dat het de de/anti iding capaciteiten van je kist te boven gaat. Ook moderate icing zou ik uit de weg gaan als ik op FL170 boven de alpen vlieg. Wat is het praktisch plafond van je kist? En hoe wordt het verlaagd als je ice hebt?
 
Er is vast wel een onderhoudsbedrijf op rotterdam te vinden waar je ze kunt huren. In italië is het misschien wat moeilijker. M.b.t. severe icing; er is geen enkele kist die gecertificeerd is voor severe icing. Severe icing betekent dat het de de/anti iding capaciteiten van je kist te boven gaat. Ook moderate icing zou ik uit de weg gaan als ik op FL170 boven de alpen vlieg. Wat is het praktisch plafond van je kist? En hoe wordt het verlaagd als je ice hebt?

De Cirrus is gecertificeerd op FL170, hoe dat met ice zit weet ik eerlijk gezegd niet. Ken ik de kist nog niet genoeg voor. Ik zal bij vliegwerk eens informeren over de zuurstof. Die zitten toevallig zowel op EHRD als EHMZ (bij mij op dorp dus).
 
Hi N2024,

Je bent weer een vliegervaring rijker, een goede als je het mij vraagt,
met veel PDM als ik het zo hoor! Een stuk meer als dat je in de States,
nodig zou hebben...

Voor mij ben je geslaagd wat betreft het decision-making process.
Ik denk als je terugkeert terwijl je toch een belangrijke zakenafspraak hebt,
je weet wat je leven waard is.

Voor de rest wat betreft de flightplanning en WX ben je ook heel wat wijzer inmiddels! (Wil niet zeggen dat je er wat aan hebt in het "bekrompen" GA-Europa)

Ben ook blij dat je weer heelhuids terug bent na je autorit...
(Waar ook heel wat HF (Human Factors) bij komt kijken)

GRtz VanFan
 
N2024, weet je dat van die Fl 170 wel heel zeker? Lijkt me vrij hoog voor een single engine met volle belading. Als je ook maar een klein beetje ijs hebt heb je, kun je amper level vliegen lijkt me.
 
Volgens het type certificate data sheet is de kist tot 17.500ft gecertificeerd. Als hij daar niet kon komen dan zou hij er m.i. ook niet toe gecertificeerd zijn. Ook heb ik deze info van de beheerder van het toestel die me geholpen heeft met vliegplan e.d. ; vandaar. Een Mooney gaat nog hoger hoor, vandaar dat ik zo`n kist ook wel zie zitten voor de volgende keren.
 
Cirrus niet FIKI!

Cirrus niet FIKI!

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

De Cirrus is enkel geschikt voor moderate icing.

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Geen enkele Cirrus is FIKI (gecertificeerd voor Flight Into Known Icing)!!! De TN22 niet, de SR22 niet en de SR20 niet!

Icing is de forecast is No-GO. Zelfs light icing. Het is dus gewoon niet legaal, als er wat gebeurd ben je de sigaar! Er zijn niet veel FIKI SEP's, ik ken zelf alleen Mooney en enkele TB20's. Er zijn wel veel Cirrus kisten met TKS anti-icing, maar ook deze zijn NIET gecertificeerd voor Known Icing!

Naast de legale aspecten is het ook niet aan te raden. Het laminaire profiel van de SR20/22 is veel gevoeliger voor icing dan traditionelere profielen. Met andere woorden: beetje icing op de kist => veel impact op de performance.

Daarbij is de SR20 ook niet in staat snel uit icing te klimmen; daar is de motor niet krachtig genoeg voor. Op FL170 zou ook de SR22 (ruim 50% meer power) hier moeite mee hebben; vandaar dat Cirrus de TN22 heeft geïntroduceerd...

In een SR20 op hoogte met icing heb je dus alleen een way-out naar beneden. Dan moeten daar geen dikke rotsen zitten...

Een SR20 is een geweldige kist, met avionics die een airliner soms jaloers kunnen maken, maar dat maakt het geen kist voor dit soort avonturen!!!

Los van de icing ben je zeker weer een ervaring rijker. Omkeren was volgens mij de enige juiste beslissing, maar niet de makkelijkste! Je bent er al lang mee bezig, hebt het uitgebreid aangekondigd op Airwork, gaan rijden is niet erg aantrekkelijk...
TOP BESLISSING; dat is vliegerschap!

Volgende keer beter!

Arnoud
 
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:



:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Geen enkele Cirrus is FIKI (gecertificeerd voor Flight Into Known Icing)!!! De TN22 niet, de SR22 niet en de SR20 niet!

Icing is de forecast is No-GO. Zelfs light icing. Het is dus gewoon niet legaal, als er wat gebeurd ben je de sigaar! Er zijn niet veel FIKI SEP's, ik ken zelf alleen Mooney en enkele TB20's. Er zijn wel veel Cirrus kisten met TKS anti-icing, maar ook deze zijn NIET gecertificeerd voor Known Icing!

Naast de legale aspecten is het ook niet aan te raden. Het laminaire profiel van de SR20/22 is veel gevoeliger voor icing dan traditionelere profielen. Met andere woorden: beetje icing op de kist => veel impact op de performance.

Daarbij is de SR20 ook niet in staat snel uit icing te klimmen; daar is de motor niet krachtig genoeg voor. Op FL170 zou ook de SR22 (ruim 50% meer power) hier moeite mee hebben; vandaar dat Cirrus de TN22 heeft geïntroduceerd...

In een SR20 op hoogte met icing heb je dus alleen een way-out naar beneden. Dan moeten daar geen dikke rotsen zitten...

Een SR20 is een geweldige kist, met avionics die een airliner soms jaloers kunnen maken, maar dat maakt het geen kist voor dit soort avonturen!!!

Los van de icing ben je zeker weer een ervaring rijker. Omkeren was volgens mij de enige juiste beslissing, maar niet de makkelijkste! Je bent er al lang mee bezig, hebt het uitgebreid aangekondigd op Airwork, gaan rijden is niet erg aantrekkelijk...
TOP BESLISSING; dat is vliegerschap!

Volgende keer beter!

Arnoud

Beste Arnoud,

Ben met je eens maar we gingen met een SR22 GTS. De hele cruise was boven het weer met ijs. Enkel boven vliegveld van aankomst was ijs voorspeld tussen de 10.000ft en 4.500ft. We zouden er dus enkel doorheen zakken. Daarnaast was het bericht vrij oud. We gingen weg met de afspraak dat we in Linz de meteo opnieuw zouden bekijken en daar zouden beslissen verder te gaan met vliegtuig of huurauto. Achteraf bleek dat weer i.i.g. geen probleem had geweest.

TN is inderdaad erg mooi. Ik heb er helaas geen geld voor, je hebt vast gezien wat het prijskaartje is. Ook is de voorraad lucht in dit toestel nog niet toereikend om het plafond te gebruiken voor een vlucht van een paar uur (zeker als je rekening houdt met een paar passagiers. Na deze ervaring weet ik i.i.g. zeker dat ik mijn eigen kist houd en hem niet inruil voor een Mooney o.i.d. Gewoon een paar keer per jaar huren voor dit soort trips en de kortere afstanden met mijn eigen kist is voorlopig prima.

Ik hoop inderdaad dat het de volgende keer beter gaat. Ik probeer zsm de video van deze trip op mijn site te zetten zodat ik het linkje hierbij kan plaatsen.

Rudy
 
Enkel boven vliegveld van aankomst was ijs voorspeld tussen de 10.000ft en 4.500ft. We zouden er dus enkel doorheen zakken. Daarnaast was het bericht vrij oud.

Dat is een mooi verschil tussen legaal en de praktijk.

...SR22 GTS....
SR22 met TKS (zie ik nu op de foto, had ik dus kunnen weten, SR20 met TKS is er niet...), icing alleen bij het veld, oud bericht... Eerder zakken (voor de icing) en er onder door, of er snel door zakken met TKS aan... Ik was ook vertrokken van R'dam... Tussenstop voor de definitieve beslissing, moet goed gaan dan.

Een GTS met TKS, zuurstof en passagiers wordt wel een W&B uitdaging...

Welke SR22 was het?

Ook ga ik nog maar even verder zoeken of er ergens een goed uitgeruste Mooney o.i.d. te huur is. Deze kisten kunnen nog wat hoger en zijn in de regel ook goed voorzien van instrumenten (bijv. IFR approved GPS).

Een GTS heeft toch ook twee IFR GPS-en aan boord (2x GNS430?). Je hebt hier echter in Europa een stuk minder aan dan in de US waar ook GPS approaches toegestaan zijn.

Arnoud
 
Dat is een mooi verschil tussen legaal en de praktijk.


SR22 met TKS (zie ik nu op de foto, had ik dus kunnen weten, SR20 met TKS is er niet...), icing alleen bij het veld, oud bericht... Eerder zakken (voor de icing) en er onder door, of er snel door zakken met TKS aan... Ik was ook vertrokken van R'dam... Tussenstop voor de definitieve beslissing, moet goed gaan dan.

Een GTS met TKS, zuurstof en passagiers wordt wel een W&B uitdaging...

Welke SR22 was het?



Een GTS heeft toch ook twee IFR GPS-en aan boord (2x GNS430?). Je hebt hier echter in Europa een stuk minder aan dan in de US waar ook GPS approaches toegestaan zijn.

Arnoud

i.v.m. zuurstof tekort konden we niet de hele trip hoog kruisen, vandaar tussenstop in Linz en daarna snel omhoog om boven slecht weer uit te komen wat boven Noord Italië lag. Eerder zakken helpt niet, dan zitten en namelijk een paar bergjes in de weg...

Ik had trouwens bijna met een gipsvlucht alsnog over de Alpen moeten vliegen. Op de terugweg in Oostenrijk nogal op mijn plaat gegaan in de sneeuw (had gewoon schoenen met leren zolen aan). Linker pols is nogal dik, als het aanhoudt maar even foto`s laten maken. Vliegen is echt comfortabeler, veiliger en m.n. veel leuker!

Het was trouwens de N336CD.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Ik ben weer druk bezig met de herkansing, maar ik wilde inderdaad niet tegen een berg aanvliegen. Een kennis van me heeft het eens geprobeerd maar helaas heeft hij het niet overleefd. Met een Saratoga tegen een berg aan gevlogen. Echt heel jammer, was een leuke man die toen ik een ventje van 12 was me nogal sponsorde met het vliegen. Get-there-itis was het volgens mij i.c.m. mist.
 
Klote, maar het bewijst wel dat je geen risico moet nemen. Jouw beslissing om te keren met een kist die je niet vertrouwd was dan ook de enige juiste!

Arnoud

Weet ik wel, maar het is echt heel moeilijk om die beslissing te maken. We waren net lekker op weg (dat ding vliegt echt als een raket). Ik had daar afgesproken voor begin van de middag en ze zouden me van de fabriek ophalen vanaf vliegveld. Zeker als Nederlander hebben we in Italië wat hoog te houden als het gaat over nakomen van afspraken e.d. Affijn, genoeg geklaagd en gebaald. Nu weer aan het werk voor de herkansing.
 
Misschien wat voor je volgende poging: Heb je al eens gekeken naar een P210? Ik heb daarmee wat IFR trips naar Frankrijk en de UK gemaakt in zomer en winter. De drukcabine geeft je een hoop meer 'lucht' doordat je kunt zoeken naar levels waar je tussen de wolken zit. Verder is de kist turbocharged en redelijk vlot.

Erik.
 
Misschien wat voor je volgende poging: Heb je al eens gekeken naar een P210? Ik heb daarmee wat IFR trips naar Frankrijk en de UK gemaakt in zomer en winter. De drukcabine geeft je een hoop meer 'lucht' doordat je kunt zoeken naar levels waar je tussen de wolken zit. Verder is de kist turbocharged en redelijk vlot.

Erik.

Zijn die te huur dan N- registered?
 
Een P210 of desnoods een T210 is de ideale kist.
Goede payload/performance en sommige zijn zelfs kown Ice.

Beekmans op EH heeft of had een P210 Centurion II (KIFI) N4585K

Leuke ragbakken wel oppassen voor shockcooling !
 
Een P210 of desnoods een T210 is de ideale kist.
Goede payload/performance en sommige zijn zelfs kown Ice.

Beekmans op EH heeft of had een P210 Centurion II (KIFI) N4585K

Leuke ragbakken wel oppassen voor shockcooling !

Thanks! Ik ga er achter aan! Is Beekmans een bedrijf dan? Ik kan op het net niets vinden helaas.
 
Terug
Bovenaan