Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Wanneer? co-pillot nodig?
Diamond DA40, diesel, nieuw, volledig IFR. Plafond: 16000 geloof ik. RoC niet zo hoog, performance redelijk. 125 TAS op 10,000 ft @ 4,9 gal/hr !!! 700 nm range @ 10,000 ft.
Die Diamond is dan langzamer als de C172 en de RoC is juist belangrijk (hoogste punt onderweg is 9500ft, een marge van een paar duizend voet is wel lekker lijkt me. Plafond is inderdaad gelijk.
Valt wel mee hoor! De ROC van de Diamond lijkt misschien wat mager als je TO gaat in ons lage landje, totdat je je realiseert dat je op 8000 ft nog steeds net zo hard klimt, terwijl die 172 dan toch echt niet zoveel puf meer heeft.
Lekker hoor zo'n turbo...
En die snelheid valt ook wel mee. Knappe 172 die meer dan 120 kts vliegt. (172 RG heb ik geen ervaring mee, die zal inderdaad wel wat gladder zijn dan zijn fixed-gear broertje)
In deze thread gaat het ook over Cirrussen, RC112's, Be36's ed, en daar kan je een da-40 natuurlijk nooit mee vergelijken, maar ja, je verbrandt ook maar 5 gph.
Met de Cirrus leer je niet minder IFR. Als we de autopilot buiten beschouing laten (die kun je nl uitzetten): JIJ moet de radiaal intercepten, JIJ moet de holding vliegen, JIJ moet je nav-aid tunen etc.
Dat dit op een Garmin 1000 makkelijker is, misschien. Maar in de basis moet je het zelf doen.
De chute kan je wel redden, maar als je op FL150 over de toppen vliegt en het gaat mis, dan val je zachtjes op die verlaten, spitse bergtop. Jippie.
Als het je ECHT niet om het geld te doen is wat let je om de cirrus te nemen?
Ik denk dat het nu even geen wedstrijd om het type is. Natuurlijk is de Cirrus een heel mooi vliegtuig met een absoluut zeer modern paneel.
Het gaat hier om één van de eerste lange vluchten van N2024 en dan is het belangrijk dat je het vliegtuig redelijk kent. Misschien eerst maar een aantal 10-tal uren op de cirrus binnen NL en voor deze trip de bekende Cessna gebruiken.
Just my experience, je kan het naast je neerleggen wanneer je wilt.
Have fun,
MSL
Even buiten de discussie; ik vind de Cirrus helemaal geen allure uitstralen; geef mij dan maar een commander, mooney, beech, 177RG, 182RG, 210 etc. of natuurlijk P51, Spitfire, and so on.
Maar een Cirrus???