Off Topic: Selectie vraag
Off Topic: Selectie vraag
Zoals hier wel vaker verteld is, zoeken maatschappijen een profiel dat bij hun past buiten de normale vliegerprofielen waarop je al geselecteerd bent. Dat betekent dat je een prima vlieger kunt zijn bij maatschappij A en dat ook vast zult zijn bij maatschappij B maar bij maatschappij B minder goed past in het maatschappij profiel/cultuur. En dat is hun goed recht uiteraard. Zegt niets over je capaciteiten als vlieger 'pur sang'. Als je jong bent valt er nog te 'kneden' en is het risico voor de aanname commissie minder groot zou je niet meteen passen in de gestelde profielen.
Het is een zakelijke risk/benefit afweging.Geloof me iedere bedrijf heeft ongeveer 2-3% vliegers die ze niet hadden moeten aannemen.
Heb zelf militaire academie selectie, militaire vliegerselectie en enkele grote NL maatschappij selecties gedaan en bij allen positief. Had geen enkele voorbeelden dichtbij in famile en vrienden en ging redelijk onbevangen overal naartoe echter wel goed voorbreidt op het bedrijf zelf, fysiek fit, uitgerust en in pak.
We proberen allemaal het bestje beentje voor te zetten dan, maar probeer toch echt dicht bij jezelf te blijven. Testen en gesprekken onder druk prikken door veel zaken heen.
Mijn advies op 3 pijlers: Attitude, Knowledge, Skills/Drills
1) Attitude: Knowledge en Skills/Drills kun je leren Attitude kun je slechter leren.
Wees beleefd, dank na het gesprek iedereen, kijk aan, handen boven tafel, niet friemelen, scheer je, poets je schoenen
Laat merken: wees bereidt om te leren en te incasseren, niemand is een perfecte vlieger, maar met de goede attitude ben je een veilige keuze.
Het kan zijn dat de commissie na een 'ditje, datje' inleiding je probeert uit evenwicht te brengen met een opgevallen minder goed punt in je selectie (zoals we die allemaal hebben). Dan gaat het vooral hoe je daarop reageert. Soms is een commisssie zelfs ballorig (ja dat gebeurt) en doen ze dit gewoon zonder persoonlijke bijbedoelingen. Laat je dan niet uit je evenwicht brengen, denk goed na wat je gaat zeggen, of zeg dat je iets niet weet (eerlijk) of laat de vraag/case herhalen.
Herken je dit niet, wees dan eerlijk en zeg dat je er niet van bewust was maar daarop zal gaan verbeteren.
Erken je dit minder goede punt dan vertel je dat je ervan bewust bent en daar continu aan werkt (met vb). Tot en met de laatste dag van je vliegerloopbaan zul je leren en bij moeten blijven. Je leert van ervaren vliegers, van cabine, van grondpersoneel, van je managers en ook van vliegers met weinig ervaring. Het is team work, Buck Dannies bestaan niet.
2) Knowledge en Skills/Drills: allemaal te leren indien je een goede attitude hebt. Met een gezonde vliegeraanleg (old school selectie?) en een goed stel hersenen (nieuw school selectie?) die ook "goed' blijven onder druk dan zijn alle Skills/drills trainbaar en daarmee geen risico voor aanname.
Mijn COVA was redelijk ontspannen, veel gelachen en duurde maar 20 minuten of zo.
Je kunt dus ook geluk hebben of pech hebben. Maar het is een professionele afweging van het bedrijf en die weten wat ze willen hebben in hun cockpit.
En wees gerust vliegers zijn geen robots: we zijn dan allemaal gezond gespannen!
En het allerbelangrijkste heb gedrevenheid/passie voor je beroep! Dat is ook een garantie voor je succes, heb ook een familie/gezin die dat ook zo ziet: is je beste pensioen
Puur mijn belevenissen! van lang geleden dus wellicht nu ander advies nodig..
Misschien heb je hier iets aan?