Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als Zweuvert...
Heb voor de vliegopleiding Technische Bedrijfskunde gestudeerd en ben met dat papiertje op zoek naar een redelijke baan in het bedrijfsleven. Mijn CV ziet er interessant uit en daarmee is contact leggen met bedrijven geen probleem, maar als ze doorvragen zien ze die vliegopleiding staan (wat ze erg interessant vinden...) en dan wordt er doorgevraagd waarom ik geen piloot wil worden. Ongeacht dat ik vertel dat er geen werk is als verkeersvlieger en mijn ambities heb bijgeschaafd, zien ze de bui al hangen dat ik over een paar jaar weg kan zijn..... Alleen die gedachte is voor veel bedrijven al aanleiding om gewoon even verder te zoeken en vriendelijk te bedanken....
En je kunt altijd de waarheid verdraaien door te roepen dat je NOOIT piloot zult worden, maar dan krijg je een kritische opmerking dat je veel geld hebt geïnvesteerd en daar geen toekomst in wilt maken... Dat maakt je ook niet sterk omdat je dan blijkbaar je toekomstplannen/ambitie niet goed kunt formuleren..... "Dus waarom nu wel een baan bij ons...?"
In de technieksector heb je bedrijven die personeel leveren voor tijdelijk projecten. Brunel is zo'n bedrijf die personeel voor korte termijn uitlevert aan bedrijven die een tijdelijk project runnen. (bijvoorbeeld tunnel bouwen, eiland baggeren) Maar ongeacht die tijdelijke instelling, zoeken ze personeel die ze daarna (met meer ervaring) op andere projecten kunnen zetten. Dus ook daar investeren ze in je, en zitten ze niet te wachten op iemand die over een jaartje er weer vandoor is....
Vaak wordt hier op dit forum geroepen dat het zo slim is een studie te doen voor de vliegopleiding, maar wanneer ik dit lees vraag ik mij af of dit echt wel zo is.
Want het lijkt nu alsof elke studie vóór een vliegopleiding weggegooide tijd is, waardoor je natuurlijk ook weer minder aantrekkelijk bent voor maatschappijen omdat je ouder bent.
Weggegooide tijd is het natuurlijk nooit! Je doet veel ervaring op tijdens je studie, en kunt natuurlijk als het echt helemaal niet lukt altijd op terugvallen op het andere vakgebied! (zodat je je schuld nog wel af kan betalen!)
Ik vraag mij af of een leeftijdsverschil van 3-4 jaar echt doorslaggevend is voor maatschappijen?
Dus zoals jij het stelt Falco zie ik het zeker niet!
Als je zelf goed zit zul je minder snel de ernst van anderen hun situatie inzien... vice versa.Ik kan natuurlijk weer beginnen over die roze bril...
Ervaring is mooi, maar daar heb je ook niet echt iets aan vind ik.
Maar toch vind ik de voordelen van het doen van een studie vóór een vliegopleiding nog steeds klein,
Zoals Tampie het schetst heb je er bij het zoeken naar een vliegende baan namelijk ook nog niets aan
Het gaat in mijn opinie hoe je het verkoopt.
@ altitu, wat heb je gestudeerd dan?
HTS Elektrotechniek
Ben net als jij zo'n KLS-er die 2mnd in die B737NG sim heeft gezeten en het IVW TypeRating examen heeft gehaald, maar nog niet de basetraining heeft gedaan...
Zit nu nog in dat traject van 60 dagen dat ik mag beslissen om voor 8000 euri's de basetraining te doen voor die 6 landingen. Het ene kamp roept DOEN met als argument dat je dan een TR hebt... tegenover een kamp dat roept NIET DOEN omdat er geen enkele relatie is tot een directe baan.
Het is gelukkig nog altijd minder dan de 30K die ik moet investeren (KLS is wel een duurdere opleiding....) bij andere 737-operators, maar die jongens hebben dan wel een baanperspectief. Als KLS-ers die basetraining doen zijn ze nog steeds aangewezen op de vrije markt als Ab Initio zonder ervaring tegenover zat jongens die wel ervaren zijn.... En daarnaast zijn er operators die verlangen dat ik weer een volledige 737 rating bij hun ga doen onder het motto "andere company SOP's..." en dus alsnog die 30K moet neerleggen....
Bij voorkeur ben ik op zoek naar een deal bij een 737-operator zodat ik alsnog die basetraining ga doen... Was helaas een weekje te laat klaar om op de aanbieding van JetairFly in te kunnen gaan.... en nu dus druk zoekende in de markt...
Nu loop ik dus al langer met het idee, om een bedrijf te beginnen speciaal voor vliegers die geen werk kunnen vinden als piloot. Om toch een baan voor ze te vinden al is het tijdelijk. Dus geen standaard recruitment bureau, maar een bureau die op zoek gaat naar bedrijven die wel brood zien om werkloze vliegers aan werk te helpen. En zoals mw Kroes als zei dat er best bedrijven geïnteresseerd zijn in in de opleiding en investering die we gedaan hebben om alles te halen. Alleen moet er een knop om.
Ik ben van mening dat je beter een opleiding voor dan na je vliegopleiding kan doen!
Ik heb nu toch een mooi aantal centen gespaard waardoor ik minder hoef te lenen en daar nu dus de vruchten van ga plukken.
In de sector waar ik aan afgestudeerd ben is niet populair en daarom kan ik, zelfs in deze tijden gewoon een baan vinden. (die ook nog niet eens slecht betaald is!)
Ik ben erg blij dat ik mijn huidige pad heb gekozen, en wat de rest natuurlijk doet is ieder voor zich.
Ik hoop dat iedereen de juiste keuze maakt!