Nou daar kan ik wel antwoord op geven. Een aantal jongens die ik ken die niet op dat soort baantjes hebben geaast, hebben daar ook niet echt hun best voor gedaan. Hun argument: 'Er is bijna niks te doen in General Aviation', is wonderbaarlijk genoeg toch redelijk valide.
Als je kijkt naar het aantal instructeurs dat tegenwoordig wordt opgeleid, er is zelfs een school op Lelystad die zich de FI-specialist is gaan noemen. En dat terwijl ik de laatste tijd van weinig nieuwe vliegscholen heb gehoord, er vanwege de crisis echt niet opeens meer mensen voor de lol hun PPL gaan halen en er op dit moment volgens mij amper uitstroom is van ervaren instructeurs naar de grote luchtvaart of elders. Eerder andersom. Optie 1, instructie is dus uitgesloten.
Als je kijkt naar de eisen van de meeste kleinere bedrijfjes: Bijv. Nyassa Air Taxi wat laatst ook hier op het bulletin board voorbij kwam. 400 hr PIC. Van mijn klas van 26 man die ergens in 2008 is afgestudeerd voldoen welgeteld 2 personen daar aan. Van de klassen voor en na mij niemand. Optie 2, baantjes in het buitenland, valt over te discussieren.
Als je kijkt naar rondvluchten in Nederland, de bedrijven waar je dat tegenwoordig met alleen een CPL mag doen zijn volgens mij op 1 hand te tellen. Tenzij het bedrijf een AOC heeft wordt dit erg moeilijk. Optie 3, rondvluchten, is redelijk uitgesloten.
Als je kijkt naar reclameslepen. Het aantal sleepjes vanaf Lelystad in 1 jaar is volgens mij nog nooit zo laag geweest de laatste jaren. Op Hilversum valt dat volgens mij nog redelijk mee, maar geen van deze bedrijven heeft nieuwe krachten nodig, omdat er elk jaar minder en minder wordt gesleept. Optie 4, reclameslepen, is uitgesloten.
Overal valt uiteraard over te discussiëren en vindt dat ik geen gelijk heb, zet er aub een emailadres bij dan stuur ik gelijk mijn CV op.