Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Misschien zegt het ook wel iets over de motivatie van sommige mensen om in plaats van ergens in afrika of azie voor heel weinig te gaan vliegen een andere studie te beginnen. Ik zou blij zijn als ik na mijn opleiding voor weinig geld mag vliegen, maar ja je vliegt tenminste wel en maakt uren. Dat is altijd nog beter dan een vliegtuig moeten huren om te kunnen vliegen. En geld maakt ook niet gelukkig!!!
Sommigen schijnen het probleem nog steeds niet te onderkennen wanneer het aankomt op banen voor pinda's en het meenemen van geld voor TQ's. De luchtvaartwereld zit in een spiraal van steeds lager wordende lonen en steeds kortere dienstverbanden (contractors). Je kunt uren maken op een bepaalde kist, maar wat daarna? Op naar de volgende baan die weer minder betaalt.
Als je de advertenties ziet dan zul je zien dat Ethiopian Airlines moeite heeft om MD11 vliegers te vinden. Waarom? Omdat ze nu heel wat minder betalen dan voor de eerste groep. $2500 USD voor een f/o. 6 weken op, 10 dagen af. Het huren van een huis gaat richting de $1000.- / maand. Blijft er niet veel over nadat je ook nog een keer belasting betaalt, ziektekosten, kosten voor je huis in je thuisland e.d. Er is een hele grote groep ex-Gemini MD11 vliegers die graag wil komen, maar niet voor dat salaris. Oh ja, ze willen ook nog eens dat je voor je eigen re-current betaalt voordat je begint. En je moet ook nog eens redelijk wat ervaring (total time en on-type) meenemen.
Arik Air in Lagos hetzelfde. De eerste groepen voor de CRJ's vingen boven de $8000.- per maand voor f/o's ! Deze positie gaat nu al voor minder dan $4000.- Waarom? Omdat er een aantal regional carriers in de VS (die schandalig laag betalen - $18000 bruto eerste jaar) wat in hun vliegerbestand gingen snoeien en jongens en meiden die nog nooit meer dan 20.000 (fo's) of 35000 (captain) in een jaar verdiend hadden op straat schopten. 3500 of 4000 dollars per maand was dus heel wat meer dan ze ooit verdient hadden en dus gaan we naar Lagos. 2 maanden op, 1 maand af, waar eten hardstikke duur is, je nergens heen kunt, het leven niet ongevaarlijk is. Een vriend van mij vliegt bij een ander bedrijf in Lagos vertelde me dat een f/o bij een ander bedrijf voor $2500.- in de maand een baan accepteerde op een MD80 nadat hij zelf voor de typerating betaalde. Ze zochten nog vliegers, maar toen ik hem zei dat mijn prijs voor Lagos op minimaal $5500 lag, was zijn antwoord dat ik het waarschijnlijk dan wel vergeten kon, ook als ik voor mijn eigen rating zou betalen. Ook 2 maanden op, 2 weken af, eigen tickets naar huis betalen. Twee manden weg van vrouw en klein kind is veel te lang, 2 weken vrij te kort (je verliest 4 dagen reizen) en na minimaal $1500 voor je ticket blijft er niet zo veel meer over, zeker als je bedenkt dat een maaltijd in Lagos met $20 begint, maar zeer makkelijk oploopt tot 3 keer dat bedrag. En als je het geluk hebt om in de Sheraton te zitten... een kom soep kost al $25.-, ontbijt $30.-, hamburger $30.-.
Een andere vriend van me vliegt voor zeer weinig bij een afrikaans bedrijf waar op elke vlucht hij vreest voor zijn leven vanwege de mentaliteit en capaciteiten van bepaalde captains op vluchten naar korte baantjes in oorlogsgebieden. Hij moet voor zijn eigen huisvesting zorgen in een duur europees land. Ook een geval van "als jij het niet doet dan doet een ander het wel". Maar wat moet je als je werkeloosheidsuitkering ophoudt en je 3 monden moet voeden? Nadat alle rekeningen betaalt zijn blijft er niets over. En dit is iemand die richting de 50 gaat.
hoe kom je dan aan de typerating op de 737?
Mijn CV ziet er interessant uit en daarmee is contact leggen met bedrijven geen probleem, maar als ze doorvragen zien ze die vliegopleiding staan (wat ze erg interessant vinden...) en dan wordt er doorgevraagd waarom ik geen piloot wil worden. Ongeacht dat ik vertel dat er geen werk is als verkeersvlieger en mijn ambities heb bijgeschaafd, zien ze de bui al hangen dat ik over een paar jaar weg kan zijn..... Alleen die gedachte is voor veel bedrijven al aanleiding om gewoon even verder te zoeken en vriendelijk te bedanken....
Hoe zit het met de opmerking van mevrouw Kroes dat bedrijven in andere sectoren wel eventueel kansen kunnen bieden aan werklozen piloten? Heeft hier iemand ervaring mee?