Banen, banen, en nog eens banen...

Uiteindelijk kan men dus zeggen dat de luchtvaartwereld voor (wannabe)piloten een kwestie is van risico's durven nemen. Durf je dit niet, dan moet je het gewoon niet doen.
 
Misschien zegt het ook wel iets over de motivatie van sommige mensen om in plaats van ergens in afrika of azie voor heel weinig te gaan vliegen een andere studie te beginnen. Ik zou blij zijn als ik na mijn opleiding voor weinig geld mag vliegen, maar ja je vliegt tenminste wel en maakt uren. Dat is altijd nog beter dan een vliegtuig moeten huren om te kunnen vliegen. En geld maakt ook niet gelukkig!!!

maar het helpt wel...
 
Moet ik net op NOVA zien dat daar een jongen zit die sinds oktober 2008 is afgestudeerd, en werkeloos. Krijgt hij de vraag of hij bijvoorbeeld voor een Quote 500 meneer wilt vliegen.
Is het antwoord NEE!! Want dan maakt hij te weinig vlieguren en dat kan niet de bedoeling zijn.

Nou als hij het voorbeeld is voor de huidige werkeloze piloot..PFFFF wat een arrogantie.

Zit aan het begin http://player.omroep.nl/?aflID=10491094

Nou zal het anders formuleren... meneer weet niet of het de moeite waard is om 400 uur per jaar op een bizjet te vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Hij -vraagt zich af- dat als hij minder dan 400 uur per jaar op een privéjet vliegt, hij 't de moeite waard vind... Mits de financiële vergoeding dusdanig is dat je er normaal van kan leven (of dat je genoeg tijd hebt om een bijbaan te hebben), lijkt het mij een prachtkans!
 
Laatst bewerkt:
Dan is het de vraag of het de moeite waard is zegt die.
Dus geen nee of wat dan ook. Nu snap ik niet waar die moeilijk over doet, hij zou t met beide handen aan moeten grijpen...
 
Sommigen schijnen het probleem nog steeds niet te onderkennen wanneer het aankomt op banen voor pinda's en het meenemen van geld voor TQ's. De luchtvaartwereld zit in een spiraal van steeds lager wordende lonen en steeds kortere dienstverbanden (contractors). Je kunt uren maken op een bepaalde kist, maar wat daarna? Op naar de volgende baan die weer minder betaalt.
Als je de advertenties ziet dan zul je zien dat Ethiopian Airlines moeite heeft om MD11 vliegers te vinden. Waarom? Omdat ze nu heel wat minder betalen dan voor de eerste groep. $2500 USD voor een f/o. 6 weken op, 10 dagen af. Het huren van een huis gaat richting de $1000.- / maand. Blijft er niet veel over nadat je ook nog een keer belasting betaalt, ziektekosten, kosten voor je huis in je thuisland e.d. Er is een hele grote groep ex-Gemini MD11 vliegers die graag wil komen, maar niet voor dat salaris. Oh ja, ze willen ook nog eens dat je voor je eigen re-current betaalt voordat je begint. En je moet ook nog eens redelijk wat ervaring (total time en on-type) meenemen.
Arik Air in Lagos hetzelfde. De eerste groepen voor de CRJ's vingen boven de $8000.- per maand voor f/o's ! Deze positie gaat nu al voor minder dan $4000.- Waarom? Omdat er een aantal regional carriers in de VS (die schandalig laag betalen - $18000 bruto eerste jaar) wat in hun vliegerbestand gingen snoeien en jongens en meiden die nog nooit meer dan 20.000 (fo's) of 35000 (captain) in een jaar verdiend hadden op straat schopten. 3500 of 4000 dollars per maand was dus heel wat meer dan ze ooit verdient hadden en dus gaan we naar Lagos. 2 maanden op, 1 maand af, waar eten hardstikke duur is, je nergens heen kunt, het leven niet ongevaarlijk is. Een vriend van mij vliegt bij een ander bedrijf in Lagos vertelde me dat een f/o bij een ander bedrijf voor $2500.- in de maand een baan accepteerde op een MD80 nadat hij zelf voor de typerating betaalde. Ze zochten nog vliegers, maar toen ik hem zei dat mijn prijs voor Lagos op minimaal $5500 lag, was zijn antwoord dat ik het waarschijnlijk dan wel vergeten kon, ook als ik voor mijn eigen rating zou betalen. Ook 2 maanden op, 2 weken af, eigen tickets naar huis betalen. Twee manden weg van vrouw en klein kind is veel te lang, 2 weken vrij te kort (je verliest 4 dagen reizen) en na minimaal $1500 voor je ticket blijft er niet zo veel meer over, zeker als je bedenkt dat een maaltijd in Lagos met $20 begint, maar zeer makkelijk oploopt tot 3 keer dat bedrag. En als je het geluk hebt om in de Sheraton te zitten... een kom soep kost al $25.-, ontbijt $30.-, hamburger $30.-.
Een andere vriend van me vliegt voor zeer weinig bij een afrikaans bedrijf waar op elke vlucht hij vreest voor zijn leven vanwege de mentaliteit en capaciteiten van bepaalde captains op vluchten naar korte baantjes in oorlogsgebieden. Hij moet voor zijn eigen huisvesting zorgen in een duur europees land. Ook een geval van "als jij het niet doet dan doet een ander het wel". Maar wat moet je als je werkeloosheidsuitkering ophoudt en je 3 monden moet voeden? Nadat alle rekeningen betaalt zijn blijft er niets over. En dit is iemand die richting de 50 gaat.
 
Sommigen schijnen het probleem nog steeds niet te onderkennen wanneer het aankomt op banen voor pinda's en het meenemen van geld voor TQ's. De luchtvaartwereld zit in een spiraal van steeds lager wordende lonen en steeds kortere dienstverbanden (contractors). Je kunt uren maken op een bepaalde kist, maar wat daarna? Op naar de volgende baan die weer minder betaalt.
Als je de advertenties ziet dan zul je zien dat Ethiopian Airlines moeite heeft om MD11 vliegers te vinden. Waarom? Omdat ze nu heel wat minder betalen dan voor de eerste groep. $2500 USD voor een f/o. 6 weken op, 10 dagen af. Het huren van een huis gaat richting de $1000.- / maand. Blijft er niet veel over nadat je ook nog een keer belasting betaalt, ziektekosten, kosten voor je huis in je thuisland e.d. Er is een hele grote groep ex-Gemini MD11 vliegers die graag wil komen, maar niet voor dat salaris. Oh ja, ze willen ook nog eens dat je voor je eigen re-current betaalt voordat je begint. En je moet ook nog eens redelijk wat ervaring (total time en on-type) meenemen.
Arik Air in Lagos hetzelfde. De eerste groepen voor de CRJ's vingen boven de $8000.- per maand voor f/o's ! Deze positie gaat nu al voor minder dan $4000.- Waarom? Omdat er een aantal regional carriers in de VS (die schandalig laag betalen - $18000 bruto eerste jaar) wat in hun vliegerbestand gingen snoeien en jongens en meiden die nog nooit meer dan 20.000 (fo's) of 35000 (captain) in een jaar verdiend hadden op straat schopten. 3500 of 4000 dollars per maand was dus heel wat meer dan ze ooit verdient hadden en dus gaan we naar Lagos. 2 maanden op, 1 maand af, waar eten hardstikke duur is, je nergens heen kunt, het leven niet ongevaarlijk is. Een vriend van mij vliegt bij een ander bedrijf in Lagos vertelde me dat een f/o bij een ander bedrijf voor $2500.- in de maand een baan accepteerde op een MD80 nadat hij zelf voor de typerating betaalde. Ze zochten nog vliegers, maar toen ik hem zei dat mijn prijs voor Lagos op minimaal $5500 lag, was zijn antwoord dat ik het waarschijnlijk dan wel vergeten kon, ook als ik voor mijn eigen rating zou betalen. Ook 2 maanden op, 2 weken af, eigen tickets naar huis betalen. Twee manden weg van vrouw en klein kind is veel te lang, 2 weken vrij te kort (je verliest 4 dagen reizen) en na minimaal $1500 voor je ticket blijft er niet zo veel meer over, zeker als je bedenkt dat een maaltijd in Lagos met $20 begint, maar zeer makkelijk oploopt tot 3 keer dat bedrag. En als je het geluk hebt om in de Sheraton te zitten... een kom soep kost al $25.-, ontbijt $30.-, hamburger $30.-.
Een andere vriend van me vliegt voor zeer weinig bij een afrikaans bedrijf waar op elke vlucht hij vreest voor zijn leven vanwege de mentaliteit en capaciteiten van bepaalde captains op vluchten naar korte baantjes in oorlogsgebieden. Hij moet voor zijn eigen huisvesting zorgen in een duur europees land. Ook een geval van "als jij het niet doet dan doet een ander het wel". Maar wat moet je als je werkeloosheidsuitkering ophoudt en je 3 monden moet voeden? Nadat alle rekeningen betaalt zijn blijft er niets over. En dit is iemand die richting de 50 gaat.

Zuur maar helder verhaal Metro.
 
Volgens mij is dit dezelfde gast die ook NEE zei op:

"Wil je vanavond misschien met ons mee"; aldus Denise Richards, Charlize Theron en Monica Belluci.

en

Zou je alstjeblieft de komende week misschien deze spiksplinternieuwe Mercedes SL65 AMG Black Series naar de Cote d'Azur willen brengen, hier heb je mn tankpasje. Oh en neem voor de gezelligheid maar mijn 19 jarige blonde dochter en haar vriendinnetje mee...



Misschien een HEUL dom antwoord van hem maar mensen reageren éénmaal wat anders met een camera voor zijn kop. Laten we hem toch het voordeel van de twijfel geven en hopen dat hij niet echt zo lomp is als hij zich doet voorkomen...
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het met de opmerking van mevrouw Kroes dat bedrijven in andere sectoren wel eventueel kansen kunnen bieden aan werklozen piloten? Heeft hier iemand ervaring mee?
 
Dat valt tegen. Ben in november op een carrière-beurs geweest voor hoger-opgeleiden en daar zochten ze toch voornamelijk gespecialiseerde mensen in de IT/Techniek.
Als je vertelt dat je nooit meer wilt vliegen en 100% voor het bedrijf X wilt gaan, dan was er wel wat meer interesse.
Ze willen mensen hebben die ze voor langere tijd kunnen behouden, omdat zij in jouw interne opleiding investeren. Als ze ook maar het vermoeden hebben dat je 'gevlogen' bent zodra de economie weer aantrekt (wanneer je dus eigenlijk pas echt nodig bent), ben je al niet interessant meer.
 
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als Zweuvert...

Heb voor de vliegopleiding Technische Bedrijfskunde gestudeerd en ben met dat papiertje op zoek naar een redelijke baan in het bedrijfsleven. Mijn CV ziet er interessant uit en daarmee is contact leggen met bedrijven geen probleem, maar als ze doorvragen zien ze die vliegopleiding staan (wat ze erg interessant vinden...) en dan wordt er doorgevraagd waarom ik geen piloot wil worden. Ongeacht dat ik vertel dat er geen werk is als verkeersvlieger en mijn ambities heb bijgeschaafd, zien ze de bui al hangen dat ik over een paar jaar weg kan zijn..... Alleen die gedachte is voor veel bedrijven al aanleiding om gewoon even verder te zoeken en vriendelijk te bedanken....

En je kunt altijd de waarheid verdraaien door te roepen dat je NOOIT piloot zult worden, maar dan krijg je een kritische opmerking dat je veel geld hebt geïnvesteerd en daar geen toekomst in wilt maken... Dat maakt je ook niet sterk omdat je dan blijkbaar je toekomstplannen/ambitie niet goed kunt formuleren..... "Dus waarom nu wel een baan bij ons...?"

In de technieksector heb je bedrijven die personeel leveren voor tijdelijk projecten. Brunel is zo'n bedrijf die personeel voor korte termijn uitlevert aan bedrijven die een tijdelijk project runnen. (bijvoorbeeld tunnel bouwen, eiland baggeren) Maar ongeacht die tijdelijke instelling, zoeken ze personeel die ze daarna (met meer ervaring) op andere projecten kunnen zetten. Dus ook daar investeren ze in je, en zitten ze niet te wachten op iemand die over een jaartje er weer vandoor is....
 
hoe kom je dan aan de typerating op de 737?

Ben net als jij zo'n KLS-er die 2mnd in die B737NG sim heeft gezeten en het IVW TypeRating examen heeft gehaald, maar nog niet de basetraining heeft gedaan...

Zit nu nog in dat traject van 60 dagen dat ik mag beslissen om voor 8000 euri's de basetraining te doen voor die 6 landingen. Het ene kamp roept DOEN met als argument dat je dan een TR hebt... tegenover een kamp dat roept NIET DOEN omdat er geen enkele relatie is tot een directe baan.

Het is gelukkig nog altijd minder dan de 30K die ik moet investeren (KLS is wel een duurdere opleiding....) bij andere 737-operators, maar die jongens hebben dan wel een baanperspectief. Als KLS-ers die basetraining doen zijn ze nog steeds aangewezen op de vrije markt als Ab Initio zonder ervaring tegenover zat jongens die wel ervaren zijn.... En daarnaast zijn er operators die verlangen dat ik weer een volledige 737 rating bij hun ga doen onder het motto "andere company SOP's..." en dus alsnog die 30K moet neerleggen....

Bij voorkeur ben ik op zoek naar een deal bij een 737-operator zodat ik alsnog die basetraining ga doen... Was helaas een weekje te laat klaar om op de aanbieding van JetairFly in te kunnen gaan.... en nu dus druk zoekende in de markt...
 
Mijn CV ziet er interessant uit en daarmee is contact leggen met bedrijven geen probleem, maar als ze doorvragen zien ze die vliegopleiding staan (wat ze erg interessant vinden...) en dan wordt er doorgevraagd waarom ik geen piloot wil worden. Ongeacht dat ik vertel dat er geen werk is als verkeersvlieger en mijn ambities heb bijgeschaafd, zien ze de bui al hangen dat ik over een paar jaar weg kan zijn..... Alleen die gedachte is voor veel bedrijven al aanleiding om gewoon even verder te zoeken en vriendelijk te bedanken....

Is het geen optie om die vliegopleiding gewoon niet op je CV te zetten? Iets niet vertellen is geen leugen... Als gevraagd wordt wat je dan gedaan hebt in die tijd vertel je dat je in het buitenland geweest bent(= ook waar). Zo zou ik het tenminste proberen. Of is dit geen serieuze optie?
 
Hoe zit het met de opmerking van mevrouw Kroes dat bedrijven in andere sectoren wel eventueel kansen kunnen bieden aan werklozen piloten? Heeft hier iemand ervaring mee?

Ik ondervind hetzelfde probleem. Je mag op gesprek komen, dus ondanks dat er een vliegopleiding op je CV staat nodigen ze je wel uit. En natuurlijk kan je de vraag verwachten; 'Wat doe je als je binnenkort toch een baan als piloot vindt?'

Zodra je over het vliegen begint te praten. Beginnen bij mij mijn ogen te sprankelen. En het is dan lastig om hoe je het ook verteld mensen te overtuigen om verder met je te gaan.

Nu loop ik dus al langer met het idee, om een bedrijf te beginnen speciaal voor vliegers die geen werk kunnen vinden als piloot. Om toch een baan voor ze te vinden al is het tijdelijk. Dus geen standaard recruitment bureau, maar een bureau die op zoek gaat naar bedrijven die wel brood zien om werkloze vliegers aan werk te helpen. En zoals mw Kroes als zei dat er best bedrijven geïnteresseerd zijn in in de opleiding en investering die we gedaan hebben om alles te halen. Alleen moet er een knop om.

Mijn idee is dus langs verschillende (luchtvaart gerelateerde) bedrijven te gaan om die te enthousiast te maken om vliegers aan te nemen, maar ook weten dat ze tezijner tijd weer weg gaan of niet naturlijk. En als de de economie straks weer beter gaat te bemiddelen bij luchtvaartmaatschappijen en andere de bedrijven voor tijdelijke banen op kantoor voor mensen die net klaar zijn.

Mijn idee is ook om het met nog iemand (sparringspartner) te doen dus als er mensen zijn die het ook zien zitten, let me know!
 
Terug
Bovenaan